Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Joulu 13, 2019 2:49 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1922 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 129  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2011 9:47 pm 
Avatar

Liittynyt: To Syys 03, 2009 2:50 pm
Viestit: 373
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: F 800 GS
Ei ainakaan Quotassa jos tarkoitat säätöä. Itse madalsin satulaa n. 2cm ihan vaan puukkosahalla :idea:

_________________
Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 11, 2011 10:34 am 

Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 9:54 pm
Viestit: 62
Paikkakunta: Tampereen seutu
Pyörä: Suzuki GSX1400, Yamaha YZ250F
Tässä tyhmien kysymysten äiti:

Hommasin talvella tt600r jammun, mihin edellisen omistajan mukaan oli alkutalvesta vaihdettu öljyt ja suodatin. Ajattelin ne kuitenkin varuiksi/huvikseni vaihtaa, niin on sitten ainakin tuoretta koneessa.

Noh, paikallisesta liikkeestä hommattiin öljyt ja suodatin. Öljyt laskin koneesta ulos ja kävin suodattimen kimppuun. Suodatin löytyi oikeasta poskesta omasta sopukastaan. Tässä kohtaan kävi ilmi, että liikkeestä oli annettu väärä suodatin :shock:

Ajelemaan piti kuitenkin päästä, joten jätin vanhan suodattimen paikoilleen. Kysymys kuuluukin, voiko tuon suodattimen nyt vaihtaa jälkikäteen ilman että laskee taas öljyjä koneesta pihalle??

Muita havaintoja:
- manuskan mukaan öljyn tarve kun suodatin vaihdetaan 2,5 l. Nyt kuitenkin öljyä laitettu n. 2,7l ja vieläkin tuntuisi olevan tarvetta?
- öljynvaihdon jälkeen ajattelin tarkistaa öljynpaine ruuvista mitä tapahtuu, seurauksena näyttävä n. 30 sentin öljykaari koneelle, jaloille ja pitkin lattioita :P Odottelin jotain hieman pienempää reaktiota...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 11, 2011 10:53 am 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Viestit: 1925
Paikkakunta: Luumäki
Pyörä: Gessu
sallamunnah kirjoitti:
Ajelemaan piti kuitenkin päästä, joten jätin vanhan suodattimen paikoilleen. Kysymys kuuluukin, voiko tuon suodattimen nyt vaihtaa jälkikäteen ilman että laskee taas öljyjä koneesta pihalle??

- Älä vaihda sitä suodatinta. Jos se on vaihdettu viime kauden ajelujen jälkeen, se on täysin uutta vastaava.

sallamunnah kirjoitti:
Muita havaintoja:
- manuskan mukaan öljyn tarve kun suodatin vaihdetaan 2,5 l. Nyt kuitenkin öljyä laitettu n. 2,7l ja vieläkin tuntuisi olevan tarvetta?

- Mistä päättelet, että koneessa ei olisi tarpeeksi öljyä? Veikkaisin, että päinvastoin siellä on sitä jo vähintään riittävästi.
sallamunnah kirjoitti:
- öljynvaihdon jälkeen ajattelin tarkistaa öljynpaine ruuvista mitä tapahtuu, seurauksena näyttävä n. 30 sentin öljykaari koneelle, jaloille ja pitkin lattioita :P Odottelin jotain hieman pienempää reaktiota...

- Koneesi tuntuu toimivan täysin oikein, juuri noin sitä öljyä kuuluukin sieltä ulos pyrkiä.

_________________
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 11, 2011 11:09 am 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2629
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
sallamunnah kirjoitti:
Noh, paikallisesta liikkeestä hommattiin öljyt ja suodatin. Öljyt laskin koneesta ulos ja kävin suodattimen kimppuun. Suodatin löytyi oikeasta poskesta omasta sopukastaan. Tässä kohtaan kävi ilmi, että liikkeestä oli annettu väärä suodatin :shock:
Muita havaintoja:
- manuskan mukaan öljyn tarve kun suodatin vaihdetaan 2,5 l. Nyt kuitenkin öljyä laitettu n. 2,7l ja vieläkin tuntuisi olevan tarvetta?

Jos öljynsuodatin on kooltaan väärä, silloin se ei tiivistä kunnolla eikä öljy kierrä suodattimen kautta. Laita mopo vasemmalle kyljelle kallelleen ja vaihda oikea suodatin tilalle.

TTR:ssä on erillinen öljysäiliö, öljyn määrän mittauksessa on joku "taika" jota en enää muista. Joka tapauksessa konetta pitää käyttää ja tarkistaa öljyntaso sen jälkeen.

Terveisin TT600R:n omistaja vuosina 2006-2008.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 11, 2011 12:14 pm 

Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 9:54 pm
Viestit: 62
Paikkakunta: Tampereen seutu
Pyörä: Suzuki GSX1400, Yamaha YZ250F
Toimin öljymäärän tarkistuksessa mielestäni manuskan mukaan (koneen/öljyjen käyttö lämpimiksi, käyttö tyhjäkäynnillä, sammutus, tarkistus pyörä pystyssä), mutta tarkistusikkunassa ei öljyä näkynyt juuri nimeksikään. Ymmärtääkseni sen pitäisi olla n. puolivälissä ikkunaa? Kokonaisöljytilavuus ilmoitetaan kyllä 3 litraan, olisiko öljyä sitten tullut jostain syystä enemmän kuin 2,5 l pihalle?

Meinaatko Tase, että pöyrää pitäisi kallistaa normaalia enemmän vasemmalle, vai riittäisikö jalalla pito?

Kiitti vastauksista.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 11, 2011 12:17 pm 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2629
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
sallamunnah kirjoitti:
Toimin öljymäärän tarkistuksessa mielestäni manuskan mukaan (koneen/öljyjen käyttö lämpimiksi, käyttö tyhjäkäynnillä, sammutus, tarkistus pyörä pystyssä), mutta tarkistusikkunassa ei öljyä näkynyt juuri nimeksikään. Ymmärtääkseni sen pitäisi olla n. puolivälissä ikkunaa? Kokonaisöljytilavuus ilmoitetaan kyllä 3 litraan, olisiko öljyä sitten tullut jostain syystä enemmän kuin 2,5 l pihalle?

Meinaatko Tase, että pöyrää pitäisi kallistaa normaalia enemmän vasemmalle, vai riittäisikö jalalla pito?

Kiitti vastauksista.

Sen verran kallistat että öljyt ei tule ulos kun avaat suodattimen kannen. Tämä on sellaista mutua, koskaan en suodattimen kantta avannut kun koneessa oli täysi määrä öljyä sisällä. :roll:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 11, 2011 3:12 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Viestit: 2269
Paikkakunta: paimio
Pyörä: Pan European 1991
Tase kirjoitti:
sallamunnah kirjoitti:
Toimin öljymäärän tarkistuksessa mielestäni manuskan mukaan (koneen/öljyjen käyttö lämpimiksi, käyttö tyhjäkäynnillä, sammutus, tarkistus pyörä pystyssä), mutta tarkistusikkunassa ei öljyä näkynyt juuri nimeksikään. Ymmärtääkseni sen pitäisi olla n. puolivälissä ikkunaa? Kokonaisöljytilavuus ilmoitetaan kyllä 3 litraan, olisiko öljyä sitten tullut jostain syystä enemmän kuin 2,5 l pihalle?

Meinaatko Tase, että pöyrää pitäisi kallistaa normaalia enemmän vasemmalle, vai riittäisikö jalalla pito?

Kiitti vastauksista.

Sen verran kallistat että öljyt ei tule ulos kun avaat suodattimen kannen. Tämä on sellaista mutua, koskaan en suodattimen kantta avannut kun koneessa oli täysi määrä öljyä sisällä. :roll:

Sen verran varmaan pitäis kallistaa että tuo tarkistusikkuna on alempaa mitä oljynsuodattimen kannen alareuna, kerran kun yhden öljynvaihdon jälkeen ihmettelin et mikä suodatin vielä pöydän kulmal majailee niin kyllähän tuon sai heittää viit vail kylellee.

_________________
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 12, 2011 3:30 pm 

Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 9:54 pm
Viestit: 62
Paikkakunta: Tampereen seutu
Pyörä: Suzuki GSX1400, Yamaha YZ250F
sallamunnah kirjoitti:
- manuskan mukaan öljyn tarve kun suodatin vaihdetaan 2,5 l. Nyt kuitenkin öljyä laitettu n. 2,7l ja vieläkin tuntuisi olevan tarvetta?


Vastaan itse itselleni:

Kun katsoo oikeasta manuaalista (tt600r eikä tt600re), niin käy ilmi öljytilavuuden tt600r:ssä oleva suodattimen kanssa 2,8 l ja ilman suodatinta 2,7 l. Kuvittelin 600re:ssä olevan vastaavat tilavuudet, mutta eivät sitten taida ollakkaan...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 24, 2011 12:37 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 07, 2010 6:24 pm
Viestit: 207
Paikkakunta: Ikaalinen
Pyörä: Suzuki Dr 650 SE
Minkäslaisissa tilanteissa ja maastoissa ajelette tapeilla seisoen ja mitä hyötyä siitä on? Ite vasta treenaan koko ajohommaa ja tälläinen (varmaan useimpien mielestä typerä) kysymys tuli mieleen.

-F


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 24, 2011 1:20 pm 

Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 8:43 pm
Viestit: 978
Paikkakunta: Kankaanpää
Pyörä: Tervatien kulkijoita
Faari kirjoitti:
Minkäslaisissa tilanteissa ja maastoissa ajelette tapeilla seisoen ja mitä hyötyä siitä on? Ite vasta treenaan koko ajohommaa ja tälläinen (varmaan useimpien mielestä typerä) kysymys tuli mieleen.

-F

Toiset nostaa persuksensa heti, kun eturengas assulta siirtyy soratien puolelle. Itse suosin seisaaltaan ajoa kun ajopohja on röykkyistä ja silti ajettavissa vauhdilla, myös hidasajo sujuu mielestäni esim. pehmeässä hiekassa paremmin. Seisaaltaan ajaessa voi ohjausta suorittaa myös jalkatapeilla, eli painonsiirroilla. Sitä kannattaa harjoitella, se tuo hyvää varmuutta ajamiseen ja joissakin tilanteissa esim. tiepohjalla, jossa on melko tiheästi isohkoja kiviä ajaminen tapeilta ohjaten on paras keino pujotella.
Sladit on seisten näyttävämpiä ja helpompia aloittaa :lol:

_________________
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 24, 2011 1:34 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 07, 2010 6:24 pm
Viestit: 207
Paikkakunta: Ikaalinen
Pyörä: Suzuki Dr 650 SE
Rampe kirjoitti:
Faari kirjoitti:
Minkäslaisissa tilanteissa ja maastoissa ajelette tapeilla seisoen ja mitä hyötyä siitä on? Ite vasta treenaan koko ajohommaa ja tälläinen (varmaan useimpien mielestä typerä) kysymys tuli mieleen.

-F

Toiset nostaa persuksensa heti, kun eturengas assulta siirtyy soratien puolelle. Itse suosin seisaaltaan ajoa kun ajopohja on röykkyistä ja silti ajettavissa vauhdilla, myös hidasajo sujuu mielestäni esim. pehmeässä hiekassa paremmin. Seisaaltaan ajaessa voi ohjausta suorittaa myös jalkatapeilla, eli painonsiirroilla. Sitä kannattaa harjoitella, se tuo hyvää varmuutta ajamiseen ja joissakin tilanteissa esim. tiepohjalla, jossa on melko tiheästi isohkoja kiviä ajaminen tapeilta ohjaten on paras keino pujotella.
Sladit on seisten näyttävämpiä ja helpompia aloittaa :lol:


Kiitoksia tästä!
Ei kait sitten muuta kuin kankaalle ja montuille treenaamaan :lol: ------->

-F


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 24, 2011 5:23 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 07, 2010 6:24 pm
Viestit: 207
Paikkakunta: Ikaalinen
Pyörä: Suzuki Dr 650 SE
Faari kirjoitti:
Rampe kirjoitti:
Faari kirjoitti:
Minkäslaisissa tilanteissa ja maastoissa ajelette tapeilla seisoen ja mitä hyötyä siitä on? Ite vasta treenaan koko ajohommaa ja tälläinen (varmaan useimpien mielestä typerä) kysymys tuli mieleen.

-F

Toiset nostaa persuksensa heti, kun eturengas assulta siirtyy soratien puolelle. Itse suosin seisaaltaan ajoa kun ajopohja on röykkyistä ja silti ajettavissa vauhdilla, myös hidasajo sujuu mielestäni esim. pehmeässä hiekassa paremmin. Seisaaltaan ajaessa voi ohjausta suorittaa myös jalkatapeilla, eli painonsiirroilla. Sitä kannattaa harjoitella, se tuo hyvää varmuutta ajamiseen ja joissakin tilanteissa esim. tiepohjalla, jossa on melko tiheästi isohkoja kiviä ajaminen tapeilta ohjaten on paras keino pujotella.
Sladit on seisten näyttävämpiä ja helpompia aloittaa :lol:


Kiitoksia tästä!
Ei kait sitten muuta kuin kankaalle ja montuille treenaamaan :lol: ------->

-F




Joo, kyllähän tuo tuntui tosiaan joissakin paikossa helpottavan ajamista. Eritoten tuollasella löysällä hiekalla tasapaino on paremmin pidettävissä ja ohjaaminen on mukavamman tuntuista.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 24, 2011 6:24 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 8:21 pm
Viestit: 754
Paikkakunta: Kauttua
Pyörä: Africa Twin RD07
Vähän tangenttina, mutta itse kun tulen esim. Helsingin motaria pitkin Tampereelle siihen viinikan risteykseen (kunnon ruuhkasumppu) niin tulee noustua tapeille ensinnäkin katsomaan mikä siellä maksaa ja toisekseen herättääkseni takanaolijaa. Jättävät muuten kummallisen paljon turvaväliä kun nousee tapeille assulla :lol: .

_________________
Не пей из лужи, эндуристом станешь. | Älä juo lätäköstä, muutut enduristiksi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 24, 2011 7:30 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Viestit: 2661
Paikkakunta: Uleåborg
Pyörä: AT RD07a IBA
Rampe kirjoitti:
Faari kirjoitti:
Minkäslaisissa tilanteissa ja maastoissa ajelette tapeilla seisoen ja mitä hyötyä siitä on? Ite vasta treenaan koko ajohommaa ja tälläinen (varmaan useimpien mielestä typerä) kysymys tuli mieleen.

-F

Toiset nostaa persuksensa heti, kun eturengas assulta siirtyy soratien puolelle. Itse suosin seisaaltaan ajoa kun ajopohja on röykkyistä ja silti ajettavissa vauhdilla, myös hidasajo sujuu mielestäni esim. pehmeässä hiekassa paremmin. Seisaaltaan ajaessa voi ohjausta suorittaa myös jalkatapeilla, eli painonsiirroilla. Sitä kannattaa harjoitella, se tuo hyvää varmuutta ajamiseen ja joissakin tilanteissa esim. tiepohjalla, jossa on melko tiheästi isohkoja kiviä ajaminen tapeilta ohjaten on paras keino pujotella.
Sladit on seisten näyttävämpiä ja helpompia aloittaa :lol:



Minäkin olen alkanut koko ajan suosia enemmän tapeilta ajoa. Ensinäkin painonsiirrolla isohkon pyörän ohjaaminen sujuu näppärästi ja se vastaa paremiin ja pysyy parempi tuntuma alustan tapahtumiin. Ja toiseksi sieltä ylhäältä näkee polkua kauemmaksi eteen ja pystyy valitsemaan reittiä etukäteen paremiin. Muista: katse korkealla ja kauas eteen, ei eturenkaan kohdalle! :P

Tuo tapeilta ajon merkittävys ja käyttökelpoisuus oikeastaan aukeni vasta, kun viime kesänä lueskelin jotain "Adventure riding techniques" tms. kirjaa, ja kävin jollakin tapamisella, jossa oli ajo-opetusta. Nykyään on ihan kiva pikitielläkin nousta tapeille verryttelemään. Saa mukavasti ihmisten huomion, kun ajaa liikenneympyrät seisten. :lol:

_________________
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 24, 2011 8:27 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Viestit: 1925
Paikkakunta: Luumäki
Pyörä: Gessu
Minäkin ajoin ennen paljon seisten. Menneen talven aikana tohtori teki minulle sellaisen perseen, että täst'edes ei tarvi nousta seisomaan. Ainakaan kivun takia. 8)

_________________
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1922 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 129  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com