Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Loka 18, 2017 8:46 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Huhti 18, 2017 5:34 pm 

Liittynyt: Ma Touko 30, 2011 10:09 pm
Viestit: 47
Paikkakunta: Helsinki
Pyörä: KTM 690 Enduro R Basel
Otsikon mukainen reissu ollut nyt tovin suunnittelussa, tarkoitus pysyä "sivilisaation" puoleisessa osassa Venäjää ja ajella uudenkarhea KTM 690 Basel sisään. Jos on valmiiksi jo ruuvit löysällä, nauttii telttamajoituksesta, liasta, paskasta, huonosta hygieniasta ja ennen kaikkea pyörän ja moraalin särkevistä teistä, niin mukaan voi ängetä. Venäjää ei toki kannata osata kuin pari sanaa, muuten ei ole reissussa mitään jännitystä.

Matka-aika: Heinäkuun 2. viikon alku - Elokuun 2. viikko. Paluureitti voi kulkea Kaspia-KZ-Uralin eteläosa, koska tuon joen sivupolkujen kyntämiseen ei pitäisi kulua kahta viikkoa enempää. Kaspianmereltä ajaa kohtuukuntoista motaria/moottoriliikennetietä takaisin n. viidessä päivässä Suomeen.

Volgan alkulähde ja siihen viereen rakennettu Luostari/Kirkko ovat n. 250km Pietarista melko suoraan etelään Valdan ylängöllä, joka itsessään on jo hieno paikka.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 25, 2017 9:53 pm 

Liittynyt: Ma Touko 30, 2011 10:09 pm
Viestit: 47
Paikkakunta: Helsinki
Pyörä: KTM 690 Enduro R Basel
Reissu lähenee ja suunnitelmat paranee. Volgan rämeiden, korjaan rantojen träkkääminen on pysynyt entisellään mutta täytin hetki sitten Azerbaizanin E-visa -hakemuksen. Maksaa $20 ja toimitusaika kolme päivää. Katsotaan, että miten käy. :shock:

Näyttää tapahtuneen merkittävä muutos Azerbaizanin ajoneuvo-rajalta -tullauksissa, joten ei auta kun mennä testaamaan paikan päälle, että mikä on meininki. Raja itsessään on ollut jo jokusen vuoden ulkomaalaisille auki, ei ole CIS-maiden sääntö voimassa.

Lainaa:
Apparently they had just introduced new rules and a new computer system. Not only where we allowed to stay in Azerbaijan with my car as long as our visas permitted, we also didn’t have to pay any deposit. After checking all of my car documents and driver’s license (International Driver’s License Model 1949) all relevant data was registered in said computer system and linked to my passport. For this I had to pay a small fee of around 20 American dollars. Also I had to pay them a comparable amount of money for the mandatory third party insurance after which they wished us a great time driving through Azerbaijan.


Jos täällä foorumilla joku on jo käynyt ihan lähiaikoina (2016 syksy->) Azerbaizanissa maitse omalla ajoneuvolla, niin voi laittaa jatkoksi tai YV:nä viestiä, mikäli siis on tiedossa jotain erittäin tärkeää huomattavaa rajamuodollisuuksissa.

Nyt siis Kaspia kutsuu todella lujaa, Baku kovine tuulineen ja Kazakstanin aroja leudompineen ilmastoineen (vain +30C!) houkuttelee kovasti. Paluu tapahtuu Georgian kautta, josko tällä kertaa ei olisi paskatauti Tbilisissä. Sieltä sitten Kalmukiaan, Euroopan ainoaan Buddhalaiseen osavaltioon. Kotio sieltä sitten. Kaikki ylläoleva KTM-tekniikkavarauksella, katsotaan minne asti Itävallan ihme kestää.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 26, 2017 6:05 pm 

Liittynyt: Ma Touko 30, 2011 10:09 pm
Viestit: 47
Paikkakunta: Helsinki
Pyörä: KTM 690 Enduro R Basel
Baku saavutettu nyt maanantaina ja vietetty täällä kolme päivää. Huomenna nokka kohti Georgiaa, sitä kautta takaisin jos suinkin mahdollista. Dagestan oli melko rouheaa menoa, 20km välein kunnon military checkpointit, raskaasti aseistettuja heppuja kaikki. Vielä rankempaa oli liikenne, heti kun pääsi Kalmukiasta Dagestaniin, niin liikenne muuttui todella agressiiiviseksi, 20cm päästä ohitteluja lukematon määrä. Muuten porukka oli ihan OK siellä, ei tullu kukaan sahaaman päätä irti jne.

Kotarista tipahti pohjapanssari heti toisena ajopäivänä kun ajoin paikallista hiekkaojaa pitkin kohti Volgan alkulähdettä. Ei vissiin mennyt ihan oikeisiin kireys momenttiin huollossa, se irtosi vauhdissa ja ajoin sen päältä. Tie oli kuitenkin onneksi niin mutahiekkavelliä että luulin missanneeni jonkun kiven kun ihmettelin miksi pyörä hyppäsi 20cm. Takana tullut venäläinen näytti käsimerkein, että joku neliö on tippunut, jep, pohjapanssari oli keskellä tietä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 26, 2017 6:22 pm 

Liittynyt: Ma Touko 30, 2011 10:09 pm
Viestit: 47
Paikkakunta: Helsinki
Pyörä: KTM 690 Enduro R Basel
No, ei mitään, vettä sataa kuin saavista, PP kiinni matkatavaroihin ja kohti Volgan alkulähdettä. Pääsen 19km päähän siitä, niin loppuosuus on kuin kynnöspeltoa vellinä, 4wd väki käynyt hieman kyntämässä ja satanut kolme päivää vettä. Pyörä muljuu kuin ajaisi öljytyllä tiellä, joten ei muuta kuin etsimään "läheltä" leiripaikkaa. Rämettä ja tiheää asutusta ja pari reunoja myöten täynnä olevaa uraa, 80km päässä vasta löytyi kuivempaa maastoa ilman, että on jonkun pihassa. Sade jatkui vielä seuraavanakin päivänä rankkana, joten fiksailin ppn kiinni nippareilla ja rautalangalla. Jatkoin seuraavana päivänä matkaa vesisateessa, koska tämä Volgan alkulähde on päivän ajomatkan päässä Suomen rajalta, siellä ehtii käydä tuurilla vielä paluumatkalla. Tai sitten myöhemmin. Volgan alkulähteillä Astrakaniin meni kymmenen ajopäivää. Koska lähdin reissuun puoli viikkoa myöhässä niin en ole päässyt hotellimajoittumaan ennen Bakua, ei vaan aika riitä.

Tällä kertaa on ollut hyvä tuuri prepaid silmin kanssa, MTSsn 7Gb silmin toimii, toisin kuin Megafoniin kusetus, joka 2015 maksoi 500rub, tämä maksoi 400 ja tekstareita tulee täällä Azerbaizanissakin vielä. Dataa en käytä, nyt hotellin wifi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 26, 2017 6:42 pm 

Liittynyt: Ma Touko 30, 2011 10:09 pm
Viestit: 47
Paikkakunta: Helsinki
Pyörä: KTM 690 Enduro R Basel
Ru_az raja on hyvin mielenkiintoinen: Venäjän puolelta päästetään yksi ajoneuvo kerrallaan raskaiden 4m korkeiden hydraulisesti toimivien rautaporttien läpi kontrollialueelle.

Muuten normaalia.

Az puoli: kaksinkertainen Riemukaari, jossa rajamies kirjoittaa lapun 5cm x 5cm, rekkari ja numero tiskille. Vääntää mopon kaasukahvaa ja hymyilee kun kotarista mörähtelee. Sitten loppuu hupi, minua ennen kolme tyyppiä, ja jokaisella menee 20min ja tullin ukko kyselee kaikkea mahdollista, paikallisella tottakai. Oma vuoro koittaa, että osaa olla vaikeaa. Viisumi on ok, mutta rekisteriotteen lukeminen on liki mahdotonta. Onneksi paikalle tulee englantia puhuva nuorempi kaveri ja tulkkaa tärkeät jutut.

Niitä ovat: pyörän merkki, sen valmistusmaa, vuosimalli, sen paino, rekisterinumero ja haltija ja hänen kansallisuus. Sitten röökitauko, tsekkaa minun kanssa, että joo, se on kuin onkin moottoripyörä. Sitten tulee toinen kaveri, ja kirjoittaa minulle liikennevakuutuksen, Azerbaidžan ei ole green card maa. Liikennevakuutus maksoi 500 ruplaa eli 8€. Sitten passi tarkastus ja siinäkin menee 15min kun lukevat viisumia ja passia ja rekisteriotetta melko vakavina. Sitten vielä tiskille maksamaan se liikennevakuutus. Nytkö saisi jatkaa matkaa? Ei, tullimies sanoo pihalla että kaikki pyörän matkatavarat läpi valaisuun, LOL. En Pura mitään, revin vaan kaikki laukut auki ja vinkkaa tullimiehen pöyhimään kamat. Se kävi OK onneksi.

Sitten vihdoinkin toista riemukaarta kohti ja nyt rajamies haluaa yhden niistä lapuista jonka sain, se oli koneluettava ja sillä aukesi vika puomi. Ei mennyt kuin 2,5h, kai, olin aivan poikki tuosta showsta. Saas nähdä mitä tuleman pitää Gruusia rajalla, toivottavasti menisi sujuvammin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 26, 2017 8:48 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Viestit: 793
Paikkakunta: Kokkola
Pyörä: Xchallenge/K100rs/GSF1200
Oijoi. Noille kulmille ois kova hinku päästä, toivottavasti parin vuoden tähtäimellä . Laita ihmeessä kuvia!

-ile -


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 27, 2017 5:13 pm 
Avatar

Liittynyt: To Maalis 12, 2009 1:13 am
Viestit: 278
Paikkakunta: Hollola
Pyörä: Transalp, XL250, CB750
Nuo rajamuodollisuudet ovat yleensä rasittavia. Ehkä niistä on se hyöty, että oppii kärsivällisyyttä. 2,5 tuntia ei ole vielä erityisen paljon... itse olen kerran joutunut pyörän läpivalaisuun. Onneksi ei tarvinnut istua sen päällä valaistavana.

Veikkaan, että Georgia ei ole ainakaan helpompi. Siis kärsivällisyyttä. Mukavaa matkaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 27, 2017 5:46 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1542
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM690EnduroR, KTM690SMCR, BMWR1200GSA
Varmaan 4 kertaa Georgiassa ollut (ja Armenia/Azerbaidzan x 1) niin ei Georgian rajalla ole ollut mitään ihmellistä. Red Bridge on Azerista tullessa se pahin, sen kun kiertaa pohjoisempaa kautta niin pääsee helpommalla.

_________________
http://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 27, 2017 6:03 pm 

Liittynyt: To Syys 08, 2011 1:11 am
Viestit: 90
Paikkakunta: Ylivieska
Pyörä: Ktm Super Enduro 950 R
Mielenkiintosta, mukava kuulla reissusta ja kuvia kovasti halajais nähdä! Miten pitkiä etappeja/liikkeelä olo tunteja olet ajellu?
Ei vissiin ne Venäjän helteet ole siellä "etelässä"? Pohjoinen Venäjä ja Suomi nauttii helteistä, mutta liekkö sielläkään kuitenkaan kylmä ole vaikka vähän vettä ripsii? Hyvää ja turvallista reissun jatkoa!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 03, 2017 11:36 am 

Liittynyt: Ma Touko 30, 2011 10:09 pm
Viestit: 47
Paikkakunta: Helsinki
Pyörä: KTM 690 Enduro R Basel
Takaisin on tultu, eilen iltapäivästä. Olisin ollut jo tiistaina perillä kotona, mutta teki mieli tsekata Glubokoye järven ranta tuossa Viipurintien varressa, sieltä löytyi kirkasvetinen järvi huonon tien päästä. Niin ja tietenkin venäläisiä "kalamiehiä" hoitamassa parisuhdettaan ja veneilemässä tehokkailla moottoriveneillä ristiinrastiin tuota järveä, juurikaan unirauhaa tuolta ei saanut kun äijät "tappeli" yöllä ja veneili.

Eilen sitten kun lähdin kotio tuolta järveltä muutaman tunnin yöunien jälkeen, mutta kuitenkin uineena, nuotitulista nauttineena ja jotakuinkin korkealla moraalilla niin KTM teki temput 3,5km monttutien jälkeen. Koska välitykset ovat vakiot, eli käyttökelvottomat maastoajoon, niin pyörä tapansa mukaan stumppasi itseään kun sillä ei vaan voi ajaa alle 25km/h. Se on hemmetin vaikeaa ajaa yli 25km/h kun tiessä on 30cm syviä uria jotka ovat puolimetristen kuoppien ja harjanteiden päällä, välitykset menevät vaihtoon kyllä asap.

No, pääsen tielle, niin kolmekymmentä metriä ennen sitä, ilman että väännän kaasua, KTM pistää "VROOOOOOM" ja ottaa helvetillisen spurtin. Mit-vit???? Stoppaan tienvarteen, "FI" valo alkaa vilkkua 4 x, sitten sammuu, sitten taas neljä vilkautusta. Tähänkö jäätiin? Kone käy, mutta kun vääntää kaasua, niin n. 4000 kiekkaa ja sytkä katkeaa ja helvetillinen putkenpaukutus. Tämä oire alkoi jo Dagestanissa toista viikkoa sitten, mutta esiintyi hyvin katkonaisesti ja laitoin sen itäbensan piikkiin. No ei näköjään ollut bensassa vika. No, aikani ihmettelen, että mitähän vittua sitä tekisi tämän kanssa, vesisade, joka toki alkoi sillä sekunnilla aamulla kun ensin neljä iivanaa käynnisteli perämoottoria teltan vieressä, oli yltynyt kaatosateeksi. Päätän kokeilla, että liikkuuko tämä mihinkään, ja sehän liikkui! Sillä pystyi ajamaan melkein 100km/h, kunhan vaan kiekat pysyi alle 4k. Ei yhtään nimittäin napannut alkaa soitella vakuutusyhtiöön "Juu mää oon täällä Venäjällä, kamat paskaset, itse likomärkä, joo, että hinausautoa? Huomennako tulee? Hienoa!" No ei mitään, limppaan rammalla kotskulla rajalle, putki paukkuu niin vitusti että rajavartijat hiplaavat jo varmistinta aseissaan. Moottori kuitenkin käy ja "FI" valo vilkkuu nyt yhtäsoittoa. Pääsen kuin pääsenkin tänne Helsinkiin takaisin tuolla. Huolto saa ihmetellä, että mikä siihen pyörään tuli.

Muuten tuo 690 on kyllä ollut suhteellisen kiva, ainoa vaan, että tehoa ei ole kutosvaihteelle noilla välityksillä ja värinöiden takia oikean käden sormista on pari vieläkin puuduksissa. Huomasin vasta ihan viimeisinä päivinä että parempi vaan unohtaa se kutosvaihde ja antaa koneen kiertää yli viidessä tonnissa vitosella, niin paaaaljon mukavempi kruisailla 100-115km/h muun liikenteen seassa. Alusta on erinomainen, kaikki paskapolut mitä tuli kynnettyä, selvitin vaikeuksitta ja kaatumatta. On vaan niin selkärangassa tuo tonnin V-strommin paino ja käytös, että oma mieli haraa vastaan aina kun tulee vaikeampi paikka "Ei tuosta pääse, voi perkele, olen ihan jumissa" "Ai tästä mentiinkin heittämällä???" No, siihen vaikutti varmasti myös tuon rengastus, nyt oli paljon karkeammat Heidenaut alla (vs. Anakeet, mitä Strommissa suosin).

Tuo Azerbaijan raja tuli _tietenkin_ vedettyä sen helvetin Red Bridgen kautta (iso tie, transit liikenne, pakko sen on vetää, it ain't so!), noo, se oli vain 1,5h 37 asteen helteessä, ilman nestetankkausta, hyvä ettei taju lähtenyt! Jumalauta mitä paskaa sekin oli, ei sanaakaan englanniksi tuolla rajalla mistään toimenpiteestä. Joten kirjoitetaanpa se nyt auki tähän, jos tuonne joku eksyy:

1. Mene riemukaarten läpi (jälleen kerran, nyt ei testattu moottoria)
2. Sotilas viittoo parkkeeraamaan pyörän autojen väliin tarkastuskatoksen alle, tee niin.
3. Paikalla on neljä "tiskiä", joista neljäs on "näkymätön" tiski*
4. Tiskien järjestys on 3-4-1-2. Eli lähin tiski on kolmas, eka tiski on tokavika, jne. Jonoa niin helvetisti ja paikalliset yrittävät etuilla, tämmöin pehmeä länkkäri = ei ihminen, saa ohittaa.
5. Kolmannella tiskillä Tullivirkailija poiskirjaa ajoneuvon, eli haluaa passin ja ajoneuvolle kirjoitetun "viisumin". Kyselee jotain paikallisella, mitä en tiedä, mutta nähtävästi paperista löytyy vastaukset
6. Nelostiskin kaveri viittaa eteenpäin ykköstiskille
7. Ykköstiskin kaveri haluaa Passin ja E-viisumin (muista printata se paperille! tein onneksi niin!). Leima passiin.
8. Nyt vinkataan sekä kolmos, nelos, että ykköstiskiltä "GO, GO!". VÄÄÄÄÄÄÄÄ-RINNNNNNNN!!!!
9. Menen rajapuomille, sotilas pyytää ajoneuvoviisumia, löydän sen, ei. Punainen valo. WTF???? Eikun takaisin sinne.
10. Selviää, että kaksi henkilöä, jotka seisoskelevat hopeisen peltilaatikon luona ykkös ja kolmostiskien välissä, ovat kakkostiski, eli ajoneuvojen tarkastajat. No ei mitään, pyörä takaisin parkkiin, nyt katoksen viereen, ja sitten herrat tutkivat laukku kerrallaan että missäs ne tavarat on. Sitten herra ottaa sen ajoneuvoviisumin, näyttää sen hopeiselle laatikolle jossa on reikä ja punainen ja vihreä nappi, ja painaa vihreää nappia. Jälleen "GO, GO".
11. Nyt uudelleen puomille, ja nyt se ajoneuvoviisumi antaa riemukaaren lampulle (joka on n. seitsemän metrin korkeudessa), vihreän valon. Jipii! Pääsee pois täältä.

Gruusian raja:

1. Passi, rekisteriote kiitos. < menee minuutti kun virkailija kirjoittaa ajoneuvon tiedon järkkään > *tömps* "Have a safe journey".

No, ei silti Azerbaijan oli hieno maa ja ihmiset olivat ystävällisiä, varmasti menen uudelleen sinne joskus.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com