Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Joulu 12, 2017 1:56 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Elo 07, 2017 5:30 pm 

Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
Viestit: 481
Paikkakunta: Raisio
Pyörä: Triumph Tiger 800 XC
En ole vielä päässy ajamaan. Koko oli L ja x551:n on myös L, mutta nyt jo viisi vuotta vanha ja päähän asettunu.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 08, 2017 1:31 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Touko 20, 2005 9:33 am
Viestit: 529
Paikkakunta: Littoinen, Lieto
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Mites Sukke tuo ajolasien/crossilasien remmi mahtuu kypärän ja visiirin välistä kulkemaan? Näyttää kuvissa siltä, että ei ole yhtään suunniteltu ko.tilannetta ajatellen. Itse ajelen X551:llä oikeastaan aina visiiri paikallaan ja myös crossilasit "silmillä" ja remmi mahtuu visiirin ja kypärän välistä. Joskaan ei niin hienosti kuin Arai'n Tour'issa 8)
terv. Tapsa

_________________
Going somewhere in the middle of nowhere


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 08, 2017 9:20 pm 
Avatar

Liittynyt: La Joulu 21, 2013 1:24 pm
Viestit: 97
Paikkakunta: Joensuu
Pyörä: F650GS Dakar
pauli kirjoitti:
Sukke kirjoitti:
Nexx x.d 1 saapui perjantaina. Sovite on tiukka, mutta toisaalta pehmusteissa on kyllä painumisvaraakin reilusti. Ensituntumalta merkittävää oli kypärän keveys, se siis tuntuu höyhenen kevyeltä, kun vertaa xlite x551:een. Lisäksi tässä on selkeästi pidempi lippa, jonka asento tosin ei ole säädettävä, pituus kyllä. Visiirissä rakoasento, joka puuttuu x551:sta, hyvä. Visiirissä syvennys pinlock:a varten, mikä myös hyvä. Aurinkolipan vipu huomattavan kevyt verrattuna xliteen, jossa pitää ottaa jämäkkä ote pikku nupista. Tuntuu ja näyttää kaikin puolin selvältä parannukselta vanhaan xliteen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mites meluisa? Ootko jo ajellut sen kanssa? Ja tuo koko, otitko suuremman koon kuin normaali koko?


Posti polkaisi minullekin tänään tuon Nexx xd1 kypärän. Suuripäinen kun olen, väriksi jouduin valitsemaan mattamustan, se oli ainoa jota sai XXL koossa, hintakin tosin värin myötä halvempi 199,-. Pikaisia tuntemuksia kypärästä: Todella napakka sovitus, entinen kypärä (FLY racing) on myös XXL ja tämä on huomattavasti tiukempi. Päähän kyllä menee ja poiskin sen saa revittyä, vaikka siinä vaiheessa pieni huoli korvien paikoillaanpysymisestä jo herää. Eli napakasti istuu, muotoutunee hiukan kunhan on tarpeeksi päässä ollut. Laatuvaikutelma hyvä, kaikki toimii kuten pitää, päässä tuntuu kevyeltä. Lipasta olen erimieltä, se on kovin korkealla ja juuri ja juuri kärki näkyy. Pienen ajolenkin aikana ajoin vasten aurinkoa (illalla), silloin lipasta ei ollut mitään hyötyä, kätevästä aurinkovisiiristä kyllä. Aioin kokeilla ilman lippaa, mutta mukana tulleet "palat" jotka tulevat lipan tilalle visiirin saranointikohtaan, ovat molemmat oikealle puolen. Pitää lähettää viestiä Saksanmaalle asiasta.
Samoin ilmeisesti lipan erilaisesta rakenteesta johtuen tuuli pyörteili voimakkaammin kypärässä, eli täristi kypärää. Mopossa (f650gs Dakar) minulla melko korkea pleksi ja edellisellä kypärällä toimi melkolailla hyvin. Toki sitäkin vähän täristi. Vanhasta kypärästä olen luopumassa, koska se oli aivan mahdoton huurtumaan, ja hengittämättä ajolenkeistä tuli turhan lyhyitä :wink:
Mutta summasummarum, tyytyväinen olen hankintaan, vaikka kokemukset siis vasta yhdeltä illalta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 08, 2017 10:29 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 11:11 pm
Viestit: 502
Paikkakunta: Oulun seutu
Pyörä: SE
^ Paketissa pitäisi olla lippaan jatkopala. Se asennettuna pisimmilleen ainakin itsellä lippa tulee hieman näkyville jolloin auttaa auringonlaskussa. Ilman jatkopalaa lipasta ei ole mitään hyötyä.

_________________
Sami


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 08, 2017 11:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 11:11 pm
Viestit: 502
Paikkakunta: Oulun seutu
Pyörä: SE
Akilleus kirjoitti:
Mites Sukke tuo ajolasien/crossilasien remmi mahtuu kypärän ja visiirin välistä kulkemaan?
terv. Tapsa

Mulla QuickStrapeilla näyttää tuolta. Eli visiirissä jonkinlainen leikkaus lasien nauhaa varten. Itse irroitan visiirin, kun käytän krossilaseja.
Kuva

_________________
Sami


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 09, 2017 8:45 am 
Avatar

Liittynyt: La Joulu 21, 2013 1:24 pm
Viestit: 97
Paikkakunta: Joensuu
Pyörä: F650GS Dakar
SaPeKa kirjoitti:
^ Paketissa pitäisi olla lippaan jatkopala. Se asennettuna pisimmilleen ainakin itsellä lippa tulee hieman näkyville jolloin auttaa auringonlaskussa. Ilman jatkopalaa lipasta ei ole mitään hyötyä.


Juu, jatkopala oli mukana. Ajattelin vain että koska jo ilman jatkopalaa täristi kypärää, jatkopala ei sitä ainakaan vähentäisi. Mutta pitää kokeilla. Ilman lippaa on kyllä vähän vaisun näköinen :|
Onko kokemuksia tuosta pinlockin toimivuudesta? En vielä sitä paikoilleen asentanut, mutta syksyn edetessä se pitää kyllä laittaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 09, 2017 1:49 pm 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 24, 2014 3:15 pm
Viestit: 50
Pyörä: 990 Adventure S -07
Pinlock kyllä estää huurtumisen hyvin, mulla ei ainakaan ole ollut huurtumis ongelmia. Kypärässä on vaan semmonen suunnitteluvirhe, että kun laittaa visiirin kiinni, niin tiiviste hankaa pinlockin yläreunoja naarmuttaen sen. Naarmut ei tosin ole suoraan näkökentässä, mutta silti ärsyttävä vika.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 09, 2017 2:32 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 11:11 pm
Viestit: 502
Paikkakunta: Oulun seutu
Pyörä: SE
^ Täysin samat kokemukset.

_________________
Sami


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 12, 2017 10:21 am 

Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
Viestit: 481
Paikkakunta: Raisio
Pyörä: Triumph Tiger 800 XC
Akilleus kirjoitti:
Mites Sukke tuo ajolasien/crossilasien remmi mahtuu kypärän ja visiirin välistä kulkemaan? Näyttää kuvissa siltä, että ei ole yhtään suunniteltu ko.tilannetta ajatellen. Itse ajelen X551:llä oikeastaan aina visiiri paikallaan ja myös crossilasit "silmillä" ja remmi mahtuu visiirin ja kypärän välistä. Joskaan ei niin hienosti kuin Arai'n Tour'issa 8)
terv. Tapsa


Tätä piti kokeilla :?: X551:ssa crossilasien hihna mahtuu visiirin alta menemään, mutta mulla näytti testissä menevän useimmiten kaksin kerroin, tilaa ei siis ollut paljonkaan. Lisäksi tuossa x551:ssa on tosi ahdas aukko, joten piti valita tarkkaan siihen sopivat lasit.

Tässä Nexx: X.D1:ssa on selvästi enemmän tilaa laseille, samat lasit, joita joutuu sovittamaan X551:ssa, menevät heittämällä. Tässäkin hihna mahtuu menemään visiirin alta ja minusta jopa sujuvammin, kuin x551:ssa. Erityisen sujuvasti hihma menee, jos se sattuu sujahtamaan lipan alimmaisen kärjen alle. Lasien kanssa tämä Nexx on kyllä huomattavasti parempi, kuin x551.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 12, 2017 10:32 am 

Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
Viestit: 481
Paikkakunta: Raisio
Pyörä: Triumph Tiger 800 XC
J-A kirjoitti:
Kypärässä on vaan semmonen suunnitteluvirhe, että kun laittaa visiirin kiinni, niin tiiviste hankaa pinlockin yläreunoja naarmuttaen sen. Naarmut ei tosin ole suoraan näkökentässä, mutta silti ärsyttävä vika.


Mulla on tässä Nexxissä visiirin yläreunassa pykälä, jonka alapuolelle pinlock tulee. Kun sen laittaa näin, pinlock jää suurinpiirtein samalle tasolle visiirin sisäpinnan kanssa, eikä näyttäisi ottavan kiinni tiivisteeseen. X551:ssä visiiri on täysin sileä, joten siinä saa kyllä olla tosi tarkka pinlockin laiton kanssa, että ei ota tosiaan yläreunan tiivisteeseen kiinni, kiinnityspinnejä sopivasti kääntämällä saa hyvällä tuurilla asemoitua sen riittävän alas. Naarmujen lisäksi kiinniottava tiiviste voi vetään pinlockin irti alareunasta, jolloin visiiri huurtuu pinlockin alta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 12, 2017 10:49 am 

Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
Viestit: 481
Paikkakunta: Raisio
Pyörä: Triumph Tiger 800 XC
PaPaTTaJa kirjoitti:
Lipasta olen erimieltä, se on kovin korkealla ja juuri ja juuri kärki näkyy. Pienen ajolenkin aikana ajoin vasten aurinkoa (illalla), silloin lipasta ei ollut mitään hyötyä, kätevästä aurinkovisiiristä kyllä.
Samoin ilmeisesti lipan erilaisesta rakenteesta johtuen tuuli pyörteili voimakkaammin kypärässä, eli täristi kypärää. Mopossa (f650gs Dakar) minulla melko korkea pleksi ja edellisellä kypärällä toimi melkolailla hyvin. Toki sitäkin vähän täristi.


Lippa on tosi korkealla, eikä siitä ole ilta tai aamu aurinkoa vastaan mitään apuja, ehkä sitten sopivasta suunnasta päivällä paistaessa. Lippa on myös tosi pitkä, joten ottaa selväti enemmän sivulta tuleviin puuskiin, kuin X551:n lippa.

Aurinkovisiiri on hyvä, mutta jää selvästi ylemmäksi, kuin X551:ssä, mittarit ja peilit saa vilkaistua aurinkovisiirin alta, näkyvät paremmin. Ensin tuo aurinkovisiirin alareuna tuntui häiritsevän katselua, mutta testiajon loppumatkasta sitä ei enää huomannut, aika näyttää onko tuolla mitään merkitystä.

Tuo tärinä taitaa olla enemmän kiinni siitä, että tuulilasi tekee pyörteitä niin, että ottavat kypärään, mulla nimittäin oli täysin neutraali sekä istualtaan, että seisten ajaessa. Mä olen sen verta tumppi (174,5), että Tiikerin turing pleksi heittää istuessa tuulenpyörteet kypärän yli, mutta seisten ajaessa kypärä on sitten vapaasti virtaavassa ilmassa.

Pitkä lippa ja ehkä osaltaan myös pidemmän oloinen leukaosa aiheuttavat x551:stä suuremman vääntävän voiman, kun päätä kääntää, niskaa saa jännittää enemmän. Vastaavasti sitten huomattava keveys säästää niskaa muutoin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 12, 2017 11:07 am 

Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
Viestit: 481
Paikkakunta: Raisio
Pyörä: Triumph Tiger 800 XC
Vielä tuosta meluisuudesta, tai oikeastaan meluttomuudesta. Äänimaailma on minusta hyvin samankaltainen, kuin X551:ssa. Ajoin testin ilman korvatulppia, enkä kaivannut niitä, kuin yhdellä peltoaukealla, jossa oli kohtuullisen kova sivuvastainen. Tässä sivuvastaisessa kuului melko kovia suhinoita, joiden arvelen tulleen tuosta pitkästä lipasta. Tämän testiajon aikana mulla oli muuten nuo päälaella olevat ilmaukot auki, niistä jopa tuntui tulevan ilmavirta päälaelle. X551:ssä ei niitä päälaen ilma-aukkoja voi pitää auki, kuin äärimmäisessä hädässä.

Taisin jo tuolla jossakin viestissä mainita, että tilasin saman koon, kuin vanha X551 on, eli L:n, joka kokotaulukonkin mukaan on minun koko. Sovite on jämpti, niin kuin uuden kypärän pitääkin olla, mutta ei liian tiukka. Muoto sopii hyvin minun pääni muotoihin samoin kuin X551, eli kypärän muoto taitaa olla hyvin samankaltainen. Kypärän aukko näyttää ahtaalta, mutta nuo helman pehmusteet antavat hyvin myöden, joten kypärä sujahtaa jopa yllättävän hyvin päähän, kunhan vetää leukaremmeistä sivulle nuo helman pehmusteet kasaan. Jokin tuossa muotoilussa vielä tekee sen, että kypärä aivan kuin imaisee itsensä kiinni päälakeen.

Kaikin puolin hyvä ostos ja tuohon reiluun kahteensataan erittäinkin hyvin hintansa väärti :D :D :D :D :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 14, 2017 2:40 pm 
Avatar

Liittynyt: La Joulu 21, 2013 1:24 pm
Viestit: 97
Paikkakunta: Joensuu
Pyörä: F650GS Dakar
Lainaa:
Tuo tärinä taitaa olla enemmän kiinni siitä, että tuulilasi tekee pyörteitä niin, että ottavat kypärään, mulla nimittäin oli täysin neutraali sekä istualtaan, että seisten ajaessa. Mä olen sen verta tumppi (174,5), että Tiikerin turing pleksi heittää istuessa tuulenpyörteet kypärän yli, mutta seisten ajaessa kypärä on sitten vapaasti virtaavassa ilmassa.

Pitkä lippa ja ehkä osaltaan myös pidemmän oloinen leukaosa aiheuttavat x551:stä suuremman vääntävän voiman, kun päätä kääntää, niskaa saa jännittää enemmän. Vastaavasti sitten huomattava keveys säästää niskaa muutoin.


Tänään kävin taas hiukan testaamassa kypärää, nyt jatkopala lipassa. Tapeilta ajettaessa, eli puhtaassa ilmavirrassa, on kypärä varsin äänetön. Istuessa sitten pleksin pyörteilyt saavat aikaan huomattavan melun jo 60 km/h alkaen. Eli menee tuon pleksin kanssa vielä säätämiseksi. Pitänee se kokonaan ottaa pois ja etsiä tilalle jonkin lyhyempi versio. Sinänsä en huomannut että jatkopala olisi mitenkään tärinöitä lisännyt. Louisia vielä kehuisin sen verran, että kun laitoin sähköpostia puuttuvasta muovinpalasesta, vastattiin sähköpostiin lähes välittömästi ja tänään posti toi tuon puuttuvan palasen. Loistavaa toimintaa! :)
Kypäräkin alkaa jo hiukan muotoutua päähän ja tuntuu oikein sopivalta. Hyvä ostos!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 17, 2017 10:05 am 

Liittynyt: To Loka 02, 2014 3:48 pm
Viestit: 24
Paikkakunta: centrepiece
Pyörä: BMW 1200GS
Joo. Tämmönen Schuberth E1 tuli eilen hankittua. Sopii päähän ku nakutettu.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 17, 2017 12:55 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Viestit: 571
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM 640LC4 E, vm. 2003
Schuberthin E1 tuli tännekin kun Helmet Cityllä oli tarjouksessa, vaikka karmean hintainen se oli silti:

http://www.helmetcity.co.uk/schuberth-e ... l-xl-only/

Oma kuula oli mittaukseni mukaan 55cm ja S kokoisen tilasin. Kun ensimmäistä kertaa kiskoin kypärää päähän niin meinasi korvat irrota ja painoi otsaan ja poskiin sangen epämukavasti. Ennakkoon tekemäni nettitiedustelun perusteella pitäisi kuitenkin aavistuksen mukautua päähän joten istuin kotona kypärä päässä pari n. 0,5h jaksoa. Jo toisen kerran kypärää päähän vetäessä kuvittelin otsan ja poskien puristuksen vähentyneen ja nyt kun olen ajanut pari päivää työmatkaa niin en enää ole edes kiinnittänyt asiaan huomiota. Istuu todella tiiviisti päähän, mutta esim. aurinkolasit saa ujutettua päähän ihan hyvin (kypärässä itsessäänkin on kiinteä aurinkovisiiri).

Jossain nettikeskusteluissa moitittu painavaksi, mutta minusta kypärä tuntuu lähinnä kevyeltä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com