Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Marras 21, 2017 12:54 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Helmi 28, 2017 12:35 pm 

Liittynyt: Ti Helmi 28, 2017 12:14 pm
Viestit: 2
Pyörä: XR 650R
Hain pyörän Ruotsista reilu vuosi sitten (oli ollut siellä 13 vuotta liikennekäytössä) enkä saanut lopulta rekisteröintikatsastettua Suomeen. Katsastusta yritettiin Nivalan konttorilla, koska heillä oli jo valmiiksi kokemusta näiden xärrien rekisteröimisestä. Löivät lopulta hanskat tiskiin tämän pyörän kanssa kun eivät saaneet hyväksyntätodistusta. Luin kyllä paljon foorumijuttuja ennen pyöränhakua ja osasin varautua ongelmiin, mutta luulin saavani kuitenkin pyörän rekisteriin. En ole viitsinyt selvitellä tätä asiaa pitkähköön aikaan. Keväinen auringonpaiste kuitenkin antoi innostusta ja toivoisin foorumilaisten apua pyörän rekisteriin saattamisessa.

Ongelmana oli
1) Ruotsalaisesta rekisteröintitodistuksesta puuttui vaadittavia tietoja, joiden takia tarvitaan luokituslaitoksen hyväksyntälappu jarruille, rattilukolle, kuristustavalle (rekisteriotteessa SAE 14kw)... Ruotsissa jarrujen teho mitattu jarrutustestillä eikä siellä vissiin muutenkaan ollut näin tarkkaa kun sai olla rekisterissä ilman hyväksyntätodistusta (johtunee osittain myös sen aikaisista säädöksistä).
2) Nivalan konttorin DEKRA linkit eivät löytäneet pyörää omista järjestelmistään eli en saanut sitten hyväksyntätodistusta vaadituille osille. Pyörä on sarjanumeroiden perusteella Australian malli (jos oikein muistan) ja netin mukaan tehty "tieliikennevarustuksella" kuristettuna ja muilla hilppeillä.
3) Pakettiautopojat saivat tilattua pyörään hyväksyntälapun, mutta en tätä sitten edes hakenut postista kun Nivalan konttorilla totesivat kopion perusteella kelvottamaksi, koska kyseinen luokituslaitos ei ollut trafin sivuilla hyväksyttyjen joukossa.

Olen neuvoton tämän asian suhteen kun mistään ei saa mitään tietoa prosessin jatkamiseksi. Possu reppana joutuu tyytymään tallissa seisomiseen ja randomi hiekkamonttuleikkeihin. Brandtilla eivät voi auttaa eikä niinkään DEKRA eikä TUV. Pyörä on kuitenkin ollut naapurimaassa liikennekäytössä lähes uudesta saakka ja samanlaisia pyöriä on Suomessa liikenteessä kymmeniä.

Ideoita?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 28, 2017 2:56 pm 
Avatar

Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Viestit: 1606
Paikkakunta: Manse
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Onhan noita ongelmia ollut.. Nimimerkki PMW kävi oman onnellisesti päättyneen taistelunsa reilu vuosi sitten viewtopic.php?f=5&t=8619&start=210#p382720

_________________
"Amerikanherkku" Honda XR650L
XR720L BIG BORE -> viewtopic.php?f=8&t=24560&p=327585#p327585


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 28, 2017 3:10 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Viestit: 469
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Moro,

millanen sun rekisteriote ruotsista tarkalleen on? 2001 ei pitäisi tarvita mitään lappuja, ellei entisessä rekisteriotteessa(ruattin) ole jotain maakohtaisia erikoisjuttuja pistetty.
EU:ssa voit rekisteröidä mihin maahan vain ajoneuvon jos se on edellisessä maassa ILMAN maakohtaisia lisämainintoja saatu rekisteriin. Se 14kW ei meinaa mitään, jos siellä ei lue siitä mitään tietoja, silloin se on 14kW pyörä.

Eli kaikki riippuu siitä vanhasta rekisteröinnistä. Optimaalisin tilanne on, jos entisessä rekisteriotteessa ei ole mitään erikoismainintoja mistään, sen pitäisi mennä suoraan kilpiin. Vasta 2003/06 ensirekisteröidyissä vaaditaan CoC-lappuja yms, mutta niissäkin voi ohittaa ne tuolla vanhalla rek-otteella tiettyyn vuosilukuun asti, olisikohan ollut 2004/06. Tämä siis uusi EU-direktiivi viime vuodelta.

Käypä jankkaan tuota katsureille ja soita Trafille siitä. Tämä siis tietoa vuodelta 2015, mikäli ei ole muuttunut. Kerro ihmeessä miten homma etenee ja pistä privaviestiä jos haluat käydä siellä tarkemmin aihetta läpi.

XR650R ei kuulu jäädä kilvettömäksi, paras Honda, ikänä.

_________________
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Baotian, Kymco
Menneitä: Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 28, 2017 9:50 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 30, 2009 11:40 am
Viestit: 287
Paikkakunta: Konnevesi
Pyörä: Made in Italy
Possumies kirjoitti:
Ideoita?

Vaihda konttoria.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 28, 2017 10:03 pm 

Liittynyt: Ma Marras 29, 2010 3:28 pm
Viestit: 129
Paikkakunta: Kainuu
Pyörä: 450 -18
Itsellä vastaavanlainen ongelma korjaantui konttoria vaihtamalla. Kannattaa mennä lappujen kanssa konttorille ja kysyä onko ongelmia saada kilpiin ennen kuin aloittaa katsastusta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 01, 2017 12:08 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
Viestit: 1542
Paikkakunta: tervakoski
Pyörä: KTM 530 exc-R
Toi on vaan aika ihme juttu kun toi Trafi voi ja saa sooloilla täällä mielin määrin juurikin EU;n sisältä tuotujen vehkeiden kanssa ! On se sitten mopo tai auto ,,,

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

_________________
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 01, 2017 5:38 pm 

Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Viestit: 227
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM enduro 690 R -16
Suosittelen myös konttorin vaihtoa.
Pari vuotta sitten kilvitin kaksi 2-tahtista EXC:tä.
Ensimmäisellä konttorilla inssi aloitti "ei näitä enää oo saanu kilpiin pitkään aikaan, kun on noi päästömääräykset muuttunu jne...." toisella konttorilla vähän samat sävelet.
Kolmas konttori "näytäs paperit... ja pyörän runkonumeron vilkaisu... ok"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 16, 2017 9:36 pm 

Liittynyt: To Joulu 05, 2013 3:39 pm
Viestit: 147
Paikkakunta: Kotka
Pyörä: KTM 690ER '12
^ Vähän samaa tyyliä itsekin soveltanut. Pari pyörää tietyllä konttorilla kilvittänyt, kun eivät tuntuneet juuri niistä mitään tietävän, ja runkonumero ja rengaskoot olivat ainoat mitä halusivat katsoa ja laittaa papereihin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 27, 2017 12:25 pm 

Liittynyt: Ti Helmi 28, 2017 12:14 pm
Viestit: 2
Pyörä: XR 650R
Possun rekisteröintikatsastus hyväksytty :D

Pyörässä siirtokilvet alla (oikeat odottelevat autoveropäätöstä). Ratkaisuna oli osaavan katsastusmiehen löytyminen. Sellainen löytyi lopulta katsastusvirroilta foorumilaisen avulla.

Kiitokset kaikille!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 27, 2017 1:31 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2282
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Pitäs olla tykkäys- nappi [THUMBS UP SIGN]

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 28, 2017 11:12 pm 

Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Viestit: 227
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM enduro 690 R -16
Peukku ! Eli onnittelut ja hyviä vetoja !


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com