Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Loka 23, 2019 9:22 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Loka 25, 2009 1:20 pm 

Pyörä: XL 1000 VA
Elikkäs reilut 10 vkoa sitten ajoin "töyssyyn", jota en huomannut. Penkillä istuen ja veto päällä, takaiskarin säätö oli kesken. Kävi aivan tajuttoman kipeää selkään. No, 7 kertaa oon käynyt lääkärissä, ja vielä useammin fys. terapeutilla. Nyt selvis, että mulla on välilevyrepeymä. Oon joutunut jo miettimään mopon vaihtoa johonkin customiin !!! Mutta ei kyllä yhtään huvittais. Eikö se vähän niin oo, että ku pari kertaa käy kioskilla semmosella, niin se on sitten siinä... :) En siis tiedä missä aikataulussa tuo selkä paranee, ja kuinka hyvin. Tässä ei oo mikään itsesääli-meininki päällä, mutta jos joillain on hyviä neuvoja/vinkkejä selkähommaan, niin otan ilomielin vastaan !!!

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Loka 25, 2009 3:03 pm 

Pyörä: exc
mulle kävi samalla tavalla, mutta ei mitään vakavampaa sattunut, mitä nyt pari päivää oli selkä kipeä, tuosta opin ettei perse ole enää penkissä kuin ihan ryöminnässä ja hyvä kuntoisilla teillä, mutta kyykky pyörä on monella pitänyt selkä vaivat kurissa, en tiedä miten sun tapauksessa se toimii, mutta nuo kustomit ja muut selkä suorassa - paino perseellä pyörät kiertäisin kaukaa,
jos enduro hommia jatkat, niin nosta tanko niin korkealle, että mielummin ajaa seisaaltaan kuin istuen,

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Loka 26, 2009 11:41 am 

Pyörä: sherco 250 4t ajp 250 pr5
Jep löytyy,2 välilevyä rikkki toinen revennyt.Lääkäri antoi ehdottoman ajokiellon m-kelkalla,m-pyörällä,kilpa-autolla mut kaikkia oon harrastannut siitä huolimatta, ja vaiva todettiin 2000 kesällä.selän kestoon ja kunnossa pysymiseen vaikuttaa eniten vatsa/selkä lihakset sekä lihasten elastisuus,itse reenaan/jumpaan 2-6 kertaa viik.ei millään painoilla vaan ihan lihaskunto piiriä(paljon toistoja).Jumpaa kannattaa tehdä silleen ettei tule kipu tuntemuksia vammaan/rikkoon,toisto alussa vähempiä.Itse en kärsi tehdä kierto liikettä vastuksella(kipu)joten työ elämässä täytyy olla tarkkana liikkeiden kanssa ettei harrastukset kärsi :lol:
Niin se enskaaminen,ajat selän ehdoilla, opettelet ajamaan seisaaltaan niin paljon kun pystyt vaikka vähä hidastais etenemistä joissain kohdin niin se ajo asennon etsintä on myös tärkeää.
Itsellä kisa enskassa alustan säätänyt siten että pinta tärinät mhdollisimman vähäistä(yli löysä)pohjaa helposti kovassa vauhdissa mutt yleensä silloin tapeilla,joo se vaatii tarkempaa reitin lukua myös.
Ei muuta kun lihakset kuntoon, voi vaatia olla ajamatta vähän aikaa mut jos haluu ajaa niin...
terv.yx räme homo.
ENDURO ON HIENO LAJI

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Loka 26, 2009 9:13 pm 

Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Selkävaivat on ihan perseestä!

Mitä ne lekurit kertoo, paraneeko tuollaiset välilevyrepetymat kuinka ja millä aikataululla? Vai onko joku jäykistäminen ainut vaihtoehto? (ja tehdäänkö niitä kuinka helposti?)

Onhan nyt talvi tulossa eikä niin masokisti ole pakko olla että silloinkin pitää ajella, vaikka hauskaahan se kyllä on. Kannattaa varmaan jättää nastarenkaat vaihtamatta ja ottaa talvi levon kannalta ja tehdä vain jotain pikku jumppaa sen minkä irvistämättä pystyy. Ja vastaisuudessa herkemmin nousta tapeille kuten tuossa jo kuvailtiin. Selän saa kipeäksi joskus aika helposti, ei tartte välttämättä kun nousta väärällä jalalla sängystä, niin jo iskee jonkun sortin noidannuoli. Eli prakaava selkä kannatta muistaa joka käänteessä.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Loka 26, 2009 10:29 pm 

Pyörä: AT XRV 650
Joo mullakin alaselkävaivoja vuosikausia, välilevyrappeuma lekuri meinas viime käynnillä. Kerroin mitä harrastan ja sanoi kurapyöräilyn olevan hyvää jumppaa selälle mun tapauksessa ja kyllä tuommonen aktiivinen tapeilta ajo maistuukin.
Kuten edellä mainittiin keskivartalon lihakset kuntoon, helppo neuvoa muita kun ite laiska :mrgreen:

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Loka 26, 2009 11:07 pm 

Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Alaselkä kiukutellut mullakin. Keksivartalon lihojen kehittämistä ja kaikkien venyttämistä (varsinkin kankkujen) niin hiukan helpottaa. Osaa kyllä silti erikoisissa paikoissa ilmoitella itsestään.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Loka 28, 2009 10:49 am 

Pyörä: Surly Instigator, DMR Bolt Long
Alin välilevy on litistynyt ja iskias iskee kivuliaasti, jos ei muista jumpata ja venytellä. Hikinen kurapyöräily auttaa yleensä oireisiin mutta on ainoaksi liikunnaksi turhan yksipuolista. Pelkkä soratieralli on yleensä lisännyt oireita. Mulla on kaikki selkäoireet kadonneet sen jälkeen kun aloitin aikidon. Omasta mielestäni mikä tahansa itsepuolustuslaji missä on kunnon alkujumppa ja venyttelyt muun väännön lisäksi on hyväksi kurapyöräilijälle. Notkeus ja kunto kasvaa reippaasti, oppii kaatumaan itseään loukkaamatta kun rullaa itseään joka suuntaan merisairauteen asti (kyl siihen tottuu) pitkin tatamia tai molskia ja oppii reagoimaan yllättäviin tilanteisiin ilman hosumista.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Loka 29, 2009 9:19 am 

Pyörä: CRF1000L
HarMi kirjoitti:
Alin välilevy on litistynyt ja iskias iskee kivuliaasti, jos ei muista jumpata ja venytellä. Hikinen kurapyöräily auttaa yleensä oireisiin mutta on ainoaksi liikunnaksi turhan yksipuolista. Pelkkä soratieralli on yleensä lisännyt oireita. Mulla on kaikki selkäoireet kadonneet sen jälkeen kun aloitin aikidon. Omasta mielestäni mikä tahansa itsepuolustuslaji missä on kunnon alkujumppa ja venyttelyt muun väännön lisäksi on hyväksi kurapyöräilijälle. Notkeus ja kunto kasvaa reippaasti, oppii kaatumaan itseään loukkaamatta kun rullaa itseään joka suuntaan merisairauteen asti (kyl siihen tottuu) pitkin tatamia tai molskia ja oppii reagoimaan yllättäviin tilanteisiin ilman hosumista.

Minulla ei varsinaisesti ole mitään selkävaivoja, mutta sen tosiaan olen huomannut että judosta voi olla hyötyä kurapyörähommissa, nimittäin kerrankin ajelin pientä uraista hiekkatietä ja afrikkalainen orheni rupesi vikuroimaan ja nakkasi pois kyydistä, niin alas tullessa tuli tehtyä tyylipuhdas ukemi. :lol:

URAA 2014
Africa Twin Ralli 2015

Profiili  

ViestiLähetetty: To Loka 29, 2009 1:24 pm 

Pyörä: KTM 525 exc
Nuoruuden lasketteluharrastuksesta on jäänyt reilun sentin siirtymä (spondylolisteesi..tai jotain sinnepäin) alimpaan selkänikamaan. Aiheuttaa iskiasta, särkyä ja selän jäykkyyttä...hyvä että joku paikka on jäykkänä : ) eniten kuitenkin haittaa matkaenskan repimistä jängästä :lol:

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Loka 30, 2009 5:27 pm 

Pyörä: XL 1000 VA
Joo, siis kyllä ehrottomasti jatkan enskailua, jos vaan pystyn !!! Lekuri meinas, että pahimmillaan voi paraneminen kestää vuoden... Mutta kattotaan nyt kuinka tämä etenee. Mukava lukea rohkaisevia tarinoita :) :P

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Loka 30, 2009 5:52 pm 

Pyörä: 620 Adventure ja Honda CR125
Itse voin kyllä suositella salitreeniä.
Tosin siinäkin se alku on vaikein, kun
pitää opetella oikeat liikkeet. Varmisti
"rikkoutunut" selkä paranee paremmin
jos jaksaa maltilla kuntouttaa ja sitten
jatkaa treenia, kun alkaa paikat kestää.

Sitten kun alkaa vastukset treenissä olla
oman painon suuremmalla puolella, alkaa
ne paikatkin kestämään paremmin kasassa.

Itsellä ei ole selkä koskaan varsinaisesti rikki
ollut, mutta nuorempana oli paljon selkävaivoja.
Nekin huonojen lihasten syytä.
Eipä ole nykyään semmosia ollu.

Mopo: KTM 620 Advente
Insignia Sport tourer 2,0cdti & Monza GSE

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Loka 30, 2009 11:13 pm 

Pyörä: KTM EXC 250 6Days -17
Minun usean vuoden ajan satunnaisesti vaivanneisiin alaselkävaivoihini yksinkertainen, terveellinen ja edullinen parannuskeino oli murtomaahiihto. Ostin viime syystalvella sukset plus muut vermeet kunnon pukuineen ja hiihdin muistaakseni 300 km talven aikana, ei mikään maratonmatka mutta riittävästi sen suhteen että sen koomin ei ole selkä vihoitellut hetkeäkään.

En ole lääkäri enkä osaa tarkasti sanoa millaisiin selkävaivoihin hiihdosta on hyötyä, mutta minä kyllä pääsin selkäkivuista hiihtoliikunnalla eroon. Tuskinpa hiihdosta mitään haittaa on kurapyöräilylle, paitsi menetetyn talvipyöräilyajan muodossa. En neuvo mitä tehdä, sen sijaan annan vinkin jota voi harkita. Voihan olla niin, että jollekulle ei hiihto auta vaivoihin mutta voi sitä koettaa, vaikkapa lainakalustolla aluksi.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Marras 01, 2009 11:21 am 

Pyörä: Suzuki DL650
Oireilevalle selälle liikunta tekee hyvää kunhan liikkuu selän ehdoilla! Keskivartalon lihakset kuntoon ja venyttelyä että liikkuvuus säilyy. Tunnin kävelylenkillä lihakset lämpöseksi ja kävellessä pitää muistaa pitää ryhti. Kun selkä kestää kävellä niin lenkin päälle vatsa ja selkälihasliikkeitä. Kuntosalilla on mahdollista tehdä monipuolisemmin eri lihaskuntoharjoitteita mutta kotonakin pääsee alkuun.
Kamppailulajit vahvistaa keskivartaloa, lihaskontrollia ja tasapainoa + ennenkaikkea nostaa peruskuntoa huimasti. Ainakin itsellä alaselkävaivoihin kamppailutreeneista on ollut apua kun lihaskunto on parantunut. Hiihto on varmasti kuningaslaji kunnon kasvattamiseen selälle turvallisella tavalla jos vaan lunta riittää!

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Joulu 29, 2015 1:28 am 

Pyörä: ON
Ei olla ainakaan vielä pahasti selkävaivaisia, mitä nyt joskus on vähän vihlaissut. Mutta ikääntyminenhän saattaa tuoda tullessaan rankaan painumia ja muodonmuutoksia.

Näihin tuleviin varautuen hankin minäkin selkäkippilaitteen, kuin sitä on kehuttu oivaksi laitteeksi. Ja venytyksen saa tosiaan laitteella kohdistettua oikeaan paikkaan eli selkään ja rankaan, ei vain hartioihin ja käsiin, niin kuin rekkitangolla käy. Ja mikä mukavinta, tässä ei tule edes hiki, päinvastoin unettava olo, kun pää on alaspäin vaikka 15 min.

Tämäntapaisista laitteista on siis kyse ja suosittelen kyllä kokeilemaan, jos selkä oireilee.
https://www.kuntokauppa.fi/selkakippipenkki

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Joulu 29, 2015 8:35 am 

Pyörä: Moto Guzzi Cali III, Yamaha Tenere 660
Oman kiukuttelevan selän olen melonut kuntoon. Pitkäkestoista ja venyttävä liikuntaa. ei tosin välilevyn vaivoja mulla. Välillä vaan krampin lyö päälle.
Customeissa kaikki paine tulee selälle, kun ne jalkatapit säädetään sinne eturenkaan viereen.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY