Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Loka 22, 2019 10:09 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 92 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: La Huhti 04, 2015 4:06 pm 

Liittynyt: To Kesä 12, 2014 3:45 pm
Viestit: 7
Pyörä: BMW R1200GSA
Kun tuo kolmekymmentävuotinen customikurvailu on nyt ohitse, olen uuden haasteen edessä. Miten soratiellä ajetaan? Kuullostaa tyhmältä mutta epävarmuus on asiassa noussut vasta nyt esille. Ajotekniikka lienee aivan muuta kuin asfaltilla? Vastaohjauksen voi unohtaa?
Onhan sitä nyt aina ajanut myös hiekkatiellä mutta kun haluaisi oppia enemmän. Suomessa ei lene asiaan mitään kursseja. Motorradin kurssille en tänä kesänä pääse. Netistä olen lueskellut mutta opit on enempi montulle ja maastoon kuin sorateille. Jos joku tietää kursseista tai opettajista tai edes nettilinkeistä niin vinkatkaa. Laitetaan minun vesigessu liitämään.

_________________
Adventuremies jo vuodesta 2014 (toukokuu)


Viimeksi muokannut H.Boxer päivämäärä La Huhti 04, 2015 5:51 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatielöä ajosta.
ViestiLähetetty: La Huhti 04, 2015 4:35 pm 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Viestit: 2315
Paikkakunta: Oulunseutu
Pyörä: HP2E-KLX250S
Ei se ajaminen perusteiltaan poikkea alustan muuttuessa, tarkoitan nyt normaalia liikennöintiä ja huimailu sitten erikseen. Alustan mukaan vaan sovittaa vauhdit ja herkistelee jarrutuntuman kuntoon, kaarrevauhdit kohtuullisiksi ja jos on ABS jarrut niin niiden kanssakaan ei sitten ole ylimääräistä ohjelmaa. Hyvä olisi jos olisi joku kaveri alkuun mukana mutta omineenkin tuohon äkkiä pääsee sisälle, etenkin kun on kokenut pyörämies ennestään.

_________________
Weteraani kurapyöräilijä


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatielöä ajosta.
ViestiLähetetty: La Huhti 04, 2015 4:43 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Viestit: 1033
Paikkakunta: Cockola
Pyörä: BMW R1200 GS
Ruotsin puolella touratech offroad school http://offroadschool.se/en/
Suomen puolella enduroajon perusteita http://www.endurostart.fi/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: La Huhti 04, 2015 7:27 pm 
Avatar

Liittynyt: La Elo 30, 2014 11:54 pm
Viestit: 131
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: Myyty, ja uusi hakusessa
Kokeilenpa josko kännykällä linkin anto onnistuu:
viewtopic.php?f=2&t=14470&p=130795&hilit=sora%2A#p130795

_________________
Tankki täyteen ja eksymään


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: La Huhti 04, 2015 10:08 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Viestit: 2269
Paikkakunta: paimio
Pyörä: Pan European 1991
Vaikka gessu onkin iso niin ei huono ajatus oo käydä jossain enskasafarilla kokeilees pientä pyörää.
Siellä käydään yleensä/tarpeen vaatiessa perusasiat läpi, painonsiirrot, ajoasennot yms.

Meinaan vaikkei gessuu poluille veis niin perusasiat on samat ja pikkasella on paljon helpompi kokeilla kaikkee, meinaa voi olla ainakin yksinään ajellessa olla iso kynnys jos vastaan tulee joku pehmee kohta ekaa kertaa et lähteekö yli vai kääntyykö takas.

Paikkoja on ainaki Lopen enduro, Moto Jysky, Vetomies

_________________
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: La Huhti 04, 2015 11:10 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 10:30 am
Viestit: 554
Paikkakunta: Kostamus
Pyörä: SE/EXC350/GS
Moi


Kun ostin ison Gessun -08 niin kävin täällä https://www.enduropark-hechlingen.de/startseite/ opettelemassa , suosittelen :)


terv. -jn-

_________________
Tärkeintä ei ole päämäärä vaan liike ....

mopokuvia http://www.hobby.pic.fi/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: Su Huhti 05, 2015 11:29 am 
Avatar

Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Viestit: 917
Paikkakunta: Anjala
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
H.Boxer kirjoitti:
Kun tuo kolmekymmentävuotinen customikurvailu on nyt ohitse, olen uuden haasteen edessä. Miten soratiellä ajetaan? Kuullostaa tyhmältä mutta epävarmuus on asiassa noussut vasta nyt esille. Ajotekniikka lienee aivan muuta kuin asfaltilla? Vastaohjauksen voi unohtaa?

Mun mielestä tuota vastaohjausta ei suinkaan pidä unohtaa, vaan mutkaisella soratiellä ajo on nimenomaan vastaohjausta kokoajan. Eli kun etupyörän pitää kokoajan ajosuuntaan ja takapyörä mutkissa sutii tai jarrulla luistaa ulkokurviin, niin samalla tavalla mutkaan tullaan kuin asfaltilla vastaohjausta käyttäen. Soralla vielä tärkeämpää on oman kropan pitäminen suorassa ja pelkän pyörän kallistaminen, juuri vastaohjaus ottein. Takajarrulla ja moottorijarrulla saa samalla takapyörän sivulle ja kaasulla jatketaan sladia. Rauhallisemmassakin ajossa sama periaate, mutta korostuu tapeilta seisten ajaessa. Kropan painoa ulkomutkaan ja pyörää kallistetaan vastaohjauksella sisämutkaan, pehmeässä hiekassa vielä kyynärpäitä ulospäin ja kropan painoa stongan päälle.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: Su Huhti 05, 2015 12:16 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 5:58 pm
Viestit: 261
Paikkakunta: Tampereen seutu
Pyörä: Hugsvarna 701 Enduro & 12k GinTonic
H.Boxer kirjoitti:
Kun tuo kolmekymmentävuotinen customikurvailu on nyt ohitse, olen uuden haasteen edessä. Miten soratiellä ajetaan? Kuullostaa tyhmältä mutta epävarmuus on asiassa noussut vasta nyt esille. Ajotekniikka lienee aivan muuta kuin asfaltilla? Vastaohjauksen voi unohtaa?
Onhan sitä nyt aina ajanut myös hiekkatiellä mutta kun haluaisi oppia enemmän. Suomessa ei lene asiaan mitään kursseja. Motorradin kurssille en tänä kesänä pääse. Netistä olen lueskellut mutta opit on enempi montulle ja maastoon kuin sorateille. Jos joku tietää kursseista tai opettajista tai edes nettilinkeistä niin vinkatkaa. Laitetaan minun vesigessu liitämään.

Soralla ajetaan aluksi hiljaa ja sitten kun tulee tuntumaa pyörän käytökseen niin kovempaa :). Enduro-oppaat mitä olen ostellut ovat 90% turhaa tavaraa suomisoralle (neuvovat hiekkakuoppa-ajoa pikkupyörällä). Täälläpäin on hyvää nopeaa soraa loputtomiin, ei tarvitse enduropoistoon lähteä. Soralla paras ohje on opetella oman pyörän käytös, miltä tuntuu ennen luisua, kuinka reippaasti tarvitaan kaasua lisää oikaisuun, mitkä on sopivia nopeuksia millekin alustalle. Seisaaltaan saisi tietty painopistettä alas ja pyörää olisi nopeampi kallistella, mutta itsellä tulee vain istuttua nämä nopeat soratiet. Renkaaksi jokin 50/50 tyyppinen, niin tuntuma on parempi ja kaasulla oikaisukin onnistuu. Mitas E07 esim. Sitten vaan soramutkiin kallistemaan, ja kaasulla oikomaan. ABSitkin kun on niin vauhti pois juuri ennen mutkaa etunen "lukitsemalla", reilu kallistus mutkaan ja kaasua.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: Su Huhti 05, 2015 12:24 pm 

Liittynyt: Su Elo 25, 2013 4:54 pm
Viestit: 215
Paikkakunta: "Hyvinkää"
Pyörä: 950 Adv -04
Itse huomasin toissakesänä sorailua alotellessani, että mopon mukana tullut rengastus oli erinomainen alottelijalle. Alla oli uus karkea etukummi ja takana keskeltä sileäksi ajettu nappula.
Eturenkaan luistosta ei tarvinnut murehtia ja jos takarengas meinasi livetä alta, reunanappulat pelasti tilanteen. Ja vähän maltillisemmallakin kaasulla sai harjoteltua mutkaan tuloa ja loivaa kaasusladia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: Su Huhti 05, 2015 3:46 pm 

Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Viestit: 996
Pyörä: 1050 S3, GS1200
Kaarteessa on hiekalla pidettävä kaasua, sen takia, että kun kallistat ja jossain vaiheessa lähestytään pidon rajaa, niin haluat, että takarengas on se joka luistaa ensin eikä etunen. Siihen tarvitset sen kaasun tuoman voiman. tietysti asfaltilla tekniikka on ihan sama, mutta ei niin tarkka, koska pidon raja ei ole lähellä kuten hiekalla.

kadulla opitto tönkkö ajotyyli ei sovellu, vaan pyörän päällä on juuri tehtävä tuota, että välillä jää itse pystyyn ja kallistaa vain pyörää. Pyörä kääntyy paremmin kallistettuna, mutta hiekan pito ei salli sellaista kallistusta jos kallistat mukana. Jäämällä itse pystyyn saat pyörän enemmän kallelleen ja se kääntyy paremmin.

myöskään kadulla ei tarvitse siirtyä etu takasuunnassa ollenkaan, mutta hiekalla pitää. Kaarteessa eteen, että saa eturenkaalle pitoa ja kiihdyttäessä voi roikkua taaempana, että saa pitoa takarenkaalle.

yksi hyvä vinkki on isoilla pyörillä(esim katupyörä soralla), että jarruta takajarrulla vaihde päällä ja painamatta kytkintä. Se estää takapyörää lukkiutumasta ja syö silti hyvin nopeutta pois.

Kadulla ei myöskään ei ajeta juurikaan seisten, kun taas soralla taas on hyvä ajella aika paljonkin seisten.

_________________
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: Su Huhti 05, 2015 7:55 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2281
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: K75 Street Tracker
Gessulla uskaltaa ABS:t päällä käyttää etujarruakin aika reilusti, kunhan muistaa jarruttaa ennen kurvia... Takajarrulla ei tee ABS: päällä juuri mitään. Itse ajan silti lähes aina ABS:t päällä.

Katurenkaillakin pärjää kohtuullisesti kun laskee vähän paineita, eteen 1,8 - 2, taakse 2,0-2,3 on yleensä sorateillä sopiva ja pikitielläkin pärjää seuraavalle huoltikselle.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: Ma Huhti 06, 2015 7:55 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Viestit: 708
Paikkakunta: Valkeakoski
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Voi voi, onpa isoa alue vastata. Hyviä pointteja jo tullutkin. Kannan kuitenkin minäkin korteni kekoon.

1) Aja soralla samoilla linjoilla kuin asfaltilla. Älä siis aja vain auton tekemiä uria pitkin, koska silloin vauhti nousee niin kovaksi ja olet lirissä, kun ajaudut/väistät irtosoran puolelle. Oikeanlaisella ajolinjalla myös näet kurveissa huomattavasti pidemmälle, jolloin ajosta tulee ennakoivaa.
2) Painon siirtely pyörän päällä etu-taka sekä sivu suunnassa tärkeätä, kuten jo aiemmin mainittukin.
3) Sovita vauhti ennen kurvia sopivaksi, että voit ajaa koko kurvin veto päällä. Mieluummin niin reilulla vedolla, että takapyörä melkein murtaa sivusuunnassa. Tämä sitoo etupyörän, eikä tarvitse pelätä sen lähtemistä alta.
4) Pehmeässä kohdassa paino taakse ja tasainen rajumpi veto. Mitä pehmeämpää, niin sitä parempi, jos takapyörä hiukan sutii. Tämä pätee myös pehmeällä lumella. Kun oikein pehmeässä vauhti rupeaa nousemaan liian kovaksi, niin takajarrulla raju jarrutus (lukossa tai ainakin melkein), jonka jälkeen taas reilu veto päälle. Tässä siis ideana, että takapyörä murtaa alustaa koko ajan (jarrutettaessa tai vedolla). Näin etupyörä ei lähde luikertelemaan ja ruopiva takapyörä pitää pyörän pystyssä myös vinoissa urissa.
5) Pehmeä hiekka ei ole ongelma, kunhan uskaltaa ajaa riittävän rajusti sillä.
6) Metsäisillä traktorin urilla "vihreä jää"(sammaloitunut tien pinta) on paha. Se on sama kuin ajaisi kesarenkailla peilijäälle. Jos siinä pyörä on kallellaan/kääntyy, niin lähes aina tulee lipat.
7) Laakerisora kurvissa on myös vaikea, jos vauhtia on tilanteeseen liikaa. Tämä kannattaa siis opetella pikkuhiljaa, että tulee tuntuma, kuinka lujaa minkäkinlaiseen sorakerrokseen voi ajaa. Kun ajaa sorateitä oikeilla ajolinjoilla(kts kohta1), niin tähän tulee tuntuma vaivihkaakin.
8.) Opettele jarruttamaan soralla myös etujarrulla. Etujarru on myös soralla se, mikä pysäyttää pyörän. Liian usein näkee soralla ajavia kuskeja, jotka eivät käytä soralla etujarrua ollenkaan ja se on paha.
9) Ennen nyppylää aja aina lähellä oikeata reunaa (autot tulevat yleensä keskellä tietä vastaan)
10) Ennen nyppylää voi oikeassa kohdassa pikaisesti käydä seisomassa, niin näkee paremmin, mitä nyppylän takana on.
11) Ja lopuksi kaatumiseen johtavat yleisimmät syyt:
a) Tilannenopeus liian kova
b) Tilannenopeus liian kova ja usko pettää kurvissa itseltä -> ulosajo/kaatuminen jo tiellä
c) Vihreä jää
d) Ei osata jarruttaa etujarrulla -> Kurvista/risteyksestä pitkäksi
e) Pehmeä kohta yllättää-> kuski jäätyy hetkeksi->kaatuminen. Reipas veto päälle juuri ennen pehmeää olisi pelastanut tilanteen
f) Laakerisorakurvissa ei vetoa päällä ja eturengas lähtee alta

Tässä nyt nämä, mitkä äkkiä tuli mieleen. Muut täydentävät ne mitä unohtui.
Tsemppiä ja rohkeutta. Lähde maltilla ja kasvata vauhtia, kun tiedät hallitsevasi moposi riittävästi siinä nopeudessa.

_________________
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: Ti Huhti 07, 2015 10:38 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Viestit: 768
Paikkakunta: Tätä nykyä Kerava
Pyörä: KTM 625 SXC -04
Hitaana aloittelijana parhaat kaksi neuvoa itselle ovat olleet nämä:

1)Varmuuden vuoksi vähän turhan hitaasti mutkaan ja kaasulla kiihdyttäen ulos
2)Mieluummin 20 prosenttia alle kuin 0,1 promillea yli maksiminopeuden.

Itsellä oli mopoharrastuksen ensimetreillä aiemmin mainittu rengastus eli rupulikumi edessä ja melkein sileäksi ajettu takana. Tuolla oli suht kiva hakea sladituntumaa kun eturengas ei karkaa alta ja jos alkaa perä karata, niin kallistuksen lisääntyessä sivunappula ottaa pitoa.

Itsellä kun ei ole tarkoitus ajaa kilpaa, niin minulle riittää se että on hauskaa ja pysyy tiellä. Etenkin jälkimmäinen on tärkeämpää kuin se pystyykö ajamaan ihan niin kovaa kuin joku kokeneempi jollain paremmalla pyörällä.

Itse olen kerran saanut itseni kammettua motocrossradalle. Vauhti oli melko erilaista kuin joillain muilla, mutta oli hauskaa ja opettavaista eikä kyllä saa jäädä viimeiseksi kerraksi.

_________________
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Ex: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: Ke Huhti 08, 2015 3:47 am 
Site Admin
Avatar

Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Viestit: 2647
Paikkakunta: München, Saksa
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Mieluummin hitaasti mutkaan ja vauhdilla ulos kuin vauhdilla mutkaan eikä koskaan ulos...
Rauhassa vain aloittelee ja totuttelee rentouttamaan käsiä kun ohjaustanko vatkaa, siitä se pikkuhiljaa alkaa löytymään.
Kannattaa myös muistaa että kaatoja saattaa tulla, mutta naarmut on vain muistoja (kunhan mies pysyy ehjänä).

_________________
Marko Hemmilä
www.whereishemuli.eu
www.hemuli.eu
www.facebook.com/WhereIsHemuli


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hiekkatiellä ajosta.
ViestiLähetetty: To Huhti 09, 2015 12:36 pm 

Liittynyt: To Touko 17, 2012 10:56 am
Viestit: 311
Pyörä: 701
Mä tätä kans aikoinaan ihmettelin kun ekan kuramopon ostin. (690) hiekkateillä vauhdit oli aika rauhallisia, ja sitten hankin vierelle 400exc:n. Sillä opin käsittemään kurapyörää ihan eritavalla. Nykyisin tolla 690:lla pystyy perushiekkateillä ajaa melkein kuin assulla. Tosin kuolleet mutkat, yms ajan edelleenkin rauhallisesti, mut rohkeasti vaan kanttaamaan, niin kyllä sillä pystyssä olen pysynyt. :) Toki jos on irtosoraa, niin rentona, ja vetopäällä, niin kuin täällä on jo kehoitettukin. Mut ajamalla sen oppii, ja luotto kasvaa koko ajan pyörään mitä enemmän tulee kilsoja.

_________________
--------------------------------------------------------------
KTM 1090 Adventure R 17


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 92 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com