Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Elo 19, 2018 5:36 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Touko 31, 2017 9:20 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 435
Pyörä: KLE, 250 EXC
Laitetaampas tällainen kun ei taida foorumilla hirveästi keskustelua aiheesta olla. Itselle asia on jokseenkin ajankohtainen ja sikäli on tullut aiheeseen perehdyttyä. Olisi itselle ollut iso apu jos näistä eri pikkumopoista olisi jotain koostettua tarinaa ollut olemassa. Ei ole helppoa edes hakea mitä malleja on olemassakaan..

Tosiaan oma vanhin poika on nyt 4v ja keväällä hain hälle PW50 Yampin. Aiemmin on ajellut ensin polkuautolla ohjaamista harjoitellen, sitten sähkömikroautolla ja puutarhatraktorilla, 90cc automaatti kiinanmönkijällä ja nyt keväällä tuli tosiaan ensimmäinen kaksipyöräinen.

Tuota PW:tä etsin sillä perusteella, että aikoinaan kaverilla oli moinen pikkupoikana (90-luvulla :lol: ). Vähän huonosti noita on kaupan ja yleensä ne mitä löysin olivat jo joko menneet tai sitten huomattavan kaukana. Itseasiassa menin katsomaan Yammun TTR:ää, mutta myyjällä oli tallissa myös tuo PW ja totesi, että voisi oikeastaan myydä kumman vain.

Koeajoin nuo molemmat. TTR on raskaan tuntuinen ja tuo yhdistettynä pieniin pyöriin, niin ei mielstäni ole kyllä hyvä harjoittelumopo. Itsekin horjuin tuolla kun ykkönen olikin todella lyhyt ja hyrrävoimia ei juurikaan -> ei jatkoon. Moinenhan on siis 3v puoliautomaatti.

Sen sijaan tuo PW50 on hyvä harjoituspyörä. Jos menee nurin, niin 4-vuotiaskin tuon nostaa pystyyn. Nyt tilasin tuohon vielä Rockstarin tarrasarjan vanhojen kuluneiden tilalle, niin juniori on aika pollea mopostaan :lol: Ebaystä noin 15 e... Tämä meillä oleva on rungonnumeron perusteella ilmeisesti -04, mutta eipä näissä vuosimallieroja taida juuri olla on sitten kasarilta tai kaupasta tuorein mahdollinen.

Tuolla on nyt muutama kuukausi pörrätty ja täytyy sanoa, että jos nyt mopoa katselisin, niin KTM miniadventure olisi listalla ylimpänä. Keväällä en edes tiennyt moisen olemassaolosta. Hitusen korkeampi kun tuo PW, mutta omaa myös jousitusta. PW:ssä ei tosiaan ole kun jouset, vaimennusta ei ole oikeastaan lainkaan ja on siten aika hyppykeppi. Juniori on alkanut hyppiä tuolla mopollaan ties mistä ja tätä menoa on kohta pakko jotain vaimennusta saada alustaan. Potkii takakorkeita kokoajan. Ajellaan tällä nyt kuitenkin tämä kesä ja ensi talvi. Ensi keväänä sitten.. Piikithän multa löytyy tuohon PW:hen talveksi.

Seuraavaksi mopoksi olen kaavaillut KTM:n senior adventurea. Moisessa on jo ihan oikea jousitus, vähän enempi akseliväliä ja 12" etunen siinä missä pienemmät on 10" etusella. Tuo oma poika on jo nyt yli 120 cm, joten ensi kesänä jalat riittänee tuohon senioriin vaikka onkin noin 15 cm PW:tä korkeampi.

Vaihtoehtonahan olisi myös Husqvarna CR50 tai KTM SX50 Senior. Toisin kun tuo adventure, niin nuo ovat vesikoneisia ja siten moottoriltaan ärtsympiä. Omasta mielestä tässä vaiheessa ei tuolla teholla ole niin väliä ja miedompi kone vain helpottaa oppimista. Adventure on tosiaan ilmakoneinen. Tosin pakoputkeen prikan hitsaamalla voisi helposti vesikonettakin kesyttää sopivasti.

KTM:ltä löytyisi myös "välikokoinen" junior adventure, mutta nuo on harvassa enkä itselle näe tuota enää järkevänä väliportaana. Vähän vanhemmalle aloittelijalle olisi kyllä oiva mopo. Tuo on 10" renkailla ja korkeudeltaan (vajaa 600 mm) tuosta PW50:n (vajaa 500 mm) ja senior adven (~650 mm) välistä. Kaikki painaa noin 40 kg, siinä missä vaikka TTR on jo yli 60 kg. Pikkuiselle tuo on raju painoero. PW80 on aika liki tuota TTR:ää, mutta sikäli raakkaan tuon pois, että jousitusta ei moisessakaan oikein mainittavasti ole. Tuo iso PW kyllä voisi olla myös vallan hyvä harjoittelumopo vähän vanhemmalle jalkajarruin ja puoliautomaattina. Noita on myös aika hyvin kaupan ja sopuhintaan.

Se mikä näissä omissa vaihtoehdoissa on tavallaan huonoa, niin ovat käsimallin takajarrulla. TTR ja PW80 olisivat jalkajarrulla. Kuitenkin kuulemma KTM:ltä saa jalkajarrukittiä adveen ja SX:ään, eikä tuo toisaalta kovin hankala olisi muuttaa itsekään jos haluaa.

Hondalta löytyisi PW:tä vastaava QR50. Noita vaan ei juurikaan näe myynnissä. Hondan pikku CRF menee vähän tuohon TTR kategoriaan painonsa ja vaihteidensa puolesta.

Missä ajellaan, niin itsellä on tonttia pari hehtaaria joten piha-alueellakin riittää kiertelemistä jo jonkin verran. Tuossa tontilla on vanhaa peltopohjaa, joten siihen olen vanhoilla renkailla tehnyt pikkuradan mopolle ja mönkijälle. Varmaan tuohon on työnnettävä kohta pieniä tönnäitä, jotta saa vähän lisää monipuolisuutta. Tontin nurkalla on vanha kalankasvatusallas, johon olen talvisin tehnyt jääradan. Kaverilta muutaman kilometrin päästä löytyy omalle maalle tehty jälkikasvun pieni motocross-rata. Tuossa alkaa jo olla haastetta, mutta on vallan hyvin pienelläkin mopolla ajettavissa. Muutaman kilometrin päästä löytyy myös ihan oikea motocross-rata. Tosin tuonne ei taida olla kyllä PW:llä asiaa. Senior advella jo kylläkin kun ajetaan tuolla 65:illa ihan oikeasti kuitenkin kilpaakin.

Näistä eteenpäinhän sitten onkin jo helppoa kun on nuo 65:t ja sitten 85:ia jo joka lähtöön tai kesympää vastaavaa nelaria kuten vaikka Hondan CRF100F (10 hv 16"/19") tai CRF150R (~20 hv 16"/19")

Toivottavasti tästä olisi jollekin jotain hyötyä jos näitä pohtii.

Vähän alkanut itseäkin mietityttää josko hankkisi jonkun kevyen pyörän. Joko ihan kilvetön crossi KLE:n kaveriksi tai sitten luopuisi KLE:stä ja tilalle jokin kevyt kilpipeli :roll:

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 31, 2017 3:30 pm 

Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Viestit: 1522
Paikkakunta: Iitti
Pyörä: Ktm200, Felt, Beargrease
Hyvää tietoa ja pohdintaa.

Meillä junnu ajoi 3-5 vuotiaana Pw50:llä ja viime kesänä ilmajäähy senior adventurella.
Jalkatakajarrun oli saanut siihen 70€ hintaan.
Pituuskasvu on vaan niin huimaa, että jäi seniori liian pieneksi aika äkkiä.

Pidettiin talvi ajotaukoa ja nyt on ajossa Pw80. Ja ikää siis 7-vuotta.
Pyörä on juuri oikean kokoinen ja tehoinen (ajetaan vaan sen vuoksi, kun se on kivaa),
mutta jousituspuoli on kyllä todella heikko. Tuohon kun saisi Kotarin alustan, niin olisi optimilaite.
Jalkajarrun ja vaihteet oppi n.puolessa tunnissa.

_________________
Braa-aab!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Joulu 13, 2017 10:36 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 435
Pyörä: KLE, 250 EXC
Päivitetääpä vähän kun on taas jotain touhuttu.. PW:ssä on piikit alla ja meno on talvikelissäkin siten mukavaa. Tuo PW oli vähän väljän perkainen, niin männän sijaan ostin siihen 60 cc pytyn ebaystä. Vähän karua jälkeä, mutta pienellä viimeistelyllä tuon kasasin. Kanavat näytti huonommilta mitä vakiopytyssä. Tuolla kuitenkin mopon käyntiinlähtö parani roimasti ja nyt tuo vääntääkin hienosti. Rajoitinhan näissä on niin huiput ei kasvaneet. Nyt vain kaasulla piirtää muroa pitkään siinä missä väljällä vakiolla paikaltaan lähtiessä ei tapahtunut oikein mitään.

Vakiopytty oli jo 0,5 mm ylikoossa ja luulen, että jos tuon toiset 0,5 mm poraa isommaksi niin noita pyttyjä ei varmaan erota toisistaan ajossa. Ajellaan nyt kuitenkin kiinapytyllä toistaseksi kun pelaa. Mitään en tuota hifistellyt, että pikkutyöllä saisi kyllä helposti kulkua lisää. Jonkinaikaa kun oli ajeltu niin mielenkiinnosta kurkkasin kytkimen ja se oli ihan ok näköinen joten kestänee tuon moitteetta. Näihinhän saisi vaikka tehoputkea, monoperää ja parempia keuloja sun muuta hipo-osaa, mutta joku tolkku rakentamisessakin. Ei mopolla mahdottomia. Katsotaan sitten sitä kotkaa myöhemmin.

Nyt 10 v serkkupoika on meillä vieraillut välillä ja ollut ihan täpinöissään ajamassa kanssa. Pienihän tuo PW hälle on vaikka ei ikäisekseen mikään isokokoinen ole. Laitettiin hattu kiertämään.

Selailin tuon ikäiselle sopivia vaihtoehtoja. 60 KX:iä katselin, mutta vanhojahan nuo on väkisin ja vähän noita on liikkeellä. Omaavat rumpujarrut jne ja monasti on ajettu paljon ja huollettu vähän. Samoin jotkut DS suizat ja vastaavat.

Rohkeasti käänsin katseen kiinalaisiin. Raakkasin heti pois Samurait ja BSE:t sekä muut markettimopot. Jäljelle jäi YCF ja Pitpro. Nuo ovat käsittääkseni laadukkaimpia näistä ja noilla kai minimx-liigaakin taannoin ajettiin. Noissa on jo levyjarrut ja säädettävät USD-keulat sekä oikea takaiskarikin, jotka jopa toimiikin jotenkin. Vanteethan noissa on 12"/14".

Löysin sitten krossikuskin pikkupojalleen tekemän Pitpron. Tuossa oli alustaa tiputettu vähän (~5 cm) ja jousia löysätty. Mukaan tuli kasa varaosia sun muuta tykötarvetta. Hain sitten sen pois. Tämä oli 150 cc versio, joten lyöntiä tuntuu koneessa olevan vähintään tarpeeksi. Näistä kai ilmoitellaan ties mitä tehoja, mutta totuus on ehkä jossain vähän toisella kymmenellä. Voima on todella nöyrää eikä tuo mikään kierroskone ole. Ihan varma en ole mikä kone tuo tarkasti on kun näitä taitaa olla useita eri versioita ja kovimmat on jo oikeasti tehokkaita. Mukana tuli vain etupiikki, joten taakse täytyy vielä piikki löytää että pääsee oikeasti ajamaan. Jos jollain on niin tarjotkaa, osto-ilmoituksen tuonne kauppaosioon jo laitoinkin. Osia näihin näyttäisi saavan hyvin ja ne on edullisia. Toivottavasti kestäisi kasassa ihan ok.

En ole tuosta istuinkorkeutta mitannut, mutta edellinen kuski oli 8 v ja reilut 140 cm. Ihan ei kantapäät ylty molemmin puolin maahan, mutta melkein. Tuo 10 v serkkupoika on aika liki samankokoinen. Painoa tuolle ilmoitetaan joku 66 kg, eli painavampi on mitä vaikka 60 kx, mutta ei hirveä möhkö.

Hitusen otan koneesta löylyä pois ja katsoo sitten miten ajo alkaa kulkea. Tässä on kuitenkin sitten varaa ottaa voimaa lisää ja alustaa saa ylemmäs kun jalat pitenee. Sikäli mennee jonkin aikaa. Kytkin- ja jarrukahvat otin jo varalle jos vaikka joku konttaus kävisi niin ei heti ajot lopu kahvavaurioon.

Toistaiseksi tuntuisi, että hintaansa nähden tällaisessa on mopoa aika paljon. On alustaa jo jonkinlaista ja jarrut on herkät eikä ole vuosikausia soramontuilla rällätty.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 29, 2018 9:07 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 435
Pyörä: KLE, 250 EXC
PW:ssä oli sen verta loppuvuodesta vielä remonttia, että kytkimestä katkesi toinen jousi ja mopo alkoi pyrkiä tyhjäkäynnilläkin eteenpäin. Siihen hätään mistään uutta jousta löytynyt, joten tein uuden pään vaan vanhaan. Jottei toiminta olisi kovin outoa, niin tein saman tempun myös toiselle jouselle. Vähän pelotti miten kytkentäkierrokset nousisivat, mutta ei tuolla tuntunut olevan oikeastaan mitään merkitystä.

Tuo Pitpro joutui nyt isomman remontin kohteeksi kun siitä meni sylinteri halki :shock: Itse tuosta melko varmasti olen vastuussa kun piikeillä olen runnonut aika säälimättä milloin mihinkin menemään. Toimi ihan normaalisti vielä, mutta savusi aika rankasti. Ajattelin, että mäntä olisi saanut kipeää mutta olikin sylinteri antautunut. Mutta eipä tuossa mitään, laitetaan uusi. Sehän näissä on mukavaa, että ovat hyvin yksinkertaisia laitella eikä osat maksa ihmeitä.

PW:llä tuli käytyä ihan isolla jääradalla vierailemassa. Juniori oli haltioissaan kun sai ajaa täysillä :lol: Eihän se kovin kovaa mennyt, mutta täysillä kuitenkin. Melko lailla koko radan sai laskea kaasu auki ympäri. Lähtiessä tankattiin ja ajot loppui bensan myötä, että kyllä se jonniin aikaa tuota tahkosi ympäri :lol:

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 29, 2018 9:17 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1479
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
Semmoisena pienenä vinkkinä vielä seuraavan pyörän osalta että osta ennemmin vesijäähdytteinen KTM 50 SX, vuosimallina joku siitä uudempi missä kytkimen säätö tapahtuu klikkereillä eikä prikoilla (en ihan tarkkaan tiedä missä malleissa näin oli, mutta ainakin noissa adventure malleissa se tapahtuu prikoilla). Omalla 6v pojalla -12 vuosimallinen ja on juuri sopiva, korkeutta saa säädettyä takajousen kiinnityspisteellä (2 eri asentoa) ja kytkimen kytkentäkierroksia on nopea säätää lennossa eri radoille ja alustoille. Kasvuvaraa on joten ihan heti ei tarvitse isompaa hankkia.

Ja tosiaan oma poika aloitti mopouransa aluksi osetin sähkömopolla josta siirryttiin 50 PW:hen, tästä kasvettiin ulos yhdessä kesässä. Onneksi PW oli vain lainassa kaverilta, niin siirtyminen kotariin oli helppo toimenpide. Itse mopojen huollosta löytyy jotain tarinaa pyörät -osiosta

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 29, 2018 10:38 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 435
Pyörä: KLE, 250 EXC
Kiitän vinkistä. Itse asiassa olen tuota SX:ää vähän kanssa miettinyt kun aika harvassa noita adveja on. Tosin en ihan varma ole kannattaako tuon ikäisillä hirveästi alkaa pyörää säätelemään vai keskittyykö vaan ihan ajelemiseen. Sitä noista SX:istä lueskellut, että hitaammassa kömyämisessä saattavat kiehahtaa ja kone on tosiaan tikkuisempi. Suurin eri on ilmeisesti kuitenkin tehty pakoputkilla, että noita vaihtaen saisi SX:n kesytettyä tai ilmajäähyä piristettyä huomattavasti.

Täytyy nyt tarjontaa seurailla kevään mittaan. Olen kyllä itsellekin katsellut jotain kevyttä enskapyörää. Jos muksujakin vie johonkni isommalle radalle, niin melkein itse olisi perässä ajeltava ainakin alkuun jos jotain tilanteita sattuisi tulemaan. KLE on vähän kuitenkin raskaan perkainen moiseen leikkiin.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 30, 2018 2:16 pm 

Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 9:54 pm
Viestit: 57
Paikkakunta: Tampereen seutu
Pyörä: Suzuki DR600
Meillä on "höntsämopoiltu" muutamia vuosia parin pojan voimin. Pienemmällä mopoilu alkoi 4 vanhana Yamaha PW:llä, mikä vaihdettiin sitten TTR 50:een. Nyt poika on 6 ja käytössä on KTM SX 50.

Isompi poika aloitti 9 vanhana TTR 125:lla. Nyt poika on 12 ja vaihdettiin Yamaha Honda CRF230F:ään, kun jamppi jäi pieneksi.

Havaintoja:

PW50 oli tosi hyvä aloittaa mopoilu. Huoleton peli millä helppo aloitella ajelu, kun kaasuakin sai säädeltyä. Sopivasti kun käytetyn ostaa niin saa aina omansa pois. Ei mitään vikoja.

TTR50 oli ehkä turha välivaihe. Oli hieman korkeampi, mutta paljon painavampi. Toisaalta pääsi vähän opetteleen vaihteita ja jalkajarrua. Tästäkin saanee helposti omansa pois. Ei mitään vikoja.

KTM SX 50 onkin ihan eri peli kaikin tavoin kuin em. pyörät. Huoltamista taitaa riittää, vaikkei varsinaisesti mitään hajoaisikaan. Toki laite on eri käyttöön tarkoitettu. Paljon ei ole vielä päästy kokeileen kun poikakin sairastellut. Mitä nyt jäällä pari kertaa ehdittiin ajella niin ainakaan tasaisella ei ole ollut tottumisessa isompia haasteita. Saapa nähdä miten möykky ja mutkaradalla käy?

TTR125:n oli meillä isomman pojan eka mopo. Sopivan lauhkea, eikä mitenkään äkkinäinen. Poika oppi nopeasti vaihteet ja jarruttelut. Mun mielestä vähän ajaneelle/ajavalle tosi hyvä vaihtoehto. Ei mitään vikoja.

Honda CRF230F on TTR125:n isompi painos. Helppo ajaa. Poika on nyt n. 167 pitkä ja tuntuu tosi hyvän kokoiselle. Itsekkin sillä pystyn ihan ok ajeleen (183 cm), eli tuntuisi kokonsa ja tekniikankin puolesta olevan pitkäikäinen mopo. Tehoa n. 18 hv, mitä saanee pikku tuuningilla tarvittaessa n. 25% helposti ja halvalla lisää. Paino on ehkä ainoa, mitä on pojalle (ainakin tällä hetkellä mallia kukkakeppi) hieman runsaasti, eli n. 110 kg. Pystyyn nostaminen vaatii vielä tekniikkaharjoittelua...

Ajokokemusta ei ole päässyt / eikä pääse kovin taajaan kertymään, kun ajeleen lähtö on aina pikku projekti. Näin myös em. toimintavarmuusasiatkin on kovemmassa käytössä toteen näyttämättömät. Mutta näin mennään ja nykymopot tuntuu ihan hyville.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 20, 2018 10:13 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 435
Pyörä: KLE, 250 EXC
PW joutui taas remonttiin kun juniori sillä ryskäsi pihassa ja valitti että meni sarvet jäykäksi. Alapään ohjauslaakerin kooli kappaleina ja kuulat mäelle..

Alkoi tuo meno siis olla sellaista, että PW alkoi olla vaarallinen. Kävin hakemassa 50 SX:n.. Ottakoon nykyinen 3 v tuon PW:n sitten ajoon jos joskus haluaa tai myydään joskus pois jos ei halua. On kuitenkin aika paljon isoveljeään varovaisempi tapaus, tykkää enempi ajella hissukseen mikroautolla vesilätäköistä eikä kaasu pohjassa sladissa..

Eilen tuolla SX:llä vähän harjoiteltiin. Ehkä puolessa tunnissa pääsi tuon kanssa sinuiksi ja jalkajarrukin löytyi heti. Kyselin jos sitä vähän loivenneltaisiin, niin 5v:n vastaus oli että ei loivennella kun onnistuin jo keulimaan tällä :roll: :lol: Tietty kaatoikin sen muutaman kerran, mutta näköjään saa nostettua pystyynkin ja polkaistua käyntiin. Pääsi tuolla jo illan mittaan heittämällä paikoista mistä ei PW:llä rajallisen maavaran takia päässyt. Kivistäkään tuo SX ei pompi siten mitä PW. Keli on vähän märän perkainen, niin hienoja rapakaaria saa lennätettyä :lol: Vauhti ei ainakaan hiljentynyt kun alusta nielee röykyt vähän eri lailla mitä PW:n. Tosin on tuolla PW:llä näemmä sen oppinut että kyydissä ei vain istuta vaan herkällä nousee tapeille seisomaan. Tästä on hyvä jatkaa ja eiköhän tuossa ole mopoa nyt pitkäksi aikaa. Mitä lie 125 cm pituutta ja tuo riittää ihan ok SX:ään. Ei kyllä kantapäät ylty maahan, mutta riittävän liki maata jalat riittää. En ole kyllä varma onko takaiskari nyt kummassa reiässä, ei ehtinyt katsoa.

Tämä SX on -12 ja siten USD-keulalla, mutta kuitenkin prikkakytkimellä. -11 on käsittääkseni vielä Marzocchin RSU-keulalla ja paremmin tietävät kertoivat että tuo USD kannattaa. Olisiko sitten -13 pikasäätöisellä kytkimellä, mutta taas nuo tietävämmät sanoivat, että melkein takaratas tai prikka pakoputkessa on parempi tapa pehmentää käytöstä mitä kytkin. Tämä löytyi sopivasti niin mennään sitten tällä.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 21, 2018 9:00 am 

Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Viestit: 1682
Paikkakunta: Kaukas
Pyörä: kawasaakeli kle
Pojat onhöpissyt omasta moposta täälläkin, tämä kesämennään vielä ainakin maastopyörällä. Pitäs ollaoma talli missä pitää ja kärry millä kuskata, maastopyörällä tuntuu reittejä olevan pilvin pimein tässä järvenpään ympärillä, hommata itellekkin joku fillarimillä ajella poikien kans

_________________
Yksinäinen Susi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Touko 31, 2018 10:40 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 435
Pyörä: KLE, 250 EXC
Laitetaas vähän tuosta SX:stä jotain mitä tullut havaittua. Vakiona tuossa on 85 pääsuutin. Havaitsin, että vaikka kelitkin oli suht lämpimät, niin tuo ikäänkuin jäi vähän miettimään vähän piikin alle eikä oikein halunnut nostaa kierroksia. Kylmänä pelasi paremmin. Tuossa tuli mukana muutama suutin (tosin koot pöljiä..) niin porasin yhden noin 90 kokoon. Tuolla käytös loiveni heti ja nousee paremmin tehoalueelle. Nyt olisi 95 suutin jota meinasin koittaa vielä. Neula on myös tapissaan ylhäällä. Toki jos kytkimen kierroksia vähän nostaisi niin heräisi varmasti, mutta en tuosta halua tehdä yhtään sen tikkuisempaa mitä nyt on. Nyt kytkin ottaa ihan vähän piikin alta kiinni niin ei ihan heti potki pystyyn mutkasta ulos vaan pysyy pidollakin paremmin jne. Noin muuten ei nyt ole muuta kun putsareita ja öljyjä vaihdeltu. Ketjut ja rattaat meni uusiksi, mutta noitakin tuli pyörän mukana niin ei ollut pitkä remontti.

Näissä näyttää monilla olevan aftermarket-putkia kiinni ja kuulemma nuo ei tehoa tuo lisää, mutta noilla käytös on nöyrempää. Voisi kyllä harkita jos löytäisi ilmajäähyn putken testiin, niin voisi moisellakin koittaa. Tehoa on kuitenkin ihan riittämiin.

Muutaman kerran on nyt käyty pienellä crossiradallakin ajelemassa ja hyvinhän tuo siellä kulkee. Yhden kaadon jälkeen ei ketjut pysyneet päällä. Takaohjuri sai kolhun ja vähän vääntyi. Onneksi oli jokunen työkalu mukana niin sai tuon taivutettua takaisin, käsin ei suostunut taipumaan.

PW:n keulan kasasin kanssa, mutta jotain outoa siinä on kun tuntui kaasuvaijeri venyneen varmaan pari senttiä keularemontin aikana. Ei tästä ole kuitenkaan kun varmaan vuosi kun vaijerit uusin. Täytyy purkaa ja tutkia mitä on käynyt. Eiköhän sieltä joku syy löydy.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Touko 31, 2018 12:14 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1479
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
THä kirjoitti:
PW:n keulan kasasin kanssa, mutta jotain outoa siinä on kun tuntui kaasuvaijeri venyneen varmaan pari senttiä keularemontin aikana. Ei tästä ole kuitenkaan kun varmaan vuosi kun vaijerit uusin. Täytyy purkaa ja tutkia mitä on käynyt. Eiköhän sieltä joku syy löydy.


Ettei olisi käynyt niin että kaasuvaijerin suojakuori on ollut huonosti pidikkeessään siellä tankin alla missä se haarautuu öljypumpulle ja kaasarille, säätö tehty tämän mukaan ja nyt lupsahtanut kunnolla pidikkeeseen -> jää löysäksi

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Touko 31, 2018 3:46 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 435
Pyörä: KLE, 250 EXC
En oikein usko. Kyllä sen mielestäni ihan huolella kasasin ja tosiaan vuoden päivät ajeltukin. Sen haaroittimenkin rasvailin huolella jne. Nyt vaijerissa on niin paljon löysää ettei säädötkään riitä millään vaikka kaikki ruuvaa maksimiinsa. Mutta eipä tuo niin ihmeellinen etteikö selviäisi kun purkaa ja ihmettelee. Eipä tuo nyt ole ajossakaan joten joutaa olla pöydällä kunnes ehtii tutkia. Viimeksi vaan sen nopeasti niputin kun ei viitsi jättää levällään seisomaan, niin en hirveästi tuohon vaijeriasiaan ehtinyt perehtyä.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 11, 2018 10:05 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 435
Pyörä: KLE, 250 EXC
Laitoin SX:ään tuon 95 pääsuuttimen ja yhden hampaan pienemmän eturattaan. Nyt nousee tehoille heti jos haluaa. Ihmeen isoa suutinta tarvitsee vai onko meilläpäin vain ilma noin paljon raskaampaa :roll: Talveksi varmaan voisi vaikka milliseksi yhden suuttimen kairata. Mukana tuli ainakin joku 72 suutin millä ei kyllä tee mitään.. Nuo suutinporat on kyllä hintansa hankkineet monta kertaa ja voi testejä tehdä nopeasti eikä tarvitse suuttimia etsiä/tilailla/odotella aina. Jos menee liian isoksi, niin tinalla pääsee taas pienemmäksi. Jos poraan, niin viilaan aina orkkiskoon merkinnän pois. Autojen kaasareihinhan mä noi taannoin ostin, mutta pelaa mopoissakin. Tosin jako on karkeahko 0,1 mm, mutta tuolla pääsee jo hyvin liki kuitenkin ja sitten voikin ostaa viralliset. Tuplakaasarillisessa kesäautossa on nyt 128 pääsuuttimet kun 130 oli inan rikkaalla. Noita kun säätelee, niin se on aina 4 suutinta kun jotain muuttaa ja usein menee myös ilmat uusiksi jolloin testi onkin heti 8 suutinta. Noissa nuo porat on tosi kivoja että pääsee nopeasti liki.

Nyt on pari kertaa käyty ihan oikeallakin crossiradalla ajamassa ja hienosti menee jo ympäri :lol: Paikallisella jokkisradalla käytiin pyörimässä ja tuo oli juniorista kovin hauskaa kun saa suoralla ajaa kovaa. Sellaiset 60 km/h mulla näytteli perässä EXC:n mittari vaikkei tuossa täysin suoraa kovinkaan pitkälti ole :lol:

Peräkärryyn aloitin rakentelemaan apurunkoa johon tulee tarvikelaatikko ja telineet pienelle ja isolle mopolle.. Vähän nopeuttaisi köyttelyä eikä toisaalta kiva ole kaikkea sottaista oheistarviketta auton kontissa kuskata.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 18, 2018 9:52 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 435
Pyörä: KLE, 250 EXC
Tuli viikonloppuna pikkukotkaan remonttia. Tuli moposta suoravetoinen, eli kytkin yhtä puuta. Tässähän on se vanhempi kytkin missä kengät liikkuu säteen suuntaan ja vastaavasti säteen suuntaiset jouset pitää niitä supussa. Yhden tuollaisen jousen esijännittävä pultti oli mennyt poikki. Vakiona tuossa on sellaiset erikoispultit, mutta nämä oli jo aiemmin korvattu kotarin päivitetyllä studi-mutterisetillä. Kaksi ehjää ja yksi katkennut tuollainen orkkispultti varaosalaatikosta löytyikin. En kuitenkaan laittanut tuollaista vanhaa takaisin vaan korvasin katkenneen studin 12.9 pultipätkällä. Vanhaa katkennutta pois poratessa totesin ettei se ole mitään 8.8:ia..

Kytkin sentään näytti todella hyvältä eikä kello ottanut siipeensä vaikka sellainen kupumutteri siihen vauhdista nojasikin. Samalla tietty öljyt uusiksi ja taas kulkee. Tänä keväänä tullut sellaiset 30 h pikkukotkan mittariin.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com