Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Loka 20, 2019 5:25 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 143 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Huhti 26, 2012 4:05 pm 

Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 10:53 am
Viestit: 774
Paikkakunta: Lappeenranta
Pyörä: KTMs
SamiV kirjoitti:
JTapani kirjoitti:
Jarmo H kirjoitti:
Pari kysymystä:

- jos ja kun joutuu em. tilanteeseen, saako sen dokumendoita esim. kännykkäkameran videolla mahdollista valitusta varten?


Yleisellä paikalla saa aina kuvata., myös poliisia työssään.
http://www.kuvaajat.com/luvat.html
http://www.journalistiliitto.fi/journal ... on_oikeus/

Varmaan joo vaikka käsittääkseni lehdistön kuvausoikeudet ovat hieman laajemmat kuin normaalitallaajan (onhan täällä lakia työkseen lukevia niin voivat halutessaan kommentoida) mutta poliisi voi kyllä jos kokee että se haittaa/vaarantaa työtehtävän suoritusta kieltää kuvaamisen. Jos sellainen kehotus tulee niin suositelen noudattamaan.


Samallahan tulee dokumentoitua onko haitattu poliisin työtä?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 26, 2012 7:49 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 11:49 pm
Viestit: 387
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: Africa Twin
SamiV kirjoitti:
JTapani kirjoitti:
Jarmo H kirjoitti:
Pari kysymystä:

- jos ja kun joutuu em. tilanteeseen, saako sen dokumendoita esim. kännykkäkameran videolla mahdollista valitusta varten?


Yleisellä paikalla saa aina kuvata., myös poliisia työssään.
http://www.kuvaajat.com/luvat.html
http://www.journalistiliitto.fi/journal ... on_oikeus/

Varmaan joo vaikka käsittääkseni lehdistön kuvausoikeudet ovat hieman laajemmat kuin normaalitallaajan (onhan täällä lakia työkseen lukevia niin voivat halutessaan kommentoida) mutta poliisi voi kyllä jos kokee että se haittaa/vaarantaa työtehtävän suoritusta kieltää kuvaamisen. Jos sellainen kehotus tulee niin suositelen noudattamaan.


No asiaan olen yrittänyt perehtyä itsekkin, enkä kyllä ole löytänyt "pykälää" että lehtimies saa kuvata, mutta "siviili" ei. Kyllä ne on samat säännöt kaikille.
Onhan niitä Freelancer-journalistejakin... mitens ne?

Julkaiseminen on sitten ihan eri juttu ja siihen tarvitsee yleensä aina sen luvan. Ihmiset vaan sotkee yleensä nämä kaksi asiaa kuvaaminen ja julkaiseminen.

_________________
Elämä ei koostu niistä päivistä, jotka ovat menneet, vaan niistä, jotka jäivät muistiin.
-Pjotr Pavlenko-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 27, 2012 10:18 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Viestit: 1902
Pyörä: KTM
Olisi mielestäni hyvä jos virkavalta keskittyisi paremmin tämän kaltaisiin ongelmiin. Toisaalta tuo ei taida olla niin tuottavaa...

-ville

_________________
---x mopolla suohon x---


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 27, 2012 4:10 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Viestit: 1032
Paikkakunta: Cockola
Pyörä: BMW R1200 GS
ducati Multistrada 1200 tyyppikivessä lukee 102 dB (A)/4625 ja ktm 990 adventure 91 db / 4250 rpm . akrapovicin sivuilta arvoja 92dB ja 98dB (katulaillinen Slip-on, Bolt-on) eli kannattaa pitää killerit kiinni . alkoholiasiaan näin ranskassa koskee myös moottoripyörällä matkustavia http://www.autoliitto.fi/matkalla_ja_li ... 85=5547018 tässä on mun seuraava pyörä http://www.rideaway.se/products/ducati-single-speed ei lähde ääntä .


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 27, 2012 10:33 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Viestit: 905
Paikkakunta: Sauvo
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Jahas pitäisköhän asentaa kierrosraijoitinnappi tyyliin Honda Manki? Nappi johonkin jemmaan ja kone ei käy tyhjäkäyntiä enempää. Minkä sille voi jos tekninen vika yllättää? =)

Nojoo jos tosissaan ollaan niin kyllähän noi äänet on välillä itseäkin ärsyttänyt. Varsinkin kun entinen naapuri tykkäs aamusin aina kokeilla rajoittimen toiminan tuossa sisäpihalla. Muut säilyttää pyöriään parkkipaikalla eikä ne tietty ole häirinnyt.

_________________
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 27, 2012 11:37 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Viestit: 1989
Paikkakunta: Hämeenperä
Pyörä: SE ja kolmipökö
Kyllä noilla älyttömillä äänillä kustaan vaan omiin muroihin, ajopaikat alkavat olla aina vaan tiukemmassa. Ja ääni se on joka noita mopojen vastustajia eniten hiertää. Enkä ihmettele yhtään. Ja tämä koskien pelkästään näitä offi-pelejä, hurli-durlit on sitten oma lukunsa, joka ei itseäni hetkauta suuntaan tahi toiseen. Mutta ohuesti alkaa harmittamaan, jos omat luvallisetkin ajopaikat ja -mahdollisuudet lähtevät muiden ääliömäisten äänien takia.

_________________
- taas kahden mopon taktiikalla -


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 28, 2012 12:06 am 
Avatar

Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Viestit: 1518
Paikkakunta: Hämeenlinna
Pyörä: KTM LC8 ADV
Noi älyttömät äänet, suorat putket ja yöllä rajotinta vasten huudattelut pitäis tosiaan kitkeä pois.
Mutta valitusta tulee varmasti teet ihan mitä tahansa! Hämeen Sanomissa oli viime kesänä yleisönosasto valitus rc-autojen aiheuttamasta melusta... :roll: Niillä on ajorata vanhalla soramontulla, keskellä mettää.

_________________
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 28, 2012 7:13 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7300
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
KN76 kirjoitti:
Hämeen Sanomissa oli viime kesänä yleisönosasto valitus rc-autojen aiheuttamasta melusta... :roll: Niillä on ajorata vanhalla soramontulla, keskellä mettää.


No älä, meillä Hanskallion trial/enska/ATV paikasta valitetaan jatkuvasti kun pärinä häiritsee, samoja valituksia tulee viereisestä Lavangon Vauhtikeskuksesta missä ajetaan rc-autoilla, kaksipyöräisillä ja ATV:lla. Kallion päällä on iso lentoliikennettä valvova pyörivä tutka ja yksi näistä valittajista on jopa ärsyyntynyt tutkan pyörimisestä lähtevään ääneen, vaikka ollaan yritetty kuunnella tätä ääntä niin yksikään meistä ei ole vielä sitä tutkan huminaa kuullut.

On valittaja ja sitten on valittajia, ne toiset valittajat kun laittaa pehmustettuun huoneeseen niin heitä alkaa häiritsemään oman pääkopan sisältä kuuluvat äänet...

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 28, 2012 10:32 am 
Avatar

Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
Viestit: 1378
Paikkakunta: Savo / All Oceans
Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
Lainaa:
Mopojen ja moottoripyörien melunvalvonta tehostuu toukokuun alusta alkaen. Poliisi on hankkimassa valvontalaitteistoja, joilla päästään mittaamaan tarkkoja äänenvoimakkuuksia liikenteessä.
Liikkuvan poliisin terveiset kuljettajille ovat selvät.
– Rakentakaa ne laitteet alkuperäiseen kuntoon, niin uskoisin, että saatte liikkua vapaammin ja saatte paljon myötätuntoisia katseita myös muilta ihmisiltä

Kysymyksessähän on
Lainaa:
L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta
Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaisesti säädetään 11 päivänä joulukuuta 2002 annetun ajoneuvolain (1090/2002) nojalla: 14 §
Käytönaikaisen melun mittaus
1. Ajoneuvon käytönaikainen äänitaso on mitattava ajoneuvon ollessa paikallaan ja moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta. Kun tasainen pyörintänopeus on saavutettu, kaasu päästetään mahdollisimman nopeasti nolla-asentoon. Testitulos on testisarjan korkein lähimpään kokonaislukuun pyöristettynä ilmoitettava LAF-tulos, eli enimmäistaso määritettynä taajuuspainostusta A ja aikapainotusta F (Fast) käyttäen, koko mittausjaksolta alkaen tasaisista kierroksista ja päättyen heti kun moottori saavuttaa tyhjäkäynnin pyörintänopeuden. Huomioon otetaan vain kolmessa peräkkäisessä mittauksessa saadut mittaustulokset, joiden väliset erot eivät ole yli 2 dB(A).

Lainaa:
16 § 2. Ajoneuvossa ensimmäisen käyttöönottovuoden mukaisesti edellytettyä äänenvaimenninta ei saa vaihtaa tai muuttaa vaimennusteholtaan alkuperäistä heikommaksi. EY-tyyppihyväksytyssä ajoneuvossa käyttöönottovuoden mukaisesti edellytettyä EY- tai E-hyväksyttyä äänenvaimenninta ei saa korvata äänenvaimentimella, joka ei täytä tyyppihyväksynnän edellytyksenä olevia vaatimuksia. b) Mitattu äänitaso ei saa 14 §:n mukaisesti mitattuna, ylittää:
b) Mitattu äänitaso ei saa 14 §:n mukaisesti mitattuna, ylittää:
ajoneuvolla, joka on otettu käyttöön ennen 1.1.1992 99 dB(A), jos moottorin sylinteritilavuus on enintään 80 cm3;103 dB(A), jos moottorin sylinteritilavuus on 81―175 cm3; 106 dB(A), jos moottorin sylinteritilavuus on yli 175 cm3;
ajoneuvolla, joka on otettu käyttöön 1.1.1992 tai sen jälkeen 96 dB(A), jos moottorin sylinteritilavuus on enintään 80 cm3; 99 dB(A), jos moottorin sylinteritilavuus on 81―175 cm3; 103 dB(A), jos moottorin sylinteritilavuus on yli 175 cm3;
ajoneuvolla, joka on EY-tyyppihyväksytty 5 dB(A) lisättynä valmistajan kilven meluarvoon.


Ja kun poliisi sitten mittaa noita ääniä ilma kuulosuojaimia, niin ei varmaan kanata mainita että hän syyllistyy työsuojelurikkomukseen, vaikka se olisi sinun velvolisuus. :lol:

Lainaa:
Melun toiminta- ja raja-arvot
Meluasetuksessa annetut toimenpidearvot melualtistukselle.

Alempi toimnta-arvo
80 dB(A) ja äänenpainetason huippuarvo (impulssimelu) 135 dB(C)
- arvioidaan ilman kuulunsuojaimia
Työnantajan on varattava työntekijän käyttöön henkilökohtaiset kuulonsuojaimet ja työntekijällä on oikeus päästä kuulontutkimukseen.

Ylempi toiminta-arvo
85 dB(A) ja äänenpainetason huippuarvo (impulssimelu) 137dB(C)
- arvioidaan ilman kuulonsuojaimia
Työntekijän on käytettävä kuulonsuojaimia. Melun vaara-alueet on merkittävä,. Työnanatjan on laadittava meluntorjuntaohjelma.

Raja-arvo
87 dB(A) ja äänenpainetason huippuarvo (impulssimelu)140 dB(C)
- arvioidaan kuulonsuojainten kanssa
Työnantajan on ryhdyttävä toimenpiteisiin altistuksen vähentämiseksi alle raja-arvon.
Työntekijä
Velvollisuudet ja oikeudet
Työntekijöiden velvollisuus on noudattaa annettuja työ- ja toimintaohjeita. Työntekijän vastuulla on käyttää hänelle annettuja turvavarusteita. Lisäksi jokaisen työntekijän on huolehdittava omasta ja muiden työntekijöiden turvallisuudesta ja ilmoitettava esimiehelle havaitsemistaan vaaroista ja epäkohdista.

http://www.tyoturva.fi/tyosuojelu_tyopa ... _arviointi

http://www.tyosuojelu.fi/fi/tyosuojeluvastuut#rikos


Jos ajoneuvosi äänitaso on esim. 97dB, täytisikö poliisille kertoa että hänen tulee siirtyä kauemaksi melu haittojen takia :?:

Lainaa:
Tasainen melu

Melu on tasaista, kun sen vaihtelu on alle 6 desibeliä.

Vapaassa tilassa ääni vaimenee 6 dB, kun etäisyys pistemäisestä äänilähteestä kaksinkertaistuu eikä lähistöllä ole heijastavia pintoja.


97dB-79dB=18dB > 4,2m :?:

_________________
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...

https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 28, 2012 11:16 am 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 953
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
En jaksanut aloittaa kissa-hiiri-leikkiä miliisien kanssa, joten vaihdon pyörään y-putken tilalle takaisin katalysaattorin/etuvaimentimen. iPhonen db-mittari näytti, että oli melut yli 6db toleranssin, joten en viitsinyt odotella millaiset lukemat olisi tullut virallisessa mittauksessa.

Nyt olisi myyntipalstalla sitten tarjolla y-putki R1150GS-pyöriin. Ei sillä melut kovasti nouse, mutta alavääntöä minusta tuli hiukan lisää.

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 28, 2012 1:52 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 8:21 pm
Viestit: 753
Paikkakunta: Kauttua
Pyörä: Africa Twin RD07
Meiltä on (harrasteluokan) lentokentälle ~1km, mikroautoradalle ~1,5km. Välissä täyskasvuista metsää ja pari tienpätkää.
Kertaakaan en ole kuullut kun lentsikka lähtee, ainoastaan jos suoralla näköyhteydellä lentää.
Mikroautojen pärinä sen sijaan kuuluu ihan säännönmukaisesti sitä mukaa kun siellä ajetaan.

Äänen kantavuus ja ennenkaikkea häiritsevyys on hyvin paljon olosuhteista riippuva asia, itse en ole vieläkään oppinut pitämään 2t enkä edes 4cyl vehkeiden taajuuksista, harrikkapumputus ei taas tunnu oikein missään..

_________________
Не пей из лужи, эндуристом станешь. | Älä juo lätäköstä, muutut enduristiksi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 30, 2012 12:34 am 

Liittynyt: Ma Heinä 11, 2011 8:53 pm
Viestit: 186
Paikkakunta: Hki
Pyörä: Ktm
Miten paljon sakkoa tulee laittomasta putkesta tai liian kovista äänistä?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 30, 2012 2:39 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 25, 2005 11:46 am
Viestit: 1454
Paikkakunta: somero
Pyörä: GS 1250 Lc & Cbf 600 s abs
Millä mielellä nyt konstaapeli sattuu olemaan ja tietysti pärstäkerroin vaikuttaa.

_________________
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 30, 2012 4:22 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7300
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Vielä jos huomauttaa työturvallisuuslain rikkomisesta kun virkavallalla ei ole kuulonsuojaimia mittauksen aikana, ja samalla kuvaat videolle koko episodin, lievän vittuilun kera, niin voi olla että ihan kolmella eurolla ei selviä :lol:

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 30, 2012 7:19 pm 

Liittynyt: Su Maalis 13, 2011 9:34 pm
Viestit: 195
Paikkakunta: Baltimore
Pyörä: KTM Adventure 990
35€ sakko siitä edelleenkin tulee...

...ja kilvet todennäköisesti lähtee vaikka rekisterikilpiä ei periaatteessa saa ottaa pois kun pelkkä melu ei aiheuttane välitöntä vaaraa liikenneturvallisuudelle eikä merkittävää haittaa ympäristölle mikäli sitä yhtään on edes koitettu vaimentaa. Tuostahan sitten saakin loputtomia vääntöjä tienvarressa asiantuntijapoliisien kanssa että onko melu merkittävää ja hönkiikö pakokaasujen virta mummot kumoon liikenneturvallisuutta välittömästi vaarantaen. Tuleekohan paljonkin lisää sanktioita jos pakoputkeen jysäyttää oma-aloitteisesti e-leiman, tilannetta se ei varmaan merkittävästi ainakaan pahenna mutta ainakin jotain hämminkiä sillä saanee aikaiseksi tien varressa kun tiukasti pysyy kannassaan että se on leimattu ja orkkis.

Lainaa:
Ajoneuvolaki, 10 luku 84§: "Jos ajoneuvossa oleva puutteellisuus ei aiheuta välitöntä vaaraa liikenneturvallisuudelle tai merkittävää haittaa ympäristölle, poliisimies, tullimies tai rajavartiomies voi ajoneuvon käyttöä estämättä määrätä ajan, jonka kuluessa puutteellisuus on korjattava.".

Mutta eihän ajokortinkaan pois ottaminen ole rangaistus vaan turvaamistoimenpide kuten tuo kilpien poistokin vaikka käytännössä ne annetaan rangaistuksena, tässä maassa poliiseilla ja viranomaisilla on oikeasti valta tehdä melkein mitä vaan ja ketään siitä porsastelusta ei tilille saada vaikka myöhemmin todettaisiinkin niiden toimineen väärin. Kamerakännykkä vaan esiin ja dokumentoikaa koko show jos pysäyttävät ja alkavat tutkimaan, kunhan ette aktiivisesti koita estää tai haitata sitä niiden touhua niin se on täysin laillista. Myöskään mitään apua tai omaa aktiivisuutta on turha osoittaa sen tonkimisen aikana, tehkää kaikki ainoastaan käskettäessä ja sittenkin riittävällä hartaudella. Kypärän riisumisessakin tuollaisessa ikävässä tilanteessa stressattuna monesti kestää vähintään minuutin ja kun tulpatkin on korvissa niin leikitään sitten sekavin käsimerkein ettei kumpikaan osapuoli ymmärrä toistaan ja moottori käy ja xenonit paistaa silmiin. Sakkoa silloin kyllä aina jostain syystä saa...

_________________
--Sent from my computer using a keyboard


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 143 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com