Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Loka 23, 2019 9:17 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 92 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: To Kesä 09, 2016 1:12 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1528
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
Suomessa tuntuu että kaikki mikä ei ole erikseen sallittua on kiellettyä. Soramontut yleensäkin ovat lähes poikkeuksetta yksityis-/yritysomistuksessa ja siten eivät sallittuja paikkoja. Se ettei ole puomeja ei tarkoita sitä että saisi ajaa, koska näitä ei lasketa teiksi. Jos ajamaan haluaa täytyy olla erikseen luvat maanomistajilta ja mieluusti myös naapureilta.

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: To Kesä 09, 2016 1:16 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7304
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Hyvä paikka treenaamiseen on EMK:n krossirata Ämmässuon kaatopaikan vieressä. Krossirata on kovapohjainen ja siinä on hyvä temmeltää omaa vauhtia ja reenailla ajamista. Löytyy myös "lähtöalue" missä vai harjoitella jarrutuksia ja käännöksiä. Aamupäivisin siellä ei ole koskaan ketään ja saa touhuta omassa rauhassa. Hiekkakuoppia tms. ei täällä etelässä juurikaan ole, ei ainakaan luvallisia ja suoraselkäinen kurapyöräilijä ei luvattomiin paikkoihin mene.

Tuolla tuli tahkottua aika paljon 690 ja 400EXC:n kanssa ja parin ekan käynin jälkeen huomasi että soralla ajaminen sai lisää varmuutta.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: To Kesä 09, 2016 1:35 pm 
Avatar

Liittynyt: To Heinä 30, 2015 10:05 am
Viestit: 27
Pyörä: KTM 690 Enduro R (pöllitty)
Näin arvelinkin että montut ovat kyseenalaisia paikkoja. Tuo Ämmässuo on hyvä vinkki, kiitos siitä. Alkeita treenaisi tosiaan mieluiten omassa rauhassa, eikä siten että pään yli hyppii puolta nuorempia ja kevyempiä kuskeja ja pyöriä :D

Monet hyvät soratiet on näemmä varustettu lisäkyltillä "yksityistie", ilman varsinaisia kieltomerkkejä. Noita ilmeisesti saa ajella, kunhan ei jatkuvasti suhaa ja menee suunnilleen liikennesääntöjen mukaan. Ja pihoihin ja pihateille ei toki ole asiaa. Pitää varmaan harkita navigaattorin hankkimista, tai edes kännykkätelinettä jotta saa luurin kartat käyttöön.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: To Kesä 09, 2016 1:48 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1829
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Tästä on eriäviäkin näkemyksiä, mutta Juvanmalmin läpi kun ajaa ihan sinne perälle, oli ainakin vielä joulukuussa tyhjä sorakenttä. Jotain sinne jossain vaiheessa rakennetaan, ellei ole rakennettu jo.
Lupaa sinne ei ole, mutta herrasmiesmäisiin käsittelytreeneihin olen sitä käyttänyt. Siellä on hiekkaa, kivikkoa ja pikku kalliodroppikin.
Olen pidättäytynyt sudittelusta ja metelöinnistä ja saanut rauhassa kikkailla.
Kannattaa käydä kurkkaamassa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: To Kesä 09, 2016 1:56 pm 
Avatar

Liittynyt: To Heinä 30, 2015 10:05 am
Viestit: 27
Pyörä: KTM 690 Enduro R (pöllitty)
Tuolla Juvanmalmilla olen itse asiassa kerran SMT:llä käynytkin. Ihan hyvän kokoinen kenttä, pitääpä käydä taas testaamassa. Toinen hieman vastaava on muuten Serenan parkkipaikka, jossa harvoin on autoja kuin murto-osa siitä alueesta. Häätö sieltäkin varmaan tulee jos liikaa rällää, mutta se pätee moneen muuhunkin paikkaan.

EMK:n krossiradan käyttöä varten kannattaa varmaan ostaa jäsenyys?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: To Kesä 09, 2016 4:31 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7304
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
EMK:n radalle voi mennä kertamaksulla, sen voi maksaa radan vieressä olevaan kioskiin tai seuran tilille. Jos paljon aikoo käydä niin silloin kannattaa liittyä jäseneksi, muutamia kertoja kesässä niin 10€ kertamaksu on ihan toimiva ratkaisu.

Hyviä hiekkareittejä alkaa löytymän Lohja-Sammatti-Kiikala-Somero suunnalta, osa on mökkiläisten asustamia teitä ja osa on hyvää mettätietä ilman mökkejä. Hevosiakaan ei ole riesaksi asti kuten täällä pk-seudulla, jos löytyy hiekkatie niin sen varrella on vähintään yksi heppatalli...

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: To Kesä 09, 2016 6:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Viestit: 628
Paikkakunta: Hki
Pyörä: 300EXC
Maastomoottoripyöräilyn tulevaisuuden kannalta voi fundeerata sitä jäsenmaksun maksamista myös siitä vinkkelistä että jäsenmäärät kertoo aika suoraan sen että tartteeko epämuodikkaasti polttomoottorivoimalla ympyrää ajavia kummajaisia kuunnella (vai ei) kun päätetään maankäytöstä ja ympäristöluvista. Ei välttämättä iso ongelma muualla Suomessa missä lääniä riittää mutta pk-seudulla on aika vääntö siitä että missä saa harrastaa ja mitä.

Jos ryhmää on lujasti niin ehkä niin herkästi ei uskalleta antaa sitä enskapenojen maastoa jätemurskaamon tai valtioavusteisen golfkentän gryndaamiseen. Tai kielletä muuten vaan kaikkea suoralta kädeltä.

Mutta jos jäsenmäärät näivettyy niin on helppo todeta että ajat muuttuu eikä tää näytä enää muutenkaan ihmisiä kiinnostavan. Lupaa ei jatketa, ostakaa polkupyörä.

Pk-seudun kerhojen jäsenmaksut taitaa olla joka kerholla muutamien kymppien luokkaa per vuosi. Ei kohtuuton investointi tän touhun kokonaiskustannuksissa.

Eikä sitä tiedä vaikka joskus joku edistyksellinen taho keksis järkätä sellaisen hiekkalaaninpätkän missä matkaenduristitkin vois käydä oikein luvalla kiertämässä mutkaa ja neppailemassa tukinylitystä. Eihän se älytöntä tonttia vaatis rossiradan kupeeseen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: Ti Heinä 19, 2016 4:31 pm 

Liittynyt: La Kesä 04, 2016 9:29 pm
Viestit: 22
Pyörä: KTM 1190 Adventure R
Aloittelijan kysymys: miten esijännitys ja paluuvaimennus kannattaa säätää hiekkatiellä ajoa varten? Esijännitys varmaan löysän puolelle, että alusta elää röykkyjen mukana?

Jontte

_________________
KTM 1190 Adventure R

Ex KTM 1190 Adventure

Lantikka ja pari Alfaa


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: Ti Heinä 19, 2016 6:58 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1829
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Esijännitys niin että jousitus painuu 1/3 joustomatkastaan kuskin painon kanssa. Tämä pätee kaikkeen ajoon.
Itseasiassa jouset pitäisi kanssa olla kuskin painon mukaan, mutta harvapa niitä vaihtelee ja suurin osa on sen verran keskipainoisia että ensiasennusjouset on aika tontilla.
Vaimennuksista sanoisin että jos Kotarista puhut, niin katso ne tehtaan ilmoittamat "comfort" naksut ja laita niiden mukaan.
Jos tuntuu pyrstö liian eläväiseltä niin sitten vähän paluuta lisää.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: Ti Heinä 19, 2016 8:44 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7304
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Aika herkällä saa keulan pitää sorateillä että eturengas saa poimittua kaiken pidon, varsinkin mutkissa kun mennään jarrun/rullaavuuden/kiihdytyksen rajamailla, se on se kriittisin alue missä keula alkaa soralla lipsumaan. Keula saa elää kiihdytyksissä/jarrutuksissa aika reilusti että saadaan pyörälle painonsiirtoa, tällä saadaan pitoa sinne missä sitä tarvitaan ja pito tuo ajettavuutta. Takapää ei saa elää niin paljoa ettei perä ala "humppamaan" kun ajaa sladissa, liian löysällä perällä pitkästä sladista tulee kulmikasta ja epävarmaa.

Testiä, testiä ja testiä. Aikansa kun klikkereitä säätää niin mieleiset setupit löytyy. Sagit ensin kuntoon kuten puhe jo olikin, sen jälkeen klikkereillä loput.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: Ti Heinä 19, 2016 9:24 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 6:28 pm
Viestit: 1141
Paikkakunta: Itäinen-Uusimaa
Pyörä: ...jos joku mopo toimii,niin xt?
Juu ja rengastus luonnollisesti nappulaa jos meinaa oikeesti jotain pitoa soralla saada.
Nuukuus kun on toinen luonto niin koitan ajaa tourancea loppuun,ja onhan se totta maar aika kauhee soralla :?

_________________
Foorumin "sekakäyttäjä"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: Ti Heinä 19, 2016 11:49 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1829
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Ja jos sallitaan rönsyily, niin suurinpiirtein yhtä tärkeää kuin alustan säädöt, on hilata sukuelimet lähemmäs bensakorkkia mutkassa. Saa sen painon ja pidon eturenkaalle.
Aika hirveällä hetekalla pysty veistelemään mutkat lujaa säätää pidonjaon oikein. Hyvälläkin alustalla menee nyhräämiseksi jos paino on kurvissa takana.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: To Heinä 21, 2016 12:13 pm 

Liittynyt: La Kesä 04, 2016 9:29 pm
Viestit: 22
Pyörä: KTM 1190 Adventure R
Kiitos! Näillä pääsen eteenpäin :)

_________________
KTM 1190 Adventure R

Ex KTM 1190 Adventure

Lantikka ja pari Alfaa


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: Ma Heinä 25, 2016 10:27 pm 

Liittynyt: La Kesä 04, 2016 9:29 pm
Viestit: 22
Pyörä: KTM 1190 Adventure R
Koheltaja kirjoitti:
EMK:n radalle voi mennä kertamaksulla, sen voi maksaa radan vieressä olevaan kioskiin tai seuran tilille. Jos paljon aikoo käydä niin silloin kannattaa liittyä jäseneksi, muutamia kertoja kesässä niin 10€ kertamaksu on ihan toimiva ratkaisu.



Kävin tuolla tänään parin kaverin kanssa. Maanantai illat on varattu junnuille mutta rata oli autio niin ajettiin muutama kierros. Ei se kovin vauhdikasta menoa ollut, mun taidoilla ja 1190:llä :D Varikolla ajelin hitaita kaartoja ja pujottelua. Ja kippasin pyörän kaksi kertaa kyljelleen. Varikko oli lanattu pehmeäksi joten se toi ainakin korvien väliin lisää vaikeutta.

Jontte

_________________
KTM 1190 Adventure R

Ex KTM 1190 Adventure

Lantikka ja pari Alfaa


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: Ti Heinä 26, 2016 10:08 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Viestit: 597
Paikkakunta: Kirkkonummi
Pyörä: 950 adv, 690r, R100GS
Lisää painonsiirrosta.

Painonsiirrosta tuli semmoinen mieleen, kun noissa kokoontumisajoissaon reiteillä on monesti sitä pehmeää sepeliä, monesti ainakin sen 20cm + :n kerros, ja kun se päivän aikana on möyhennetty vieläkin irtonaisemmaksi maustettuna kivoilla pitkittäisurilla,,,,,,, niin joku mulle antoi ohjeeksi, että keula keveäksi ja painoa t a a k s e, ja tietenkin jatkuva veto päällä ja kunnolla vauhtia. Tämä ohje annettu siis näille pehmeille sepeleille, joita tosiaan on monesti kymmeniä kilometrejä yhtä soittoa.

Pitääkö paikkaansa, vai onko taas noviisia käsketty bokseribemarin ketjuja rasvaamaan ;)

ps. Pyöräkalustohan on usein näissä sitä matkaenduroluokkaa, siis siinä 200kg ja +.

_________________
Taas lähti mopo käsistä


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 92 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com