Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Joulu 12, 2018 12:59 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Nollasta sataan
ViestiLähetetty: Su Helmi 17, 2013 7:19 pm 

Liittynyt: Su Tammi 13, 2013 8:04 pm
Viestit: 147
Pyörä: TE300,EXCR530,WR250R
Löytyykö jostain kiihtyvyysarvoja kisaenskoille?

Isompien pyörien koeajoissa suoritusarvomittaukset tavallisesti tehdään mutta nyt kiinnostaa kevyiden kurapyörien 0-100 arvot.

Joskus kauan sitten kokeiltiin ja saatiin hyvin epätarkka arvo yli 4, alle 6 sekuntia nollasta sataan. Kaveri antoi merkin, minä kiihdytin ja kun kotarin mittari näytti sata niin jalka pois tapilta ja kaveri pysäytti kellon. Sadasosan tarkkuudella. Paras alusta tähän leikkiin kisaenskalle oli märkä asfaltti, ei keulinut pahasti kun suti sopivasti.

Kiinnostaa kun voi taas päästä kokeilemaan kilvanajoa jääradalla (ja kokeilemaan pelkäämistä, eka mutka 15 miehen sumpussa 110..120 vauhdilla lähtösuoran jälkeiseen mutkaan hirvittää jo etukäteen).

_________________
Sachs 60-luvulla, Puch 60 cc 70-luvulla, Solifer export+Sachs moottori, Tunturi Sport-73, Yamaha DT125-83, KTM 250GS-87, Suzuki TS250X-86, KTM 350GS-89, KTM 125SX-06, KTM 200EXC-09, Husaberg TE300-11, Kawasaki KLX250S-09, KTM 530EXCR-08, Yamaha WR250R-12


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Nollasta sataan
ViestiLähetetty: Su Helmi 17, 2013 10:28 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Viestit: 981
Paikkakunta: Häme
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Joskus jostai Jenkki sivustolta luin että honda xr400 specseistä että 6-sekuntia 0-60mph. :roll:

nii joo unohtu..
pyörässä:
35hp/~125kg


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Nollasta sataan
ViestiLähetetty: Su Helmi 17, 2013 10:32 pm 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Viestit: 2301
Paikkakunta: Oulunseutu
Pyörä: HP2E- FLSTN-KLX250S
Jaa onko radat muuttuneet, Wanhan aikaan mentiin lähtösuoran mutkaan täysillä ja ukkojakin lähti kahdesta rivistä se parikymmentä... :D
Kannattaa varmaan panostaa enemmän kytkimen toimintaan ja välitysten ja moottorin toimintaan kuin tuon 0-100 kiihtyvyyden mittaamiseen.
Hae oikea öljy että saat kytkimen pelaamaan ja voit lähteä myös kakkosella jos jää kestää. Kiihtyvyys jäällä riippuu kelistä ja jäästä ja niitä kannattaa oppia lukemaan sekä testata lähtöjä eri olosuhteissa. Omien kokemusten perusteella samoilla öljyillä saa vain maksimissaan viisi hyvää lähtöä kakkosella, ykkösellä saa muutaman enemmän ja sitten ölpät vaihtoon. Jääratakisa on pitkä ja voi heikkoa lähtöä paikata kädelläkin, etsii rauhassa pitopaikat ja nostelee sitten vauhdit tappiin niin kestää renkaat ja saattaa vielä saada ihan hyvän tuloksenkin aikaseksi.

_________________
Weteraani kurapyöräilijä


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Nollasta sataan
ViestiLähetetty: Su Helmi 17, 2013 10:58 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
Viestit: 1367
Paikkakunta: Savo / All Oceans
Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
Kompaan Wanhaa, ei tuolla 0-100 kiihtyvyydellä ole niin väliä, kun vaan tulee sieltä lähtösuoran jälkeisestä pitkästä loppuun kiristyvästä kurvista ekan ulos :lol:

_________________
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
"Se voittaa jolla on kuollessaan eniten romua" (vanha suomalainen kansanviisaus)
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Nollasta sataan
ViestiLähetetty: Ma Helmi 18, 2013 11:18 pm 

Liittynyt: Su Tammi 13, 2013 8:04 pm
Viestit: 147
Pyörä: TE300,EXCR530,WR250R
Ei radat varmaan miksikään ole muuttuneet, jäätä ne yhä on, minä wanha en vain saa pyörää vauhtiin. Ja totta sekin että pelkällä 0-100 kiihtyvyydellä ei pärjää kun mutkaan pitää tulla yli 120 jotta olisi keulilla. No, itseasiassa jäärata oli tässä sivuseikka vaikkakin se on niitä harvoja paikkoja missä kilvettömällä pääsee kulkua kokeilemaan.

Netistäkään ei meinaa löytää suoritusarvoja keveille kurapyörille. Superpyöristä (siis asfalttisuper...) löytyy kiihtyvyyskäyrät ja ajat. Mieltä kun kaihertaa ajatus että voiko joku 1000-kuutioinen Kawasaki olla Kotaberia nopeampi kiihtymään (ei kai...). Vai onko sittenkin?

_________________
Sachs 60-luvulla, Puch 60 cc 70-luvulla, Solifer export+Sachs moottori, Tunturi Sport-73, Yamaha DT125-83, KTM 250GS-87, Suzuki TS250X-86, KTM 350GS-89, KTM 125SX-06, KTM 200EXC-09, Husaberg TE300-11, Kawasaki KLX250S-09, KTM 530EXCR-08, Yamaha WR250R-12


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Nollasta sataan
ViestiLähetetty: Ma Helmi 18, 2013 11:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Viestit: 981
Paikkakunta: Häme
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
suok kirjoitti:
Mieltä kun kaihertaa ajatus että voiko joku 1000-kuutioinen Kawasaki olla Kotaberia nopeampi kiihtymään (ei kai...). Vai onko sittenkin?

Alla olevasta taulukosta saa osviittaa 1000cc Suzuki GSXR:n kiihtyvyydestä.. Noissa katusporteissa on etuna toi 1-vaihteen välitys..
1-vaihteella 153km/h(redline speed). Ei tuhraannu aikaa vaihteiden vaihtamiseen 0-100km/h kiihdyttäessä. Perus enskalla saa jo pykältää 3 tai peräti 4 vaihdetta että pääsee yli 100km/h.. :roll:

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Nollasta sataan
ViestiLähetetty: Ti Helmi 19, 2013 2:40 am 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1193
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Kyllä isoilla ja keveillä (560, 570 jne.) voi lähetä kolmosella ja mennä samalla vaihteella sataseen, mutta kakkonen on huomattavasti inhimillisempi. Kesällä exc:n 15/45 välityksillä kymmeniä ellei satoja lähtöjä kakkosella supermotoilla ihan huvikseen valoista tai muuten vaan, eikä siinä kytkin tai öljyt ole kärsineet. Endurovanteilla ei siinä ole oikein mitään mieltä kun keuliminen on aivan holtitonta. En ajoista tiedä, mutta ei supermotollakaan keula tapaa kunnolla maahan kuin vasta nelosella tai vitosella kun vauhtia on reilusti päälle satasen, eli joku ihan muu kuin teho rajoittaa menoa.

Harvassa ovat ne kyykkykuskit jotka tosissaan osaavat lähteä liikkeelle, mutta tulevat aika vihaisesti ohi kun vauhti kasvaa. Viisaampi mennä siis jarrulle ennen kuin meno loppuu ja itseään nolaa :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Nollasta sataan
ViestiLähetetty: To Helmi 21, 2013 9:54 am 

Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Viestit: 777
Paikkakunta: Enontekiö
Pyörä: 540Exc/1400Zzr/60Yz
Juu, tarttee kyykyllä (tosin bussi ei ole kyykky) luistattaa armottomasti kytkintä, jollei ole jatkettua swingiä ettei perkules karkaa pystyyn :mrgreen: testasin syksyllä 525exc:n ja mopo se on asfaltilla, olin siis bussilla liikkeellä joten perstuntumalta näin kehtaan väittää.

Oma bussi ei mene kuin reilut satasen ykkösellä ja sitten urku auki ja kaikki pelissä +300km/h, ei ole ollu tarvetta kokeilla, ostaessa toki kokeilin tuota kulkupuolta ja siinä vaiheessa 1100zzr tuntui taasen mopolta.

Kuitenkin seuraava on 525exc, joten eri käyttötarpeet eli vaikka tuolla bussilla voi ihan mainiosti ajella sorateitäkin ei se niin mukavaa ole, niin kuin siihen tarkoitetulla vehkeellä, eikä maastovehkeellä maantiellä. Joten tarviin kaks, oikeestaan tarttis kolme eli talvimaantielle vielä omansa mutta perhesovun säilyttämiseksi kaks saa riittää.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Nollasta sataan
ViestiLähetetty: To Helmi 21, 2013 8:38 pm 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Viestit: 2301
Paikkakunta: Oulunseutu
Pyörä: HP2E- FLSTN-KLX250S
meikä kirjoitti:
Kyllä isoilla ja keveillä (560, 570 jne.) voi lähetä kolmosella ja mennä samalla vaihteella sataseen, mutta kakkonen on huomattavasti inhimillisempi. Kesällä exc:n 15/45 välityksillä kymmeniä ellei satoja lähtöjä kakkosella supermotoilla ihan huvikseen valoista tai muuten vaan, eikä siinä kytkin tai öljyt ole kärsineet. Endurovanteilla ei siinä ole oikein mitään mieltä kun keuliminen on aivan holtitonta. En ajoista tiedä, mutta ei supermotollakaan keula tapaa kunnolla maahan kuin vasta nelosella tai vitosella kun vauhtia on reilusti päälle satasen, eli joku ihan muu kuin teho rajoittaa menoa.

Harvassa ovat ne kyykkykuskit jotka tosissaan osaavat lähteä liikkeelle, mutta tulevat aika vihaisesti ohi kun vauhti kasvaa. Viisaampi mennä siis jarrulle ennen kuin meno loppuu ja itseään nolaa :D


Kestopäällyste on oma juttunsa. Jää on herkkä elementti ja startissa net joilla ei kytkin "puraissut" ja pito karannut oli niitä ensimmäisenä mutkasta tulevia. Wanha kävi kovan koulun tuohon starttaamiseen Speedway pyörän sarvissa, niin kuin Capo Sakkekin ja siinä hommassa ei saa mitään anteeksi. On Spewa pyörä kyllä sitten kuivalla kytkimellä jolla saa saman tuntuman perättäisiin startteihin.
Noilla crosseilla/ enskoilla on turha lähteä tonnisonni kyykkyjen kanssa kyyristelemään, jos lähtökohta on se että kumpikin kuski osaa asiansa.

_________________
Weteraani kurapyöräilijä


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Nollasta sataan
ViestiLähetetty: To Helmi 21, 2013 11:08 pm 

Liittynyt: To Loka 13, 2011 8:47 pm
Viestit: 100
Paikkakunta: Nivala
Pyörä: KTM Exc 525
ATC kirjoitti:
meikä kirjoitti:
,
Harvassa ovat ne kyykkykuskit jotka tosissaan osaavat lähteä liikkeelle, mutta tulevat aika vihaisesti ohi kun vauhti kasvaa. Viisaampi mennä siis jarrulle ennen kuin meno loppuu ja itseään nolaa :D


,
Noilla crosseilla/ enskoilla on turha lähteä tonnisonni kyykkyjen kanssa kyyristelemään, jos lähtökohta on se että kumpikin kuski osaa asiansa.


Ja tämä on taivahan tosi. Nakkikopin kyttyräniskat on sitten erikseen..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Nollasta sataan
ViestiLähetetty: Pe Helmi 22, 2013 8:51 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Viestit: 707
Paikkakunta: Valkeakoski
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Juu, kävis kun pikkupoikana, kun olimme varmoja, että 80cc PV suzukilla pieksee piikkisetkin liikennevaloissa. Turpaan tuli niin, että vieläkin naurattaa, silloin nolotti. :D

_________________
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Nollasta sataan
ViestiLähetetty: Pe Helmi 22, 2013 4:27 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1193
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Motarrad kertoo että 690 duke 3.9s ja smc 4.3s sataseen, sen verran ne joustovarat verottaa. Supermotolla paikaltaan lähtö on kyllä todella simppeliä, etypyörää saa pidettyä tarkasti muutaman sentin irti tiestä vaikka kuinka kauan. Pitäisi varmaan harjoitella sportilla ennen kuin puhuu, mutta ei se varmaan herkkua niillä ole paikaltaan lähteä liikkeelle kierrokset korkealla?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Nollasta sataan
ViestiLähetetty: Pe Helmi 22, 2013 5:42 pm 

Liittynyt: To Loka 13, 2011 8:47 pm
Viestit: 100
Paikkakunta: Nivala
Pyörä: KTM Exc 525
meikä kirjoitti:
Motarrad kertoo että 690 duke 3.9s ja smc 4.3s sataseen, sen verran ne joustovarat verottaa. Supermotolla paikaltaan lähtö on kyllä todella simppeliä, etypyörää saa pidettyä tarkasti muutaman sentin irti tiestä vaikka kuinka kauan. Pitäisi varmaan harjoitella sportilla ennen kuin puhuu, mutta ei se varmaan herkkua niillä ole paikaltaan lähteä liikkeelle kierrokset korkealla?


Jos kytkin on hyvä,siis pystyy luistattamaan reilusti,niin ei se nyt rakettitiedettä ole. Ja kierroksia kyllä kaipaavatkin lähdössä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Nollasta sataan
ViestiLähetetty: La Helmi 23, 2013 9:10 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 06, 2011 12:40 pm
Viestit: 136
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: exc 300
Tuossa sellainen 3s sataseen eikä mikään optimi lähtö lainapyörällä 3 numeroa liian isoilla kengillä 2v kyykkytauon jälkeen. http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=2NiaSAnrVtk#t=66s

Väitän, että SMC:llä pääsee sataseen jopa neljässä sekunnissa. Kysehän ei ole siitä onko sillä motolla helppo keulia vaan siitä paljonko voimaa saadaan tiehen. Korkean pyörän kanssa painopiste on ylhäällä ja kiihtyvyys huonoa, vaikka tuntuukin siltä, että teho riittää. Kyykyn painopiste on matalalla, samoin kuljettajan. Voima taas riittää keulimiseen koko matkan sataseen.

_________________
http://bikepics.com/members/mjtee/
-ktm 300 exc 2010
-subaru 3.0r AT sedan ´04


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Nollasta sataan
ViestiLähetetty: La Helmi 23, 2013 11:45 pm 

Liittynyt: To Loka 13, 2011 8:47 pm
Viestit: 100
Paikkakunta: Nivala
Pyörä: KTM Exc 525
Tossa väittäsin että menee kans siihen alle 3 sek kastiin: http://www.youtube.com/watch?v=GBkmtdeFbK4


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com