Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Maalis 18, 2019 10:58 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Touko 18, 2017 8:52 pm 

Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:12 pm
Viestit: 176
Pyörä: Kovin monella
Solisluuta ei voi oikein suojata kunnolla millään. Suora isku olkapäähän tekee huonoimmassa tapauksessa murtuman tai niinkuin yleensä, ac-nivelvamman jonka jälkeen käsi on kipeä eikä sitä oikein saa nostettua ylös. Kummallekaan ei normaalisti tehdä mitään, se paranee ajan kanssa itsekseen. Teipata voi jos haluaa, auttaa hieman mutta aika normaalia on että useampi kuukausi menee ennenkuin ollaan normaalikunnossa, kuukausi helpostikin. Kolmioliina ja buranaa, siinä hoito ja myöhemmin teippaus. Jos epäilet murtumaa tai se on selvä niin aina lääkäriin koska siinä on isoja verisuonia joihin säleinen murtuma voi tehdä pahaa jälkeä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Touko 18, 2017 9:01 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4759
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
Kooma kirjoitti:
Solisluuta ei voi oikein suojata kunnolla millään. Suora isku olkapäähän tekee huonoimmassa tapauksessa murtuman tai niinkuin yleensä, ac-nivelvamman jonka jälkeen käsi on kipeä eikä sitä oikein saa nostettua ylös.

Minulle kävi varmaan noin lievimmässä muodossa.
Suora isku olkapäähän, kun se osui ekana maahan.
Tunsin oitis, että nyt kävi pahasti.
Solisluu murtui ihan siitä päästään, mikä ei paljon vaikuta käden toimivuuteen.
Tallinnan röntgensairaalasta sain röntgenkuvakopion mukaan.
Nyt käsi nousee jo suoraan ylös ilman kummempia kipuja.
Vahinko tapahtui 6 päivää sitten..

Pienellä selvisin, onneksi.

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Syys 29, 2018 9:50 pm 

Liittynyt: Su Kesä 10, 2018 10:27 am
Viestit: 10
Pyörä: Husaberg FE 390 2010
Vanha aihe, mutta vastaan silti..

Itsellä kokemusta kummastakin, sekä Fox Raptor CE:stä, että Leatt HD Pro 5.5 (KTM värityksellä, varmaankin 2016-malli).

Foxista napsahti noin viiden ajokerran jälkeen toinen olkasuojus poikki ruuvin kierteen vierestä, ajopaitaa riisuessa! (Ja vastaavanlaisen harttarin olkakuppeja on näkynyt myös enskapolun varressa..) Muutenkin nuo olkasuojat on vähän sitä luokkaa, että tangon yli lähtiessä pitää suunnitella alastulo aika huolellisesti, kun ovat lähinnä vain eteenpäin suojaavat. Muuten suoja on ihan OK kevyt, ja selkä suoja CE-hyväksytty. Tosin kevyeen hartia-/rintapanssariin tottuneelle aika lämmin, kuitenkin. Jos jotain pitäisi parantaa, niin ehkä korvaisin nuo alkuperäiset olkasuojat vaikka ajotakkeihin saatavilla olkasuojilla, joka kiinnitettäisiin nippusiteellä tms. Tämä jäi heti olkakupin hajoamisen jälkeen varasuojaksi, lähinnä talviajoon takin alle käytettäväksi.

Leattin HD 5.5 on selvästi vielä Foxia järeämpi, mutta myös selvästi suojaavamman tuntuinen. Mutta samalla myös aikalailla lämmin (!). Omassani olkasuojien kiinnitys on kahdella muoviremmillä, joiden avulla olkakupin paikkaa saa passattua oman hartialinjan mukaan. Ja olkapään suojat ovat "ihan oikeat", verrattuna Foxin räpellyksiin. Lisäksi remmit tulevat suojuksen "henkseliin" vähän mystisillä läpivienneillä kiinni, suojapehmusteen ja etukankaan väliin. Ja näistä muoviremmeistä onkin ollut eniten murhetta:

1. Heti uutena nuo olkaremmien etupuoliset läpiviennit antoivat periksi, ja remmit käytännössä irtosivat henkselien kiinnityksistä. Tästä selvittiin suutarissa pienellä liimauksella ja läpivientien vahvistuksella. Vielä parempi vahvistus olisi ollut, jos läpivientien kohdalta olisi vahvistanut henkseliä ompelemalla 40mm nylon-hihnaa, johon olisi tehty uusien läpivientien reiät

2. Toisena käyttövuonna MOLEMMAT taaemmat remmit menivät olkasuojakupin sisään tulevien säätö/-kiinnitysreikien kohdalta poikki. Ja vielä aikalailla samaan aikaan..

Tämän ajattelin korjauttaa siten, että alkuperäiset muoviremmit korvataan riittävän pitkillä 25mm nylon-hihnoilla niin, että etummaiset kiinnitysremmit yltävät olkasuojakuppien läpi takapuolelle, ja takapuoliset vastaavasti yltävät etupuolelle. Sitten remmit tulevat yhteen, päällekkäin, kahdella liukusoljella, joilla saa kupin säädön tehtyä kupin ULKOPUOLELTA, ja mahdollisesti vielä panssaria riisumatta. Alkuperäinen säätö kun tehdään pehmusteen alta, säätöä varten tehdyn reiän kautta.

_________________
Husaberg FE 390 2010
KTM 690 Enduro R 2012


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com