Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Kesä 25, 2018 11:00 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 134 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Hyvät korvatulpat?
ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 12:13 am 

Pyörä: KTM 450 EXC
Koheltaja kirjoitti:
Enskalla en juuri tulppia käyttänyt kun sen kanssa kypärä oli hiljaisempi, nykyisessä mopossa ilma pyörteilee kypärän kohdalla niin on pakko käyttää tulppia. Oikea korva alkaa normi tulppien kanssa oireilemaan 1-2 tunnin jälkeen ja on kokeiltu erilaisia tulppia, pitää varmaan kokeilla seuraavaksi valutulppia.

Oletko kokeillu Apteekista saatavia "vihreitä kuusia" jonka lisäksi kädellä tarkkaillu, että missä menee ilmavirrat pyörän nokasta? Nyt sulla kuitenki mitä ilmeisemmin kovemmat vauhdit, kuin enskassa niin se ilmavirran paukutus on se joka korvat ja sitä mukaa kropan lyö sekaisin. Koita ohjata ilma pois suoraan naamalta (yli) tai päästä suoraan rintaan (tietty hidastaa vauhtia.. :) )

Profiili  

ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 3:47 am 

Pyörä: XCountry
Koheltaja kirjoitti:
Enskalla en juuri tulppia käyttänyt kun sen kanssa kypärä oli hiljaisempi, nykyisessä mopossa ilma pyörteilee kypärän kohdalla niin on pakko käyttää tulppia. Oikea korva alkaa normi tulppien kanssa oireilemaan 1-2 tunnin jälkeen ja on kokeiltu erilaisia tulppia, pitää varmaan kokeilla seuraavaksi valutulppia.

Olen kokeillut noin kymmenen vuotta Finfonicin pehmeästä silikonista valettuja tulppia. Niissä on vaihdettava vaimennuskapseli, joita käytän 15db ja 25dp vaimennuksilla, tarpeen mukaan. Ei paina eikä rasita korvaa pitkässäkään ajossa (1,5vrk putkeen) Ei tarvitse ottaa pois taukojen ajaksi koska puheen kuulee hyvin varsinkin 15db filtterillä, jota käytän enskatyyppisessä ajossa. Voin luvata että saat joulukuuset yms. unohtaa tämän jälkeen. Maksaa toki parisataa, mutta ei se paljoa kymmenellekin vuodelle tasattuna.

kts. http://www.matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=2238

Profiili  

ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 6:58 am 

Pyörä: XT660R
On kokeiltu kuusitulppia, niitä käytin aikoinaan duunissa päivät pitkät ja pystyn käyttää niitä ilman kypärää vaikka kuinka kauan. Mutta kun lyö kulhon päähän niin jossain vaiheessa alkaa koskee korvaa. AT:n pleksiin olen kokeillut ohjaimia ja en saanut siitä oikein mieleistä, tai sitten siitä tulee isopleksinen pappatunturi ja sehän ei taas mulle nappaa. Ei toi niin paljoa paukuta että se häiritsisi mutta kyllä se varmaan tekee kypärään liikehdintää. Eilen illalla tutkiskelin niin pitää vielä lyhentää tulppia, vähän vaikutti siltä että tulpan ulkopää nojaa kypärän pehmusteeseen ja tulppa valuu vähitellen kiinni tärykalvoon.

Täytyy tutustua noihon valutulppiin mikä olisi sopiva mun käyttöön, hyville tulpille on tarvetta muuallakin kun kypärän sisällä.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 8:40 am 

Pyörä: Honda CRF 1000 L 16'
Länskäri kirjoitti:
Olen kokeillut noin kymmenen vuotta Finfonicin pehmeästä silikonista valettuja tulppia. Niissä on vaihdettava vaimennuskapseli, joita käytän 15db ja 25dp vaimennuksilla, tarpeen mukaan. Ei paina eikä rasita korvaa pitkässäkään ajossa (1,5vrk putkeen) Ei tarvitse ottaa pois taukojen ajaksi koska puheen kuulee hyvin varsinkin 15db filtterillä, jota käytän enskatyyppisessä ajossa. Voin luvata että saat joulukuuset yms. unohtaa tämän jälkeen. Maksaa toki parisataa, mutta ei se paljoa kymmenellekin vuodelle tasattuna.

kts. http://www.matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=2238

Istuvatko nuo Finfonicit miten syvällä korvassa? Ostin viime syksynä Alpine Moto-Safe -tulpat, kun niitä kovasti kehuttiin. Vaimennus olikin ihan tuoreiden EAR-tulppien tasoa, mutta ongelmaksi muodostui se, että vaikka lyhensin "vaimentimien" kantaa hieman, jäi tulppa silti liian pitkälle ulos korvasta ja osui kypärään. Asfaltilla asia ei haittaa, mutta soratiellä haittaa kun kypärä pakkaa kuoppien ja kivien myötä vähän tärisemään päässä. Tärinä, ja liian ulkonevat tulpat aiheuttivat tuollaisilla kumitulpilla pumppausefektin, minkä tuloksena korvat soivat illalla huomattavasti enemmän kuin EAR-tulpilla. Altan postitien jälkeen möin Alpinet pois ja palasin EAR-tulppien käyttöön. Uusi pari joka päivälle ja vaimennus on ok. Pitkälle reissulle pitää vaan täyttää tankkilaukku korvatulpilla... :lol:

Profiili  

ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 9:36 am 

Pyörä: 950 Adv -04
Aika tasan korvan kanssa olevat, itellä on kypäräpuhelimen kuulokkeetkin vielä pehmustekuopissa, eikä pahemmin osu pehmusteisiin. Oikein kovaa kun röykyttää kypärää päässä, saattaa nuokin hieman liikkua, mutta sormella on helppo painaa takasin ottamatta kypärää päästä.

Enemmän kuin tyytyväinen oon ollut, kolme vuotta olleet käytössä. Välillä tulee pidettyä 12h korvissa, eikä tuota ongelmia. Paluuta entiseen ei enää noiden jälkeen ole, se on pakko myöntää. Suunnaton vitutus valtasi mielen kun noi oli viikon hukassa ja piti töitä tehdä peltorit päässä.
15db vaimetimet on olleet alusta asti, nyt ajattelin kokeilla myös 25db versioita kun tulee seuraavan kerran asiaa Vaasaan.

Linkkien takana muutama kuva korvassa olevista. Tulipahan otettua ensmäinen "peiliselfie" :lol:
LINKKI LINKKI2

Profiili  

ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 10:15 am 

Pyörä: Pan European 1991
Tuli tuossa viime syksynä teetettyä elacin muotoonvaletut tulpat mutta en tiiä menikö joku pieleen ku mulla vaan kipeytyy korvat niiden kanssa. Nyt on varmaan turha enää mennä valittaan, syksyllä vaan tuli niin vähän pidempii ajoja ettei tuota huomannu.

Howard Leightin 303S tulppia on tullu käytettyy pidemmän aikaa ja ne on melko hyvät tällästen ahtaiden korvakäytävän omaavalle. Noi kuusimalliset kipeyttää tosi nopeesti korvan.

Onko vinkata jotain muita kapealle korvakäytävälle sopivia tulppia?

Profiili  

ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 10:26 am 

Pyörä: BMW F800GS
Mulla nuo Howard Leight tulpat ei meinaa oikein millään pysyä korvissa. Kovasti yrittänyt kyllä asetella. Hyvin harvoin olen saanut ne sellaiseen asentoon (tai tungettua niin syvälle) että olisi edes taukojen väliä pysynyt tiiviisti korvissa. Yleensä jompi kumpi pullahtaa pois jo kypärän päähän laittamisessa :(

Melko yksilöllistä hommaa tämäkin...

Profiili  

ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 10:48 am 

Pyörä: Yamaha RD
Onkos kukaan muu tehnyt itse muotoon tehtyjä tulppia. Tilasin Englannista 2k silikoonia joka sekoitetaan 1/1 ja tungetaan korvaan ja muotoillaan päällipinnaltaan sopivaksi. Jos olis normaalin muotoiset käytävät korvissa, niin melko helposti saa tehtyä, mutta itsellä oikeassa korvassa käytävä todella pieni ja valmiista mitattuna 1.5 x 5. Tuo vaikeuttaa monien tolppien käyttöä, earin tyyppiset voi unohtaa samointein, ei vain saa paikalleen.
Tyytyväinen olen ollut noihin, prätkällä ajetussa ei kylläkään vielä ole kokemusta paljoa, kakstahtisen äänet kyllä häviää melko tehokkaasti. Kierrosluku mittaria alkoi kaipaamaan yli satasen vauhdeissa, kun ei osannut ajaa oikealla vaihteella, ei vaan kuullut moottorin ääniä.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 11:13 am 

Pyörä: SE
t.t.tammi kirjoitti:
Tuli tuossa viime syksynä teetettyä elacin muotoonvaletut tulpat mutta en tiiä menikö joku pieleen ku mulla vaan kipeytyy korvat niiden kanssa. Nyt on varmaan turha enää mennä valittaan, syksyllä vaan tuli niin vähän pidempii ajoja ettei tuota huomannu.

Howard Leightin 303S tulppia on tullu käytettyy pidemmän aikaa ja ne on melko hyvät tällästen ahtaiden korvakäytävän omaavalle. Noi kuusimalliset kipeyttää tosi nopeesti korvan.

Mene vaan valittamaan, veikkaan että saat uudet, suhtautuivat ainakin tuolla Tamrexissa erittäin vakavasti sopimattomuuteen ja muistaakseni sanoivat sen valmistajankin linjaksi. Itselläni kävi noiden kanssa samoin, tosin alle parin kuukauden jälkeen totesin etteivät toimineet kuten toivoin, mulla myös kapeat korvakäytävät. Tehtiin uudet lyhyemmät ja nyt on hyvät.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 11:58 am 

Pyörä: 125 GS, 390 FE, DR-Z 400 S
Tilasin jokunen vuosi sitten täältä:

http://www.earplugstore.com/custom-diy-ear-plugs.html

Tuollaiset "valettavat" tulpat (ez-form). Vie kohinan pois ja pystyy pitämään pidempiäkin jaksoja korvassa koska eivät työnny kovin syvälle. Ei ole kallis kokeilu.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 2:26 pm 

Pyörä: Austria Twin
MTRO kirjoitti:
Tilasin jokunen vuosi sitten täältä:

http://www.earplugstore.com/custom-diy-ear-plugs.html

Tuollaiset "valettavat" tulpat (ez-form). Vie kohinan pois ja pystyy pitämään pidempiäkin jaksoja korvassa koska eivät työnny kovin syvälle. Ei ole kallis kokeilu.

Jos ei malta odottaa että tulee ulkomailta niin Clas Ohlson ainakin myy samaa settiä. Oisko ollu 20 e pintaan. Tein tosta mömmöstä tulpat ja oma huomio oli että ohjeen mukaan tehtynä tulee liian isot kypärän alla pidettäväksi. Onnekseni siitä riittää harjoitteluun. Toiseen vähensin mömmön määrän ja leikkelin vkelä ylimääräistä pois niin aletaan olla hehtaarilla.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 6:13 pm 

Pyörä: CRF1000L
mek kirjoitti:
Ostin viime syksynä Alpine Moto-Safe -tulpat, kun niitä kovasti kehuttiin. Vaimennus olikin ihan tuoreiden EAR-tulppien tasoa, mutta ongelmaksi muodostui se, että vaikka lyhensin "vaimentimien" kantaa hieman, jäi tulppa silti liian pitkälle ulos korvasta ja osui kypärään.

Mulla on noiden tulppien kanssa päinvastainen ongelma, tulpat menee turhankin syvälle että saa kunnollisen vaimennuksen aikaan. Välillä on aika työ kaivella tulppia pois korvista. Saisivat olla hieman suurempia halkaisijaltaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 8:47 pm 

Pyörä: Laku
Aiemmin ketjussa kehumani Finfonicin tulpat ovat edelleen samat käytössä. Noilla on ikää kohta jo varmaan kymmenen vuotta ja hienosti pelittävät edelleen. En osaa enää ilman niitä lähteä liikenteeseen ollenkaan.

Edit: Piti oikein tarkistaa, ensimmäistä kertaa ne olivat päässä Norjanreissulla kesäkuussa 2006

Liitteet:
Tiedoston kommentti: Korvatulppia testaamassa
Img_6159.jpg
Img_6159.jpg [ 66.77 KiB | Katsottu 1190 kertaa ]

Profiili  

ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 10:06 pm 

Pyörä: 1200 gs adv
Kipa kirjoitti:
t.t.tammi kirjoitti:

Mene vaan valittamaan, veikkaan että saat uudet, suhtautuivat ainakin tuolla Tamrexissa erittäin vakavasti sopimattomuuteen ja muistaakseni sanoivat sen valmistajankin linjaksi. Itselläni kävi noiden kanssa samoin, tosin alle parin kuukauden jälkeen totesin etteivät toimineet kuten toivoin, mulla myös kapeat korvakäytävät. Tehtiin uudet lyhyemmät ja nyt on hyvät.

Teetin Tamrexissa Elacin tulpat pari kesää sitten, erinomaista palvelua alusta loppuun - varmasti ottavat palautteen asiallisesti ja hoitavat kuntoon.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Heinä 24, 2015 11:14 am 

Pyörä: 1190Adv, 660SMC
mek kirjoitti:
Istuvatko nuo Finfonicit miten syvällä korvassa? Ostin viime syksynä Alpine Moto-Safe -tulpat, kun niitä kovasti kehuttiin. Vaimennus olikin ihan tuoreiden EAR-tulppien tasoa, mutta ongelmaksi muodostui se, että vaikka lyhensin "vaimentimien" kantaa hieman, jäi tulppa silti liian pitkälle ulos korvasta ja osui kypärään.

Kun tilaa Finfonicin tulpat, niin maininta tilaukseen, että tulevat MP-käyttöön. Näin minulle ainakin neuvottiin. Tekevät silloin kai vähemmän ulkonevat tulpan kannasta. Silti jouduin itse hieman vielä antamaan puukkoa tulpilleni. Ilman kypärää olivat aivan täydelliset, mutta kypärän kanssa ei toiminut. Mulla on sen verran iso korvakäytävän reunassa oleva nipukka, että se ylettyy vaimentimen ympärillä olevan kauluksen päälle. Se kaulus on tulpassa sellainen muoto, mikä ei enää ole tullut mun korvaani tehdystä valoksesta. Kypärä painoi nipukkaa tätä reunusta vasten ja tuska oli jo puolen tunnin jälkeen melkoinen. Veistin Nahkamiehellä kauluksen pois tuolta kohtaa eikä sen jälkeen ole ongelmaa ollut. Jos tulppia joutuisi uusimaan useinkin kannattaisi nipsaista korvasta sivuleikkureilla se nipukka pois.
Liitteet:
Tulppa.jpg
Tulppa.jpg [ 23.59 KiB | Katsottu 1093 kertaa ]

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 134 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com