Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Loka 22, 2019 7:45 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 50 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Joulu 08, 2014 9:33 am 

Liittynyt: To Joulu 05, 2013 3:39 pm
Viestit: 159
Paikkakunta: Kotka
Pyörä: KTM 690ER '12
TomiKoo kirjoitti:
Äh, päivä venähti pitkäksi. Mutta ei malta nukkumaan. Hirmuinen polte editoida tämän päivän salikäynniltä eka video! :mrgreen: Nyt ei juhlita laadulla, mutta olihan tuo ihan hauskaa leikkiä, sekä kuvatessa salilla että koneen ääressä kotona.

Linkki Youtubeen, silvuplee!

Otin ensin alkulämmöt, sitten kelkalla alkuun 30m@40kg, 30m@80kg sekä kuvatut 2x 15m@110kg. Perään säkkiä taas se perinteeksi muodostunut 3x30m@50kg säkki. Koitin myös halailla 70kg säkkiä ja sain sen syliinkin, mutta on se niin pal painavampi jo... Kerätään itseluottamusta vielä hetki ja koitetaan sitten kannella! :lol: Loppuun reippaat jumpat kyykkypallolla ja kahvakuulalla. Hyvä fiilis, mutta ei sinne vaan jää kaikki energiat vieläkään. Pää on selvästi esteenä, että saisi kaiken ittestään irti. Usko loppuu ennen voimaa.

Hauska treenivideo :D
Saliltahan näyttää löytyvän hyviä kamoja toiminnalliseen treenaukseen, ettei tarvitse vain istua reidenojentaja-laitteessa :lol:
Miten treenaat kelkalla? Työnnät sen 30m ja huili, vai jatkatko jollain muulla settiä?
Tuossahan pääsisi kivasti "kelkkareissulle", missä kelkkaradan toisessa päässä olisi esim. kahvakuula ja toisessa päädyssä rengas ja lyöntileka: Aloittaa vaikka kahvakuulalla (esim. etuheiluri tai pystypunnerrus) kertaa haluttu toistomäärä. Tämän jälkeen työntää kelkan radan toiseen päähän jossa pääsee paukuttamaan lekalla renkaaseen halutun toistomäärän. Jälleen kelkkaan kiinni ja radan toiseen päähän kahvakuulan kimppuun jne... käsität varmaan idean? Sitten vain sopii itsensä kanssa että tekee tätä reissailua vaikkapa 10min tai 15min. Tulee hiki. Varmasti. :lol:

Ja variaatioitahan tämän tyylisen settiin saa lukemattomasti. Siirtymiin voi käyttää juurikin kelkkaa, kantaa säkkiä,flippailla rengasta, kahvakuulalla askelkyykyillä esim. Päätyihin aina haluamaansa herkkua päivästä riippuen :lol:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 08, 2014 1:45 pm 

Liittynyt: To Joulu 05, 2013 3:39 pm
Viestit: 159
Paikkakunta: Kotka
Pyörä: KTM 690ER '12
[iso peukku ylöspäin] :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 09, 2014 1:00 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7304
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Sitten kun sitä treenataan oikein kovasti niin palautusjuomien kanssa kannattaa olla varovainen... :D

Kuva

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 13, 2014 1:39 am 

Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm
Viestit: 1586
tertsu kirjoitti:
Lihashuollon merkitystä ei voi väheksyä ja kaikkia kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti.


Tässä vaiheessa ei voi olla huomauttamatta, että mistäs se lihasten jumi oikein tulee?

Yleensä laiminlyödystä lämmittelystä + jäähdyttelystä. Joskus liian kovasta treenistä. Kaikki sellaisia, joita voi jo ennakolta välttää. Toki joskus menee treenit liian kovalle ja lihakset kipeytyy. Se on normaalia. Mutta aika usein myös tuppaa jäämään lämmitelyt ihan liian vähäiseksi ja treenin jälkeen vähän vaan ravistellaan jalkoja, kun pitäisi mieluummin aktiivisesti liikkua parikymmentä minuuttia.

Liian harvoin tulee itse huomattua miten 20 minuutin fillarointi salille, lämmittää lihakset ihan eri tavalla kuin harjanvarren kanssa 5-10 minuutin kanssa vääntelehtiminen. Tai miten rankan treenin jälkeen sama 20 minuutin fillarointi kotiin, saa tuntemaan kuin koko treeni olisi ollut turhaa (= ei tunnu missään).


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 13, 2014 7:40 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7304
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Ei oikein toimi mullakaan toi kuntopyörällä ja keppijumpalla lämmittely. Purtsi ympäri (2.6km) reippaalla kävelyllä ja osittain hölökäten ja sitten salille, treenin jälkeen 20min kuntopyörällä palauttelua, jäsenten ja kropan lihasten venyttelu ja purtsin kautta himaan. Tää on toiminut mulla, ei ole paikat jumissa eikä kipeänä, paitsi noi tiedossa olevat "ongelmapaikat". Tärkeintä on kuunnella omaa kroppaa ja edetä sen mukaan, liialla riuhtomisella, esilämmittelyn ja venyttelyn puutteella ei saa muuta kun paikat rikki pitkäksi aikaa.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 13, 2014 4:33 pm 

Liittynyt: To Joulu 05, 2013 3:39 pm
Viestit: 159
Paikkakunta: Kotka
Pyörä: KTM 690ER '12
TTA kirjoitti:
tertsu kirjoitti:
Lihashuollon merkitystä ei voi väheksyä ja kaikkia kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti.


Tässä vaiheessa ei voi olla huomauttamatta, että mistäs se lihasten jumi oikein tulee?

Yleensä laiminlyödystä lämmittelystä + jäähdyttelystä. Joskus liian kovasta treenistä. Kaikki sellaisia, joita voi jo ennakolta välttää. Toki joskus menee treenit liian kovalle ja lihakset kipeytyy. Se on normaalia.


Mulla on taas päinvastainen filosofia: jos ei ole lihakset kipeänä tai jumissa seuraavana (tai sitä seuraavana) päivänä, ei treeni ole ollut tarpeeksi tehokas :lol:

Omat lämmittelymetodit: 1...1,5km juoksua ja 500m soutua (+ vähän leukoja ja vatsoja tangossa). Sitten päivän treeniohjelman mukaisten liikkeiden kanssa kevyillä painoilla (esim. aluksi tyhjällä tangolla ja painoja lisäten) haetaan liikeradat ja painot päivän setteihin, joilla saadaan vielä ne treenissä käytettävät paikat lämmiteltyä kunnolla.
Loppuun kilsan verran juoksua ja venyttelyt päälle.

Mikäs on sen hienompaa kuin herätä seuraavana aamuna ja tuntea sängystä ylös noustessa kevyt lihaskipu! :D Kroppa tietää tehneensä jotain.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 13, 2014 5:03 pm 

Liittynyt: To Joulu 05, 2013 3:39 pm
Viestit: 159
Paikkakunta: Kotka
Pyörä: KTM 690ER '12
TomiKoo kirjoitti:
Blogissa lyhyesti raskaan viikon kuulumisia, mielen vuoristorataa ja ensimmäinen pieni yhteistyökuvio. Juuri nyt fiilis on väsynyt, mutta tyytyväinen. Mielen ailahtelua on haastava jaksaa, mutta hommat selkeesti etenee.

Sulla on tekstin mukaan selkeästi enemmän tunteita ja ajatuksia treenihommissa kuin mulla. :D

"Odotusarvo on, että sinne meneminen on aina kivaa ja saan aina hyvän treenin aikaan. Näinhän ei tietenkään ole, mutta jollain tasolla odotan ja vaadin sitä. Sitten kun tulee ensimmäinen päivä, kun ei oikein sujukaan, niin lopetan.
Tai jos vaikka jaksan sen ensimmäisen vastoinkäymisen ja ehkä toisenkin, mutta jossain vaiheessa joka tapauksessa on aina tullut se päivä, kun kamelin selkä katkeaa. Usein tähän on liittynyt sairastuminen tai vastaava, jonka varjolla tuo luovuttaminen on ollut helppoa tehdä. "

Näissä treenihommissa pitää osata olla itselleen myös armollinen, koska mihinkään ei ole kiire. Ei ole deadlinea milloin pitää olla "valmista", itseasiassa koskaan ei tule valmista :D . Väiin sattuu huonoja päiviä, viikkoja tai jopa kuukausia.
Jos on huonompi treeniviikko, sen voi yrittää korvata syömällä vähän terveellisemmin (tai pienemmillä kaloreilla) jotta ei mentäisi ainakaan takapakkia painonpudotuksen suhteen. Jos huono treeniviikko(siis ettei salilla jaksa tehdä juuri mitään) johtuu jaksamisesta niin silloin kroppa tarvitsee lepoa, ja silloin kannattaa myös levätä. Tämä toinen jaksaminen (ei jaksa lähteä salille) yleensä korjautuu kun raahautuu sinne väkisin, niin kyllä se treeni lähtee siitä käyntiin!

Vanha totuushan on se että parhaan treenimotivaation saa parhaiten treenaamalla. Joskus se tauon, eli muutaman päivän tai viikon, ensimmäinen treeni on tehtävä väkisin, mutta siitä se taas lähtee! Sairastumiset on vain mietittävä välipäivinä jolloin kroppa saa myös levätä ja on taas valmiimpi treenattavaksi tämän jälkeen...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 14, 2014 8:51 pm 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Viestit: 2315
Paikkakunta: Oulunseutu
Pyörä: HP2E-KLX250S
Hyvä Tomi jaksaa jaksaa :D Wanha tekee omaa projektiansa ja tuloksiakin on kertynyt, ehkä näkyvimmin tuon painonpudotuksen muodossa. 18kg on nyt lähtenyt ja helmikuun alussa viimeistää pitäisi painon olla kaksinumeroinen ja alkaa numerolla 8, ei siihen ole enää kuin noin 3kg joten toteutunee helposti. Kuntopuoli on ollut enemmän kuin kuosissa, mutta nyt sekin on ottanut takapakkia, ensin pienoisen ylirasituksen muodossa joka kipeytti jalat (polvet/nilkat) ja kun siitä toivuin niin nyt poden elämäni ensimmäistä selkäkipua. Iski noidannuoli traktoriin linkoa asentaessa ja vaikka alkaa jo hieman hellittää niin liikunta on hetkeksi poissuljettu vaihtoehto ja nyt vaan lepäillään. Ei ole hetkeen tullutkaan völläiltyä joten eipä se pikku lepo haittaa ja jaksaa taas pinnistää kohti 90kg alituksen pizzaa kohti :lol:

_________________
Weteraani kurapyöräilijä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 16, 2014 2:49 pm 

Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm
Viestit: 1586
KooT82 kirjoitti:
TTA kirjoitti:
tertsu kirjoitti:
Lihashuollon merkitystä ei voi väheksyä ja kaikkia kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti.


Tässä vaiheessa ei voi olla huomauttamatta, että mistäs se lihasten jumi oikein tulee?

Yleensä laiminlyödystä lämmittelystä + jäähdyttelystä. Joskus liian kovasta treenistä. Kaikki sellaisia, joita voi jo ennakolta välttää. Toki joskus menee treenit liian kovalle ja lihakset kipeytyy. Se on normaalia.


Mulla on taas päinvastainen filosofia: jos ei ole lihakset kipeänä tai jumissa seuraavana (tai sitä seuraavana) päivänä, ei treeni ole ollut tarpeeksi tehokas :lol:


Joo, kivaahan se terve lihaskipu on, mutta jos se estää treenit pariksi päiväksi, niin viikkossa voi treenata vain kahtena päivänä = ei kehity.
Itsellä on varma konsti hankkia flunssa; lihakset kipeänä lähtee pakkasella esim. hiihtämään = takuuvarma tauti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Joulu 17, 2014 4:26 pm 

Liittynyt: To Joulu 05, 2013 3:39 pm
Viestit: 159
Paikkakunta: Kotka
Pyörä: KTM 690ER '12
Tässä kohtaa se treenin monipuolisuus kannattaa. Tietenkään ei pysty vetämään 4 treeniä viikossa jos joka kerta treenaa joka lihasryhmän kipeäksi asti.
Esim. maanantaina tekee enemmän jalkoja, ti yläkropan lihaksia, ke huili, to lenkki (tai pallopelit) ja pe painotus jaloille. Myös vaikka uinti tai pyöräily antavat lisävariaatioita. Myös nämä tukevat taas toisiaan...


Viimeksi muokannut KooT82 päivämäärä To Joulu 18, 2014 3:22 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Joulu 24, 2014 2:12 pm 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Viestit: 2315
Paikkakunta: Oulunseutu
Pyörä: HP2E-KLX250S
Hyvältä kuulostaa Tomi, hyvä ottaa hieman etäisyyttä välillä niin jaksaa taas motivoida itsensä kohti uutta Tomia. Wanha selvisi romahduksesta lepäämällä ja pikku revähdyksestä johtuvan selkäkivun (elämäni ensimmäinen ja huh huh toivottavasti jää viimeiseksi) kautta tultiin keveään flunssaan, mutta nyt jo taas varovasti kuntoillen. Vaaka näyttää (88 eli -22kg) että ollaan jo helmikuun tavoite saavutettu mutta jatketaan samaan malliin eikä Joulunakaan lepäillä eikä mässäillä. :D

_________________
Weteraani kurapyöräilijä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Joulu 24, 2014 2:58 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Viestit: 2756
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: HVA FE 250 -19, KTM 990 S -07
Alappa ATC jo jarrutteleen sitä painonpudotusta ettet aivan kokonaan kuihdu :) Nyt on muuten luisteluhiihtoon hyvät olosuhteet jos semmoinen kiinnostaa. Parina päivänä nyt käynyt ja 35km mittarissa.

_________________
Kura lentää...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Tammi 14, 2015 3:56 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 10:58 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Augsburg (Joutseno)
Pyörä: KTM 950 Adventure S + KTM Ultra 1964
Pisti silmään tuo alhaisen sykkeen maininta. Mulla tuntuisi olevan maxsykkeet esim. fillaroinnissa luokkaa 165-170 mutta taas jääkiekossa menee 183:een joka on aikalailla mun maksimi. Eli saattaa se olla vähän lajista/toiminnastakin kiinni ne sykkeet.

Marko

_________________
Pessimisti ei pety!

Marko & KTM 450 EXC -13


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 15, 2015 5:44 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7304
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Sen verran alkoi sykkeet vaivaamaan että piti aamulla katsoa miten melkein viiskymppisen pumppu hurisee juoksumatolla, 186 sai kirmattua mutta siihen se jämähti, siis ei pumppu vaan sykkeen nousu... :lol: Normi vauhtisessa 15 minuutin juoskussa näytti keikkuvan siinä 160 korvilla ja fillarilla 150 molemmin puolin. Olin yllättynyt ettei maksimit ole juurikaan pudonnut 15 vuoden aikana vaikka en ole juuri mitään muuta tehnyt kun duunia, juopotellut ja tupakoinut 8)

Syke on yksilöllistä ja toisilla pumppu kirmaa isommilla kierroksilla kun toisilla, muistelen entisen duunikaverin kovakuntoista faijaa joka saattoi juoksumatolla ylläpitää viiskymppisenä sykettä 190-200 välissä ja jutteli samalla mukavia :shock: Siihen aikaan tuli nähtyä kaiken näköistä ja kuntoista kaveria kun tuotiin maahan kuntolaitteita, niitä testailtiin, vertailtiin ja käytiin asiakkaiden luona korjaamassa.

Tomin jutut on hyviä motivoimaan ja jotain niistä on tullut poimittua omiin reeneihin :P

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 16, 2015 5:07 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Viestit: 244
Pyörä: Ducati MTS 1200Tour ja Streetfighter S
Mielenkiintoista seurata projektia.

Sen verran on täälläkin yritetty pitää aktiviteettia yllä että kesällä saisi reissuista kaiken irti. Voimaharjoittelua sen verran että kotarin saa pystyyn kamoineen jos se sattuu menemään kyljelleen ja kestävyyttä pitempiä päiväsettejä varten. Jos vaikka juoksis yhden kilsan jokaista ajettavaa 100 km kohden.

Salille en ole innostunut lähtemään mutta jos telkusta on sattunut tulemaan jotain mielenkiintoista, niin olen antanut itselleni luvan sitä katsoa - mikäli samalla teen punttiharjoituksia ja punnerruksia. Ei tolla varmaan lisävoimaa saa mutta jos sais edes vanhat pysyyn tallessa. Jos ei mitään tee niin näillä kilsoilla alkaa voimat hupenemaan.

Painoa tuli elo-lokakuussa 4 kg lisää - 76 > 80 kg, heiluen kilon haarukassa. Päätin sitten käydä lenkillä ja marraskuussa tuli 15 kertaa noin tunnin lenkillä, 7-8km. Samalla tarkkailin syömisten määrää, laatua ja aikaväliä. Sitten alkoi tyrä vaivata, joulukuussa tuli vain muutama juoksukerta, nyt leikkaus on takana ja eiköhän tossa ens kuussa taas pääse jatkamaan. Leposyke näytti pyörivän 44 paikkeilla, pitäis kai lenkkejä varten hommata sykevyö niin näkis sen myös rasituksessa.

Hapenottokyky on selvästi parantunut ja ton 7-8km pystyy etenemään hölkkäämällä jos viitsisi, mutta on mukavampi vaihdella nopeutta ja palautua kävelemällä hetken. Pisimmät lenkit 15 km ilman kipeytymisiä tai muuta vaivaa. Painoon juoksemisella ei näytä olevan mitään vaikutusta.

Ilmeisesti pitää ottaa kirjanpito käyttöön ja kuljettaa kaikki syötävä vaakan kautta. Kumma jos toi 4 kg ei katoa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 50 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com