Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Syys 23, 2019 12:03 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1117 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Loka 11, 2016 10:19 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7246
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Vannoutunut lukkojen käyttäjä vaihtoi viime talvena lukot piikkipolkimiin enkä ole katunut päätöstä. Sopivat kengär jalkaan joiden pohja pureutuu piikkeihin niin yllättävän hyvin pystyy rullaamaan lähes samalla tavalla kuin lukoilla, lipsumisia ei juurikaan ole ollut. Teknisessä maastossa piikkipolkimet on 100x paremmat omassa käytössä kun joutuu jalan kanssa hakemaan tasapainoa tai tukea maasta, eikä ole niin väliä miten kenkä asettuu polkimelle kun on tilanne päällä.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Loka 11, 2016 5:56 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1444
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Aikanaan maastopyörällä tuli kilometrejä vuodessa enemmän kuin pikkunelarienskalla ja lukkopolkimien käyttäminen on sen jäljiltä täysin rutiinia edelleen, vaikka maastopyöräilyt ovat jääneet melko vähiin. Minusta juuri niissä teknisissä paikoissa eniten tarvitaan lukkopolkimia, kun takapyörän voi hyppäyttää niistä jaloilla kivien ja juurakoiden yli ja pyörää voi muutenkin heitellä mielin määrin jaloilla. Menen aina pahaan paikkaan lukot kiinni, ja tarvittaessa jalka kyllä irtoaa ja kiinnittyy automaattisesti. Talvella lukot toimivat aivan samoilla kengillä, kun vaan käyttää kenkien päälle tulevia sukkia eli überschuheja. http://www.bike-discount.de/de/shop/ueberschuhe-92

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Loka 11, 2016 8:13 pm 

Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 9:25 am
Viestit: 199
Paikkakunta: Kuopio
Pyörä: Mondraker Crafty R+
Shimanolla on niissä klosseissa myös sellanen versio, joka irtoaa myös jalkaa kääntämällä ja jopa ihan ronskisti nostamalla. Tunnistaa isosta M kirjaimesta klossin pohjassa.

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

_________________
-Mikko


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Loka 24, 2016 6:29 pm 

Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Viestit: 1160
Paikkakunta: Roi
Pyörä: 990 Adv
Rovaniemi marathonreitti 111,11 km.

Jos jotakuta joskus kiinnostaa ajaa Rovaniemen ympäristössä aito MTB marathonreitti, jonka pituus 111,11km. Reitti lähtee keskustasta-Vennivaara-Lehtojärvi-Sinettä-Pohtimolampi-Sonka-Vennivaara-Keskusta. Sinettä noin 50km kohdilla ja mahdollisuus ruokailuun huoltoaseman ruokatarjoilusta. Lähikauppa myös samassa kylässä. Meillä meni noin 11h taukoineen. Matkanvarella useita laavuja ja jopa lähteitä. Huikeet maisemat ja polut. Osin aika teknistä. Kuivin jaloin en pääsyt reissua, osin muutamia tulvan kasvattamia ojia/soita.

Julkaisin alla olevaan palveluun julkiseksi reitin.

http://www.movescount.com/fi/

Harri


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 03, 2016 10:23 am 
Avatar

Liittynyt: La Helmi 25, 2006 10:19 pm
Viestit: 1086
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: Surly Instigator, DMR Bolt Long
Rautaiset 26:t pimeässä, Espoon keskuspuiston ensilumilla.
WTB Ranger+ 26x3 on osoittautunut mukavaksi, rullaavaksi ja suht hyvin pitäväksi +renkaaksi.

_________________
routaisten peltojen pehtoori


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 29, 2016 3:38 pm 

Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Viestit: 1160
Paikkakunta: Roi
Pyörä: 990 Adv
Mites moottorikelkkailijat suhtautuu jos reiteillä ajelee läskipyörällä - talvella?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 29, 2016 3:52 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Viestit: 702
Paikkakunta: Mikkeli
Pyörä: CRF1000L
HarriI kirjoitti:
Mites moottorikelkkailijat suhtautuu jos reiteillä ajelee läskipyörällä - talvella?

Ainakaan täällä Mikkelin suunnalla paikallisen kelkkakerhon urilla ajellessa ei ole kukaan koskaan valittanut fillaroinnista. Kelkan lähestyessä olen yleensä aina myös pysähtynyt ja siirtynyt reilusti reitiltä sivuun.

_________________
Solifer SM-82 >>> 28 vuotta taukoa >>> Yamaha XT660Z Ténéré >>> Honda CRF1000L Africa Twin DCT


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 29, 2016 4:42 pm 

Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Viestit: 1160
Paikkakunta: Roi
Pyörä: 990 Adv
JuhaL kirjoitti:
HarriI kirjoitti:
Mites moottorikelkkailijat suhtautuu jos reiteillä ajelee läskipyörällä - talvella?

Ainakaan täällä Mikkelin suunnalla paikallisen kelkkakerhon urilla ajellessa ei ole kukaan koskaan valittanut fillaroinnista. Kelkan lähestyessä olen yleensä aina myös pysähtynyt ja siirtynyt reilusti reitiltä sivuun.


Hei, kiitos kysymyksestä. Tällainen vastaus kaupungin tekniseltä puolelta: "Maastoliikennelaki sanoo, että, moottorikelkkailureitti on tieliikennelain 2 §:ssä määritelty tie, joka on tarkoitettu moottorikelkkaliikenteeseen. Eli ei asiaa fatbikilla." -Riikka


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 29, 2016 5:51 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Viestit: 702
Paikkakunta: Mikkeli
Pyörä: CRF1000L
Pitäisi itsekin aina muistaa eritellä moottorikelkkareitit ja -urat. Urat kuuluu maastoliikennelain piiriin, joten niitä ei tieliikennelaki koske. Etelä- ja Keski-Suomen osalta suurin osa on moottorikelkkauria. Rovaniemen osalta tilanne on hieman huonompi...

Moottorikelkkailu urilla
Kelkkareitit.fi (sinisellä merkattu viralliset reitit)

_________________
Solifer SM-82 >>> 28 vuotta taukoa >>> Yamaha XT660Z Ténéré >>> Honda CRF1000L Africa Twin DCT


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 29, 2016 9:03 pm 

Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Viestit: 1160
Paikkakunta: Roi
Pyörä: 990 Adv
Kiitos vastauksista. Asia selvensi pulmaani.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 29, 2016 11:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3086
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Mutta kuinka, olikos urat laillisia jollain perusteella.

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 29, 2016 11:34 pm 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Viestit: 2314
Paikkakunta: Oulunseutu
Pyörä: HP2E-KLX250S
HarriI kirjoitti:
JuhaL kirjoitti:
HarriI kirjoitti:
Mites moottorikelkkailijat suhtautuu jos reiteillä ajelee läskipyörällä - talvella?

Ainakaan täällä Mikkelin suunnalla paikallisen kelkkakerhon urilla ajellessa ei ole kukaan koskaan valittanut fillaroinnista. Kelkan lähestyessä olen yleensä aina myös pysähtynyt ja siirtynyt reilusti reitiltä sivuun.


Hei, kiitos kysymyksestä. Tällainen vastaus kaupungin tekniseltä puolelta: "Maastoliikennelaki sanoo, että, moottorikelkkailureitti on tieliikennelain 2 §:ssä määritelty tie, joka on tarkoitettu moottorikelkkaliikenteeseen. Eli ei asiaa fatbikilla." -Riikka


Ei ihan ensilukemalla tätä niele. Virallinen moottorikelkkareitti on tieliikennelain mukainen tie jolla saa myös hiihtää, kävellä ja ajaa polkupyörällä jokamiehenoikeuksien mukaan.
Myös urilla voi ajaa fillarilla jokamiehenoikeuksiin vedoten, ura ei poikkea maastosta muuten kuin että sillä saa ajaa myös moottoriajoneuvoilla joille se on maanomistajilta luvitettu.

_________________
Weteraani kurapyöräilijä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 30, 2016 7:58 am 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3086
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Oikeasti Reitillä polkupyöräily on kohtuu vaarallista ainakin parhaimpaan kelkkailu kauteen mutta sen sijaan keväällä kun kelit loppuu kelkoilta niin Fatbikelle on vielä kaikkein parhaat kelit jäljellä, ainakin pakkasaamuina :) Sen varaan minä ainakin vähän lasken että keväällä ajellaan kelkkojen poistuttua mahti safareita pyörällä.

Meillä on valtava määrä epävirallisia kelkan jälkiä metsät täynnä, niillä nyt ainakin saa jos uskaltaa niin ajaa pyörällä, samoin joen jäällä lie jälkiä niin että riittää myös reittien sivuissa.

Siltikin käsittääkseni kävely, hiihto ja jopa polkupyöräily moottorikelkkareitillä ja -uralla lie sallittua vaikkei järkevää olisikaan aina? Olisikohan teknisen puolen porukka sekoittanut Fatbiken johonkin moottorikäyttöiseen?

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 30, 2016 10:12 am 

Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Viestit: 1160
Paikkakunta: Roi
Pyörä: 990 Adv
Olen AnttiL kannalla. Ruuhka-aikaan ei kannata suunnnata suosituille reiteille. Nyt kun lumi on vielä vähäistä ja sen mukaan liikkenne. Hyvä valot taakse ja eteen niin voisi sitä kokeille.

Kaupungin kanta oli yksikäsitteinen, mutta juuri tuo jokamiehenoikeus voi olla toinen näkökulma. Täytyypi käydä kaupungin juristeilta käydä kysymässä, kumpi on voimakkaampi onnettumuuden sattuessa.

Erehdyin laittamaan saman kysymyksen myös FB "puskaradioon" keskustelu lähti heti lapasesta.

Mielenkiintoinen asia. Täytyy ottaa selvää.

Kiitos mielipiteistä, täällä tulee perusteltuja kantoja. Hyvä foorumi.

Harri



AnttiL kirjoitti:
Oikeasti Reitillä polkupyöräily on kohtuu vaarallista ainakin parhaimpaan kelkkailu kauteen mutta sen sijaan keväällä kun kelit loppuu kelkoilta niin Fatbikelle on vielä kaikkein parhaat kelit jäljellä, ainakin pakkasaamuina :) Sen varaan minä ainakin vähän lasken että keväällä ajellaan kelkkojen poistuttua mahti safareita pyörällä.

Meillä on valtava määrä epävirallisia kelkan jälkiä metsät täynnä, niillä nyt ainakin saa jos uskaltaa niin ajaa pyörällä, samoin joen jäällä lie jälkiä niin että riittää myös reittien sivuissa.

Siltikin käsittääkseni kävely, hiihto ja jopa polkupyöräily moottorikelkkareitillä ja -uralla lie sallittua vaikkei järkevää olisikaan aina? Olisikohan teknisen puolen porukka sekoittanut Fatbiken johonkin moottorikäyttöiseen?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 30, 2016 11:05 am 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Viestit: 2314
Paikkakunta: Oulunseutu
Pyörä: HP2E-KLX250S
HarriI kirjoitti:
Olen AnttiL kannalla. Ruuhka-aikaan ei kannata suunnnata suosituille reiteille. Nyt kun lumi on vielä vähäistä ja sen mukaan liikkenne. Hyvä valot taakse ja eteen niin voisi sitä kokeille.

Kaupungin kanta oli yksikäsitteinen, mutta juuri tuo jokamiehenoikeus voi olla toinen näkökulma. Täytyypi käydä kaupungin juristeilta käydä kysymässä, kumpi on voimakkaampi onnettumuuden sattuessa.

Erehdyin laittamaan saman kysymyksen myös FB "puskaradioon" keskustelu lähti heti lapasesta.

Mielenkiintoinen asia. Täytyy ottaa selvää.

Kiitos mielipiteistä, täällä tulee perusteltuja kantoja. Hyvä foorumi.

Harri



AnttiL kirjoitti:
Oikeasti Reitillä polkupyöräily on kohtuu vaarallista ainakin parhaimpaan kelkkailu kauteen mutta sen sijaan keväällä kun kelit loppuu kelkoilta niin Fatbikelle on vielä kaikkein parhaat kelit jäljellä, ainakin pakkasaamuina :) Sen varaan minä ainakin vähän lasken että keväällä ajellaan kelkkojen poistuttua mahti safareita pyörällä.

Meillä on valtava määrä epävirallisia kelkan jälkiä metsät täynnä, niillä nyt ainakin saa jos uskaltaa niin ajaa pyörällä, samoin joen jäällä lie jälkiä niin että riittää myös reittien sivuissa.

Siltikin käsittääkseni kävely, hiihto ja jopa polkupyöräily moottorikelkkareitillä ja -uralla lie sallittua vaikkei järkevää olisikaan aina? Olisikohan teknisen puolen porukka sekoittanut Fatbiken johonkin moottorikäyttöiseen?


Jokainen kaupunki voi olla haluamaansa mieltä, laki ja asetus on se määräävä ja lain mukaan kulkeminen uralla sekä reitillä on sallittua. Saattaapa siellä joskus tulla vastaan myös metsäkone tai paikallinen maanviljelijä traktorillaan sekä myös koiravaljakoita ja myös erilaisia reitistön huoltotöissä käytettäviä ajoneuvoja/koneita. Minä vastaan Oulujokilaakson hieman reilun 400km kelkkareitistöstä jossa uraa on noin 50km ja työskentelen reiteillä enemmän mönkijällä kuin kelkalla ihan vaan kulkemisen vaivattomuuden ja tavarankuljettamisen helppouden takia. En lähde mukaan myöskään siihen että kelkkareitillä pyöräily olisi mitenkään vaarallista, toki valot molempiin päihin kannattaa laittaa päivälläkin kun saattaa tuuleskella ja olla lumipölyä ilmassa. Kelkkareiteillä on normi liikennesäännöt voimassa ja reitistö on vähintään 3m leveää ja siellä on myös aina vastaantulevaa liikennettä joka kulkijoiden on huomioitava ja näin pysyttävä omalla puolella reittiä, se on se asia joka ensiksi tarkistetaan jos kahteen törmäyksiä sattuu. Urasto on toinen juttu koskapa monin paikoin niitä ei juurikaan hoideta ja usein ovat vain kelkan levyisiä, toki sielläkin kelkkailijoiden ja muiden liikkujien on huomioitava vastaantuleva liikenne joten en näe siinäkään mitää erikoisempaa vaaraa kenellekkään. Tottakait aina tarkkana pitää olla kuten tieliikenteessäkin ja en suosittele missään polkupyörällä tapahtuvassa maastoajossa käytettäväksi kuulokkeita jotka suoltaa hyvää musiikkia sillä kuulo on tärkeä aisti ja auttaa ennakoimaan eri tilanteita.

_________________
Weteraani kurapyöräilijä


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1117 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com