Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on To Touko 23, 2019 4:23 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Etukate 1200GS:ään?
ViestiLähetetty: Ke Elo 08, 2012 8:48 pm 

Pyörä: CRF 1000 L ja K75 Street tracker
Olen 188 ja pitkäselkäinen. GSA:n pleksi MRAn spoilerilla oli mulle melkein täydellinen, mutta hieman piti kyyristyä, jos halusi ajaa täysin ilman kypärämelua. Se vaihtui Givi AirFlow:hun, joka on varmaan niin hyvä, kuin tämän mittainen voi tuollaisessa pyörässä saada.

Lisäetuna Givi Airflow:ssa esim. GSA pleksi & MRA spoileriin verrattuna on, että Airflown saa esim. soratie- tai helleajoa varten melko matalaksikin, pelkästään laskemalla yläosan alimpaan asentoon. Tällöin korviin tulee tasaista tuulen suhinaa, ainakin pitkällä miehellä kypärä on melko puhtaassa ilmavirrassa ja yläasennossa taasen täysin suojassa pyörteiltä. Pleksi on hieman GSA:n pleksiä leveämpi ja suojaa olkavarret paremmin (sateessa & kylmällä kelillä etu) ja helteellähän tuuletusta saa yläosan alas laskemalla. Säätö tehdään kahdella pikalukolla ja kestää sekunnin. Ala-asentoon sen voi säätä jopa vauhdissa, ja miksei ylöskin, mutta silloin tulee helposti nykäisseeksi koko yläosan irti, kun liukukiskojen päässä ei ole mitään stopparia. Älkää kysykö, mistä tiedän...

Tuossa on vielä paikoillaan GSA:n pleksi MRA:n spoilerilla.
Kuva

Tuossa Givi AirFlow (=Kappa Airstream), yläosa säädettynä korkeimpaan asentoon:
Kuva

ja edestä:
Kuva

Ja tämä kuva on otettu jossakin Norjan takamailla, Airflow:n yläosa ala-asennossa soratieajoa varten:
Kuva

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Elo 08, 2012 8:59 pm 

Pyörä: R1200GS -04
Mitkä noi sun lisävalot on?

Mulla se MRA:n spoileri on muuten hyvä, mutta heiluu aika kovin (tai siis koko pleksi heiluu), koska mulla on ne pikakiinnikkeet ja ne painaa aika paljon. Tänään kokeilin taas ajaa ilman ja vakiopleksi ala-asennossa. Ei ole kovin paljon meluisampi ja nyt mulla onkin mietinnän paikka, että laitanko ollenkaan MRA:ta takaisin.

Toimi kyllä reissulla ihan hyvin.

En ehkä laita ainakaan painavilla pikakiinnikkeillä, mutta poraaminenkin arveluttaa.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Elo 09, 2012 8:17 am 

Mika_Tz kirjoitti:
Mitkä noi sun lisävalot on?
#

Lisäpitkät ovat Bosch Compact 100. Hyvät ja kohtuuhintaiset, alle satasen pari. Kiinnitysrauta oli kalliimpi kuin valot ja rele yhteensä.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Elo 13, 2012 11:08 am 

Pyörä: Iso gessu -08
Mika_Tz kirjoitti:
Mulla se MRA:n spoileri on muuten hyvä, mutta heiluu aika kovin (tai siis koko pleksi heiluu), koska mulla on ne pikakiinnikkeet ja ne painaa aika paljon.

Tuo pitää paikkansa, kiinnikkeet on painavat ja pleksi heiluu.

Tuo MRA on mielestäni hyvä - mutta vain tuulettomissa olosuhteissa. Olen pähkäillyt asian siten, että tuuli "rikkoo" sen ilmavirtauksen mikä syntyy ja samalla alkaa meteli. Hyvällä säällä mennään käytännössä äänettömästi, pieni ujellus kantautuu korviin. Mutta sitten tuulen alkaessa on taas *elvetti irti ja melua pukkaa. Mahtaa MRA olla hieman liian kapea. Myös käsivarsien asennoilla saa äänimuutoksia aikaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Elo 14, 2012 11:22 pm 

Pyörä: R1200GSa, g650Xcountry
Kokeilin omaan Gessuun puolenkymmentä erilaista peksiä ja päädyin tuollaiseen enkä ole katunut: http://www.nippynormans.com/products/sc ... wde-1200gs

Olen 176cm pitkä ja tuon plexin kanssa pystyn ajamaan Schubertin C3 kypärällä visiiri auki halutessa sen minkä GS kulkee eikä ole haittaa turbulensseista. En käytä korvatulppia ja Autocomin kautta voin kuunnella musiikkia huudattamatta "kybällä". Suosittelen ;)

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Elo 19, 2012 7:07 pm 

Pyörä: gs1150adv R1200gs
Taidan olla vähän poikkeusyksilö, kun pidän gessun normaaliplexiä kohtuu hyvänä, varsinkin kokoonsa nähden. Ei toki varsinaisesta suojaavuudesta voi puhua tuon plexin kohdalla, kun esim. ajo visiiri auki ei oikein onnistu, senverran viimaa ja värinöitä tulee, mutta eipä silti osu ilmavirrat kunnolla suoraan kuskiin oikein mistään. Jopa kädet on poissa suorasta viimasta normaali sarviotteella. Ainut suurempi mukavuushaitta ittellä tuolla plexillä on kova kypärämelu.
Suurempaa plexiä en haluaisi vaihtaa, koska tulee ajeltua vauhdikkaasti kuoppaisilla sorateillä, ja jo vakio plexi väpättää välillä huolestuttavan voimakkaasti.
Jos olisin hankkimassa parenpaa koko plexiä, niin Givin Af330 , olisi heti ensimmäisenä mahdollisena hankintalistalla, senverran hyvän vaikutelman se jätti kerran koitettuani sillä varustettua gessua.

Tästä syystä, kun pientä parannusta halusin niin tilasin matka-ajoa rauhoittamaan (toivottavasti!) Puigin pienen säädettävän lisäplexi-spoilerin gessun normaaliplexin jatkoksi.
Tässä juttua siitä, kuinka se toimii:
Paketissa Puig näyttää enemmän alle 10e härpäkkeeltä, kuin 67e (toimituksineen) lisävarusteelta. No ei anneta ulkonäön kiusata, plexi pyörään ja koeajolle. Selvä muutos mukavampaan suuntaan on tosiasia. Kypärän visiiri (Shoei syncrotec) raollaan/ auki pystyy yllättävän hyvin ajelemaan normaaleja alle 100km/h nopeuksia, mikä ennen ei viiman ja värinöiden vuoksi onnistunut. Toki molempia ilmenee vieläkin, mutta siedettävinä. Meteli sensijaan ei erityisen dramaattisesti pienentynyt, mutta pientä parannusta on senkin suhteen. Kaikista kuoppaisimmille teille tuokin on jo liian raskas plexinreunalla oleilemaan, senverran raivokkaasti plexi väpätti tuon kanssa. Puigin kiinnitys on toki tiukka ja hyvä, parilla 6mm kuusiokoloruuvilla puristamalla, eikä plexiin ole heti tulossa jälkiä.

Puig lisäspoileri on matkakäyttöön ja vähän sileimmille teille vakioplexin kanssa pienin varauksin (hinta korkeahko) suositeltava lisävaruste mukavuutta lisäämään, kunhan ei odota ”Wingimaista” tuulensuojausta.

Liitteet:
gs_puig_1.jpg
gs_puig_1.jpg [ 137.7 KiB | Katsottu 6538 kertaa ]
gs_puig.jpg
gs_puig.jpg [ 140.8 KiB | Katsottu 6538 kertaa ]
 Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Tammi 08, 2013 8:22 pm 

Pyörä: C-A
PELTILELU kirjoitti:
Kokeilin omaan Gessuun puolenkymmentä erilaista peksiä ja päädyin tuollaiseen enkä ole katunut: http://www.nippynormans.com/products/sc ... wde-1200gs

Olen 176cm pitkä ja tuon plexin kanssa pystyn ajamaan Schubertin C3 kypärällä visiiri auki halutessa sen minkä GS kulkee eikä ole haittaa turbulensseista. En käytä korvatulppia ja Autocomin kautta voin kuunnella musiikkia huudattamatta "kybällä". Suosittelen ;)

Millä/miten tuo tulee kiinni. Joku pitäisi hankkia. Ei tarvitsisi olla paljoa lisää korkeutta plexiin. Kun kokeilee hiukan matalampana ajaa niin suhinat loppuu.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Tammi 08, 2013 8:36 pm 

Pyörä: C-A
Pitääkö porata originaali pleksiin reikiä kun kiinnittää tuon Varion ?

http://www.storm-motor.fi/osat/moottori ... -vt-smoke/
BMW R1200GS 2004 Mra Katelasi Vario Touring Savu R1200Gs/Adv.

Kuka mahtaa myydä tätä suomessa; Givi AirFlow / hinta ?

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Tammi 09, 2013 6:16 pm 

Pyörä: R1200GSa, g650Xcountry
koskijus kirjoitti:
PELTILELU kirjoitti:

Millä/miten tuo tulee kiinni. Joku pitäisi hankkia. Ei tarvitsisi olla paljoa lisää korkeutta plexiin. Kun kokeilee hiukan matalampana ajaa niin suhinat loppuu.

Tuo NippyNormansin pleksi kiinnitetään samoilla ruuveilla kuin alkuperäinenkin eli asennus onnistuu helposti ;)

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Tammi 09, 2013 8:49 pm 

MRAn spoilerille porasin reiät.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Joulu 03, 2015 11:45 pm 

Pyörä: R 1200 GSA
Nostetaanpas vanhaa aihetta esiin.
Ajatuksena olis tuunata gsa:n orkkispleksiä niin että saisi ilmavirran nousemaan yli visiirin aukon, parhaassa tapauksessa kypärän yli ( maantie nopeuksissa) Normiasetuksillakin tuo on lähes siedettävä ajettava.
Tavoiteena mahd.matala ja tukeva viritys ( helpottaa ajoa pikkupoluilla)
Kypärä päässä kuskin lakikorkeus huitelee aika tasan kahdessa metrissä

Olen funtsinut tuota Mra:n Vario lippaa joka toimi mulla ainakin Varaderossa aikoinaan loistavasti.
Mek:llä on selkeesti kokemusta kys. lipasta, oliko sulla tuo Vario vaiko X-creen käytössä.

Kertokaahan kokemuksia ja minkä levyistä lippaa olette kiinni ruuvanneet. Todennäköiset vaihtoehdot
taitaa olla 34 tai 38 cm levyiset.
Muutkin vinkit on tervetulleita

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Joulu 04, 2015 8:32 am 

Mulla oli vario. Osta levein minkä löydät, ei leveydestä ainakaan haittaa ole. MRA:n sivuilla on ollut hyvä valintaopas, jolla löytyy sopivan mallinen spoileri, tosin nyt ei näytä juuri toimivan. X-creeniä ei vielä silloin saanut kun mulla oli tuo viritys käytössä.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Joulu 04, 2015 5:10 pm 

Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
e-tappi kirjoitti:
Nostetaanpas vanhaa aihetta esiin.
Ajatuksena olis tuunata gsa:n orkkispleksiä niin että saisi ilmavirran nousemaan yli visiirin aukon, parhaassa tapauksessa kypärän yli ( maantie nopeuksissa) Normiasetuksillakin tuo on lähes siedettävä ajettava.
Tavoiteena mahd.matala ja tukeva viritys ( helpottaa ajoa pikkupoluilla)
Kypärä päässä kuskin lakikorkeus huitelee aika tasan kahdessa metrissä

Olen funtsinut tuota Mra:n Vario lippaa joka toimi mulla ainakin Varaderossa aikoinaan loistavasti.
Mek:llä on selkeesti kokemusta kys. lipasta, oliko sulla tuo Vario vaiko X-creen käytössä.

Kertokaahan kokemuksia ja minkä levyistä lippaa olette kiinni ruuvanneet. Todennäköiset vaihtoehdot
taitaa olla 34 tai 38 cm levyiset.
Muutkin vinkit on tervetulleita

Mulla oli edellisessä perusmallin Gessussa Adventuren tulilasi ja siinä Touratech 01-044-0750-0 lippa joka on helppo irrottaa kesken ajon jos niin haluaa ja laittaa vaikka tankkilaukkuun.
Minulla se toimi hyvin mutta pituutta meikäläisellä vain 177.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Joulu 04, 2015 7:53 pm 

Mutta siis suosittelen varsinkin pitkälle kuskille Givi Airfow pleksiä. Hiljaisempi kuin GSAn pleksi & vario spoileri, säätäen saa soratieajoon matalaksi.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Joulu 05, 2015 11:47 pm 

Pyörä: R12GS, F650GS Dakar, CRF250R
Mä laitoin perusgessuun n.15-20 senttiä leveän pleksinpalan mra:n saranoilla vakiopleksin yläreunaan kiinni. Toimii hyvin. Vaikutuksen tollasesta voi kokeilla kun pitää ajaessa kättä sormet levynä pleksin yläreunan paikkeilla. Eron huomaa hyvin. Kokeilin sillä lailla ittekkin mutta kun sitä kättä ei viittiny koko aikaa pitää siinä niin laitoin ton pleksinpalan tilalle :).

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com