Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Loka 23, 2019 9:22 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 50 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Joulu 03, 2014 9:18 am 

Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Viestit: 996
Pyörä: 1050 S3, GS1200
Painoa on vaikeampi laskea kuin pitää Vakiona, siksi laiskan kannattaa pysyä samassa painossa. Ei tarvitse laihduttaa.

Se kuinka tämä onnistuu on helppoa. Määrittele teini iän lopussa normipainosi, esim 80-85. Sitten päätät että jos paino on 85 niin vähennät herkkuja ja mitä lähempänä se on 90 sitä enemmän vähennät. 90 kilossa lopetat syömisen. Voin taata ettet ikinä liho reilusti ylipainoiseksi tällä metodilla.

_________________
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Joulu 03, 2014 3:29 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Viestit: 244
Pyörä: Ducati MTS 1200Tour ja Streetfighter S
Vuosi sitten hommasin laadukkaat juoksukengät ja ole käynyt lenkillä harvakseltaan. Nyt syksyllä painoa on tullut 5kg lisää, ja pari kk sitten aktivoin taas tota hölkkäämistä. Keskimäärin joka toinen päivä on tullut oltua tunti pari tennareilla, pientä intervallia, hölkkää tai kävelyä. Näköjään toi keskinopeus asettuu 7,5 km/h paikkeille, olipa lenkin pituus sitten 5 tai 15 km.

Sokerin käyttö on melko lailla minimissä, samoin vehnän, pullaa tms. ei lainkaan. Kumma kyllä tolla juoksemisella ei tunnu olevan painoon mitään vaikutusta, vaikka 1000kcal tärvelee menemään joka toinen päivä. Olis hyvä jos pääsis takaisin tohon 75kg massaan, joka se on ollut varmaan 30 vuotta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Joulu 03, 2014 3:46 pm 

Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm
Viestit: 1586
Sen verran tullu joskus mitattua sekunteja ja kilometrejä että nykyään en halua tuhlata elämääni tylsään. Liikunnasta oon siksi yrittänyt tehdä mahdollisimman kivaa. Sellaista jossa itse läähätys ja hikoilu unohtuu. Hauskinta tietysti olis ajaa endurolla - mutta se on loppupeleissä melko kallista. Siksipä liikkuminen on nykyään esim.
-Retkiluistelua. Melko kevyttä liikuntaa ja harvinaista herkkua, mutta äärettömän mukavaa.
-Fillarointia maastossa porukalla. Porukalla kivempaa ja polkuja kikkaillessa unohtuu läähätys ja hikoilu - tai ne kestää paremmin.
-Maantielläkin kivempi fillaroida kivalla porukalla ja höpistä turhia.
-Sisällä jos ajaa, eteen tabletti josta pyörimään joku leffa. Tunti menee hetkessä.
-Lumikenkäily on kivaa kun ottaa kompassisuunnan ja painaa kuin hirvi mahdollisimman suoraa linjaa. Löytyy välillä aika veikeitä paikkoja.
-Melonta on hyvää liikuntaa ja kunto kasvaa maisemia katsellessa.
-Rullaluistelu on aika veikeetä. Voi keskittyä luistelutekniikkaan tai katsella maisemia ja jännäkakka tulee aina kun painaa alamäkeen eikä tiedä mitä uutta tietyötä, mummoja, autoja tms. edestä löytyy. Jarru kun on aika mitätön.
-Uinti on omasta mielestä äärettömän tylsää. Siksi uin vain palauttelua varten, kevyesti ja maks 30 minuuttia. Junnuna kokeilin, meneekö 5km, meni mutta kaakelit tuli laskettua liian monta kertaa. Järvessä tullut uitua märkäpuku päällä, mut jotenkin musta vesi pelottaa, eikä yksin edes kannata lähteä kovin pitkälle.

Kaikkia välineitä ei tarvi omistaa, niitä voi vuokratakin. Toisaalta liikuntaan liittyviä laitteita voi ostaa hyvällä omallatunnolla, ne on panostusta omaan terveyteen - ja ehkä sivuvaikutuksena vaikuttaa myös muidenkin elämään.

Voi välillä tietysti rääkätäkin itseään. Mut esim. hiihtolenkeillä oon ottanut tavoitteeksi hiihtää mieluummin 30 minuutin lenkin ja yrittää käydä mahdollisimman usein lenkillä, kuin hiihtää kolme tuntia ja menettää kiinnostuksen koko lajiin muutaman kerran jälkeen. Yhdistelmätreenit on hyviä; ensin hiihtolenkki ja samalla matkalla uimahalliin uimaan 20-30 minuuttia, lopuksi koomailemaan saunaan. Hiihdossa jumiutuneet lihakset saa palautusta, sauna rentouttaa ja illalla tulee uni nopeasti. Joskus tuli kokeiltua juosta ladulle, vaihtaa lenkkarit monoihin ja hiihdon jälkeen juosta kotiin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Joulu 04, 2014 9:30 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Viestit: 2756
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: HVA FE 250 -19, KTM 990 S -07
Tuo putkirulla toimii vaikka alkuun naureskelinkin kun kaveri tuon kanssa touhusi. Nykyään tuleee rullailtua melkein päivittäin kun tuppaa aika helposti takareidet jumittuun.

_________________
Kura lentää...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Joulu 04, 2014 11:08 am 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1829
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Aika tuskallinen laite tuo rulla on mutta toimii hyvin. Minua on viime aikoina laiskottanut niin pahasti urheiluhommat että olen harhautunut juoksulenkeille. Siitä tietysti seurasi lähinnä kipua, kun tuo kampien pyörittäminen ei varsinaisesti totuta jalkoja moiseen tököttämiseen.
Luulin pitkään että se polvikipu johtuu vaan juoksijan painosta ja tottumattomuudesta, mutta fyssari oli eri mieltä. Huonosti venyvä reisilihas ärsyttää nivelen viereen kiinnittyvän jänteen pään.
Koitin sitä aikani venytellä, mutta sama juttu joka kerta, kivut alkaa jossain 4-5km kohdalla. Ostin sitten lopulta tuon alunperin tyttöjen juttuna pitämäni rullan ja täytyy kyllä sanoa että kipu on aikamoinen kun ruvetaan vuosien rääkkäämisen ja olemattoman lihashuollon jumittamaa reittä aukomaan.
Rullailun aloituksen jälkeen on tullut suurinpiirtein kaksi kilometriä viikossa lisää kivutonta juoksumatkaa.
Kun sen reisilihaksen sai kidutettua vähän pehmeämmäksi, ei rullailukaan enää satu niin paljoa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Joulu 04, 2014 1:39 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7304
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Löytyykö tosta putkirullasta jostain lisää tietoa ja treeniohjeita? Mulla on ongelmana takareidet jotka on kireät eikä niitä saa venymään vaikka mitä on kokeiltu, jos tosta löytyisi helpotusta reisin venyttelyyn.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Joulu 04, 2014 2:06 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1829
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Pistä kuukkeliin Foam roller.
Itsehierontavälinehän se on. Sitä vaahtomuovirullaa pidän lattialla ja rullaillen kohdelihasta siinä päällä. Kun omaa painoa voi hyödyntää tuottamaan painetta hierottavaan kohtaan, saa siihen sitä voimaakin.
Omaa reittä kun olen hieronut, olen lähtenyt hitaasti edestakaisin rullaten etenemään lonkalta kohti polvea ja sitten takaisin. Jos on jumi päällä, niin jossain kohti tuntuu sellainen kovempi kohta lihaksessa. Sen yli rullaillen hitaasti ja lisään vähän kerrassaan voimaa kunnes ei kärsi enää tai jumi poistuu.
Jotkut on säästäneet ja hakeneet Etrasta metritavarana tuota muovia, on kuulemma hyvä. Itse kipaisin Prismasta halvimman kympillä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Joulu 04, 2014 2:36 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Viestit: 661
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi
Pyörä: SE, EXC400, EXC250TPi 6D
TomiKoo kirjoitti:
Asiasta kukkaruukkuun! Meinasin aloittaa reenien kuvaamisen oppimis mielessä. Haluan nähdä, kuinka omaa tekemistä voisi parantaa. Mietin iltasella vaihtoehtoja. GoPro tai vastaava kypäräkamera toimisi tässä hyvin ja olisi monikäyttöinen muuallakin, mutta hintaa on ihan liikaa. Outoja merkkejä vierastan rajusti. Toisaalta joku peruskamera, ehkäpä jopa vesitiivis voisi olla kätevä mukana pyöräreissuilla ja normi kameran jalalla hyvä salilla ja muissa reenien kuvaus käytössä. Reiluun sataseen saa jo hyviä ja tätä lapsetkin voisi käyttää. Periaatteessa iPhone toimisi myös tässä hommassa eikä vaadi uusia hankintoja ja on helppo jakaa videoita ympäriinsä. Mutta puhelin on vähän kömpelö käyttää järkevien kiinnitysten puuttuessa ja on se kamera muutenkin minusta ärsyttävä verrattuna "ihan oikeaan".

Hyviä vinkkejä, mihin suuntaan kantsis lähteä? Vesitiiviin peruskameran käytöstä mitään kokemuksia mopohommissa?


Moro,

Mulla on jouten vanhempi versio tästä http://www.bullethd.co.uk/BulletHD-2-we ... -camcorder . Mukaan kiinnikkeitä ja kaksi akkua.

Se joutais pois 50 Euron hintapyynnöllä ja palautusoikeudella. Eikä tartte maksaa ennen kuin/jos on hyväksi havaittu...

Sepi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Joulu 04, 2014 2:47 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7304
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
TomiKoo kirjoitti:


Tämä oli hyvä linkki venytysten osalta, tuli hyviä vaihtoehtoisia venytysliikkeitä nykyisten rinnalle :)

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Joulu 04, 2014 3:51 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 3:56 pm
Viestit: 335
Paikkakunta: Iitti
Pyörä: R1200 GSA
Hanski T kirjoitti:
Kumma kyllä tolla juoksemisella ei tunnu olevan painoon mitään vaikutusta, vaikka 1000kcal tärvelee menemään joka toinen päivä. Olis hyvä jos pääsis takaisin tohon 75kg massaan, joka se on ollut varmaan 30 vuotta.

Ehkä toi kertoo enemmän ihmisen muuttumisesta 30 v. aikana kuin juoksun tehosta. Ikä tekee tehtävänsä, lihasmassa häviää, aineenvaihdunta hidastuu. Ilman juoksua tai muuta vastaavaa painon nousu ei ehkä välttämättä jää siihen 5 kg:aan. Mistäkö tiedän… Se juoksumäärä, mikä vielä tuonne reiluun 40 vuoteen asti sulatti muutaman ylimääräisen kilon ihan itsestään ei enää riitäkään, pitää myös katsoa mitä suuhunsa laittaa. Arki/hyötyliikuntaa unohtamatta.
TTA kirjoitti:
Liikunnasta oon siksi yrittänyt tehdä mahdollisimman kivaa. Sellaista jossa itse läähätys ja hikoilu unohtuu

Niin eri lailla tätä voi lähestyä, minulla läähätys ja hikoilu kuuluvat ehdottomasti parhaimpiin suorituksiin :) Ponnistamisen ilo, nääntymisen autuus, kuten Tahko aikanaan kiteytti. Mutta kukin mieltymystensä mukaan eikä tosiaan kannata alkaa heti alussa reuhtomaan liikaa.

_________________
”Kardaanijärjestelmä on toiminnaltaan hyvin luotettava, pitkäikäinen ja lähes huoltovapaa” (BMW mallistolehti 2015)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Joulu 04, 2014 4:35 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7304
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
JJ kirjoitti:
Niin eri lailla tätä voi lähestyä, minulla läähätys ja hikoilu kuuluvat ehdottomasti parhaimpiin suorituksiin :) Ponnistamisen ilo, nääntymisen autuus, kuten Tahko aikanaan kiteytti. Mutta kukin mieltymystensä mukaan eikä tosiaan kannata alkaa heti alussa reuhtomaan liikaa.


Mulla toimii fiiliksen mukaan molemmat, kun on oikein touhu päällä niin läähätys ja kova hikoilu innostaa tekemään lisää. Silloin kun tämän fiiliksen saa päälle (nykyään harvemmin) niin endorfiinit alkaa jylläämään ja kipu sekä väsymys muuttuu nautinnoksi, treenin jälkeen on euforinen olo ja sitä fiilistä ei voi sanoin kuvailla. Tai mun tapauksessa voi, kutsun näitä "itkutreeneiksi" siitä syystä että treenin jälkeen mielentila on herkkä ja silmäkulma saattaa kostua pelkästään hyvän olon tunteen takia.

Siinä meni karun jätkän maine... :oops: :lol:

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Joulu 04, 2014 4:46 pm 

Liittynyt: To Joulu 05, 2013 3:39 pm
Viestit: 159
Paikkakunta: Kotka
Pyörä: KTM 690ER '12
TTA kirjoitti:
Liikunnasta oon siksi yrittänyt tehdä mahdollisimman kivaa. Sellaista jossa itse läähätys ja hikoilu unohtuu

Niin eri lailla tätä voi lähestyä, minulla läähätys ja hikoilu kuuluvat ehdottomasti parhaimpiin suorituksiin :) Ponnistamisen ilo, nääntymisen autuus, kuten Tahko aikanaan kiteytti. Mutta kukin mieltymystensä mukaan eikä tosiaan kannata alkaa heti alussa reuhtomaan liikaa.[/quote]

Sama tarina täällä! Treeni ei tunnu treeniltä ilman kunnon hikeä, irvistystä ja maitohappoja. Paitsi tietenkin pidemmät juoksulenkit (15km...maraton) jotka vedetään tasaisella sykkeellä. Tätä nääntymisen autuutta osaa jo kaivata muutaman päivän jälkeen, ja sitä tuleekin pään sisällä suunniteltua hauskoja treenejä salille.
Henk.koht. olen jättänyt ns. normisalitreenit pois yli 3 vuotta sitten, ja tehnyt korkea-intensiteettisiä (crossfit-tyyppisiä) treenejä, joilla saa itseään haastettua hyvin. Tuo kelkka + hiekkasäkkihommat kuulostavat todella hyviltä! Siihen vielä kehonpainoliikkeitä + slamballeja + kahvakuulia... ahhhh :lol:
Tällä treenimetodilla ei tarvitse salilla istuskella 1,5h, vaan 45 minuutissa saa vedettyä itsensä jo aika piippuun. Hyviä treenejä!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 06, 2014 3:13 am 

Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm
Viestit: 1586
TomiKoo kirjoitti:
Liitteen kuvassa kaksi uutta ystäväani, joista toinen liittyy eilisen illan lyhyeen blogi-kirjoitukseen. Aihe: Hyvä reeni - parempi mieli, eli tutustumista putkirullauksen ihmeellisyyksiin. Hassua, ettei tarvinnut tuonkaan hankkimiseen mennä Motonet:ia kauemmas kalaan. :mrgreen:


Kohta, kun pehmeä rulla ei enää tunnu missään, voi siirtyä kovaan pahviputkeen. Seuraava askel on pallo (Esim. Mobilitywod Supernova tai vaikka jääpallo) tai ja uusimmat tekniikat on nimeltään flossband. On hienoa että ihminen keksii uusia juttuja helpottamaan lihashuoltoa ja nuo kaikki jopa toimii. Flossbandina toimii vanha fillarin sisuskumi mainiosti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 06, 2014 11:53 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Viestit: 2756
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: HVA FE 250 -19, KTM 990 S -07
Viikkoja jatkunut hartiajumi häipy oikastaan vaan makoilemalla pieni pilatespallo niskantakana. Vaikutti heti 5min jälkeen ja seuraavana päivän uudestaa ja kas koko vaiva on poissa. Taikuutta?
Lihashuollon merkitystä ei voi väheksyä ja kaikkia kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti.

_________________
Kura lentää...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 06, 2014 12:09 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7304
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Mulle tulee tosta heti mieleen naprapatia, siinä tehdään pistemäinen paine kipupisteeseen vähän samalla tavalla. Pistemäisellä paineella saadaan lihaksen verenkierto elvytettyä ja lihas toipumaan joskus hyvinkin nopeasti kun "paha veri" poistuu lihaksesta. Kipeä lihas on jonkinasteisessa tulehduksessa, paineella vähennetään lihaksen verenkiertoa ja kun paine poistetaan niin lihakseen pääsee syöksymään tuoretta ja hapekasta verta joka korjaa lihaksen toiminnan.

Jotenkin näin naprapaatti mulle aikoinaan asian selitti kun siellä kävin jonkun kerran paineltavana. Sen jälkeen olen käyttänyt vastaavia menetelmiä kovalla pallolla, kipukoukulla tai improvisoidulla esineellä.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 50 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com