Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Joulu 12, 2018 10:07 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 72 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Syys 23, 2018 6:29 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 6:45 am
Viestit: 338
Paikkakunta: Riihimäki
Pyörä: Honda Monkey 125
Eikun kovaa ajoa, Levollisin mielin!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 28, 2018 9:02 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Viestit: 707
Paikkakunta: Valkeakoski
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Jahas jahas. Enpä ole tälläkään foorumilla varmaan vuoteen juuri pyörinyt.
Kivasti on porukoille tullut sähköfillareita.
Mulla jäi tänä kesänä fillaroinnit tosi vähälle työkiireiden ja reissuhommien vuoksi. Nyt taas on ehtinyt hiukan metsäänkin ja onhan se taas ylikivaa hommaa.
Kilometrejä tuli vuodessa noin 1700km, josta maastoa yli 90%. Luomulla sain kilometrejä aikaiseksi noin 700km 3-vuodessa. :)

Vähän olis fillarikuumettakin, joten jos se aktivoituu, niin myyntiin pamahtaa huippuhauska sähköfillari.
Liitteet:
20171212_195933x.jpg
20171212_195933x.jpg [ 147.9 KiB | Katsottu 3526 kertaa ]

_________________
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 28, 2018 9:08 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Viestit: 707
Paikkakunta: Valkeakoski
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Solaris kirjoitti:
Tosiaan tuo sahkofillari.fi ja lehti tuli myös ostettua.

Öööö...mikäs tuo sahköfillari.fi on?
Osoitteen takaa löytyy Tamperelainen sähköpyöriin erikoistunut kauppa, mutta tarjonta vaikuttaa enemmän "alemman luokan sähköfillareilta", vaikka hinnat on aika kovat.

_________________
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 28, 2018 3:27 pm 

Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Viestit: 1539
Paikkakunta: Iitti
Pyörä: Ktm200, Felt, Beargrease
Pete K2 kirjoitti:
Jahas jahas. Enpä ole tälläkään foorumilla varmaan vuoteen juuri pyörinyt.
Kivasti on porukoille tullut sähköfillareita.
Mulla jäi tänä kesänä fillaroinnit tosi vähälle työkiireiden ja reissuhommien vuoksi. Nyt taas on ehtinyt hiukan metsäänkin ja onhan se taas ylikivaa hommaa.
Kilometrejä tuli vuodessa noin 1700km, josta maastoa yli 90%. Luomulla sain kilometrejä aikaiseksi noin 700km 3-vuodessa. :)

Vähän olis fillarikuumettakin, joten jos se aktivoituu, niin myyntiin pamahtaa huippuhauska sähköfillari.
Liitteet:
20171212_195933x.jpg


Toivottavasti on ihan sairaan kallis, ettei vaan ala houkuttelemaan :D
Tommosta haluan kyllä päästä testaamaan, on vaan vuokraamot vähän kaukana kun haluaisi kokeilla omassa rauhassa
tutuilla poluilla esim. viikonlopun yli.

_________________
Braa-aab!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2018 8:05 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Viestit: 707
Paikkakunta: Valkeakoski
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Noita kun lähtee testaan, niin ostopäätös on syytä olla jo melkein tehtynä. :D
Kyllähän noita kaupastakin saattaa saada yönyli-testiin. Mulla taisi olla la-su testissä. Tosin tuttu liike ja tuttu myyjä.
Toisaalta parin tunnin metsälenkilläkin saa kyllä jo tuntuman, että onko itselle sopiva malli vai ei.

Onkos tän foorumin porukoilla kokemusta Pivot Shuttlesta https://www.ridemore.fi/pivot-shuttle ?
Näitä on kuulemma myyty paljon enduroporukoille. Harmillisesti testeihin muiden sähkömaastureiden kanssa tämä ei ole osunut kertaankaan.
P.S. Tämä ei siis ole se, mikä mulla on kiikarissa, kunhan tuli mieleen kysyä. :)

_________________
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Loka 05, 2018 9:45 pm 

Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Viestit: 347
Paikkakunta: Keski-Suomi
Pyörä: 2014 KTM 690 Enduro R
Haibiken mukana, laturin kanssa samassa lootassa, tuli tämmösiä rekkuloita.
Mistään aapisesta en löytänyt niille käyttötarkoitusta. Mitä nämä ovat?
Ihme, että pyrä oli ehjä. Pakkaus oli hieman kärsineen näköinen.


Liitteet:
Yamaha PW-SE System_piuhoja.jpg
Yamaha PW-SE System_piuhoja.jpg [ 128.97 KiB | Katsottu 3030 kertaa ]
DHL_kuljettaa_hellävaraisesti.jpg
DHL_kuljettaa_hellävaraisesti.jpg [ 139.28 KiB | Katsottu 3030 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Loka 05, 2018 10:42 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Viestit: 601
Paikkakunta: Hki
Pyörä: 300EXC
Muusta sälästä en tiedä mutta oikealla olevat lätkät on stoppareita levyjarruille kun pyörää kuljetetaan ilman kiekkoja.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 11, 2018 12:42 pm 

Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Viestit: 233
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM EXC TPI 300 -18
Surinapyörä !
Koeajettu... niinkuin tuolla todettiin että ostopäätös tulee olla jo etukäteen.
Mulla ei ollut mutta nyt on tilattu sähkötäpäri.
Saksanmaalla on kovia tarjouksia esim Trek Powerfly 7 -18 jonka tilasin.
Pyörät tulee tuolta e-bikes4you.com ilman toimitusmaksua.
Toivottavasti saapuu pian.

-Late


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Loka 14, 2018 3:31 pm 

Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Viestit: 347
Paikkakunta: Keski-Suomi
Pyörä: 2014 KTM 690 Enduro R
Onkos ketjujen ja rattaiden puhdistukseen hyviä vinkkejä? Tehtaan jäljiltä Haibiken ketjuissa on sellaista liisteriä, että suurin piirtein männyn kävytkin tarttuu kiinni. Chain cleanerilla armotonta suihkutusta?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Loka 14, 2018 10:29 pm 
Avatar

Liittynyt: To Loka 07, 2004 4:50 pm
Viestit: 734
Pyörä: CRF 1000
Piti sitten itsekin moinen hankkia, on se aika pirun kivaa hommaa. Ajellut noilla tavan maastureilla 90 luvulta saakka vaihtelevasti, on tää tekniikka mennyt eteenpäin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Marras 25, 2018 10:49 am 

Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Viestit: 347
Paikkakunta: Keski-Suomi
Pyörä: 2014 KTM 690 Enduro R
_JPA_ kirjoitti:
Haibiken mukana, laturin kanssa samassa lootassa, tuli tämmösiä rekkuloita.
Mistään aapisesta en löytänyt niille käyttötarkoitusta. Mitä nämä ovat?
Ihme, että pyrä oli ehjä. Pakkaus oli hieman kärsineen näköinen.


Johto on varmaan valoja varten? 6V pitäisi löytyä jostakin "tulpatusta" liittimestä (moottorin yläpuolella rungon sisällä).
Sinänsä olisi ihan kätevä laittaa takavalo pyörän sähköistä. Mutta ei oikein löydy pienikokoista 6V leditakavaloa.
Nyt on kypärässä kiinni ladattava takavalo.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 09, 2018 5:25 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 9:04 pm
Viestit: 190
Paikkakunta: Kauhajoki
Pyörä: gs1150adv R1200gs
Työmatkafillarina olen käyttänyt yli 9 vuotta katulaillista etuveto Bafang 250w osasarjalla terästettyä perus Tunturia, johon olen ollut tosi tyytyväinen. Kiinanmuovin pientä hapertumista lukuunottamatta on sähkis pelannut tosi hyvin.
Ajatuksena oli alunperin pitää fattis luomuna, mutta pikkuhiljaa hiipi ajatus mieleen, että voisihan fattiksenkin sähköistää ja koittaa ”vähän” tehokkaampaa moottoria maastokäytössä.

Kun kerran Bafangin osasarjat tuntuu pelaavan hyvin, hommasin em3ev:ltä BBSHD 1000w keskiömoottorin 36 hampaisella ”Lekkie blinring” eturattaalla. Akuksi otin 52v ”supersharkin” runkokiinnityksellä. Akun lähtöjännite pyörän mittarissa on n. 57v joten tehoja löytyy 30A ohjaimella moottorista n 1,7kw. Sarjan asennus oli muuten suoraviivaisen helppo, mutta pyörän keskiömuhvi oli tehtaanjäljiltä vähän kutistunut hitsauksista, ja Bafangin moottorin keskiöputki ei meinannut mahtua läpi. Porakone luiskalaikka hionta auttoi. Moottori istui runkoon hyvin, ei jäänyt liian alas, kunhan sai akselin läpi.

Kun jo 250 wattinenkin vetää yllättävän hyvin, niin onko tuo 1,7kw ja n.8 kg lisäpainoa painoa liikaa maastokäytössä? Vähän jännitin tätä, mutta jo ensi koeajo paljasti, että nyt on tehoa juuri sopivasti ja muutos oli erittäin onnistunut. Moottori ei tunnu hengästyneeltä koskaan. Jos 250 wattisella ajaessa tuntuu kuin olisi koko ajan pieni myötätuuli, niin tuolla tehokkaammalla puhaltaakin kunnon myrskytuuli. Pyörä ei silti hyökkää hallitsemattomasti liialla voimalla missään tilanteessa, mutta vetoa löytyy kiitettävästi. Mäet ja umpipolut ei tunnu missään.
Akun ja moottorin painoa ei huomaa oikeastaan yhtään. Itseasiassa pyörä tuntuu mutkittelevan luontevammin kivien välistä, ja jyrkät uukkarit onnistuu helposti.Yllättävä kyllä, sutimisilmiötä ei ole ilmennyt. Takapuolen pystyy pitämään lestalla jyrkissäkin ylämäissä, mikä on tärkeää fattiksen takapyörän pidon kannalta. Ilman sähköä polkeminen onnistuu myös hyvin. Itseasiassa oikein hitaissa paikoissa on kiva mennä pelkästään omalla voimalla.

Bafangin moottorista ei kuulu oikein minkäänlaista ääntä jyrkissäkään ylämäissä, ja ainakaan täällä pohjanmaan mäissä en ole saanut moottoria lämpenemään niin että kädellä tuntuisi.
Ajotapana käytän ainoastaan kaasukahva ohjausta, (kytkin poljinanturin irti säätäjältä) avustusta kun on mukava hallita tarpeen mukaan 0-100%. Kaasukahvalle on vähän hankala löytää hyvää paikkaa, jos ei tykkää vasemman käden peukalokaasusta. Itse käytän oikean käden (vähän arkaa paikkaa kun kaatuu) nousukahvan päätä kaasun paikkana. Tällöin myös moottoriveto katkeaa automaattisesti vaihteenvaihdon ajaksi.

Välitykset on juuri passelit tuolla 36 piikkisellä eturattaalla ja 10 lehtisellä takapakalla, ne riittää hyvin hitaaseen maastomöyrimiseen, ja noin 30kmh menee kevyesti maantiellä matkanopeutena. Lujempaakin voi tietysti mennä, mutta energian kulutus nousee jyrkästi tuon nopeuden jälkeen. Huippuja löytyy suljetulla alueella testatessa lähemmäs 50, mutta 40kmh jälkeen ei jalat enää pysy mukana.
Akun ajokapasiteetista ei oikein vielä tiedä, mutta 3h / 40km, pikkupakkaskelissä, sekalaisella maastolenkillä akun jännite oli tipahtanut johonkin 51v paikkeille. Mittari näytti vielä virtaa 80km matkalle. Akun ajomatkasuorite riippuu tietysti aivan sitä, kuin paljon avustusta käyttää, mutta kai tuolla ainakin sen vähintään 50km möyrimistä pääse.

Innolla odotan myös lumessa etenemiskykyjen testaamista !


Liitteet:
fat1000w.jpg
fat1000w.jpg [ 163.15 KiB | Katsottu 261 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 72 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com