Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Elo 08, 2020 9:55 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Helmi 03, 2020 2:58 pm 

Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 12:45 pm
Viestit: 81
Paikkakunta: Mikkeli
Pyörä: R1150GS
Erehdyimme la mp-messuille ja niinhän siinä kävi, jotta jo kertaalleen haudattu kevarikuume puhkesi uudestaan...

Mikä siis olisi sopiva pyörä (käytetty) neitokaiselle? Katselimme Hondan 125 Varaderoa vaan häntä sen paino pelottaa - tosin neiti ei oo mikään hernekeppi.

Mielellään nelari ja endutotyyppinen - oma kokemus kevareista on ajalta MZ TS 125...

Käyttö tapahtuu maaseutumaisemissa & kantatiellä - hän ei harrasta kioskipyörittelyä vaan tarvitsee käyttöpyörää:wink: !

Ehdotuksia otetaan avoimin mielin vastaan ja saapi vaikka pyörääkin tarjota!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 03, 2020 4:33 pm 

Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Viestit: 1040
Pyörä: 500EXC
Mites Fantic onko liian eksoottinen?
Painaa alle 100kg. Uusia ei taida enää saada joten merkin tulevaisuus vähän hämärän eikä koskaan ollut kovin suosittu vaikka teknisesti näppärä peli.

https://nettimoto.com/fantic-motor/caba ... 25/2461117


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 03, 2020 4:48 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7696
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Enska-motoissa on valinnanvaraa ja aika monessa 4T:ssä on Yamahan Minarelli 125 moottori joka on hyvä ja kestävä normi käytössä mutta saa pienillä kilsoilla remppakuntoon huolettomalla käytöllä. Kaikissa muissa Minarelli 125 koneissa on kaasari paitsi Yamaha WR125:ssa joka on ruiskulla ja siltä osin huoleton.

Yamaha WR125 lienee täysin vakion kaikista huolettomin pyörä ja ruiskun kanssa pienellä kulutuksella. Tuon melkein etsisin enskana tai motona, jälkimmäinen yleisempi ja hieman enskaa matalampi. Jo löydät räpeltämättömän yksilön joka on täysin vakio sekä huollettu niin sillä ajaa pitkään normi huolloilla, kilsoista riippuen voi joutua vaihtamaan männän. Mäntä kannattaa vaihtaa heti kun kone alkaa syömään öljyä 1-2dl/1000km, jotkut on saaneet männän vaihtokuntoon (viritetty ja kenkää-keulimista) 15tkm kohdalla, järkevällä käytöllä ja vakiokunnossa mäntä vaihdetaan yleensä 35-45tkm paikkeilla.

Fantic ja Beta on toinen mitä kannattaa katsoa, sama kone mutta kaasarilla. Molemmat on 10-20kg kevyempiä kun WR ja enemmän blingiä, katteet noissa on myös kestävämmät kun WR:ssä jos pyörä on usein nutullaan.

Pojalla oli Beta ja jos silloin olisi saanut Fanticia järkevästi niin varmaankin olisi ajellut Fantsulla. Molemmissa kaasari kannattaa laittaa ensimmäisenä säätöihin jos on tehtaan jäljiltä, on törkeen laihalla eikä kone toimi kunnolla. Siitä en ole varma mikä on tämän päivän tilanne säätöjen osalta.

Valitsee minkä tahansa Minarelli 125 koneella olevan enskan-moton niin aika samalla viivalla ne kaikki on, pieniä eroja siellä-täällä mutta samat ajot kaikilla ajaa. Rieju taisi olla fyysisesti pienin.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 03, 2020 5:22 pm 

Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 12:45 pm
Viestit: 81
Paikkakunta: Mikkeli
Pyörä: R1150GS
Kiitos vinkeistä - laitetaan illalla nettimopo laulamaan!

Enpä ois noista moottoreista osannut aavistellakaan nykymenoa - tosin niinhän se on mopoissakin jotta Minarelli jyllää - on vaan vähän erilainen kuin Raisussa taannoin - nyyh...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 03, 2020 6:08 pm 
Avatar

Liittynyt: La Joulu 21, 2013 1:24 pm
Viestit: 190
Paikkakunta: Joensuu
Pyörä: XTZ 750 Super Tenere
Varadero on hyvä vaihtoehto, kookas ja ehkäpä eniten jo oikeaa moottoripyörää muistuttava. Semmoinen jolla iskäkin voi ajaa :wink: Ja painohan ei ajaessa tunnu, paikoillaan liikuteltaessa kyllä. Sillä jaksaa ajaa pidempääkin siivua. Kaikki kevarit on vakiona melkoisen laiskoja. Mutta täältä puoltoääni Varaderolle! Siinä on jopa hyvät äänetkin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 03, 2020 6:42 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1572
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Aprilialla on myös pätevän oloinen RX125. https://www.aprilia.com/fi_FI/Bikes/road/rx/RX-125/

Näin tuollaisia josku pari kappaletta parkissa ja piti oikein selvittää, mikä mopo on kyseessä. Ei ole omakohtaista kokemusta.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 03, 2020 7:25 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2599
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Noissa nyky kevareisa on oitoa kun niissä käytetään monisa 428 ketjua. Koneet kestää kymmeniä tuhansia ajaa, mutta KRP menee vaihtoon kahdesti öljynvaihto välillä. Aprilian 125SX mallisa (sumo) ei mahdu pyöriin 428 o-rengas ketju kun ottaa eturissan takaa lohkosta lastua.

Hussen nelariin löytyy vähällä hakemisella 520 ketjut. En tiiä miten tuon Aprilian takavanteen kans on.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 03, 2020 9:03 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7696
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Minarelli moottorilla oleviin saa laitettua 520 rattaat jos löytyy sopiva lätkä taakse. Betaan joutui sorvaamaan keskiöön soviterenkaan että sai 520 ketjut käyttöön, niillä tehoilla kestää pitkään kunhan muistaa ajoissa vaihtaa eturattaan tuoreeseen.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 03, 2020 11:18 pm 

Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 10:06 am
Viestit: 43
Paikkakunta: Kalajoki
Pyörä: 800 xc
Paikallinen drääkracehemmo mainihti, että hällä ois metritavarana ketjua varastossa, minähän sitte innokkaana kyselemään 530 ketjuja pahan päivän varalle..
Noh naureskeli vain, ettei pidä kuitenkaan mopon ketjuja varastossa, kun käyttävät yleensä 630 jakoa :lol:

Mutta asiaan, aivan järkyttävää ruosteista rautakankea ollut muutaman kevarikossin ketjut, kun ovat käyneet tuolla tallissa rapailemassa kamppeitaan, ei ihme kun loppuvat niin äkkiä.
Heille kun sais heti opetettua rasvaus/rasvarihommat, saattas tulla muutama kilometri lisää ikää.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 04, 2020 6:54 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7696
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Pojan Betaan laitettiin OSCO rasvari ja voi sitä hämmästelyn määrää teinien keskuudessa että pitääkö niitä ketjuja rasvata, eikös ne huollossa tee rasvaamisen ja ne on O-rengas ketjut eikä niitä tarvii voidella...

Kun yleistieto on tuolla tasolla niin mitä voi olettaa kevareiden muusta huollosta ja käytöstä? Ei toki voi yleistää koska on niitäkin jotka oikeasti tietävät jotain mutta tarkkana saa olla käytettyä ostaessa että saa hyvän yksilön.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 04, 2020 8:45 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1509
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
an13 kirjoitti:
Mites Fantic onko liian eksoottinen?
Painaa alle 100kg. Uusia ei taida enää saada joten merkin tulevaisuus vähän hämärän eikä koskaan ollut kovin suosittu vaikka teknisesti näppärä peli.

https://nettimoto.com/fantic-motor/caba ... 25/2461117


Ihan vähän offtopicina, miten niin ei uusia saisi? https://www.fantic.fi/fantic-moottoripy ... isto-2020/, onhan noita ja vaikka mitä.

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 04, 2020 10:52 am 

Liittynyt: Ma Kesä 20, 2016 10:33 am
Viestit: 12
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: BMW R1200GS LC
PaPaTTaJa kirjoitti:
Varadero on hyvä vaihtoehto, kookas ja ehkäpä eniten jo oikeaa moottoripyörää muistuttava. Semmoinen jolla iskäkin voi ajaa :wink: Ja painohan ei ajaessa tunnu, paikoillaan liikuteltaessa kyllä. Sillä jaksaa ajaa pidempääkin siivua. Kaikki kevarit on vakiona melkoisen laiskoja. Mutta täältä puoltoääni Varaderolle! Siinä on jopa hyvät äänetkin.


Meillä Varadero jo toisella teinillä kierrossa. Poika ajoi sillä mm. pohjois- ja vuono- Norjan reissut. Nyt tytöllä käyttöpyöränä arkiajoissa. Painopiste matalalla ja sillä ajaa hiekkatiet sinä missä muillakin kevareilla. Eteen laitettiin heti alkuun iskarihuollon yhteydessä jäykemmät öljyt sisään ja pyörään ilmestyi jossain vaiheessa myös lisää ääntä Puolasta tilatulla vaihtosliparilla.

_________________
- mennään niin pitkälle kuin päästään, ja tullaan sitten takaisin -


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 05, 2020 10:54 am 

Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 12:45 pm
Viestit: 81
Paikkakunta: Mikkeli
Pyörä: R1150GS
Tyttöä jännittää Varaderossa ehkä eniten käsittelykoe jotta pärjääkö hidasajossa & pujottelussa?

Mutta lienee tottumiskysymys - kyllä itselläkin oli opettelua KLE:stä Gessuun siirtyessä...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 05, 2020 7:27 pm 

Liittynyt: Su Tammi 27, 2019 12:59 pm
Viestit: 109
Pyörä: Yahama Tenere 700
mstmpkulj kirjoitti:
Tyttöä jännittää Varaderossa ehkä eniten käsittelykoe jotta pärjääkö hidasajossa & pujottelussa?

Mutta lienee tottumiskysymys - kyllä itselläkin oli opettelua KLE:stä Gessuun siirtyessä...


Noi käsittelythän on ihan lapsellisen helppoja. Nykyään yhdistetty pari asiaa peräkkäin, mutta itse vedin ihan iisisti ne, vaikka mopolla joskus reilu 20v sitten ajanu ennen... Ja pienillä pyörillä helpompaa. Ite vedin jollain koulun isolla nakulla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 05, 2020 9:29 pm 
Avatar

Liittynyt: La Joulu 21, 2013 1:24 pm
Viestit: 190
Paikkakunta: Joensuu
Pyörä: XTZ 750 Super Tenere
Koippa kirjoitti:
mstmpkulj kirjoitti:
Tyttöä jännittää Varaderossa ehkä eniten käsittelykoe jotta pärjääkö hidasajossa & pujottelussa?

Mutta lienee tottumiskysymys - kyllä itselläkin oli opettelua KLE:stä Gessuun siirtyessä...


Noi käsittelythän on ihan lapsellisen helppoja. Nykyään yhdistetty pari asiaa peräkkäin, mutta itse vedin ihan iisisti ne, vaikka mopolla joskus reilu 20v sitten ajanu ennen... Ja pienillä pyörillä helpompaa. Ite vedin jollain koulun isolla nakulla.


En nyt sanoisi että ihan lapsellisen helppoja, ainakaan jos on kyykky kyseessä. Viime kesänä poika ehdottomasti halusi kyykyn (Yamaha YZFR125R), ja sillä tuo hidasajo on aika haastava. Mutta harjoittelulla toki meni mallikkaasti läpi. Loppusyksystä sitten tuli kiertoliittymässä auto päälle ja Yamaha meni lunastukseen, pojalle ei onneksi isompia kolhuja kuitenkaan tullut. Hommattiin sitten hetimiten tilalle Varadero :D (sain pojan ylipuhuttua järkipyörään :wink: ).
Vaikka sillä ei kovin paljoa enää ehtinyt ajella, totesi käsittelyn olevan paljon helpompaa kuin Jampulla, eikä poika mikään hujoppi ole.
Mutta makuasioitahan nuo pitkälti myös on. Ja joka pyörä vaatii sen oman aikansa ennenkuin alkaa käteen käymään.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com