Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Maalis 19, 2019 10:34 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 67 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Helmi 18, 2011 12:10 am 
Site Admin
Avatar

Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Viestit: 2647
Paikkakunta: München, Saksa
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Löytyisikö porukalta kokemuksia/suosituksia erilaisista retkikeittimistä (hyviä/huonoja puolia, yms)?

Nykyään ollut käytössä sellainen kaasupulloon (primus) ruuvattava poltin (tai miksi sitä ikinä kutsutaankaan).
Nyt olisi ajattelussa hankkia joku sellainen keitin jossa voisi käyttää esim polttoainetta tms.
Esim Touratechillänäyttää noita keittimiä olevan jos jonkinmoisille litkuille...
Mitäkäs noi "multifuel"-vehkeet ovat?
Onko noissa monen litkun keittimissä sama ongelma kuin elektroniikassa, että mitä useampi systeemi tungettu samaan pakettiin niin sen huonompia kaikki niistä ovat?

Speksinä: koko, luotettavuus ja polttoaineen yleinen saatavuus.

_________________
Marko Hemmilä
www.whereishemuli.eu
www.hemuli.eu
www.facebook.com/WhereIsHemuli


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 18, 2011 8:02 am 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1663
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM690EnduroR, BMWR1200GSA
Tämmöinen http://www.outdoorseiten.net/forum/showthread.php?38175-Edelrid-Hexon-Multifuel syö vähän mitä vaan sisäänsä. Käyttö joko tuollaisena tai sitten vaikka trangiaan upotettuna (optiona saatavissa).

Taisi jonkin testin mukaan olla parasta markkinoilla.

_________________
https://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 18, 2011 8:50 am 

Liittynyt: Su Syys 06, 2009 7:02 pm
Viestit: 40
Pyörä: Honda
Mulla on ollut vuosia mukana tuollainen Kovean poltin
töks

Keveä, pieni, tehokas. Kaasua löytyy. Ei tarvi litkujen kanssa läträtä.
Mukana vain pieni teräskattila ja pihdit.

Kovalla pakkasella kaasuvehkeet tietenkin meinaa hyytyä, mutta muuten loistava valinta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 18, 2011 9:31 am 

Liittynyt: Ti Touko 25, 2010 11:57 am
Viestit: 325
Pyörä: Moto Guzzi Cali III, Yamaha Tenere 660
Trangia ollut käytössä yli 15 vuotta. Yksinkertainen ja toimintavarma.
Kaikki pannut kulkevat samassa paketissa.
Sinoli nokeaa jonkinverran mikä miinusta. Kaasu palaa puhtammin.
Polttoainetta saa joka huoltamolta myös aakkos sellasesta varmaankin.
Äänetön. Olen törmännyt Trangiaan jossa kaasu poltin. Ääni oli kuin DC 9.ssä.
Melonta reissulla Norjassa kaveri ei meinannu kehdata puuroa keittää melun vuoksi. Seuraavalla reissulla oli kaverilla oli taas sinolia mukana.
Osa retkeiliöistä sanoo että Sinolilla toimiva Trangia on hidas. Minusta se on hyvä, kun ei tarvitse kytätä vieressä koko ajan.
Laitan Trangiaan tulet ja alan pystytellä telttaa tai jotain muuta. Ruoka valmistuu kuin itsestään ilman kiireitä.
En halua enään kaasupoltinta. On niistäkin kokemusta, mutta jotenkin enemmän tehty hernekeiton lämmittämistä varten kuin useamman päivän retkelle ruuanlaittoa varten.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 18, 2011 9:37 am 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 05, 2007 10:50 am
Viestit: 643
Paikkakunta: Ylikiiminki
Pyörä: XTZ750
Ääni trangialle. Ku käyttää Marinolia, niin nokeamisen kans ei tuu ongelmia (vs Sinol...). Litran puteli piisaa meleko moneen soppaan. Myös sakemannien litkut palaa asiallisesti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 18, 2011 10:01 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 9:58 pm
Viestit: 315
Paikkakunta: Hollola
Pyörä: Adve-Gessu yms
Omassa käytössä on ollut rinnan Trangia kesä- ja talvipolttimilla, Primus Multifuel ja joku merkitön kaasupoltin.

Lopputulemana lukuisten reissujen jälkeen on että Trangia kulkee mukana ja näkee paljon käyttöä, mutta kaikkein mieluiten järjestän itseni tulille. Multifuel on tehokas, nopea mutta ylläpitoa ja räveltämistä vaativa. Kaasupatruunoita en millään jaksa hommata eikä kovilla pakkasilla homma pelitä.

Ääni siis Trangialle, mutta suositus että hommaat myös talvipolttimen niin nopeutuu ja yksinkertaistuu pakkaskelin puuhat. Aluslautasta ei tarvitse kuljettaa mukana jos on tilanahtautta, palanen foliota ajaa saman asian.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 18, 2011 10:02 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Viestit: 2650
Paikkakunta: Pori
Pyörä: TR 650, 350EXC-F
Näillä keleillä Trangian kanssa kannattaa käytää kynttilää polttimen alla. Nopeuttaa paljon ruuan lämmittämistä. Näin ainakin vuonna -87, kun oli pakko harrastaa ulkoruokintaa.

Happi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 18, 2011 10:37 am 

Liittynyt: Ti Huhti 13, 2010 10:31 pm
Viestit: 42
Pyörä: KTM SXC 625
Trangia varmaan monikäyttösin, varsinkin jos hommaa trangiaan menevän kaasupolttimen lisäksi. Pakkasella kaasukin toimii ok, se vaan pitää saada tulemaan nesteenä letkuun eli pullo ylösalaisin. Tämän jälkeen liekin päällä oleva esilämmitykierukka kaasuttaa nesteen. Ei kylmennä entisestään pulloa ja kaikki kaasun komponentit tulee tasaisesti ulos. Miinuksena on tällöin tehonsäädön puute, eli liekki palaa täysillä. Marinolin ja kaasun etuna on huoltovapaus ja toimintavarmuus.
Trangian kaasupoltin: http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp ... keittimiin

Trangian vaihtoehtona kaasu jossa siis poltin letkulla kaasupulloon ja kylkeen rosterikattilat. Alumiinin käyttö ruoanlaitossa pidemmän päälle ei tee ihmiselle hyvää, varsinkaan happamien aineiden kanssa. Satunnaisessa retkeilyssä ei tietysti haittaa, mutta rosterikattilat ei paina sen enempää. Miinuksena on trangiaan nähden tuulisuojan puuttuminen/jonkin foliohimmelin mukanakantaminen tuulisuojaksi.
Esim. poltin: http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp ... ider+Stove
ja kattilat: http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp ... inpannu%29

Multifueljutut toimii varmasti monessa, vaativat vaan säännöllistä huoltoa ja huolellisen esilämmityksen toimiakseen. Itsellä ei juuri näistä kokemusta. Ilmeisesti eri polttoaineille eri suuttimet joita vaihdettava.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 18, 2011 10:51 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Viestit: 2265
Paikkakunta: paimio
Pyörä: Pan European 1991
Onkos toi mini sit turhaa gramman viilaamista? Paljonki epäkäytännöllisempi mitä noi isommat?
Kiikkerämpi varmaan.
Mini:http://www.scandinavianoutdoorstore.com/retkiruokailu-ja-juomahuolto/retkikeittimet/28-t-mini-non-stick/
Kuva

Normaali:
http://www.scandinavianoutdoorstore.com ... t/25-1-ul/
Kuva

Oma käyttö olis varmaan melko satunnaista jonku sopan/nuudelin lämmitystä ja tietty kahvin keittoo. Kahvinki varmaan keittelee tuolla samalla kattilalla sen mitä itse tarvii ettei tarvii erikseen pannua saatikka montaa kattilaa.

Non-stickit ajaa varman saman asian mitä noi rosterikattilat, tietty eri asia kuinka kauan pinnoitteet säilyy mopon kyyris ehjänä. :roll:

Mitäs muuta kannattaa hommata samaan kertaan?

Ootteko kuskannu polttoaineet ihan myyntipulloissa vai oikein siihen tarkoitetussa pullossa
Kuva

_________________
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 18, 2011 11:07 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 8:44 pm
Viestit: 716
Pyörä: k
Noitten bensa ynm litkuja polttavia keittimiä ei sitten kannata teltan absidissa käyttää.
Leimahtelevat sit joskus aika kivasti. Nyt käytössä Primus Gravity loisto peli.
Kaasua kuluu kyllä aika vähän,ovat tehokkaita nuo polttimet.
T Jarski


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 18, 2011 11:41 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2169
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L 16' ja K75 RT projekti '92
Jos kriteerinä on polttoaineen saatavuus muualtakin, kuin Länsi-Euroopasta, Pohjois-Amerikasta ja Nepalista (kiipeilymaa), niin se sulkee kaasukeittimet pois. Noita vakio-kaasupatruunoita voipi olla mahdoton löytää vähänkään syrjemmältä Venäjältä, Afrikasta ja Etelä-Amerikasta. Sama koskee Trangiaa ja sen syömää spriitä.

Eli jos tarkoitus on reissata myös idässä pitkiä reissuja, on oikeastaan ainut vaihtoehto nuo monipolttoainekeittimet, jotka sitten mallista riippuen syövät bensaa, dieseliä, valopetrollia tms. Jenkeissä kannattaa yrittää ostaa White gas -nimistä tököttiä, joka vastaa suurinpiirtein Suomen puhdistettua pienkonebensiiniä.

Monipolttoainekeittimien hyvä puoli on teho, yleensä noin 3 kW, sekä se, että ne syövät monenlaista palavaa nestettä, eli miltei joka paikasta on mahdollisat saada käypää polttoainetta. Osa saattaa vaatia suuttimen vaihdon eri polttoainelaaduille ja likainen diesel nokeaa suuttimen nopeasti, eli voi vaatia nuohousta kesken reissun. Huono puoli on, että ainakin valopetrolilla ja dieselillä poltin vaatii esilämmityksen (lasketaan vähän polttoainetta varsinaisen polttimen alla olevaan kuppiin ja sen avulla esilämmitetään poltin) ennenkuin polttoaine höyrystyy polttimessa ja syttyy. Ne suuret liekit, joilla voi polttaa teltan kattoon reiän (tai kulmakarvat) syntyvät juuri tässä esilämmitysvaiheessa. Toinen huono puoli on meteli, joka on poikkeuksetta kaikissa kova tohina. Kolmas huono puoli ainakin joissakin malleissa on tehon olematon säätö. Vanhemmat (esim. MSR XGK II) tuppaavat olemaan on off -mallia, uudemmissa on joko kohtalaisesti tai hyvin toimiva tehon säätö, mutta ihan haudutus ei välttämättä onnistu hyvin. Tuulisuoja pitää myös olla erikseen mukana, ettei lämpö karkaa harakoille. MSR:ssä mukana tulee paksu alumiinifolio, joka kietaistaan tuulisuojaksi keittimen ja kattilan ympärille. Huono puoli on myös vikaherkkyys, koska pulloon pumpataan aika kova paine, eli varatiivistesarja pitää olla aina mukana. Itse en ole joutunut vielä 10 vuoteen tuohon Dragonflyhin tiivisteitä tai pumppua vaihtamaan, mutta sen toiminta loppuu siihen paikkaan kun pumppu tai tiiviste hajoaa.

Itselläni on kesäkäyttöön Primuksen pullon päälle ruuvattava pieni kaasukeitin Micron ja talvikäyttöön MSR Dragonfly monipolttoainekeitin. Trangia kaasupolttimineen painaa melkein kaksi kiloa... meni myyntiin jo vuosia sitten. Trangia on helppokäyttöinen, turvallinen ja toimintavarma, mutta tehoton ja raskas kaasu- ja monipolttoainekeittimiin verrattuna.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 18, 2011 11:48 am 

Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Viestit: 634
Pyörä: -
Täälläkin on tullut jatkettua viinan kanssa lutraamista vaikka kaasua ja monipolttoainekeitintä olisi ollut tarjolla. Yksinkertaisuus viehättää tässäkin asiassa ja vaikka teho olisikin pienempi minulla ei ole retkeillessä mitään muuta kuin aikaa. Astioiden nokeutuminen ei ole muodostunut haitaksi asti kun on muistanut lantrata hiukan spriitä vedellä. Jos on ostanut kahvipannun tapaisia irtoastioita niin ne kannattaa säilyttää paperipussissa kuivumisen vuoksi, muovipussissa jää märäksi tuloksena joko hapettumia tai kasvustoa. Trangian oma polttoainepullo tuli myös joskus muinoin hankittua ja on ollut hyvä ostos.


Viimeksi muokannut Jari päivämäärä Pe Helmi 18, 2011 12:25 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 18, 2011 12:00 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 8:44 pm
Viestit: 716
Pyörä: k
Tuon keittimen mallin itsella ratkaisi juurikin tarve. ELi missa ja minka verran sita soppaa todellisuudessa reissussa tekee. Kilolla kaasua keittelee jo aika monet sopat. T. Jarski


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 18, 2011 12:06 pm 

Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm
Viestit: 1582
Eipä monipolttoainekeitin vaadi mitään ihmeempiä huoltamisia. Tottakai vaikka ennen reissua kannattaa tarkistaa esim. pumpun männän kunto ja tiivisteet mut käytössä toimii ilman ongelmia paitsi jos käyttää autobensaa jolloin voi suutin nokeentua. Mukana tulleella neulalla senkin saa auki.
Kaasu on ehkä helpoin ja energiatiheydeltään parasta. Nuo jälkipoltin keittimet eli monipolttoainehärvelit pitää poikkeuksetta aika hurjaa melua. Ja se liekkipallo joka monipolttoainekeittimessä syntyy johtuu ihan väärästä käytöstä; esilämmitys pitää olla tarpeeksi pitkä niin ei tsupsauttele enää tulipalloja. Kantsii hommata malli jossa on polttimessa hienosäätö koska muuten saa huudattaa keitintä aina täysillä.

Länsimatkailuun ehkä ottaisin ehkä kaasukeittimen mut muualle tuollasen monipolttoaine mallin. Muutaman kerran on tullu laskettua huoltoaseman letkusta pullo täyteen mut mieluusti kantsii käyttää Neste Green pienkonebensaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 18, 2011 12:14 pm 

Liittynyt: To Tammi 03, 2008 11:14 am
Viestit: 334
Paikkakunta: Valkeala
Pyörä: DL 650 V-Strom
Tuffe kirjoitti:
Ääni trangialle. Ku käyttää Marinolia, niin nokeamisen kans ei tuu ongelmia (vs Sinol...). Litran puteli piisaa meleko moneen soppaan. Myös sakemannien litkut palaa asiallisesti.

Myös täältä ääni Trangialle. Nokeamisen ehkäisyyn vielä pieni "kikka-kolmonen"; lisää Marinolin sekaan n. 10 % vettä.

_________________
Älä sano, ettet osaa jos et ole vähintään paria kertaa kokeillut.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 67 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com