Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Loka 13, 2019 11:33 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Elo 27, 2015 8:04 pm 

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
Viestit: 145
Paikkakunta: Hämeenlinna
Pyörä: X-ADV, LC4-400MIL M-M Kanguro
Moro, tommoinen duudsonipila osui kohdalle, ei naurata kun Multistrada 1100 jauhottiin 6 kg pöntöllä, vaikkei se palanut. Nyt jos sovittaisiin, ettei keskustella siitä, mitä tekijälle tehdään, jos kiinni joutuu vaan puhutaan ihan tekniikkaa.

Siis onko kenelle sattunut vastaavaa, ja miten on pyörä palautettu kuntoon? Ihan faktatapauksia, siis vaikka minkämerkkisten, ja jos osaatte kertoa hommaa hoitaneen korjaamon yhteystietoja vielä parempi.

Koetan sitten kertoa itse, miten tapaus päättyy, sen voin sanoa, että nyt ei näytä hyvältä vaikka vakuutus onkin,tai sitten juuri siksi.

PS, mutu-osaston neuvoja minulla jo on!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 28, 2015 6:37 am 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3086
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Ei varmasti paljoa auta mutta jauhe kastuessaan muodostaa metalliakin syövyttäviä yhdisteitä ja joka tapauksessa olisi kiirus suorittaa juuri tuosta syystä puhdistus.

Imuroimalla ja kuivalla liinalla puhdistus, paineilmalla puhaltaen lopuksi.

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 28, 2015 6:42 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7287
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Niin siinä käy kuten Antti mainitsi, jauhe on kostuessaan syövyttävää/ruostuttavaa lähes kaikille metalleille. Käytännössä joutuu purkamaan koko pyörän ja pesemään jauheen pois kaikista paikoista, johtosarjat ja liittimet on haasteellisia ja joissain tapauksissa ne kannattaa/joutuu vaihtamaan. Jauheesta liukenee veteen hapettavia aineita ja voi kuvitella mitä tämä tekee johtosarjojen liitoksille yms. Jos mopossa on vakuutukset kunnossa niin lunastus on ainoa järkevä vaihtoehto, tai jos vakuutusyhtiö haluaa väkisin laittaa mopon kuntoon niin korjaus ja myyntiin välittömästi.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 28, 2015 9:11 am 

Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Viestit: 582
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Koheltaja kirjoitti:
tai jos vakuutusyhtiö haluaa väkisin laittaa mopon kuntoon niin korjaus ja myyntiin välittömästi.



Tietenkin mahdolliselle ostajalle kertoen mitä pyörälle on tapahtunut ja mitä sille on vahingon jälkeen tehty, eikö vain. Ei kai motoristiveljeä ole tarkoitus pettää, vai onko sittenkin?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 28, 2015 9:38 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7287
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Jos haluaa uuden pyörän niin silloin on ostettava uusi pyörä. Käytettyyn liittyy aina riskejä, harva kertoo tulevalle ostajalle että kone on hörpännyt 4x vedet sisuksiin ja pyörä on kaivettu pariin otteeseen suosta ylös. Huollot on tehty miten sattuu ja koneeseen kaadettu halvinta maatalousöljyä, niitäkin on enemmänkin lisäilty kun vaihdettu. Jne. jne.

Käytetyt on aina käytettyjä ja seuraavalle omistajalle voi tulla odottamattomia ylläreitä joista kukaan ei ole kertonut yhtään mitään. Valitettavaa mutta totta.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 28, 2015 11:18 am 

Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Viestit: 582
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Koheltaja kirjoitti:
Jos haluaa uuden pyörän niin silloin on ostettava uusi pyörä. Käytettyyn liittyy aina riskejä, harva kertoo tulevalle ostajalle että kone on hörpännyt 4x vedet sisuksiin ja pyörä on kaivettu pariin otteeseen suosta ylös. Huollot on tehty miten sattuu ja koneeseen kaadettu halvinta maatalousöljyä, niitäkin on enemmänkin lisäilty kun vaihdettu. Jne. jne.

Käytetyt on aina käytettyjä ja seuraavalle omistajalle voi tulla odottamattomia ylläreitä joista kukaan ei ole kertonut yhtään mitään. Valitettavaa mutta totta.


Kannatat siis pettämisen lisäksi toisten kusettamista kaikin mahdollisin tavoin... Omat kokemukseni eivät siis ole sattumaa jos (kun) tämäntapaista ajattelua esiintyy laajemminkin.

Tunsin aikoinaan toimarin jonka motto oli ettei valehdella saa mutta ei tarvitse myöskään kertoa ellei kysyjä osaa kysyä juuri oikeata kysymystä. No, sen firma on ollut konkurssissa jo pitkään kun paikkakunnalla opittiin sen tavat. Ja tämäkin piti itseään rehellisenä miehenä...


Viimeksi muokannut Patukka päivämäärä Pe Elo 28, 2015 12:22 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 28, 2015 12:19 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 6:28 pm
Viestit: 1141
Paikkakunta: Itäinen-Uusimaa
Pyörä: ...jos joku mopo toimii,niin xt?
Koheltaja kirjoitti:
Jos haluaa uuden pyörän niin silloin on ostettava uusi pyörä. Käytettyyn liittyy aina riskejä, harva kertoo tulevalle ostajalle että kone on hörpännyt 4x vedet sisuksiin ja pyörä on kaivettu pariin otteeseen suosta ylös. Huollot on tehty miten sattuu ja koneeseen kaadettu halvinta maatalousöljyä, niitäkin on enemmänkin lisäilty kun vaihdettu. Jne. jne.

Käytetyt on aina käytettyjä ja seuraavalle omistajalle voi tulla odottamattomia ylläreitä joista kukaan ei ole kertonut yhtään mitään. Valitettavaa mutta totta.

Näinhän se yleisellä tasolla on,näitähän sattuu,ja tuskin tässäkään oli tarkoitus kannustaa moiseen toimintaan :wink:
Kaipa se vakuutusyhtiön edustaja osaa päättää että tuleeko siitä vielä kalua. :|

_________________
Foorumin "sekakäyttäjä"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 28, 2015 1:15 pm 

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
Viestit: 145
Paikkakunta: Hämeenlinna
Pyörä: X-ADV, LC4-400MIL M-M Kanguro
Kiitän mielenkiinnosta aiheeseen, vaikka varsinaiseen kysymykseeni ei taida helpolla vastausta löytyä. Siis ihan faktatapausta, jossa joko korjattu tai lunastettu.
Alan miehet korjaamoilla kun tekevät töitä eivätkä lue foorumikirjoituksia...

Ja tuon mun aloitusviestin toiseksi viimeisestä lauseesta voi lukea rivien välistä mitä vakuutusyhtiön edustaja osaa.

Joo, kerron rekkarin ja valmistenumeron myöhemmin, että ette tule vahingossa ostaneeksi minulta tai perikunnalta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 28, 2015 2:23 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7287
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Patukka kirjoitti:
Kannatat siis pettämisen lisäksi toisten kusettamista kaikin mahdollisin tavoin...


En kannata kusettamista mutta olen käytettyjen kamppeiden kohdalla realisti, kaikki käytetyt ei ole tunnollisesti pidettyjä.

Urpo kirjoitti:
Kiitän mielenkiinnosta aiheeseen, vaikka varsinaiseen kysymykseeni ei taida helpolla vastausta löytyä. Siis ihan faktatapausta, jossa joko korjattu tai lunastettu.


Mun kokemukset on vuosien takaa kilpa-autojen parista kun parissa jouduttiin jauhetta käyttämään. Toinen imaisi pölyt sen verran hyvin joka paikkaan ettei kaikkia saatu kohtuudella puhdistettua, myöhemmin näissä paikoissa oli ruostetta ja muutama johtoliitos oli mennyt huonoon kuntoon. Entisessä duunissa tuli myös muutama jauhe-tapaus nähtyä ja ne ei olleet kovin motivoivia puhdistettavia kohteita.

Kyllä siitä varmaan soivan pelin saa mutta on siinä oma duuni kun purkaa pyörän että saa pestyä kaiken jauheen pois. Tiiviit liittimet ei ole ongelma vaan ne suojaamattomat paikat, jauhe liukenee veteen ja vesi tunnetusti etsii itselleen reitin minne milloinkin.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 28, 2015 11:23 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Viestit: 988
Paikkakunta: Häme
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Tutun kuorma-auto varastettiin ja siinä auton hylätessään olivat rosvot tyhjentäneet sammuttimen ohjaamoon..

Kun auto löytyi niin hytti puhdistettiin vakuutuksen piikkiin ja vakuutusyhtiön kanssa sopivat että jos vikoja ilmenee ohjaamossa niin kustantavat korjaukset. En tiiä kuinka pitkäksi aikaa mutta vuosiksi eteenpäin kuiteski. Rekka noin 20 vuotta vanha.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 29, 2015 5:39 am 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3086
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Ja mulla kokemusta vain kiinteistö puolelta. Mutta sielläkin tulee nämä samat jutu vastaan.

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 29, 2015 10:03 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 5:58 pm
Viestit: 261
Paikkakunta: Tampereen seutu
Pyörä: Hugsvarna 701 Enduro & 12k GinTonic
Jauhesammuttimia näkyy olevan monillta eri aineilla. Jos oli soodaa (halvoissa BC sammuttimissa kai yleinen), niin pesun pitäisi riittää. Jos oli kellertävää jauhetta (ABC sammuttimissa) niin sitten se on ammoniumfosfaattia, ja varmasti syövyttää. Violetti on soodaa myös, paremissa BC-sammuttisissa. Valkoinen voi olla myös kaliumkloridia, eli ns.maantiesuolaa, mutta ainakaan wikin mukaan ei juuri käytössä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fire_exti ... y_chemical


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 29, 2015 11:20 am 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Ammatin puolesta uskallan sanoa että jos sulla on sammuttimen sijoitus/tarkoitus paikka selvillä tai parhaassa tapauksessa tyhjä sammutin niin saat vinkkiä/tietoa mitä jauhetta se on. Tuo ABC on se viheliäisin,muut on helpompi saada pesemällä pois...


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 01, 2015 1:34 pm 

Liittynyt: Su Maalis 18, 2007 4:47 pm
Viestit: 156
Paikkakunta: Suolahti
Pyörä: T7
Jos vettä ei voi käyttää niin kuivajääpuhdistus vois auttaa, ihan halpaa se ei kyllä ole.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 04, 2015 12:51 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1204
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Wikipedia valehteli että joissain olisi ihan soodaa, samaa tavaraa jolla soodapuhalletaan. Se ei ainakaan mitään syövytä vaan päinvastoin jos ei siihen mitään lisätä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com