Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Syys 16, 2019 9:49 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1904 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 127  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Heinä 12, 2011 6:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Heinä 23, 2010 10:08 am
Viestit: 278
Paikkakunta: Tikkakoski
Pyörä: Yamaha XT 350
Jami kirjoitti:
Tässäpä tyhmä kysymys. On noita O-rengas ketjuja tullut. Onko niitä kurapyörissä ja mistä ne tuntisi? Jos on niin, miten niiden puhdistus, ei vissiin teräsharjalla?


Lisää tyhmiä kysymyksiä ketjuista:

Onko O-renkaista mitään hyötyä kurapyörässä? Tälllä hetkellä tuollaisia renkuloita ei ole, ja tuntuu kaipaavan voitelua melko tiuhaan...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Heinä 12, 2011 10:57 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Ihan hiekassa (siis pehmosessa upottavassa ja pölyävässä) ei juurikaan, koska toisioveto kuluu testatusti vähimmin voitelematta ja siinä meni 50% tiivistehyödystä. Muussa enskailussa ero onkin toision kestoiässä helposti 1:4-1:5.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Heinä 12, 2011 11:48 pm 

Liittynyt: La Syys 25, 2004 10:12 pm
Viestit: 810
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: SE
psi kirjoitti:
Jos venttiilikopassa on venttiilisäätöaukot niin millaiseen momenttiin ne pitäisi vetää kiinni? Itse venttiilikoppan pulteille on annettu 10Nm. Kiinnostaa kun takapytty on öljyisenä kopan alaosasta lähtien (osa mennyt ylemmäskin) melko lailla tasaisesti ympäri pytyn. Pakoventtiilin (ihan taaimmainen) pyöreä iso rinkula on melko puhdas, mutta imuventtiilien ovaali, kahdella 8mm:lla pultilla kiinni oleva luukku on hyvin likainen jo alaosastaan lähtien.

Ainakin pyöreissä luukuissa on tiivisteet ja muistelisin, että on niissä ovaaleissakin. Olisiko ongelma-luukun tapauksessa tiiviste huono tai ei koko matkalta hyvin urassaan tms? Vaikea kuvitella, että olisi momentin puutetta, itse väänsin ne melko varovasti kiinni. Momenttia niille ei ole ilmoitettu.

Manuaali sanoo, että jäähdytysneste pitää valuttaa jos etu- tai takasylinterin kannen irroittaa. Mulla ei oo muistikuvaa eikä kokemusta, onko se todella tarpeen.

_________________
Hannu


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2011 6:31 pm 

Liittynyt: Pe Heinä 15, 2011 6:03 pm
Viestit: 6
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: KTM 640 LC4 Prestige SM
Kysynpä nyt itsekkin tyhmiä.

Eli kysymys koskee tälläistä asiaa:

Kaadoin oman KTM,n ja sen seurauksena kiertokangen laakeri otti siipeensä, korjaamon tyypin mielestä siis.
Eli kun pyörä kävi kyljellään niin kuulemma käy niin että öljy ei pääse pumpun avulla enää kiertämään järjestelmässä ja näin loppuu voitelu erinäisistä paikoista moottorissa.

Kuulemma jo 10-20 sekunnin aika jolloin pyörä on kyljellään, saattaa laakerit vaurioitua koska voitelu loppuu.

Itselläni pyörä oli noin 1min kyljellään, ja kokoajan kävi vain tyhjäkäyntiä. Kuitenkin tuon kaadon jälkeen alkoi koneesta kuulumaan ääniä, jotka korjaamisen jälkeen osoittautui kiertokangen laakereiden kulumisiksi. Eli siellä oli klappia.

Ja tästä kysymykseni saikin alkunsa, eli, mites näissä enduroissa tämän kaatumisen kanssa on?
Monesti näkee että noilla enduroilla maastossa mennään aika useasti "syöksyen eteenpäin" jolloin ollaan vähän väliä nostelemassa pyörää jossain umpimettässä.
Eli onko noissa tuo voitelu toteutettu erilailla vai miten tältä voitelun loppumiselta noissa säästytään?

Mielestäni tuota LC4 konetta on myös enduroissa. Tämä hieman hämmästyttää. Vai onko mua liikaa peloteltu tuolla että se motti on samantien laakerit sökö, jos kyljellään käy...?

Omaan kottaraiseen olen todella tyytyväinen, mutta yksi suuri miinus siinä on, nimittäin tankin koko.
n.11L on aika vähän. Kun kokoajan saa miettiä missä seuraava huoltoasema.

Matkaenduro olisi tässä asiassa mukavampi peli, kun pääsee hieman pitemmälle tankillisella.

_________________
--Tiedän kyllä sen,en vain muista sitä kaikkea kerralla--


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2011 7:38 pm 

Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 9:38 pm
Viestit: 936
Paikkakunta: Lahti
Pyörä: Polkupyörä
Afrikkalaisella ei ainakaan kyljelläänkäyttely onnistu kun sammuu melkein heti kaaduttuaan :lol:

_________________
Kurahipiäinen rastinnoutaja
Lahden alueen kuvasuraus kartalla


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2011 7:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1528
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
vihtis83 kirjoitti:
Afrikkalaisella ei ainakaan kyljelläänkäyttely onnistu kun sammuu melkein heti kaaduttuaan :lol:


Sama vika rahikaisella, tai siis tennarilla. Ilmeisesti jokin tunnistin tuossa on, koska vaikka pistää pyörän kumolleen pelkästään virrat päällä, ei pyörä lähde käyntiin ennekuin käyttää virrat pois (muistaakseni). Vilkuttaa ainakin keltaista moottorivaloa.

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2011 10:45 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Viestit: 1610
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: none
Terve

990 advessa ilmeisesti asentoanturit jotka sammuttaa koneen ja estää käynnistymisen jossain kulmassa.
Piti testata mökillä mutten muistanut.
Sammutettuna nostelin vaan pyörää pystyyn (= Japanialainen ajokoe, jos et jaksa nostaa niin liian iso pyörä)

Aika oudolta kuulostaa ettei LC4 kestäisi kuin 10-20s kyljellään.
Öljynvaihdossahan sitä saa käyttää toista minuuttia että saa öljyn nousemaan ilmausroppuun asti.


Riku

_________________
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 16, 2011 12:02 am 

Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Viestit: 805
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Ei kyllä mulla konetta sammuttanu viimeksi kun ojan pohjalla pötkötti. Ite piti sammuttaa. Tosin sammutus tapahtu ihan 3-5sekunnin sisällä kun pidin kahvoista edelleen kiinni kun siististi yhessä siellä ojassa pötkötettiin. 8) Tosin pyörä oli matkalla katolleen, eli satula oli alin kohta, notta jos ei siinä asennossa tunnista. Emmätiä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 17, 2011 3:37 pm 

Liittynyt: Pe Heinä 15, 2011 6:03 pm
Viestit: 6
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: KTM 640 LC4 Prestige SM
RTJ kirjoitti:
Terve
Aika oudolta kuulostaa ettei LC4 kestäisi kuin 10-20s kyljellään.
Öljynvaihdossahan sitä saa käyttää toista minuuttia että saa öljyn nousemaan ilmausroppuun asti.


Riku



Tuosta tulikin mieleen. Olikos jossain selostettu miten lc4 öljyn vaihto, tai itse asiassa ilmaus tapahtuu.
Jokainenhan osaa valuttaa öljyt ja laittaa uudet takaisin, mutta mites tuo ilmaus?

Ja mitä öljyä tuonne olis hyvä laittaa?

Nyt Shell advance ultrat, mutta voikos tuon sekaan lisätä jotain muuta öljyä.
Huomasin että huollossa oli laskuun merkitty öljyyn 1.5 kpl sarakkeeseen, eli onko ne perkeleet laittanu vaan 1.5L öljyä.
Eikös tuossa ole 2L öljytilavuus? Lämpimänä tarkistusikkunasta se on inan vajaa yläviivassa öljytaso.

Pitäisi siis lisätä tuo puoli litraa mutta metsästänkö tuota samaa öljyä, vai laitanko jotain muuta sekaan?

Vai olisiko paras valuttaa kaikki pois, ja uudet sisään? Jotain muuta merkkiä...

Mutta se ilmaus :roll:

Vai meneekö se 2L sinne sisälle ja sen jälkeen ilmataan? Vai pitääkö välissä ilmata että tuo 2L mahtuu menemään? Tyhmiä kysymyksiä tosiaan :lol:

Noniin. Löytyihin tuokin kun hain :x

Mutta mites tuon öljyn valinnan kanssa?

_________________
--Tiedän kyllä sen,en vain muista sitä kaikkea kerralla--


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 17, 2011 7:44 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Viestit: 2269
Paikkakunta: paimio
Pyörä: Pan European 1991
ihis81 kirjoitti:
Nyt Shell advance ultrat, mutta voikos tuon sekaan lisätä jotain muuta öljyä.
Huomasin että huollossa oli laskuun merkitty öljyyn 1.5 kpl sarakkeeseen, eli onko ne perkeleet laittanu vaan 1.5L öljyä.
Eikös tuossa ole 2L öljytilavuus? Lämpimänä tarkistusikkunasta se on inan vajaa yläviivassa öljytaso.

Pitäisi siis lisätä tuo puoli litraa mutta metsästänkö tuota samaa öljyä, vai laitanko jotain muuta sekaan?

Mutta mites tuon öljyn valinnan kanssa?

Ite ainakin tuossa tapauksessa lisäisin jotain vastaavaa öljyy jos tarvii lisätä(Teboilin mopo öljyy on melkein joka paikas ja on kohtuu hintaistaki), toisaalta jos on melkein ylämerkis niin en ite lisäis ollenkaan. Kun tuon pyörän hommasin niin ens alkuun pidin kans öljyt ylämerkis ja tuntu et sitä sai lisätä vähä välii, nyt en oo lisänny jos vaa pysyy viivojen välis ja yleensä ei oo tarvinnu lisätä kesken vaihtovälin.

Olikohan vaihdettu molemmat suodattimet kans ja tyhjätty runkoputki jos vähemmäl määräl on tullu noinki täytee.

_________________
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 17, 2011 8:11 pm 

Liittynyt: Pe Heinä 15, 2011 6:03 pm
Viestit: 6
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: KTM 640 LC4 Prestige SM
Juu vaihdettiin siihen suodattimet myös tietenkin.

Kiertokanki laakereineen vaihdettiin kun oli huollossa.
Oli alkanut kolinaa pitämään.

No tuskin tuo shell öljy mitään ihan huonointa taida olla?
Jos sitä kävis alkuun etsimässä kannun...

Mietin sitäkin että tarviskohan kokeilla ilmata tuo, jos ne ei olekkaan huollossa sitä tehnyt.
Kun ei voi 100% luottaa korjaamoihin vaikka olisikin hyvässä maineessa.

Saisi ainakin mielenrauhan siitä(kin)

En tiedä onko tää vaan mun juttu, mutta tollasella kottaraisella ajaessa ei pysty ajamaan niin, etteikö koko ajan takaraivossa kummittelisi ajatus että onkohan moottorissa kaikki okei :lol:
On se sellanen "mylly"

_________________
--Tiedän kyllä sen,en vain muista sitä kaikkea kerralla--


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 17, 2011 8:25 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Viestit: 2616
Paikkakunta: Piikkiö
Pyörä: KTM 640 Adv R
Kyllä siihen tottuu... :lol:

Ja sitten kun sattuu sellainen tärinätön ja hiljainen päivä niin taas epäilyttää... :roll:

_________________
"The concept of a versatile motorcycle equally at home on dirt and pavement is as old as motorcycling itself"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 18, 2011 11:28 am 

Liittynyt: Pe Heinä 15, 2011 6:03 pm
Viestit: 6
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: KTM 640 LC4 Prestige SM
Sellainen päivä taitaa olla se kun käynnistäessä ei edes lupaa :lol:
Muuten kyllä lähtee ääntä ja tärinää :P

_________________
--Tiedän kyllä sen,en vain muista sitä kaikkea kerralla--


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 20, 2011 3:13 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1204
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Tuli tässä pinniavainta tilaillessa mieleen että voiko noita wp:n esijännitksen säädöllä varustettuja keuloja avata "väkisin" siitä esijännityksen säätömutterista? Periaatteessahan jos se ei mitään särje purkaminen onnistuu noinkin?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 20, 2011 9:55 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1819
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE
En ole yhtään ainakaan rikki saanut esijännämutterista avaamalla. Eikä ne kummoista voimaa vaadi jos vaan on ne yläkolmion pultit löysällä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1904 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 127  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com