Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Huhti 10, 2020 1:01 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 65 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Marras 06, 2016 2:46 am 

Pyörä: KTM LC8 ADV
Ana kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti:
Ihan varmasti löytyy kurssilaisia.
Ja isoja kurapyöriä ostavat kai usein heput, joilla on iso katumaasturi jo ennestään.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Tuo ehkä pienenä vinkkinä, että laita kurssihinnat sitten kohdalleen.
Noilla katumaasturikuskeilla on varaa maksaa. ;o)

Pekka

Onkohan Pekalla faktaa vai Fiktiota kun kuin vetää tälläsenargumentin peliin kun minulla on-87 Niva ja 950 SE ja 990 Adve 105tkm ajettu enkä ole ollut yhdessäkään GS miittingissä. Enkä aio osallistua tällaisiin rahastuksiin.

Älä ny Ana liiottele. Niva ei oo katumaasturi, se on vaan maasturi. Eikä kotarit kestä ajoa kun korkeintaan 20tkm... :lol:

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Marras 06, 2016 2:54 am 

Pyörä: EXC400+SE+GS500 + 990ADV
Uups lievä ylireagointi :oops:

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Marras 06, 2016 3:17 am 

Pyörä: KTM LC8 ADV
Ana kirjoitti:
Uups lievä ylireagointi :oops:

Sallittakoon tämä, ihminen on kuitenkin erehtyväinen...

Mutta jos asiassa pysytään niin periaatteessa tuollanen juttu vois kiinnostaa. Taitaa vaan olla aika vähissä lailliset ajopaikat missä matkaenskakuskilta vaaditaan maastoajotaitoa, ainakin täällä Etelä-Suomessa...

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Marras 06, 2016 10:16 am 

Pyörä: KTM 1190 Adv R
Olen nyt parina aamuna hakannut nettiä löytääkseni joko koulutusvideoita tai suomalaisia koulutusoppaita sovellettuna erityisesti isoille mopoille ja sora-alustalle, mutta tulos on aika laiha. Kaikkea mielenkiintoista toki löytyy, mutta nyt en hae koulutusta, miten asfaltilla ajetaan kurvia tai miten tehdään väistö maantienopeudesta pitävällä alustalla. Niitä kursseja on Suomessakin useampi joka kesä, joten niitä ei kannata ruveta uusiksi keksimään.
Nyt siis mulla hakusessa ison enduron peruskäsittely vinkkejä sekä ajohallintaa sorapohjalla (sekä teoriassa että käytännön harjoitteita).
Joitakin kommentteja on tullut, että homma on samanlaista isolla kuin pienelläkin, vain voimaa ja hikeä lisää. Mä olen ajanut pikkuendurolla paljon (jopa kisaa) ja isollakin tänä kesänä nyt kohta 10 tkm ja en voi vahvistaa tätä ajatusta. On täysin eri asia ajaa pikkuendurolla juuri lanatulla metsäautotiellä, ylittää kaatunut puunrunko, nostaa se pystyyn kaadon jälkeen, pyöräyttää kapealla tiellä ympäri jne jne.
Esimerkit ja harjoitukset pitää tehdä isolla(raskaalla) endurolla, jolloin kurssilaiset näkevät, miten se tehdään ja että se ylipäätään on mahdollista tehdä. Ja kun itse harjoittelee omalla mopolla erilaisia harjoituksia, niin tulee itselle kuva, mitä omalla mopolla voi ja uskaltaa tehdä ja mikä kannattaa suosilla unohtaa.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Marras 06, 2016 10:31 am 

Pyörä: BMW R1200GS
Osallistuisin ihan varmaan, jos aikataulut muuten sopii. Ja saa olla maksullinen, on tämä harrastus muutenkin kallista. Jenkeillä on sellainen kun Rawhyde-leiri jota on kehuttu. Sitten BMW (+Touratech) järjestää kursseja, lähin taitaa olla Ruotsissa. Noissa em. on kyseessä juuri isot endurot ja hankalat paikat. Toki Suomeen pitää olla sopiva, ei meillä aavikoita löydy. Soratieajoa ja haastavia hidasajotilanteita kaipaan, opastettuna. Ja vinkkejä erilaisiin tilanteisiin lähtien varusteista.

No mihin tuota tietoa ja osaamista sitten itse käyttäisin? Erityisesti nopeampi soratieajo kotimaisilla (ja ulkomaisillakin) teillä tulee toki ensimmäisenä mieleen. Missä muualla? Katselin juuri Dangerousroad-kohteita ja useissa vuorikohteissa niissä oli viimeiset kilometrit hankalaa reittiä, esim. huoltoteitä tai laskettelurinteiden pohjia. Jos noihin tilanteisiin löytyisi lisää varmuutta ja osaamista, niin olisihan se kiva lähteä valloittamaan korkeimpia mp:llä ajettavia vuoria tai muita nähtävyyksiä. Tässä vain esimerkkejä mitä tulee mieleen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Marras 06, 2016 10:44 am 

Pyörä: 690ER, 350EXC-F
Pete K2 kirjoitti:
Joitakin kommentteja on tullut, että homma on samanlaista isolla kuin pienelläkin, vain voimaa ja hikeä lisää. Mä olen ajanut pikkuendurolla paljon (jopa kisaa) ja isollakin tänä kesänä nyt kohta 10 tkm ja en voi vahvistaa tätä ajatusta. On täysin eri asia ajaa pikkuendurolla juuri lanatulla metsäautotiellä, ylittää kaatunut puunrunko, nostaa se pystyyn kaadon jälkeen, pyöräyttää kapealla tiellä ympäri jne jne.
Esimerkit ja harjoitukset pitää tehdä isolla(raskaalla) endurolla, jolloin kurssilaiset näkevät, miten se tehdään ja että se ylipäätään on mahdollista tehdä. Ja kun itse harjoittelee omalla mopolla erilaisia harjoituksia, niin tulee itselle kuva, mitä omalla mopolla voi ja uskaltaa tehdä ja mikä kannattaa suosilla unohtaa.

Täysi samaa mieltä.

Onha meillä ollu Pohjankankaa maastoajokoulutus jo kymmene kertaa!! Siellä ku oppii viemää isoo enduroo, ni varmaa onnistuu sorateilläki. Itse oon ollu siellä Transalpil, AT:llä, 990:llä, DR350:lla, 200EXC:llä ja viimeks 250 EXC-F:llä. Aina on oppinu jotain uutta.
Nyt vaan matkaendurokuskit hereillä, jos Rampe+kumpp. jaksaa taas enskesän järjestää ko. tapahtuman.

Happi

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Marras 06, 2016 11:02 am 

Hyvä idea ja vinkki. Olenkin miettinyt, että onko Pohjankankaalla omaa ryhmää möhköille. Samoja hiekkanousuja on turha ajaa EXC:llä ja möhköillä ja siksi pitäisi olla oma ryhmä möhköille.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Marras 06, 2016 11:23 am 

Pyörä: 690ER, 350EXC-F
Kyllä siellä isot mopot on ollu omana porukkana. Aikasemmi isoja pyöriä oli enemmän. Nyt tais 990:t olla raskaimpia.

Happi

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Marras 06, 2016 11:25 am 

Pyörä: KTM 625 SXC -04
En tiedä lasketaanko 625 SXC isoksi enduroksi, mutta oon ainakin samaa mieltä että tekis hiton hyvää päästä enemmän treenaamaan jännässä paikassa ja hyvässä seurassa. Liian harvoin pääsee haastamaan itseään ja ajotaitojaan ja liian paljon tulee ajeltua maisematouringia kun ei haasteita tahdo läheltä ja laillisesti löytyä.

Jonkinlaisen ajopaikanhan tämä tarvitsee. Enduropolut taitavat yleensä olla isoille möhköille turhan haastavia, mutta kovapohjainen crossirata ja sen lisäksi jotain tukin ylitystä ja kahdeksikon ajoa jossain parkkiksen reunassa samaan aikaan voisi toimia hyvin. Mäkin selvisin Ämmässuon crossiradasta Twinillä hengissä. Jopa ihan käsittelyneppailutreeni pelkällä tasaisella (kahdeksikon ajoa, pysäytystä ja liikkeellelähtöä, hidasajoa,, keulan keventelyä, kaasulla/jarrulla kääntöä yms) voisi olla hauska treenailla porukalla, pitäis vaan saada sovittua aikaa ja paikkaa. Eli jos ei johdettua ajokoulutusta niin edes lisää yhteistä ajoharjoittelua tekisi suurimmalle osalle meistä gutaa.

Häpeän suuresti sitä, että aloitin joskus vuosi sitten viestiketjun jossa uhosin vuokraavani crossiradan viimeistään viime keväänä treenipaikaksi matkaenskaporukalle niin että voisi kiertää möhkömmillä eikä tarvitsisi väistellä 90 kg lentäviä kisapiikkejä, mutta en saanut sitä vieläkään aikaiseksi. Soittelin muutamista radoista ja niitä saa kyllä vuokrattua ja jopa suht järkevään hintaan, mutta pitää koettaa löytää hinnoista yms muistiinpanot tai ottaa uusi soittokierros ensi keväänä. Upeaahan olisi jos sinne saisi vielä jonkun joka osaa vähän opettaakin, vaikka olin ajatellut että kyse on lähinnä omatoimisesta treenaamisesta, mutta en ole itse sellainen enkä tunne ketään jota voisin kysyä. Vinkkejä tai vapaaehtoisia otetaan vastaan.

Pohjankangas oli kyllä hyvä reissu, olin siellä itse ensimmäistä kertaa viime kesänä. Ensimmäistä kertaa pääsi ajamaan niin kovaa kuin osaa ja uskaltaa, ja kehitykseltä ei voinut välttyä. Sielläkin olisi ehkä voitu jopa kuitenkin enemmän ottaa ihan "johdettua treeniä", eli otetaan joku sopiva haastava kohta ja ajetaan sitä uudestaan ja uudestaan ja tarvittaessa kokeneemmat neuvovat tekniikkaa.

Mutta joka tapauksessa kannatan kovasti kaikkea sellaista toimintaa mikä kannustaa ihmisiä ottamaan enemmän irti matka- ja katuenduroistaan. Kynnys lähteä isolla, painavalla ja kalliilla möröllä yksin kokeilemaan crossiradalle kompuroimaan tai laittomasti soramontulle ensimmäistä kertaa on korkea, lailliset ajopaikat ovat harvassa, ja ylivoimaista enemmistöä matkaenskaihmisistä ei varmaan kilpaileminen kiinnosta eikä kalustokaan sitä oikein mahdollista. Luulisin että jos vaan puuhamiehiä tai -naisia löytyy ja ajo- ja treenimahdollisuuksia joku viitsii järjestää, niin tulijoita luulisi riittävän. Ja vaikkei tätä bisneksenä kannattaisi ajatella, niin en ainakaan itse pahastuisi vaikka järjestäjä(t) saisi(vat) pienen summan vaivanpalkkaakin. Ei tää ilmaista touhua ole kuitenkaan.

Vähän provosoivasti sanoisin että tällä foorumilla puhutaan liikaa varusteista ja pyörien tekniikasta ja liian vähän ajamisesta, ajoharjoittelusta ja ajotekniikasta. Ja olen siihen vähintään yhtä syyllinen kuin kaikki muutkin.

Olihan tajunnanvirtaa :lol:

Viimeksi muokannut Jokke Espoosta päivämäärä Su Marras 06, 2016 11:44 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Marras 06, 2016 11:38 am 

Pyörä: Tenere 700
Olisipa tällainen ollut jo silloin kun minä pyörän ostin. Ainoa vinkki minkä minä sain, kun niitä kyselin, oli lisää kaasua vaan. Tunnustan julkisesti etten ole mikään kaksinen kuljettaja ja suurin osa videon tempuista jäisi tekemättä. En usko että millään porukka-ajeluilla tapahtuu mitään suurta oppimista ajotaitojen suhteen. Luulen että suurin osa kuljettajista, aloittelijoista ainakin, menisi mieluummin ohjatulle kurssille. Ja ehdottomasti vain isoille pyörille. Pikkupyörät voivat pitää omansa.

"Breathing doesn't keep the flame alive in us." Insomnium

”Älykäs pääsee pinteestä, johon viisas edes koskaan joudu ei.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Marras 06, 2016 11:44 am 

Jokke, hyvä kirjoitus monelta kohtaa.

Juuri sain tarjouksen harjoittelupaikasta, joka kuulosti puhelimessa erittäin hyvältä!

Mistä saataisiin kouluttajat, joilla omakohtaista kokemusta isolla endurolla ajamisesta ja jotka vielä osaisivat pukea ymmärrettäviksi sanoiksi teorian? Teoria pitäisi mielellään pohjautua faktaan, eikä pelkästään omaan mutuun. :)

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Marras 06, 2016 11:54 am 

Pyörä: BMW R1100GS
Ana kirjoitti:
Enkä aio osallistua tällaisiin rahastuksiin.

Jaa, että GS Meetingin hinta 110.- euroa kahden yön majoituksesta lomaviekossa järven rannalla kylpylä Summassaaressa, kaksi runsasta aamiaista ja kaksi maittavaa päivällistä ja kylpylän vapaa käyttö mukaan lukien aamusaunat, on rahastusta.
Sama homma hotellihuoneessa Summassaaressa maksoi tänä vuonna 130.- euroa.
Ensi vuonna hinnat ovat samaa suuruusluokkaa.

Hommaan tietysti kuuluvat muutkin järjestelyt, eli valmiit GPS reitit eri tasoisille reiteille, ajajakokous ja jälkipuintitapahtumat, ryhmäjako kuskien toiveiden mukaan eri reittien ajoteameihin, yhteinen nuotioilta grillimakkaroineen, tarra, karttoja reiteistä yms. pientä.

Pekka

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Marras 06, 2016 12:00 pm 

Pyörä: SE & MXV & EN
Krossiradoista Sipoon krossiradalle uskaltaa mennä lauantaina ja sunnuntaina klo 10-12, sillä silloin vuoro on varattu harrastelijoille, naisille ja lapsille. Hyppiminen on tuolloin kielletty. Siellä olen saanut houkuteltua paremman puoliskon enduropoluilta krossiakin treenaamaan.

Mutta muuten, hyvät ajopaikat yleensä maksavat aina. Toinen hyvä möhköenduroille sopiva paikka on Kiteen Aimo-moottoriurheilukeskuksessa sijaitseva, Kiteen CC-kilpalussakin käytetty lentokentän kiertävä enduropolku. Sinne pääsee ratamaksun maksamalla. Rally Raid Team Finlandin kanssa pidin siellä pari vuotta sitten treenit käyttäen hyväksi myös pehmeähiekkaista krossirataa.
Tässä Karjalaisen juttu http://www.karjalainen.fi/urheilu/item/ ... vagalleria

Sitten jos kuiva kyllästyttää, voi lähteä testaamaan isolohkon kanto-ominaisuuksia pehmeämmille apajille. Nämä videot ovat Saariselältä. Suuri osa osallistujista on pikkupyörillä, mutta aina sinne joku eksyy suuremmallakin laitteella. Luvat ajopaikkoihin ovat Motojyskyllä, eikä tuonne pääse ilman opasta. Kuluvana vuonna omalla pyörällä kolmen päivän safarin setti oli 300 euroa. Se ei pitänyt sisällään opetusta.

https://www.youtube.com/watch?v=yHk_-mT ... 8X4hfYgHUj

https://www.youtube.com/watch?v=zo_cekQ ... bUQizEzCDu

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Marras 06, 2016 12:19 pm 

Pyörä: BMWR1250GSA,KTM690EnduroR
Janne kirjoitti:
Krossiradoista Sipoon krossiradalle uskaltaa mennä lauantaina ja sunnuntaina klo 10-12, sillä silloin vuoro on varattu harrastelijoille, naisille ja lapsille. Hyppiminen on tuolloin kielletty. Siellä olen saanut houkuteltua paremman puoliskon enduropoluilta krossiakin treenaamaan.

Mutta muuten, hyvät ajopaikat yleensä maksavat aina. Toinen hyvä möhköenduroille sopiva paikka on Kiteen Aimo-moottoriurheilukeskuksessa sijaitseva, Kiteen CC-kilpalussakin käytetty lentokentän kiertävä enduropolku. Sinne pääsee ratamaksun maksamalla. Rally Raid Team Finlandin kanssa pidin siellä pari vuotta sitten treenit käyttäen hyväksi myös pehmeähiekkaista krossirataa.
Tässä Karjalaisen juttu http://www.karjalainen.fi/urheilu/item/ ... vagalleria

Sitten jos kuiva kyllästyttää, voi lähteä testaamaan isolohkon kanto-ominaisuuksia pehmeämmille apajille. Nämä videot ovat Saariselältä. Suuri osa osallistujista on pikkupyörillä, mutta aina sinne joku eksyy suuremmallakin laitteella. Luvat ajopaikkoihin ovat Motojyskyllä, eikä tuonne pääse ilman opasta. Kuluvana vuonna omalla pyörällä kolmen päivän safarin setti oli 300 euroa. Se ei pitänyt sisällään opetusta.

https://www.youtube.com/watch?v=yHk_-mT ... 8X4hfYgHUj

https://www.youtube.com/watch?v=zo_cekQ ... bUQizEzCDu

Tässä taas haisee kuinka eri hehtaarilla ollaan näiden *koulutusten* kanssa.

Näille paikoille menisin kyllä EXC:llä harjoittelemaan, mutta gessulla en. Gessun kanssa ajoharjoittelu olisi paljon mielekkäämpää kun on tosiaan paikka joka näkyi tämän ketjun aloituksessa tuolta *vähän* etelämmästä eli ollaan kuitenkin asfaltilta poissa, mutta kova pohja jolla pääsee ensin hakemaan ennen kaikkea sitä miten pyörän käsittely onnistuu.

Minäkin olisi tuollaiselle osallistunut hyvinkin mielelläni ja monta kertaa on mielessä ollut lähteä tuonne Saksaan tai Amerikkaan tuonne koulutukseen kun lähempää ei oikein näytä löytyvän kun näitä pehmeän hiekan ja suon välimaastoon asettuvia reissuja joiden anti isolle endurolle on vähän niin ja näin.

Gessulla kuitenkin ajetaan pääsääntöisesti matkaa ja silloin arvostaa sitä että jos se hankalampi _tie_ pätkä sieltä tulee niin siitä selviää kunnialla. Itsekin on nyt vain saanut näitä opetella reissuilla kovemman kautta ja aina on ollut pyörä täysin lastattuna ja harjoituspaikka välillä hyvinkin kaukana Suomesta.

Mutta mielenkiinnolla seuraan mihin suuntaan tämäkin tarina etenee :)

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Marras 06, 2016 12:51 pm 

Pyörä: SE & MXV & EN
juvander kirjoitti:

Tässä taas haisee kuinka eri hehtaarilla ollaan näiden *koulutusten* kanssa.

Mutta mielenkiinnolla seuraan mihin suuntaan tämäkin tarina etenee :)

Nyt kun on saatu skaala selville, voidaan tehdä koulutus, jolle on kysyntää ja tulijoita.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 65 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com