Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on To Maalis 21, 2019 2:49 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 150 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Syys 24, 2009 7:49 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2169
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L 16' ja K75 RT projekti '92
Tulipa sitten hankittua ebaystä tuollainen, kun halvalla sain. Suomessa noita saa Stormista. Innostuin asiaan, kun Vesterisen Tapsa esitteli sen viimeisessä Moto1 -lehdessä. Westy oli ajanut OSCO:lla ketjuja voidellen 18 tkm tänä kesänä ja oli kovasti tyytyväinen. Koitan skannailla tuon westyn artikkelin sinne kurapyörän gmailiin, kunhan pääsen käymään konttorilla. Omia kokemuksia tulee muutaman viikon kuluttua, kunhan laite kotiutuu ensin Saksasta ja löytää paikkansa pyörästä.

Käsittääkseni tuo on täysin mekaaninen vehje, eli ei tarvitse sähköä. Kerran tankilliselle vetaistaan jonkinlaista jousikuormitteista mäntää, minkä jälkeen ajetaan vajaa kilometri kävelyvauhtia. Tuolla matkalla mäntä palautuu normaaliasentoon ja antaa samalla riittävän määrän öljyä ketjulle seuraavaan rasvaukseen saakka.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Syys 24, 2009 9:01 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Viestit: 3104
Paikkakunta: Tornio
Pyörä: KTM690R/SM
Onkohan tuossa nimessä joku virhe, mun kävelyvauhdilla kilsaan menee liki 10 minuuttia...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Syys 24, 2009 9:08 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2169
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L 16' ja K75 RT projekti '92
Pasi kirjoitti:
Onkohan tuossa nimessä joku virhe, mun kävelyvauhdilla kilsaan menee liki 10 minuuttia...

Vaikea sanoa kun en ole vielä vehjettä nähnyt. Sen, mitä Westyn artikkelista ymmärsin, niin sen männän nykäiseminen kestää tuon sekunnin. Sen jälkeen pitää sitten ajaa noin 500 metriä 10-15 km/h tuntivauhtia.

Kun vehje on hollantilainen, niin voisi kuvitella sen olevan alun perin kehitetty polkupyöriin, siksi laite ei käytä sähköäkään. Polkupyöräilijälle tuo vauhti on sopivaa verryttelyvauhtia, mutta itselleni tuo sopii hyvin, viimeisen pätkän kylätietä ennen kotiin tuloa voi ihan hyvin ajaa tuota vauhtia ja eiköhän tuo onnistu reissussa tankille mennessäkin. Ihmetelkää ensi viikolla sitä Westyn artikkelia kurapyörän gmailista, tai ostakaa uusi Moto1 -lehti, siinä oli Stelvio NTX:n koeajokin.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 25, 2009 8:38 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Tammi 17, 2007 7:13 pm
Viestit: 114
Paikkakunta: Liperi
Pyörä: LC 4 ja 8
Paljos tuolla on hintaa stormin kaupassa kun en löytäny tuosta vekottimesta mitään mainintaa niitten sivuilla?

_________________
Karjalassa kajahtaa..Lc 4 ja 8


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 25, 2009 9:05 pm 
Avatar

Liittynyt: To Loka 30, 2008 10:45 am
Viestit: 59
Paikkakunta: Ollinkuja
Pyörä: -KTM 690
Eikös se ole tuo?

http://www.storm-motor.fi/shop/Publishe ... e=BER-OSCO

_________________
Jos se on kaljaa. Muutamme sen kaljamahaksi. kaljamaha.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 25, 2009 11:01 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Viestit: 1830
Paikkakunta: Upper Sawo
Pyörä: Bao Mao + 501
-AJ- kirjoitti:

Onpas melkoisen kallis. Odotin tuon olevan edullisempi - ohhoh. Ei tule minun vekottimeen, kun saa ajon aikana napista säädettävän version hieman kalliimmalla tai sitten ajon aikana pumpattavan manuaalivekottimen sikapaljon halvemmalla. Eipähän tartte silloin ollla pölyssä ja vedessä pumppaamassa jokaisessa mutkassa, kuten tuon OSCOn olen ymmärtänyt tarvitsevan.

_________________
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 29, 2009 10:16 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2169
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L 16' ja K75 RT projekti '92
Laitoin kurapyörän gmailiin tuon westyn artikkelin Moto1 7/2009 -lehdestä, lukekaa sieltä viisaamman kokemuksia.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 01, 2009 3:05 pm 

Liittynyt: Pe Heinä 18, 2008 6:59 pm
Viestit: 376
Paikkakunta: Haukipudas
Pyörä: Desert Express
Mulla on asfalttikoneessa ollut tämän kauden tuollainen OSCO ja olen ollut tyytyväinen. Asennus ja käyttö on vaivatonta ja ketjut ovat olleet hyvin öljyttynä. Kurapyörässä en ole oscoa kokeillut.

Totta on, että tuo on Stormilla aika kallis - itse ostin laitteen 30 prossan alennuksella, jonka sain kanta-asiakkaan etuna edellisen vuoden ostojen perusteella.
Kontrollifriikkinä en halunnut automaattista rasvaria, vaan öljyämisestä päätän minääää :lol:

Varsinainen öljyäminen on ihan oikeasti simppeli juttu, kunhan sijoittaa laitteen sopivaan paikkaan. Ja öljyämisen aikana on ajettava HITAASTI. Öljynkulutus on tietysti jokaisesta itsestä kiinni, mutta minä ainakin olen päässyt spray-hommiin verrattuna aika vähillä öljyillä. Pakkauksen mukana tuleva öljyn loputtua ostin Scottoilerin öljyä, se ei ole kovin kallista ja hyvin on toiminut.

Lehtijutussa mainittu tarran irtoaminen tapahtui mullakin, asia korjaantuu pienellä ruuvilla. Pelkästään nippusiteillä laitetta ei kannata kiinnittää, se ei pysy käytössä hyvin paikallaan - eiku ruuvit kehiin.

Summa summarum: en palaa spray-pullojen kuskaamiseen pitkillä reissuilla.


Viimeksi muokannut ekes päivämäärä Ti Elo 23, 2011 5:03 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 22, 2009 9:58 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2169
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L 16' ja K75 RT projekti '92
OSCO saapui viimein maanantaina, seilattuaan Suomen DPD:n (joka toimittaa Hermeksellä Saksasta lähteneet paketit Suomessa) mokan takia edestakaisin pitkin Uuttamaata pari viikkoa, Nummelan Matkahuoltoon.

Ensivaikutelma on hyvä, rakenne on tukevan ja laadukkaan tuntuinen, yksinkertainen ja toiminta on helppo ymmärtää. Asennusohjeet ovat hyvät. Pyörä on vain tuon rengasrikon takia maakunnissa. Haen sen tänä iltana kotiin, jos ulkorengas ei ole sökö. Viikonloppuna en vielä OSCOn asennukseen ehdi, kun lupauduin siskolle muuttomieheksi, mutta lupaan OSCOn kurapyöräkokemuksia vielä tälle syksylle.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Loka 23, 2009 2:27 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2169
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L 16' ja K75 RT projekti '92
Sainkin rengashommat hoidettua sen verran aikaisin eilen, että heitin vielä OSCOn illalla paikalleen. Hommaan kului ihmettelyineen noin tunti, mukana tulleita hyviä ohjeita seuraten. Stormin sivuilta löytyi myös suomenkieliset ohjeet, mutta eipä niitä juuri kaivannut, sen verran yksinkertainen homma oli.

Ensin ketjusuoja irti ja suuttimelle reikä sopivaan kohtaan, eli hammasrattaan noin klo. puoli yhteen, kun Dakarissa on ketju pyörän oikealla puolella. Suutin ruuvilla kiinni. Sitten letkunkiinnittimet ketjusuojaan kiinni, ruuveila varmistaen.

Säiliölle löytyi luonteva paikka takarungon ruuvin alta, mukana tulleella kiinnikkeellä säiliön sai siihen hyvin kiinni. Voi olla, että säiliö on vähän saappaan tiellä, asia selviää koeajolla. Tarvittaessa säiliötä on vara siirtää noin tuuma yläviistoon, kauemmas saappaasta, kääntämällä kiinnike toisinpäin. Ylimääräinen letku kierretään kiepille nippusiteillä sopivaan paikkaan, katkaista sitä ei ohjeiden mukaan saa. Vaikeinta oli asetella kiepit niin, ettei letku hankaa kovin pahasti mihinkään jousituksen liikkuessa.

Laitteen toiminta on hyvin yksinkertainen. Säiliössä on sisällä pieni sylinteri ja siinä jousikuormitteinen mäntä. Kun ketjun rasvaus tulee ajankohtaiseksi, nykäistään mäntä yläasentoon kävelyvauhdissa, jota jatketaan kunnes mäntä palautuu alas pumpaten samalla vakioannoksen öljyä ketjulle. Voitelun pitäisi riittää samat muutama sata kilometriä kuin perinteisellä tyylillä voidellen. Jos liikenne tms. estää matelun, niin homman voi hoitaa myös keskiseisontatuella joko käsin tai 1:llä tyhjäkäynnillä takaratasta pyörittäen. Mutta tämä on siis kaikki vielä teoriaa ja Moto1-lehdestä westy:n artikkelista luettua, kertoilen kokemuksista kun niitä kertyy.


Liitteet:
Suutin.jpg
Suutin.jpg [ 87.81 KiB | Katsottu 9669 kertaa ]
Letku.jpg
Letku.jpg [ 94.99 KiB | Katsottu 9666 kertaa ]
OSCO.jpg
OSCO.jpg [ 71.85 KiB | Katsottu 9710 kertaa ]

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 29, 2009 9:45 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1750
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE
Eikös tuo kannattaisi asentaa niin, että se syöttää vaikka eturattaan kylkeen, niin voisi ruikkia vauhdissa aina tarvittaessa?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Loka 30, 2009 12:32 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Viestit: 2660
Paikkakunta: Uleåborg
Pyörä: AT RD07a IBA
skuikka kirjoitti:
Eikös tuo kannattaisi asentaa niin, että se syöttää vaikka eturattaan kylkeen, niin voisi ruikkia vauhdissa aina tarvittaessa?


Onkos sillä mitään eroa, minne "sen" ruikkaa? :P Ketjun nopeus (m/s) on sama joka paikassa, ja jos keskipakoisvoima kiskoo öljyt ketjusta, niin ei sillä ole väliä missä kohden se on kyytiin ruikattu.

_________________
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Loka 30, 2009 9:59 am 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2607
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
rainerb kirjoitti:
skuikka kirjoitti:
Eikös tuo kannattaisi asentaa niin, että se syöttää vaikka eturattaan kylkeen, niin voisi ruikkia vauhdissa aina tarvittaessa?


Onkos sillä mitään eroa, minne "sen" ruikkaa? :P Ketjun nopeus (m/s) on sama joka paikassa, ja jos keskipakoisvoima kiskoo öljyt ketjusta, niin ei sillä ole väliä missä kohden se on kyytiin ruikattu.

Jos öljy ruikataan ketjun ulkopuolelle, ketjun tullessa ketjupyörän kohdalle haluaa öljy jatkaa matkaa tangentin suuntaisesti eli lentää pois ketjun pinnasta. Jos öljy ruikataan ketjun sisäpuolelle rattaan sivulle, öljy tässäkin tapauksessa jatkaa matkaa tangentin suuntaisesti, mutta koska siellä on ketju vastassa öljy painautuu ketjun sisäpintaa vasten.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Loka 30, 2009 10:26 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2169
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L 16' ja K75 RT projekti '92
Voipihan se olla noinkin. Tuo on nyt kuitenkin asennettu ohjeen mukaisesti, noin sen on Westykin asentanut, ja hänellä on jo käyttökokemuksiakin. Kaipa juuri tuosta asennustavasta johtuen on ketjua rasvattaessa ajettava hyvin hiljaa, ykkösellä tyhjäkäynnillä, silloin ei rasva lennä mäkeen vaan imeytyy ketjun lenkkien väliin. OSCOllahan rasvataan ketjua vain silloin kuin itse halutaan.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Loka 30, 2009 7:09 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1750
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE
Olen noita kotitekoisia rasvareita asennellut tuonne sisäpinnalle juuri siksi ettei tarvitse hissutella tuon rasvauksen takia, vaan voi vaan ruikata vaikka kahlaamisen jälkeen turhia himmailematta.
Jarruputken pätkästä on helppo väännellä sopiva suutin.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 150 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com