Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Kesä 20, 2018 4:58 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Maalis 11, 2018 7:12 pm 

Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 5:57 pm
Viestit: 6
Pyörä: -
Reilu kymmenen vuoden tauko kaikesta asiaan liittyvästä, eikä sitäkään ennen hirveästi ajokokemusta - Nyt vaan tuntuu siltä, että voisi jälleen lähteä harrastamaan :)

Kokemuksen puute ja kuskin lyhyys (168cm) tekeekin sitten sellaisen haasteen, että millaisella pyörällä olisi järkevää lähteä lähiseudun sora- ja metsäteille ajamaan? Ja tarjoaahan lähiseutu sitten vielä mukavat asfaltoidut mutkatietkin, mutta ne ei niin houkuttele.

Tuntien surffauksen jälkeen tuntuu, että nettimoto ei oikein tarjoa mitään muuta sopivaa uudehkoa, rekisteröityä, nelitahtia tällaiselle ”kääpiölle”.

G310GS koeistunta on suoritettu. Helpottaisi aloittelijaa matalampi istuin (joka on saatavilla kylläkin), ei nyt ihan ballerinana tarvinnut olla, mutta päkiöillä. Mutta paketti ei tuntunut pahalta. MUTTA, mitä muita vaihtoehtoja on olemassa?

Ajokortinkirjaimet eivät ole rajoite; budjetti ja tauon pituus sitten tuovat omat lisähaasteensa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 11, 2018 7:42 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1142
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -14 250 EXC-F -17 Gilera RC125 -90
Kawasaki Versys-X 300 on yksi kilpailija BMW:lle:

viewtopic.php?f=5&t=38320

Honda CRF250L ja sen Rally-versio sekä Kawasaki KLX250S ovat myös näiden kanssa kilpailevia pyöriä, mutta vähän korkeampia. Niille löyty myös säikeet Pyörät-osiosta.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 11, 2018 7:45 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6594
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: XT660R
GS:än hintaluokkaan osuu Honda CRF250L Rally, vähän korkea vakiona mutta saa helposti madallettua. Honda on laiskempi ja löysästä alustasta voi olla montaa eri mieltä, kevyellä kuskilla ok.

Messuilla katselin ja koeistuin 310GS:än ja aika näpsäkän oloinen pyörä mutta isommalle rohjoille vähän siron oloinen.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 11, 2018 8:39 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1601
Paikkakunta: Espoo/Oslo
Pyörä: KTM690EnduroR, KTM690SMCR, BMWR1200GSA
Kaksi senttiä pidempänä en ole kokenut näitä nykyvehkeitä mitenkään *korkeiksi*.

GSA:lla takana kohta 180tkm/55 maata, lisukkeena lähialuematkailussa 500EXC ja nyttemmin tallissa 690 Enduro R & SMC R.

Kaikki normaaleilla alustoilla, mihinkään madalluksiin en ole ryhtynyt. Tai noh, GSA:ssa on kyllä matalampi penkki.

Eli ihan vaan omaan budjettiin sopiva vehje hankintaan. Ei näitä jalat maassa ajeta.

_________________
http://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 12, 2018 2:26 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Viestit: 713
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 990 Adv
F700GS?

_________________
"Eternally, unavoidably, eventually, all paths will lead to the cemetery." Sentenced

"Breathing doesn't keep the flame alive in us." Insomnium

”Älykäs pääsee pinteestä, johon viisas edes koskaan joudu ei.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 12, 2018 5:29 pm 

Liittynyt: Su Heinä 19, 2009 6:57 pm
Viestit: 62
Pyörä: bmw f800gs
Totti kirjoitti:
F700GS?



Tällaisen ilmoituksen näin.

https://www.nettimoto.com/bmw/f/2174960


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 12, 2018 8:55 pm 

Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 8:58 am
Viestit: 192
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1090R
käytiin tänään koe istumassa tuota 310GS, voi olla aika hauska laite kun kevyt, ainakin meillä tarkoitus hakea sellainen kevyt laite mitä pienempi kuski (sekä myös vähän ajanut) pystyy käsittelemään

Videoiden mukaan sitä on kuitenkin kehuttukin https://www.youtube.com/watch?v=O7AKcIKFDHw


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 12, 2018 11:58 pm 
Avatar

Liittynyt: La Elo 30, 2014 11:54 pm
Viestit: 129
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: Myyty, ja uusi hakusessa
juvanderia kompatakseni:
- pituutta 167
- ajotaukoa 28 vuotta
- pyöränä Hondan Dominaattori 92 cm satulakorkeudella
-> ei ongelmia.

_________________
Tankki täyteen ja eksymään


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 13, 2018 7:14 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2055
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: Honda CRF 1000 L 16'
Jos ostat uuden, sen arvosta on parin vuoden päästä sulanut 30 % kun kuitenkin vaihdat sen johonkin muuhun. Käytetyssä ei häviä niin paljon, uudella toki uuden takuu. => käytetty FF650 GS (Twin) tai F700GS.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 13, 2018 12:24 pm 

Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 5:57 pm
Viestit: 6
Pyörä: -
Ehkä meikäläisellä on sitten lyhyet jalat :) Eikä tuota elopainokaan ole kertynyt kuin alle 70kg, niin sekään ei oikein ”auta”.

Kevyen pyörän kautta se ajatus sinne G310GS:än suuntaan taisi mennäkin. Ja jos ideana enemmänkin lähialueiden sora/metsäteiden tutkinta, niin pitäisikö tässä kääntyä enemmän enduroon. Monella näyttääkin olevan joku enduro tallissaan.

Ei taida ihan voida verrata suoraan tyyliin KTM 350 ja G310GS. Mutta tuollainen uudehko nelitahti enduro. Onko se ihan järjetön hankinta lähialuepyörintään, koska siinä tulee pakostakin jonkin verran asfalttiakin? Taidot kun ei anyway riitä mihinkään kunnon mätäsralliin.

Ja sen matalan pyörän taitaa saada unohtaa noiden kanssa, uudessa 350EXC mallissa 960mm; jaa-a. Taitaa saada unohtaa näistä haaveilun. Täytyy tsekata tarkemmin nuo F700GS:ät, ei ole pahemmin hauissani pyörineet. Voi tätä valinnan vaikeutta :twisted:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 13, 2018 12:42 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1601
Paikkakunta: Espoo/Oslo
Pyörä: KTM690EnduroR, KTM690SMCR, BMWR1200GSA
EXC:n kanssa tulee sitten nopeasti vastaan keskustelu aiheesta 'huollot'. Ne kun toimii tuntien mukaan ja on vielä aika tiheään jos ohjelmaa meinaa noudattaa... vähän tästä syystä tuli tuo 500EXC vaihdettua 690:seen jos huollot taas normaalisti kilometrien perusteella.

Endurot on hyviä kun miettii noita kaatumisia - mitä nyt väkisinkin tulee - niin ei tule niin kalliita niistä. Tuo pikku bemarin kanssa konttaaminen taitaa olla aika arvokasta jos sen ulkoasun meinaa pitää kunnossa. Eikä se nyt niin kevytkään ole *pikkupyöräksi*.

Ja jos yhtään vanhat BMW aavistukset pitää paikkaansa, niin alusta on huonosti säädettävissä ja vielä huonommin huollettavissa.

Itse en kyllä tuota vakavissani soratie/metsäteille lähtisi viemään. Ainakaan nautiskelu moodissa.

Kaupunkiin ja satunnaiseen hyvälle hiekkatielle poikkeamiseen varmaan ihan kiva vaihtoehto.

Mutta oikeasti, ei tuo pyörien korkeus ole mitenkään rajoittava tekijä. Hetken päästä sitä ei huomaakaan miten korkealla sitä istuu ja miten lyhyet ne jalat on - kunnes tulee se pysähdys väärään paikkaan ja maata ei jalan alta löydykään. Ja silloin arvostaa vehjettä jonka voi rauhassa päästää lepäämään maahan ilman että pitää miettiä mihin niitä naarmuja tällä kertaa tulee ja miten paljon.

Kuva

_________________
http://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 13, 2018 1:00 pm 

Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 8:58 am
Viestit: 192
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1090R
meillä "harakalla" on tiger 800 xc se ja sai kortin syyskuussa, kyllä sillä maantiellä ajaa ja sorateillä, mutta jos haastavampaa tulee niin ei onnistu eikä yksinkään lähde kovin sorateille ajamaan..
eilen istuttiin tollasen 310 päällä ja sitä liikutteli kepästi ja sen jälkeen liikkeen bmw f800 päälle missä 50kg painoa enemmän (kuljettajan omapainon verran) niin eipä helpolla pyörää liikutellut.

meillä myös paljon mietitty ktm/husse 450cc safaripyöräksi rakentamista mutta kun tekee mieli myös ajella välillä asfalttiakin/sorateitä pitkin oulusta vaikka norjaan.
rakentelemaan tuntuu että joutuu 450:stäkin ja rahaa menee siihenkin (+huollot)

meillähän on hussen fe250 millä 164cm nainen ajaa kyllä matalalla penkillä ja helposti menee myös pehmeälläkin sillä mutta sillä kun ei taas kauheita safareita viitsi ajaa kun isännän harrastekisapyörä

701 husse oli hyvä kyllä ajaa, se vaan maksaa 13500 uutena, eli melkein 2 "minigessua" saa sillä..

nyt kyllä 310 aika hyvillä pisteillä meidän silmissä mutta mietitään, senhän voi vaihtaa sitten isompaan kun saanut enemmän ajoa sekä kokemusta alle.

harmi kun ei vielä pääse tuota 3130 missään muualla kuin saksassa ajamana kelejen takia


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 13, 2018 2:20 pm 

Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Viestit: 916
Pyörä: 500EXC
EXC:n 10h öljynvaihtovälit kuitenkin ovat kirjassa tarkoitettu siihen että niillä ajetaan se aika kilpaa täysillä. 500EXC:ssä on 1.5l öljytilavuus ja 690:ssä 1.7l öljytilavuus. Sitä voi miettiä mikä ero käytännössä öljynvaihtoväleissä on jos molemmilla ajaakin makkaranpaistoajeluita ja miten noita voi tulkita. EXC:llä pääsee vaikka Uudesta-Seelannista Alaskaan http://advrider.com/index.php?threads/n ... c.1181912/

Toki aloittelijalle on 500 hieman raju käytökseltään, mutta jonkun EXC:n tai FE:n virittämistä safaripyöräksi kannattaa vakavasti harkita silti, keveys auttaa käsittelyssä uskomattoman paljon. Ja onhan myös DR400Z tarjolla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 13, 2018 4:58 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6594
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: XT660R
juvander kirjoitti:
vähän tästä syystä tuli tuo 500EXC vaihdettua 690:seen jos huollot taas normaalisti kilometrien perusteella.


Tästä päästiin 690:een joka on oikea monitoimipyörä, saa helposti madallettua ja sillä onnistuu kaikki ajot pitkästä siivusta mettätie räpäilyyn eikä lopu alusta kesken, eikä tehot. Pleksi maskiin niin ajelee helposti isoa tietä rennosti. Pikku Gessun hinnalla saa 2012-2015 malleja joilla on ajettu +/-15tkm joka ei ole tuolle pyörälle mitään.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 13, 2018 8:44 pm 

Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Viestit: 306
Paikkakunta: Keski-Suomi
Pyörä: 2014 KTM 690 Enduro R
Rally Raid Products BMW G 310GS
https://www.youtube.com/watch?v=cdKY8ko7Kf0


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com