Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Loka 22, 2019 2:27 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 113 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Heinä 13, 2016 11:13 am 

Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Viestit: 582
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Näin hesarissa eilen:

Huomionarvoista on, että toisin kuin monissa muissa maissa, Suomessa ei ole tarvinnut katsastaa moottoripyöriä. Katsastusdirektiivin mukaan moottoripyörät on kuitenkin katsastettava, tai on käytettävä vaihtoehtoisia tapoja moottoripyörien liikenneturvallisuuden edistämiseksi.

”Meillä ei ole intressiä tuoda moottoripyöriä pakolla katsastuksen piiriin, mutta jos ei mitään muuta mallia löydy, näin on tehtävä, jotta direktiivin vaatimukset täyttyvät”, Karjalainen kertoo.

Vielä liikenne- ja viestintäministeriö ei ole keksinyt vaihtoehtoista mallia. Pöydällä on ollut Karjalaisen mukaan ”lähinnä heittoja”.

Tämän lausunnon perusteella uskon, toivottavasti olen väärässä, että noin 80 prosentin varmuudella Suomeen tulee moottoripyörien katsastusvelvollisuus. Se on virkamiehille helpoin tie toteuttaa direktiivin määräykset.

Tosin eihän tuo katsastus mikään ongelma ole jos pyörät ovat niillä katsastukseen vaikuttavilla varusteilla joilla ne ovat olleet tehtaalta lähtiessään. Pahaa pelkään että rakenneltujen pyörien omistajille on ongelmia tiedossa. Mutta kaikkiaan, ylimääräistä rahanmenoahan tuo on eikä taida hirveästi liikeeneturvallisuutta lisätä, mitä nyt kollipoikien piikit saattavat vähän paremmin kunnossa pysyä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 13, 2016 11:37 am 

Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 10:53 am
Viestit: 774
Paikkakunta: Lappeenranta
Pyörä: KTMs
Patukka kirjoitti:
Tosin eihän tuo katsastus mikään ongelma ole jos pyörät ovat niillä katsastukseen vaikuttavilla varusteilla joilla ne ovat olleet tehtaalta lähtiessään. Pahaa pelkään että rakenneltujen pyörien omistajille on ongelmia tiedossa. Mutta kaikkiaan, ylimääräistä rahanmenoahan tuo on eikä taida hirveästi liikeeneturvallisuutta lisätä, mitä nyt kollipoikien piikit saattavat vähän paremmin kunnossa pysyä.


Vähänkään kun miettii niin kyseessä on merkittävä käytännön ongelma vaikka kaikki pyörät olisivat tehtaan kunnossa. Tasapuolisuus vaatii että katsastus tehdään samalla tavalla ja kriteereillä kaikille. MP-katsastus vaatii omat tutkintonsa ja laitteensa. Pelkästään valojen, peilien, jarrujen tms. takia ei tällaista kannata järjestää. Mukaan kun lisätään erilaiset tekniset mittaukset jotka on vastattava pyörän rekisteröintivuoden määräyksiä ja tulkintoja niin saadaan niin monimutkainen prosessi että katsastus ei ole hoidettu 20 minuutissa ja 50 Eurolla. Sokerina pohjalla Suomen ajo-olosuhteissa on tietenkin katsastusaika ja sen määrittäminen. Kaikki kunnon motoristit haluavat että jokainen pyörä tallissa on läpäissyt katsastuksen viimeistään vappuun mennessä. Taitaa tulla melkomoinen katsastuspiikki! Autojen katsastus ja käyttömaksujen valvonta perustuu rekisterikilpien lukuun, moottoripyörien valvonta pitäisi rakentaa aivan muille periaatteille. Järkevä maakohtainen vaihtoehto direktiivin vaatimalle moottoripyörien liikenneturvallisuuden lisäämiseen löytyy, jos vaan viranomaisilta löytyy haluja.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 13, 2016 12:36 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1204
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Olisi aika loogista jättää osa pyöristä vuosikatsastuksen ulkopuolelle. Esimerkiksi "erityiskäyttö" eli kevyet enduropyörät, niillä kun on muutenkin poikkeukselliset ehdot. Toki paras kun ei olisi ollenkaan, mutta noin vähintäänkin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 13, 2016 1:07 pm 

Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Viestit: 642
Paikkakunta: Vimpeli
Pyörä: -
Eikö kaikki moottoripyöräily ole enemmän tai vähemmän erityiskäyttöä, harva noilla työkseen liikenteessä ajaa.

Täyttyyköhän direktiivi sillä, että uusi pyörä katsastetaan heti uutena kilvityksen yhteydessä, eikä enää sen jälkeen koskaan :roll:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 13, 2016 4:47 pm 

Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Viestit: 582
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Jarmo H kirjoitti:
Patukka kirjoitti:
Tosin eihän tuo katsastus mikään ongelma ole jos pyörät ovat niillä katsastukseen vaikuttavilla varusteilla joilla ne ovat olleet tehtaalta lähtiessään. Pahaa pelkään että rakenneltujen pyörien omistajille on ongelmia tiedossa. Mutta kaikkiaan, ylimääräistä rahanmenoahan tuo on eikä taida hirveästi liikeeneturvallisuutta lisätä, mitä nyt kollipoikien piikit saattavat vähän paremmin kunnossa pysyä.


Vähänkään kun miettii niin kyseessä on merkittävä käytännön ongelma vaikka kaikki pyörät olisivat tehtaan kunnossa. Tasapuolisuus vaatii että katsastus tehdään samalla tavalla ja kriteereillä kaikille. MP-katsastus vaatii omat tutkintonsa ja laitteensa. Pelkästään valojen, peilien, jarrujen tms. takia ei tällaista kannata järjestää. Mukaan kun lisätään erilaiset tekniset mittaukset jotka on vastattava pyörän rekisteröintivuoden määräyksiä ja tulkintoja niin saadaan niin monimutkainen prosessi että katsastus ei ole hoidettu 20 minuutissa ja 50 Eurolla. Sokerina pohjalla Suomen ajo-olosuhteissa on tietenkin katsastusaika ja sen määrittäminen. Kaikki kunnon motoristit haluavat että jokainen pyörä tallissa on läpäissyt katsastuksen viimeistään vappuun mennessä. Taitaa tulla melkomoinen katsastuspiikki! Autojen katsastus ja käyttömaksujen valvonta perustuu rekisterikilpien lukuun, moottoripyörien valvonta pitäisi rakentaa aivan muille periaatteille. Järkevä maakohtainen vaihtoehto direktiivin vaatimalle moottoripyörien liikenneturvallisuuden lisäämiseen löytyy, jos vaan viranomaisilta löytyy haluja.



Hiukan epäilen että, jos katsastuspakko tulee, siinä tarkastetaan jarrut, valot, alustan välykset (jos osataan) ja peilien, vilkkujen sun muiden härpäkkeiden E-leimat jos pyörä on sellainen että E-leimat pitää olla. Ja tietysti päästöt ja melunmittaus. Jotta eiköhän se siinä ole, ainakin Ruotsin puolella mennään suunnilleen näin ja suunnilleen näin mennään autojenkin kanssa. Suurempi ongelma voi olla se että sellaisia konttoreita joilla mp-katsastuksia tultaisiin suorittamaan ei välttämättä tule joka kylästä tai edes kaupungista löytymään, tahtoo sanoa että katsastusmatkat etenkin vähän sivummalla voivat venyä melkoisen pitkiksi.

Tämähän on toistaiseksi pelkkää spekulointia koska minkäänlaisia päätöksiä asiasta ei ole tehty mutta rivien välistä voi kyllä lukea että LM:n virkamiehillä on suuri halu mennä siitä mistä aita on matalin eli siirtää direktiivi sellaisenaan kansalliseen lainsäädäntöön katsastusväliminimillä eli katsastus kahden vuoden välein.
Siirtymäaikaahan on vuoden 2021 loppuun eli silloin katsastukset pitäisi viimeistään aloittaa. Uskon että noin puolen vuoden päästä tietoa on enemmän.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 04, 2016 8:43 am 

Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Viestit: 1502
Pyörä: 1190Adv R, 660Rally, 640E+G/S
Tienvarsikatsastuksia ja popup-katsastuksia tapahtumissa ym pidetään yhtenä vaihtoehtona.

http://yle.fi/uutiset/katsastus_uusiksi__moottoripyorat_voitaisiin_katsastaa_tienvarsitarkastuksina/9070338

_________________
Ormajoki - Extreme hard adventure team


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 04, 2016 9:01 pm 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1920
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Tässä nyt tehdään taas väkisin ongelmaa asiasta jossa sitä ei meillä ole.
Eu:n taholta tällä kertaa...
Kaiken turvallisuutta pitää parantaa,oli siinä realistisesti parannettavaa tai ei. Kustannuksienkaan ei saa antaa häiritä "suurta suunnitelmaa". Varsinkaan kun sen maksaa liikennevälineiden omistajat...

_________________
Oletus on munauksen äiti...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Joulu 08, 2016 3:31 pm 
Avatar

Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Viestit: 1677
Paikkakunta: Manse
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Se siitä sitten :D

http://tekniikanmaailma.fi/autot/tapahtuu-autojen-katsastusvalit-harvenevat-moottoripyorat-saastyvat/

https://www.lvm.fi/-/suomi-ryhtyy-keventamaan-katsastussaadoksia-913911

_________________
Honda XR650L(big bore 720cc)


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 113 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com