Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Loka 22, 2019 6:51 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Elo 24, 2016 4:33 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4800
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
Täällä on tätä BMW R1100GS ja R1150 GS porukkaa, niin ajattelin kysellä onko kenelläkään ollut samaa vikaa kuin tuttavani R1100RT pyörässä.
Noissahan on aika samat sähköt.

Pyörä ajettiin pihaan ja kun seuraavan kerran sitä käynnistettiin, niin ei käynnistynyt.

Oireet ovat seuraavat:
- kun laittaa virran päälle, merkkivalot palavat haaleina ja kierroslukumittari nousee hieman yli tonniin
- pyörä ei pyöritä starttia eikä starttaa
- kun kääntää tappokytkimen tappoasentoon, valot kirkastuvat, mutta ei edelleenkään starttaa
- valokytkimet eivät vaikuta mitään asiaan

Seuraavat on tarkistettu:
- akku on uusi ja jännite on OK
- akun kaapeliliitokset ovat OK
- sulakeboxiin tulee jännitettä vain 3.6 V, mitattu Motronic releen kohdalta.
- akun maadoitus on OK. Kokeiltu maadoittamalla akku suoraan moottoriin käynnistyskaapelilla, ei auta
- virtalukon johtonippua on ravisteltu, ei vaikutusta
- sivujalan kytkimen johdot on katkaistu ja kokeiltu yhdistää ne, ei vaikutusta. Samat oireet vaikka johdot ovat irti toisistaan
- mitään vikakoodia ei löydy ja sielläkin jännite vain 3.6 V

Olisiko jollain jotain tietoa tai kokemusta?

Seuraavaksi ajateltiin irrottaa virtalukon pohja ja tutkia tappokytkin. Viimeksi ei ollut työkaluja siihen. Kännykkäsarjan ruuvareita siis.

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 24, 2016 8:19 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2512
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Onko siinä hälytin/ajonesto? Pyörähtääkö pumppu? Mun ex prutkusa oli se Bemarin alkup/ Gemel hälytin joka temppuili jotakuinki noilla oireilla.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 25, 2016 12:06 pm 

Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Viestit: 582
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Tällaisissa tapauksissa tarkistan aina ensimmäiseksi kaikki säkökeskuksen liitännät ja erityisesti sulakerasian pohjan liittimet.

Jos sieltä / niistä ei löydy mitään niin seuraavana ohjelmassa on kaikkien sähkökeskukselle tulevien kaapeleiden ja liittimen tarkastus jos tulevat jännitetasot ovat liian alhaiset lähdetään etenemään sähkökeskukselta kohti akkua kunnes kaapeleista / liittimistä löydetään kohta jossa jännitteen lasku tapahtuu.

Jos niistäkään ei löydy mitään ja sähkökeskukselle tulevat jännitetasot ovat oikeat niin sen jälkeen tarkastetaan kaikki sähkökeskukselta lähtevien kaapeleiden ja liittimen kunto.

Tässä tarkastelussa kytkentäkaavio ja sen lukutaito, toivotaan että tämä on oikea, http://www.mac-pac.org/wp-content/uploa ... iagram.pdf, on välttämätön ja jonkinlainen mittaustekniikan tunteminen eduksi.

Sähkövikojen etsinnässä on aina edettävä järjestelmällisesti yksi osa-alue kerrallaan. Ja koskaan ei ole jäänyt vika löytymättä sen 30 vuoden aikana jonka työurani aikana autosähköjen kanssa touhusin. Mutta joskus aikaa kului paljon, oikein hankalien johtosarjavikojen kanssaa jopa useampi päivä.

Tässä vielä toinen, ( uudemman RT:n? ) kytkentäkaavio http://www.mac-pac.org/wp-content/uploa ... ram-V2.pdf


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 25, 2016 2:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4800
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
Ajonestoa ei ole eikä mitään muutakaan ekstraa.
Pumppu ei pyörähdä.

Kiitos vinkeistä, viikonloppuna varmaankin tutkitaan taas asiaa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 25, 2016 3:41 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
Viestit: 279
Paikkakunta: Kanta-Häme
Pyörä: R 1150 GS-01
Eikös bensapumppu hörähdä heti kun kääntää virrat päälle, ei tarvitse edes startata, nostaa paineen. Bensapumppu sökö (oikosulussa) ja yrittää pyöriä ja laskee jännitteen.

Ei oikein muuten laskisi noin pieneksi. Tai sitten starttimoottori rikki, mutta se pyörähtää vasta nappia painamalla.

Tankin alta pumpulle menevä liitin irti gessussa -01 oikealla puolella ja sitten virrat päälle. Laskeeko jännite jos ei laske vika pumpussa.
Ei taida saada liitintä irti ilman tankin irroitusta. Tai vain pumpulle menevät johdot hankautuneet rikki.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 25, 2016 5:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4800
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
viitsu kirjoitti:
Tankin alta pumpulle menevä liitin irti gessussa -01 oikealla puolella ja sitten virrat päälle. Laskeeko jännite jos ei laske vika pumpussa.
Ei taida saada liitintä irti ilman tankin irroitusta. Tai vain pumpulle menevät johdot hankautuneet rikki.

Kokeiltiin jo sekin eli ottamalla tankki irti.
Ei vaikutusta oireisiin.

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 25, 2016 5:49 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
Viestit: 279
Paikkakunta: Kanta-Häme
Pyörä: R 1150 GS-01
Ok, seuraavaksi mä kokeilisin ottaa satulan alta vuorotellen releleitä pois ja laittaa virrat päälle.
Siellähän on startille, valoille ja vilkuille releet.

Noin suuri jännitteen lasku viittaa oikosulkuun runkoa vasten.Johtosarja viottunut jossain?
Kierrosluku mittarin neula nousee 1000 vaikkei pyörä käy? Onko katteita purettu ja laitettu huonosti?
K100 startti ainakin tulee täyteen hiilipölyä ja aiheuttaa sähkövikoja.

Jättää tankin ja laittamatta paikoilleen ja heiluttelee rungossa meneviä johtonippuja.
Startin johdot irti ja virrat päälle..

Onko jälkeenpäin asennettu virranulosottoa, se oikosulussa?
Noi on joskus hankalia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 25, 2016 8:06 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4800
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
Ongelma selvisi
Heppu soitti.

Se uusi akku oli kuitenkin sökö.
Ja yleismittari myös.

Vanhan akun lataus ja yritys sillä poisti ongelmat.
Näin ymmärsin puhelimessa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 25, 2016 9:14 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
Viestit: 279
Paikkakunta: Kanta-Häme
Pyörä: R 1150 GS-01
Hyvä että vika selvisi.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com