Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Syys 21, 2019 6:10 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Joulu 20, 2015 10:11 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Viestit: 1907
Paikkakunta: Luumäki
Pyörä: Gessu
Tulin Suomeen laivalla Saksasta muutama päivä sitten. Travemundessa huomasin erään suomalaisen pakettiauton lastina uuden Gessun. Jututin vähän kuljettajaa ja hän kertoi kyseessä olevan saksalaisessa liikkeessä koeajokäytössä olleen pyörän. Tuostapa heräsi kysymys, miten tämän ikäisen ja hintaisen pyörän verotus nykyään mahtaa mennä? Pystyykö pyörän saamaan selvästi Suomen hintoja halvemmalla tuolla konstilla?

_________________
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 20, 2015 10:40 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4799
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
Kunkku kirjoitti:
Tulin Suomeen laivalla Saksasta muutama päivä sitten. Travemundessa huomasin erään suomalaisen pakettiauton lastina uuden Gessun. Jututin vähän kuljettajaa ja hän kertoi kyseessä olevan saksalaisessa liikkeessä koeajokäytössä olleen pyörän. Tuostapa heräsi kysymys, miten tämän ikäisen ja hintaisen pyörän verotus nykyään mahtaa mennä? Pystyykö pyörän saamaan selvästi Suomen hintoja halvemmalla tuolla konstilla?

Taitaa mennä uuden verot Suomessakin lisäksi. Siis Suomen ajoneuvovero ja Suomen ALV. Saksan ALV:n saa sitten erikseen haettua pois.
Rajana on 6000 km ja joku aikaraja kanssa. Se on uusi pyörä verottajan ja lain mukaan.
Taisi olla aika älytön homma tuo.

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 20, 2015 11:12 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Viestit: 1032
Paikkakunta: Cockola
Pyörä: BMW R1200 GS
http://fin.mototehnika.ee/kasutatud/aut ... _missing=1 6400km


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 20, 2015 11:53 pm 

Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Viestit: 582
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Pekkavee kirjoitti:
Kunkku kirjoitti:
Tulin Suomeen laivalla Saksasta muutama päivä sitten. Travemundessa huomasin erään suomalaisen pakettiauton lastina uuden Gessun. Jututin vähän kuljettajaa ja hän kertoi kyseessä olevan saksalaisessa liikkeessä koeajokäytössä olleen pyörän. Tuostapa heräsi kysymys, miten tämän ikäisen ja hintaisen pyörän verotus nykyään mahtaa mennä? Pystyykö pyörän saamaan selvästi Suomen hintoja halvemmalla tuolla konstilla?

Taitaa mennä uuden verot Suomessakin lisäksi. Siis Suomen ajoneuvovero ja Suomen ALV. Saksan ALV:n saa sitten erikseen haettua pois.
Rajana on 6000 km ja joku aikaraja kanssa. Se on uusi pyörä verottajan ja lain mukaan.
Taisi olla aika älytön homma tuo.

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Uudeksi katsotaan alle 6kk vanha tai alle 6000 km ajettu moottoripyörä. Tämä tarkoittaa sitä että vaikka pyörä olisi vuodelta 1985 mutta sillä ei ole ajettu ( mittarilukema ) yli 6000 km niin se tullataan Suomeen tuotaessa uutena pyöränä. Mm. arvonlisävero peritään täysimääräisenä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 21, 2015 8:40 am 

Liittynyt: Ti Touko 25, 2010 11:57 am
Viestit: 329
Pyörä: Moto Guzzi Cali III, Yamaha Tenere 660
Pekka. Bokseri kessun osto on aina älytön homma. Kai se pitäis tietää mitä se mopo on maksanut niin tietää kannattiko kauppa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 21, 2015 9:27 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2265
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L ja K75 Street tracker
Se Saksan ALV:n hakeminen takaisin ei ole mikään mahdoton homma, kunhan asian muistaa, ettei tule yllätyksiä. Saksan ALV siis tällä hetkellä 19 % ja Suomen 24 %. Kunkullakin lienee Y-tunnus, joten monet saksalaiset liikkeet suostunevat maastavientitodistusta vastaan myymään pyörän sinulle suoraan ilman Saksan ALVia. Olen jopa lukenut jonkun liikkeen myyneen vientiin pyörän alvittomana ilman Y-tunnustakin.

Jos pyörän (tai auton) ensirekisteröinnistä on siis alle 6 kk, tai sillä on ajettu alle 6 tkm, niin maksat verottomasta hankintahinnasta ALV:n Suomeen. Sen lisäksi maksat autoveron, joka uuden pyörän kohdalla on helppo katsoa maahantuojan hinnastosta. Käytetyn autovero on helppo arvioida tullin tekemien päätösten perusteella. Hakukustannuksiin kannattaa varata tonni, niin ei tule yllätyksiä. Rahtifirmat tuovat pyörät halvimmillaan noin 500 eurolla Saksasta Suomeen. Rekisteröintikatsastukseen kun varaa 150 euroa niin on summa kasassa.

Perussyitä tuontiin on mielestäni kaksi. Edullisempi hinta (ei aina, business tehdään ostohinnalla) ja laajempi valikoima (melko varmaan löytyy haluamasi malli/väri/varuste -yhdistelmä, Suomessa varsinkin käytettyjen osalta hakuammuntaa). Olen tuonut molemmat pyöräni itse Saksasta, ostanut kummankin paikalla käymättä, pyörää näkemättä, eikä pettymyksiä ole tullut, erittäin hyviä yksilöitä molemmat.

Itsellä kun on välillä ollut porkkanakuuume, niin esimerkiksi alkuvuodesta 2015 rekisteröityä KTM 1050 Adventurea löytyy Saksasta valita asti alle 9000 euron. Enemmän ajettujen hinnat jopa alle 7000, muutama sata km ajettujen hinnat alkaen 8490. Km-lukeman saa järjestettyä vaikka lomareissuun yhdistettynä ajamalla yli 6 tkm (kunhan huolehtii, että kauppakirjaan kirjataan 6001 km), mutta toisaalta arvonlisäverojen erokaan ei ole kuin 378 euroa. Uuden Kotarin autovero on maahantuojan hinnaston mukaan 4034 euroa. Vielä kun hakukuluihin varaa tonnin ja rekisteröintiin 150 niin kokonaisuus näyttää tältä:

Ostohinta 8500
ALV:n erotus 378
autovero 4034
haku 1000
rekisteröinti 150
Yhteensä 14 062.

Suomessa halvimmat esittelypyörät, joita ei montaa ole, maksavat 15 990, jossa lienee tinkivaraa 500 - 1000 eli säästöä jää vähintään 1000, ehkä enemmänkin jos hakureissusta selviää alle tonnilla. Parempiakin esimerkkejä löytää. Todennäköisesti myös autovero jää hieman alle uuden pyörän veron.

Eli yhteenvetona, homma voi kannattaa, hyvinkin, mutta ei välttämättä aina. Business tehdään edullisella ostohinnalla. Ja voi löytyä malli tms. jota Suomessa ei juuri ole tarjolla.

Pyörien hausta on omakin ketju, siellä paljon asiaa. Saksalaisesta kauppatavasta... turkkilaissyntyisten myyjien kanssa tinkiminen kuuluu asiaan, mutta alkuperäisasukkaa ilmoittavat viimeisen tarjoushinnan yleensä heti kysyttäessä, eikä se siitä paljon tipu pitkänkään tinkimisen tuloksena. Tinkivaraa kuitenkin yleensä jonkin verran on. Oman kokemukseni mukaan eivät valehtele ilmoituksissa, eli se mitä on kirjoitettu ja sanottu pitää paikkaansa. Pitää osata kysyä sitä, mitä ei ole kirjoitettu.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 21, 2015 7:36 pm 

Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 8:30 pm
Viestit: 100
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: CRF1000L
Hyvää ja selkeää tietoa, mutta kysynpä tyhmän kysymyksen.
Meneekö verolaskelmat samalla tavalla, jos tuo EUn ulkopuolelta?

TeemuMoi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 21, 2015 9:36 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2265
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L ja K75 Street tracker
Autovero menee, samalla tavalla. Myös alvin joudut maksamaan Suomeen (jos pyörä uusi, alle 6tkm/alle 6kk), mutta lähtömaan alvin takaisin hakeminen voi olla hankalampaa. Tuo alv-hässäkkä koskee siis vain alv-lain mukaan uudeksi katsottavaa pyörää, alle 6tkm/6kk.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 21, 2015 9:49 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Viestit: 545
Paikkakunta: Raasepori
Pyörä: Suzuki DL1000 Hva TXC310 TE310 TE250
ETA:n ulkopuolelta tuodessa tulee maksettavaksi tulli + ALV.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 21, 2015 9:55 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4799
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
Hsippe kirjoitti:
ETA:n ulkopuolelta tuodessa tulee maksettavaksi tulli + ALV.

Eikö autoveroa?

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 21, 2015 11:22 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Viestit: 545
Paikkakunta: Raasepori
Pyörä: Suzuki DL1000 Hva TXC310 TE310 TE250
Pekkavee kirjoitti:
Hsippe kirjoitti:
ETA:n ulkopuolelta tuodessa tulee maksettavaksi tulli + ALV.

Eikö autoveroa?

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Joo tietenkin se auto tai mikä mp vero nyt onkaan, mutta tullit ja alvit ensin...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 21, 2015 11:54 pm 
Avatar

Liittynyt: To Touko 19, 2011 8:42 pm
Viestit: 414
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: R1100RS
Tullin sivuilta näkee verojen osuuden käytetyistä pyöristä.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 22, 2015 9:59 am 

Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Viestit: 1146
Paikkakunta: Haukipudas
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
En ole vähään aikaan seurannut, mutta Saksaa vielä halvempi ostomaa on ollut Englanti. Sieltäkin pyöriä rahdataan, vähän kalliimmalla kun on kauempana, mutta hintataso sopivissa peleissä voi olla vielä -30% Saksan hinnoista. Gessut siellä esimerkkinä ovat etenkin olleet hinnassa sopivia.

Oma kokemus on ollut, että kannattaa viestitellä myyjäliikkeen kanssa ja kysellä kaikki mahdolliset asiat: hyvä liike vastaa tarkasti ja ystävällsesti kaikkiin kysymyksiin viiveettä, ja osaa kertoa pyörien export-myynnin olevan perusjuttu. Jos maksaa tuhansia tilille ja jää odottamaan pyörää parin viikon päästä saapuvaksi, on turha lisätä jännitystä sellaisen liikkeen kanssa joka ei osaa/viitsi kommunikoida ostajan kanssa kaupasta ja pyörästä tarkasti.

_________________
Ex: Husqvarna 701, KTM 990 ADV, KTM 690 R, KTM SE x2, KTM 500 EXC, BMW Xchallenge x 3!, R1150GS, KTM 250 EXC-R, BMW F800GS, Suzuki DR350SE, Africa Twin 07a, BMW F650GS Dakar & Funduro


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 22, 2015 8:13 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
Viestit: 462
Paikkakunta: Pirkanmaa
Pyörä: Ewan McGregor -03
Auton hain viime kesänä ja pyörän (gs) 7 vuotta sitten. Molempien kohdalla pääasiallinen syy hakuun oli parempi tarjonta sopivalla varustelulla. Toki kannattaa miettiä tarkkaan minkälaisesta liikkeestä ajoneuvon ostaa. Matkakustannuksiin meni arviolta 6-7 sataa euroa ja niistäkin osan lasken lomailun piikkiin ja omille käytetyille tunneille en laske hintaa.
"Voitto" näillä spekseillä Suomeen tuotuna on tonni tai kaksi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Joulu 24, 2015 11:43 pm 

Liittynyt: La Marras 09, 2013 9:30 am
Viestit: 173
Pyörä: f650gs Dakar, yz450f, s2r
Prosenteissa älyttömät erot on mopojen hinnoissa. Esim. beta factory, suomi 4690 + toimituskulut, saksa 3600 euroa. Saksasta on myös mahdollista ostaa alle tonni ajettu hintaan 3000 euroa.

Perusmallit vastaavasti saksa 2590 ja suomessa 3295. Sama linja taitaa olla useammankin merkin kohdalla.

Mitään mopoveroa ei mene ja alvit taitaa mennä juuri sillä tavalla, että saksa nolla ja alvit suomeen. Yli 6000 ajetussa ei tätäkään olisi. Kuristusten suhteen on tainnut olla satunnaista ongelmaa. Taitaa olla jotain eroa suomen ja saksan malleilla?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com