Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Touko 29, 2020 10:33 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Heinä 20, 2016 10:16 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Viestit: 746
Paikkakunta: Tätä nykyä Kerava
Pyörä: KTM 625 SXC -04
Perustinpa tällaisen ketjun ja rustailen aloituspostauksen, toivottavasti ei jää viimeiseksi, vaan saa seurakseen messevämpiäkin reissuja. Jostainhan se on aloitettava, vaikka vähäinen keikka onkin tosiharrastajien reissuihin verrattuna...

Ensimmäisen mopon ostamisesta asti on ollut hinku lähteä käymään jossain missä saisi pientä seikkailun makua siihen touhuun, ja siihenhän on hyvä mahdollisuus tuossa itäisellä maalla, joka myös Neuvostoliittona tunnetaan. Kesäloma, kelvolliset säät, suht toimiva pyörä sitten mahdollistivat tämän reissun toteuttamisen nyt alkuviikosta. Tämä oli samalla ensimmäinen kerta kun poistun konepyörällä kotimaasta.

Alkuperäinen tarkoitus oli lähteä sunnuntaina joskus puolenpäivän maissa reissuun. Tämä tavoite kaatui edellisenä iltana pidetyissä vanhojen ystävien illanistujaisissa tarjoiltuun viskiin, joten lähtö siirtyi iltapäivälle. Aamupäivä meni vielä kamoja pakatessa, maahanmuuttokortteja ja tulliselvityslomakkeita täytellessä ynnä muuta näperrellessä. Kun lopulta olin saanut kamat pakattua, pääsin aloittamaan matkan PK-seudulta vanhaa seiskatietä kohti itää. Matka sujui rattoisasti kunnes aivot pääsivät noin Kotkan kohdalla vakuutusasioita pohtimaan, ja tässä kohtaa muistui mieleen että se Green Card jäi muuten lipaston laatikkoon. Tämän hoksattuani vedin stopin huolttarin pihaan, soitin vaimolle että pistää saunan lämpenemään kohta, ja huomasin että Kotarista on takarattaan pultit löystyneet (taas, vaikka ne olin juuri kiristänyt) ja kaksi pulttia oli karannut kesken ajon jätettyään takahaarukkaan mukavat naarmut/lommot. Onneksi ilmeisesti mitään muuta ei ollut hajonnut, vaikka varmaan aika väkivaltainen tapaus on kun se haukkaa haarukkaan kiinni ja vääntyy/katkeaa irti. Kiristelin loput pultit ja ajelin takaisin kotiin saunomaan ja nukkumaan yön yli.

Aamulla sitten hyvissä ajoin ylös ja uusi yritys, tällä kertaa lähtö oli huomattavasti nopeampi kun sen oli jo kerran harjoitellut. Samalla olin vaihtanut takarattaan pultteihin uudet Nylocit ruuvilukitteella. Porvoossa pidin taukoa ja tuli mieleen että saisikohan tästä matkan varrelta parit pultit varalle jos tuo takaratas nyt noin vastustaa. Soitin Kotkassa sijaitsevaan pulttifirmaan, mutta eivät vastanneet. Samalla satuin vilkaisemaan öljylasista, että voisi lisätä koneeseen pienen tilkan öljyä. Kippasin puoli desiä myllyyn, ja kun sain pullon kiinni niin pulttifirmasta tuli puhelu. Kävi ilmi, että sopivia pultteja on hyllyssä, ja lupasin koukata sitä kautta mennessäni. Vedin kamat niskaan, ja löin koneen tulille. Mitäss..... niin joo, puhelu katkaisi ajatuksen ja öljykorkki oli jäänyt auki. Jos olette miettineet onko öljykorkki pyörässä turha varuste, niin voin kertoa että ei ole. Nimittäin sitä öljyä lentää sieltä aika paljon, kun koneen käynnistää korkki auki. Vähän piti kiroilla, ja sitten pyyhkimään pyörää paskapaperilla puhtaaksi. Ei siitä puhdas tullut, mutta ajettava taas. Totesin, että ei tää Venäjälle meneminenkään helpolta vaikuta, että mitenkähän sitten paikan päällä.

Tästä ajelin sitten kohtuullisen ongelmitta tylsää suoraa asfalttitietä Kotkaan, jossa Kymen Pultti ja Työväline OY kaivoi oikeat pultit ja vielä uudet mutteritkin tiskille. Hintaa kysyttäessä kerrottiin, että nämä eivät ole myytävänä, vaan ne lahjoitetaan. Kiitoksia kovasti. Koska aamulla kiinnittämäni pultit näyttivät pysyvän hyvin kiinni heitin varaosat laukun pohjalle ja lähdin painamaan itään.

Rajaa ennen kävin vaihtamassa ruplia siinä vähän ennen rajaa oikealla puolella tietä olevalla raha- ja viisumikopilla. Piti sitten vielä käydä nostamassa muutama kymppi euroja lisää varmuuden vuoksi Virolahdelta, ja sitten piti käydä hakemassa rajamuodollisuuksia varten kynä Teboililta, mutta lopulta olin valmis rajalle. Suomen tulli meni heittämällä, Venäjän tullissa oli yllättävän paljon jonoa. Kun kahdesta suusta kerrottiin että pyörällä voi vetää jonon ohi niin ajattelin sitten kokeilla. Jonon päässä oli nuori venäjätärvirkailija juuri sulkemassa puomia, mutta viittilöi raidallisella pampullaan minut vielä ohi. Sama toistui siinä kopille jonottaessa, eli menin heittämällä autoletkasta ohi. Paperien kanssa ei sen suurempaa ihmeellisyyttä ollut. Miehellä passi ja viisumi ja mielellään esitäytetty maahantulokortti, pyörällä rekisteriote, green card ja tulliselvityslomake täytettynä. Rajan jälkeisellä passintarkastuspisteellä käskivät minut sivuun odottamaan ja passiani tutkiva rouva soitti johonkin ja kyseli jotain, mutta lopulta oli vsjo harashoo ja puomi nousi. Hurraa, Venäjälle päästiin.

Viipuriin ajelin isoja teitä, kun vähän epäilytti että missä mahtaa kulkea rajavyöhykkeen reuna ja ilmeisesti siinä rajan pinnassa hengailua eivät katso hyvällä ilman asiaankuuluvia proopuskoja. Tässä vaiheessa kello oli varmaan jotain kolme, joten Viipurissa painelin ensi työkseni kaupungin toisella laidalla olevaan ravintolaan syömään. Kyseinen rafla on sen linnasillan jatkeena olevan kadun aivan toisessa päässä mäessä, ja siihen saa pyörän parkkiin viereen ja ruoka on hyvää ja hinnat kohtuullisia. Aterioinnin jälkeen painelin vaihtamaan vielä hiukan rupeloita kun mielessä kaihersi vielä mahdollisuus päästä johonkin sisätiloihin yöksi, ja vedin tankin täyteen. Tämän jälkeen lähdin ajelemaan kohti Käkisalmea. Mitään hääviä reittisuunnitelmaa ei ollut kun aikataulutkin olivat vähän kusahtaneet, joten tein ruokailun aikana hatarahkon suunnitelman miten Käkisalmelle pääsisi ajamatta kauheasti isointa tietä. Tosin se isoinkin tie on monessa kohtaa kivaa, nopeaa soratietä.

Tuossapa reitit. Punainen on menoreitti, ruskea paluureitti.

Kuva

Menomatkalle osui aika paljon asfalttiakin kun oli jo vähän kiire kohti Laatokkaa, mutta kyllä siinä tuli muutama pikkutiekin kierreltyä. Yhdessä kohtaa (tuo missä lähimpänä Viipuria eroavat meno- ja paluureitti) ajelin jotain metsäautotietä, kun tuli vastaan puuhun kiinnitetty kyltti, josta en ymmärtänyt muuta kuin kansainvälisen räjähdettä kuvaavan symbolin. Koska kyseisellä tiellä tuli vastaan hyvin epäsotilaallisen (ja epäendurollisen) näköinen mieskolmikko moposkoottereilla, arvelin ettei siellä mitään kovin vaarallista kai olla. Ajelin tien läpi, ja hengissä selvittiin. Reitille osui muutenkin ihan kivoja teitä, jotka eivät varsinaisesti haastaneet, mutta sai pysyä hereillä ja ajaa tapeilta lätäköitä kierrellen. Tuli myös huomattua, että Venäjällä tiessä on niin isoja monttuja että niiden kohdalla on hyvä keventää keulaa kaasulla, ja niitä on niin usein, että ei ehdi välissä hidastaa taas alkuperäiseen nopeuteen, joten tahtoo vauhti kasvaa ja kasvaa. Tämä tienpaikkaus pääsi vähän yllättämään, kuten kuvassa näkyvistä jarrutusjäljistä voi huomata...

Kuva

Kotka legendaarisella Kuukaupin sillalla:
Kuva

Jossain vaiheessa saavuimme Priozerskin alueelle:
Kuva

Käkisalmelle loppumatka oli kivaa baanaa, eli suht nopeaa mutta soraista ja kuoppaista. Tässä vaiheessa oli vähän sellainen fiilis, että nyt ruokaa ja nukkumaan, kun päivä oli ollut pitkä ja suht vauhdikas kaikkine härväämisineen. Käkisalmella pysähdyin vetämään iltapalan Evrazia-ketjun raflassa (0,75 litraa kivennäisvettä, borsch-keitto ja sushit). Tarjoilija puhui suorastaan hyvää englantia, joten kyselin häneltä vähän että mistä löytyy lähin kauppa tähän aikaan (olisiko ollut luokkaa 10 illalla). Lisäksi kysyin mikä on teltta venäjäksi että osaan tarvittaessa leiripaikkaa etsiessä sönköttää jotain sen suuntaista, ja opin että se on palátka. Selvä. Syötyäni kävin kaupassa ja ajoin 150 metrin päähän kauppaan, josta ostin leipää, juustoa ja vettä. Oluenkin olisin ostanut, mutteivät myyneet tähän aikaan illasta. Joku paikallinen nuorimies kovasti kyseli että onko pihalla oleva moottoripyörä minun ja oli hyvää kaveria ja käteltiin, Nikolai taisi olla nimeltään. Olisikohan Nikolai ollut vähän päissäänkin.

Tämän jälkeen päräytin itään päin kohti Motornoyen kylää, koska sinne vievä tie menee kivasti Laatokan rantaa, ja arvelin sieltä löytyvän jonkinlainen leiri- tai majapaikka. Sopivalla kohdalla otin hiekkatien rantaan, ja ajelin aika jyrkän hiekkamäen ja saviliejun läpi kohti rantaa. Rannassa odotti ilmapalloja ja telttoja. Jututin ensimmäisenä vastaan kävellyttä rouvaa, jonka kanssa onnistuin käymään sen verran keskustelua venäjäksi, että ymmärsin heillä olevan joku lasten kesäleiri siinä enkä ollut tervetullut. Viittoi rantaa pitkin etäämmäs, joten ajelin sinne päin ja päädyin seuraavaan leiriin. Sieltä löytyi englantia taitava keski-ikäinen rouvashenkilö, joka sanoi että heillä on joku urheiluseuran leiri ja kehotti menemään vielä edemmäs. Sieltä löytyikin sitten aika unelmien leiripaikka. 50 metriä Laatokan loputtomalle hiekkarannalle, kuivaa mäntykangasta. Pystytin teltan, kahlasin helvetin kylmään veteen sen verran että sain vähän peseydyttyä, ja painuin nukkumaan. Auringonlasku oli kauniimpi kuin kuvassa, mutta yritin sitä silti kännykällä kuvata. Nukuin varsin hyvin.

Kuva

Aamulla heräilin ja lampsin rantaan syömään aamiaista. Ei näyttänyt aamukaan Laatokalla pahalta.

Kuva

Köytin kamat pyörään ja itseeni kiinni ja lähdin ajelemaan. Olisi pitänyt illalla tankata, mutta käväisin muutaman kilometrin ylimääräisen lenkin Käkisalmen laitamilla tankilla. Asiaa tuntemattomille tiedoksi, että siellä ensin ajetaan tankilla ja mielellään laitetaan pistooli tankkiin valmiiksi. Sitten marssitaan tiskille ja kerrotaan mistä mittarista halutaan, ja sieltä pistetään pumppuun virrat päälle. Sitten tankataan normaalisti, ja sitten mennään maksamaan. Tässä vaiheessa, ja monessa muussakin vaiheessa, tarkastelin että takarattan pultit ovat kiinni. Joskus joku nitkahti hiukan kireämmällekin, mutta kyllä ne aika hyvin pysyivät. Pitää silti vetää vielä paremmalla lukitteella ja uusilla pulteilla/muttereilla kasaan kun pääsee kotiin.

Tämän jälkeen lähdin ajelemaan taas Laatokan rantaa kaakkoon päin. Aluksi tie oli asfalttia, mutta muuttui pian perivenäläiseksi kuoppaiseksi sora- ja rapatieksi. Jossain Motornoyen jälkeen tielle hyppäsi oikealta puolelta kahdeksanpiikkinen hirvisonni, joka lähti onneksi juoksemaan samaan suuntaan eikä vastaan tietä pitkin. Ajelin parikymmentä metriä perässä, kunnes elukka muutti suuntaa ja veti tien vasemmalle puolelle suohon niin että turpeet lentelivät. Muutamien pikkukylien kautta päädyin Jablanovkan kylään, jossa ensin osui silmään tällainen näky:

Kuva

Muutaman sekunnin päästä tajusin, että kyseessä on nukke. Ihan hauska jäynä. Pidin jätski- ja jääteetauon paikallisella supermarketilla:

Kuva

Paikalle tuli myös paikallinen ukko kahden koiransa kanssa, joista toinen oli helvetin iso ja vihainen ja toiselta puuttui toinen etujalka. Mahtavatko nämä asiat liittyä toisiinsa.

Matka jatkui vaihtelevia, mutta mielenkiintoisia teitä kohti länttä.

Kuva

Melnikovosta Zavetnoen suuntaan lähti mukava pikkutie, jota ajelin noin 10 km. Matka päättyi, kun tiellä oli portti ja sen edessä seisoi viiksekäs ukko kädet ristissä. Kyltistä ymmärsin, että tämä on joku pioneerileiri, eli nuorison kesäleiri. Kysyin ukolta että "saisinko" ja viitoin eteenpäin. Päätä pudisteli. Sanoin että harashoo, ymmärrän, ja vedin uukkarin. Takaisin ajellessani huomasin, että kännykkänavigaattoriani kannatteleva alumiiniteline oli murtunut rikki. Tämä ei ollut yllätys, koko viritys oli tehty väliaikaiseksi. Parsin sen ilmastointiteipillä kasaan, ja palailin isolle tielle. Tylsän asfalttisiirtymän jälkeen pääsin taas Maslovon kylän kulmilla pikkuteille. Tosin ajoin heti harhaan. Ensin tuli vastaan tukkirekka, jonka kanssa oli aika ahdasta ohittaa ja minun piti tunkea pusikon puolelle, että mahtui ohi. Heti sen jälkeen tuli vastaan tämä, eli ilmeisesti vesi oli aika korkealla ja venäläiset tukkirekkakuskit eivät turhia murehdi.

Kuva

Kuva taitaa esittää Maslovon pohjoisosia, tyypillistä maisemaa.

Kuva

Käväisin vielä nykyisessä Zaitsevon kylässä, entinen Inkilä, koska hyvän ystäväni suku on sieltä päin. Eipä ollut kummoinen metropoli. Tässä vaiheessa kello alkoi olla sen verran, että lähdin painelemaan suorinta tietä Viipuriin. Viipurissa vedin lounaan kehnohkossa kahvilassa ja ostin pari tuliaisskumppaa, ja sitten bensa-aseman kautta kohti rajaa. Rajalla muodollisuudet hoituivat nopeasti, joskin tällä kertaa Suomen puolella oli ihme härväämistä. Ei tullattavaa-linjan puomit olivat kiinni, ja kun jonottelin niille, niin kaikki takaa tulevat ajoivat suoraan "tullattavaa"-linjalle. Kyllästyin itsekin odottelemaan ja vaihdoin tullattavien linjalle, ja heti sen jälkeen puomit aukesivat. Heitin uukkarin ja ajelin taas ei tullattavaa-puolelle, ja pääsin iloisesti läpi ja omien puolelle. Motaria suorinta tietä kotiin, sauna päälle ja kamat purkuun, ja valmista tuli. Matkaa kertyi tuhatkunta kilsaa (jos ei lueta sunnuntain Kotkassa käyntiä mukaan), ja reissu sisälsi vähän turhan paljon moottorimarssihenkistä siirtymää isoa tietä, mutta toisaalta enempää ei tällä kertaa ollut aikaa käytettävissä.

Kotona katselin, että ei tätä ainakaan uudemman mallin 690:een voi vaihtaa kun loppuu joustot kesken ;)

Kuva

_________________
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Ex: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89


Viimeksi muokannut Jokke Espoosta päivämäärä To Heinä 21, 2016 9:34 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 21, 2016 8:38 am 

Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Viestit: 1144
Paikkakunta: Ylivieska
Pyörä: BMW f 800 Gs -08
Osa kuvista jää näkymättä :(

_________________
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 21, 2016 9:36 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Viestit: 746
Paikkakunta: Tätä nykyä Kerava
Pyörä: KTM 625 SXC -04
Harri Hemmilä kirjoitti:
Osa kuvista jää näkymättä :(


No niinpä perkule teki, nyt näkyy ainakin tällä hetkellä ainakin mun koneella.

_________________
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Ex: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 21, 2016 8:35 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 3:38 pm
Viestit: 42
Pyörä: BMW 1200 GSA BMW650XChallenge
Tutunoloisia maisemia kuvissa.
Tuliko Antrea-Käkisalmi sorarännillä vastaan XChallenge ? Käkisalmea kohti
ajelin ja vastaan tuli samannäköinen Kottarainen kuin kuvissasi.


Viimeksi muokannut Luttakumi päivämäärä To Heinä 21, 2016 8:55 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 21, 2016 8:46 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7584
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Asiallinen raportti kuvineen, mukava lukea tällaisia seikkailuja :)

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 21, 2016 11:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Viestit: 746
Paikkakunta: Tätä nykyä Kerava
Pyörä: KTM 625 SXC -04
Luttakumi kirjoitti:
Tutunoloisia maisemia kuvissa.
Tuliko Antrea-Käkisalmi sorarännillä vastaan XChallenge ? Käkisalmea kohti
ajelin ja vastaan tuli samannäköinen Kottarainen kuin kuvissasi.


Jäi merkki ja malli tunnistamatta, mutta joku valkoinen reissuenduro siinä tuli vastaan oikealle kääntyvässä kurvissa. Olisi ollut mukava pysähtyä turisemaan paskaa ja arvelinkin suomalaiseksi, mutta ennen kuin sain oikein edes hidastettua oli jo hävinnyt peileistä mutkan/mäen takia enkä kehdannut lähteä peräänkään ajamaan. Minkäslaisella reissulla itse olit?

_________________
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Ex: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 22, 2016 12:16 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 3:38 pm
Viestit: 42
Pyörä: BMW 1200 GSA BMW650XChallenge
Kyllä minä valkoisella reissurakkineella olin liikenteessä.
Lappeenrannasta yli rajan, Syvälahden kylän kautta Antreaan ja sieltä Käkisalmeen. Käkisalmessa yötä ja siitä kohti Pietaria.
Losevon nurkilta suunnaksi Äyräpää ja löysinkin taas itseni Antreasta. Tai Kamennogorskiksihan tuo oli nimetty naapurin toimesta.
Sellainen kivijalka katselmus reissu tälläkertaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 22, 2016 10:06 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 6:28 pm
Viestit: 1152
Pyörä: sattuman kaupalla
Hyvä matkaselostus,mainiota lomalukemista 8)
Sopivalla porukalla vois itekkin tuonne lähteä,yksin tuskin :roll:
Nuo paperi muodollisuudet jo tökkii heti ensimmäisenä,voi kun sais vaan ajaa rajan että morjens :mrgreen:

_________________
Foorumin "sekakäyttäjä"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 22, 2016 2:48 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Viestit: 746
Paikkakunta: Tätä nykyä Kerava
Pyörä: KTM 625 SXC -04
Kyllä sitä siinä rajalle jonottaessa mietin, että miten kätevää se olisi jos Venäjän vastainen raja toimisi niin kuin sivistysmaiden väliset rajat. Ei nyt mennä sen syvemmin politiikkaan, mutta tuossa olisi 5 miljoonan asukkaan Pietari yhtä kaukana Helsingistä kuin Kuopio, mutta kun tuon valtion kanssa minkäänlainen järkevä kaupankäynti ja yhteistyö on niin kovin hankalaa. Harmi sinänsä, kun mahdollisuudet bisnekselle ja muulle positiiviselle kanssakäymiselle olisivat erinomaiset sijainnin puolesta.

Mutta rohkeasti vain x-mean viisumia hakemaan, pitää siinä muutama lappu täytellä että pääsee rajan yli, mutta niiden lappujen täyttelyyn menee suurin piirtein yhtä kauan aikaa kuin renkaanvaihtoon, ja sitäkin joutuu välillä tekemään. Vuosiviisumi helpottaa tosi paljon kun ei tarvitse suunnitella aikatauluja viikkoja etukäteen, mutta kertaviisumillakin pääsee alkuun. Täältä foorumilta löytyy apuja tulliselvityslomakkeen ja maahantulokorttien täyttelyyn, eikä siinä muuta sitten tarvitakaan. Rajalla löytyy aina Suomea puhuvia, jotka jeesaavat rajamuodollisuuksissa. Henkilökunta ei rajalla aina ole kovin palveluhenkistä :D

_________________
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Ex: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 23, 2016 9:36 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:58 pm
Viestit: 501
Paikkakunta: Turku
Pyörä: Helkama
Hyvä kertomus, mukava on lueskella edes näistä muiden reissuista, omat kun ovat jääneet vähiin. Ja pienet vastoinkäymiset ja niistä selviäminen on se, mikä tekee reissuista muistelemisen arvoisia.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com