Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Heinä 18, 2018 5:30 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Heinä 17, 2013 9:11 pm 

Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 11:34 pm
Viestit: 180
Paikkakunta: Orivesi
Pyörä: BMW F650 GS Dakar
Yamato kirjoitti:
Tarkemmin kun ajattelee niin Automapa softana täyttää kohtien 1, 3, 4, 5 ja 6 vaatimukset. Ongelma on siinä, ettei ko. softaa saa (tietääkseni) sellaisessa purkissa, jossa olisi vedenpitävyys ja auringonvalossa luettava näyttö. Myös maastokartat jää uupumaan....


Photonav löytyisi kyllä tuolta hylättyjen gepsien laatikosta. Voisi latailla mokomaan "testiversion" ennen kuin maksaa koko lisenssistä. Sinälläänhän tuo toimisi kyllä, koska tuohon voisi sitten rinnalle asennella vaikka Ozin maastokarttoja varten. vähän vaikean kautta tuo tulisi taas tehtyä, mutta jos tuo toimisi, niin talvella voisi sitten viritellä kotelot ja tellingit iskuunsa....

Ja taas uhkaa mennä säätämiseksi... eikö sitä koskaan opi...

Mutta niin se on vielä jäänyt epäselväksi, että onko tuo Nuvin reittipisteen ohitus yhtä hankala kuin Montanassa?

Ja kiitoksia Yamatolle kommenteista. Twonavin oma supportti suositteli asentamaan testiversion puhelimeen, kun kyselin sieltä ominaisuuksista. Sinällään tuo two navin Delta vaikuttaisi rautansa puolesta aika ideaaliselta. CE:llä pyörii sekin, että pitäisköhän sitä alkaa tutkimaan josko siitä saisi CE:n esille johon voisi sitten tuupata tuon Automapan jos se softana vaikuttaa asialliselta...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 17, 2013 9:29 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Viestit: 1000
Paikkakunta: Pori
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Mulla on nuvi 500 ja tuo reittipisteen kun ohittaa alkaa opastamaan automaattisesti seuraavalle tai en ainakaan muista mitään ongelmaa tuossa ja nuvi palvellut yli viisi vuotta...
Tyrellä pääasiassa tehnyt reitit, myös googlella.

Nyt vehje alkaa oleen kärsinyt ja toimintaongelmia ilmennyt sen johdosta eli uutta täälläkin pitäisi etsiä, tiedä sitten mikä olisi yhtä hyvä, tuo Montana kuulostaisi hyvältä, twonavista tullut huonoa palautetta, joten se lienee hylätty.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 17, 2013 9:48 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Viestit: 898
Paikkakunta: Sauvo
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Photonav automapa yhdistelmä mulla oli käytössä pari vuotta. Muuten hyvä ohjelma mutta ainakin silloin ongelmia mulle aiheutti se ettei siihen saanut millään garminilla, tomtomilla tai tyrellä tehtyjä reittejä. Eli reittien jakaminen ajoporukassa hankalaa.

Mulla on sellainen perverssi tapa tehdä reittejä että lätkin pisteitä sinne tänne ja pistän navin reitittämään lyhyintä reittiä. Automapa teki usein samaa kuin entinen navigonikin eli vältti hiekkateitä vaikka mitkä asetukset laittoi. Se hieno nopeustaulukkokaan ei tuottanut haluttua tulosta.

_________________
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 17, 2013 10:14 pm 

Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 11:34 pm
Viestit: 180
Paikkakunta: Orivesi
Pyörä: BMW F650 GS Dakar
mico kirjoitti:
Mulla on nuvi 500 ja tuo reittipisteen kun ohittaa alkaa opastamaan automaattisesti seuraavalle tai en ainakaan muista mitään ongelmaa tuossa ja nuvi palvellut yli viisi vuotta...
Tyrellä pääasiassa tehnyt reitit, myös googlella.


Ongelmaahan ei siis ole jos reittipisteelle asti (tai edes sen tuntumaan) tosiaan päästään, mutta ongelmat alkavat siinä vaiheessa jos reittipiste on asetettu vaikka seuraaviin paikkoihin

a) Ojaan, joka on kartassa merkitty tieksi
b) Reittipiste on portin takana
c) Reittipiste on jonkun pihassa
d) reittipiste on yksityistiellä jonka varteen on lätkäisty kyltti läpikulku kielletty

Kaikki yllämainitut tapaukset on tulleet vastaan ihan tosielämässä ja jos reittipiste on osa sanotaanko nyt vaikka 500km reittisuunnitelmaa, niin jollei pistettä pysty mitenkään näppärästi ohittamaan niin loppumatkan navi yrittää ohjastaa takaisin tuohon reittipisteelle, jota ei koskaan saavutettu.

Jos vielä sattuu olemaan vaikka Lapissa, jossa välimatkat ovat tolkuttoman pitkiä, on reitille takaisin pääseminen välillä vähän turhan hankalaa, jollei tuota viallista reittipistettä pysty reitiltä poistamaan lennossa. Käytännössä reitti pitää aina keskeyttää ja asettaa navigoimaan seuraavalle reittipisteelle. Tai toki voi yrittää bongata kartalta vaihtoehtoisen reitin, mutta niillä zoomitasoilla, joilla metsäautotiet ja muut kapeat polut näkyvät ei oikeen tahdo saada kunnollista kokonaiskuvaa, jolloin homma menee enemmän tai vähemmän sokkona ajamiseksi.

Jos navin on kuitenkin asettanut navigoimaan seuraavalle reittipisteelle niin tämän jälkeen tietysti suunniteltuun reittiin palaaminen on kuttumaista, koska reitistä pitää poistaa kaikki ne pisteet, jonka kautta ollaan jo ajettu. Ja yhtäkkiä huomaat tökkineesi navia puolituntia tien vieressä vain sen takia, että löydät ohituksen sille yhdelle tietokoneella huonosti asemoidulle reittipisteelle. Tämä siis on ollut ongelmana kaikissa halvoissa naveissa, joita itse olen käyttänyt. Toki jos kalliimmilla naveilla reittiä osataan jatkaa lennosta niin sittenhän tässä ei varsinaisesti ole ongelmaa, mutta jotenkin täältä saatujen kommenttien mukaan se ei menisi ihan niin...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 18, 2013 4:36 am 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1616
Paikkakunta: Espoo/Oslo
Pyörä: KTM690EnduroR, KTM690SMCR, BMWR1200GSA
Kyllä ainakin Zumo 660:ssä pystyy poistamaan varsin näppärästä koko reittipisteen. Se kun näyttää sievästi mikä on se seuraava ja napista saa sen pois listasta. Siis kun editoi käytettävää reittiä. Alkuperäinen reitti jää kuitenkin vielä laitteeseen talteen.

Mm. täällä Turkissa kun nuo digi kartat ei oikein ole ajantasalla, niin ajan kylmästi koko ajan manuaalisella uudelleen laskennalla. Eli kun törmään paikkaan josta tie puuttuu tai ei pääse, niin katson kylmästi vaan käsin minne seuraavaksi ja laite vain näyttää tuon *valitsemani* alkuperäisen reitin johon siis käsin yritän päästä takaisin.

Jos jonkin pisteen kautta ei pääse ja laite laskee itse uuden reitin voi se pahimmassa tapauksessa sekoittaa hyvinkin paljon loppureittiä mitä taas en halua.

Ai niin, ja reitit teen aina valitsemalla tietasolla haluamani reitin MapSorsalla.

_________________
http://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 18, 2013 10:59 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Viestit: 1226
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: AT
juvander kirjoitti:
Kyllä ainakin Zumo 660:ssä pystyy poistamaan varsin näppärästä koko reittipisteen. Se kun näyttää sievästi mikä on se seuraava ja napista saa sen pois listasta. Siis kun editoi käytettävää reittiä. Alkuperäinen reitti jää kuitenkin vielä laitteeseen talteen.

Mm. täällä Turkissa kun nuo digi kartat ei oikein ole ajantasalla, niin ajan kylmästi koko ajan manuaalisella uudelleen laskennalla. Eli kun törmään paikkaan josta tie puuttuu tai ei pääse, niin katson kylmästi vaan käsin minne seuraavaksi ja laite vain näyttää tuon *valitsemani* alkuperäisen reitin johon siis käsin yritän päästä takaisin.

Jos jonkin pisteen kautta ei pääse ja laite laskee itse uuden reitin voi se pahimmassa tapauksessa sekoittaa hyvinkin paljon loppureittiä mitä taas en halua.

Ai niin, ja reitit teen aina valitsemalla tietasolla haluamani reitin MapSorsalla.

Mitä karttaa olet käyttänyt siellä? Itse olisi tarkoitus vetää OSM:llä ja paperikartalla kun/jos Turkin kautta tulen pois kesän reissulta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 18, 2013 12:34 pm 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1845
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
[quote="Yamato"]Tarkemmin kun ajattelee niin Automapa softana täyttää kohtien 1, 3, 4, 5 ja 6 vaatimukset.

Miten tossa saa ohitettua reittipisteen,muuten kun poistamalla kaikki siihen saakka käydyt pisteet.?
Nimim kierretty kävellen pihatiellä että navi olis ilonen... Koitin kerran valita listasta seuraavaa,mutta sekin teki mielestäni jotain outoa

_________________
Oletus on munauksen äiti...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 18, 2013 5:50 pm 
Avatar

Liittynyt: La Marras 24, 2007 7:59 pm
Viestit: 598
Paikkakunta: P-Savo
Pyörä: SE
Reittipisteen poisto onnistuu klikkaamalla haluttua reittipistettä ja sen jälkeen näytön oikeasta alakulmasta menunappia (nappi jossa nuolet pääilmansuuntiin) ja sieltä "Delete VIA"

Reittipisteiden lisäys vastaavalla tavalla. Klikkaus kartasta halutusta kohdasta ja saman menunäppäimen takaa kauttakulkupisteen lisäys.


Kuva

Ja viimeisimmäksi lisätty reittipiste oletuksena myös ajetaan viimeisenä, joten tulee tarve muokata järjestystä. Reittipisteiden kulkujärjestystä muokataan Menu -> Route -> Info valikon takaa löytyvästä reittipistelistasta.

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 18, 2013 8:42 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1616
Paikkakunta: Espoo/Oslo
Pyörä: KTM690EnduroR, KTM690SMCR, BMWR1200GSA
SamiV kirjoitti:
Mitä karttaa olet käyttänyt siellä? Itse olisi tarkoitus vetää OSM:llä ja paperikartalla kun/jos Turkin kautta tulen pois kesän reissulta.


OSM on paremmin ajantasalla kuin Garminin oma, mutta on siinäkin paljon puutteita. Eli OSM on ollut lähes koko ajan aktiivisena tällä reissulla. Paperikarttaa ei ole lainkaan mukana, mutta vara Zumo 660:n kyllä :)

_________________
http://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 19, 2013 12:00 am 

Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 11:34 pm
Viestit: 180
Paikkakunta: Orivesi
Pyörä: BMW F650 GS Dakar
Nyt on sitten automapan "testiversio" hyrräämässä 4.3 tuumaisessa photonavissa. Ensimmäinen vaikutelma on varovaisen toiveikas ja isoa plussaa tuo saa siitä, että pienimmätkin tiet näkyvät varsin suurilla zoomitasoilla toisin kuin garminissa. Täytyy vielä viritellä joku tilapäisteline pyörään ja lähteä testaamaan kapistusta ihan livenä. Softa vaikuttaisi joka tapauksessa täyttävän jotakuinkin kaikki ne vaatimukset joita sille ensimmäisessä postauksessa asetin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 20, 2013 11:39 pm 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1845
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
yamato,Suuret kiitokset :D olis pitäny näköjään kysyä jo paljon aiemmin,vaan kun kuvittelin ettei moista ominaisuutta ole.Edes ohjeesta en sopivaa kohtaa löytäny,mutta on myönnettävä etten ihan jokapaikkaa tavannu joten saattaa se sielläkin jossain luurata.

_________________
Oletus on munauksen äiti...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 15, 2013 9:19 am 

Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 11:34 pm
Viestit: 180
Paikkakunta: Orivesi
Pyörä: BMW F650 GS Dakar
Noniin nyt on sitten automapaa kokeiltu verkkokaupan Photonavissa ja täytyy sanoa että softa tosiaan tuntuu tosiaan täyttävän kaikki mahdolliset vaatimukset. Positiivisena yllätyksenä tuli myös mahdollisuus estää navigointi kokonaan tietyn alueiden läpi. Tuon toimivuutta ei tullut kokeiltua vielä, mutta ainakin valikoista moinen mahdollisuus kyllä löytyy. Lisäksi Offroad tila tuntuu kivasti reitittävän pikiteitä välttäen, kuitenkaan tekemättä valtavan pitkiä kiertoteitä. Erinomainen ominaisuus kun pitää matkata pisteestä A pisteeseen B kohtuullisella aikavälillä.

Mutta nyt sitten tulee seuraava ongelma, eli rauta. Onkos jollekulle tullut vastaan WinCE laitetta, jossa olis kirkas näyttö ja joka olis mieluusti vielä vedeltä suojattu? Kiinanmaallahan näitä mitä monimuotoisempia CE-naveja on ollut, mutta kaikkien honkkarifirmojen läpikäymisessä menee ikuisuus. Jossain tuollainen tuli vastaan ja oli todella lähellä, etten moista aikoinaan hankkinut, mutta mitään muistikuvaa ei ole mistä tuollaisen sivun oikeen löysin...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 15, 2013 10:28 pm 

Liittynyt: Su Marras 04, 2012 9:45 pm
Viestit: 21
Pyörä: F800GS
Photonavista ei tosiaan mitään auringonpaisteessa nää. Itse olen purjelentokoneessa käyttänyt tätä WINCE-navigaattoria:
http://www.verticasports.com/shop/v2-flight-instrument/
http://www.gliderguider.net/products.htm on kavereiden väittämän mukaan samantasoinen näytön kirkkauden suhteen.

Olen testannut vuosien varrella lukuisan joukon WINCE-navigaattoreita (käyttämäni purjelentosofta vaatii tämän) ja tuon parempia ei ole löytynyt.

Purrella lentäessä aurinkoa riittää ja nuo yllämainitut ovat käyttökelpoisia jopa kumpupilven vierellä. Olen näitä uusia näyttötekniikoita kieli pitkällä odottanut, mutta ei vielä oikein tahdo löytyä. Ns. E-Ink lukijat ovat kontrastin suhteen parhaita auringonpaisteessa, mutta niitä ei löydy WINCE:llä eikä sisäisellä GPS:llä varustettuna.

Jos innostusta viritellä riittää ja mopoon sopivan softan löytää (hanskamiehille näytöllä pitäisi olla isot ikonit!), niin mm. NOOK-lukijat (Android-käyttis, lisättävä ulk. GPS) näkyvät hyvin, esim. http://www.barnesandnoble.com/p/nook-si ... 1102344735

Mopolla ajaessa olenkin tyytynyt tähän mennessä perusautonavigaattoriin, mutta tuo Automapa vaikuttaa kiinnostavalta. Pitänee kokeilla.

Asko


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 23, 2013 9:01 pm 

Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 3:59 pm
Viestit: 279
Paikkakunta: Ruhtinansalmi
Pyörä: MT604E, Frigerio 250F7, Buell XB12X
Mistäköhän löytyis ton automapan ostopaikka englanninkielellä? Oon löytäny vaan puolankielisiä nettikauppoja... niissäkin varmaan on joku täppi, mistä sais kieltä vaihdettua, vaan kun en löydä. :(


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Loka 27, 2013 4:10 pm 

Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 7:09 pm
Viestit: 59
Paikkakunta: Hamina/Lpr
Pyörä: 950 Adv, 450 EXC-R
Rikoin tuossa vanhan Garmin 60:sen ja Montanaa katsellut tilalle. Saako montanassa navikoitua samaan tyyliin kuin tuossa 60:ssä, eli koko reitti näkyvillä kerallaan ja vain viivat waypointtien välillä? Tämä ominaisuus olisi huomattavasti parempi valmiilla reitillä kuin Zumo/autonavien waypoint kerrallaan eteneminen. Meinasi nimittäin viime reissulla lähteä autonavi kuuta kiertävälle radalle kun ei poiminut waypointteja ohi ajettaessa ja waypointin ohitus lopetti toiminnan x:n ohituksen jälkeen jolloin oli mahdotonta jatkaa reitillä.

_________________
Pieni punnerrus siirtymällä tekee hyvää.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com