Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Touko 25, 2020 11:55 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Maalis 20, 2016 7:51 am 

Liittynyt: Ti Heinä 09, 2013 10:26 am
Viestit: 62
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Bmw r1200 gs
Jep. Claudio vaihtoi kevyempään ja luulen että ewan ja boorman olivat tässävaiheessa katteuesta vihireitä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 20, 2016 11:15 am 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4770
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
Tämä heppu meni 1500.- euron pyörällä ja tuli vielä takaisinkin.
Linkki matkakertomukseen
Pyöränä Kawa KLE 500
Ei mennyt kuitenkaan ihan Vladivostokkiin saakka.

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 23, 2016 12:43 am 

Liittynyt: Ma Elo 07, 2006 1:44 pm
Viestit: 232
Joo minä siellä kävin, ja kawa oli hyvä peli tuolle seudulle. Kaasareita sai tyhjennellä useasti, enkä itse kyllä mielellään ruiskuvehkeillä lähtisi.Kohojen tyhjäykseen kannattaa tehdä pitkä kuusiokoloavain jotta saa takimmaisenkin kaasarin helpolla tyhjäksi. Jos kerran on aikaa käydä pyörä kunnolla läpi ennen lähtöä, niin ei tule ongelmia,ja jos tulee niin kawa on helpoimmasta päästä korjata. Pahin vika oli itsellä virtalukon hajoaminen, eikä sellaista voisi edes uudesta moposta korjata jos löytyy varkaudenestot ym. hienoudet..
Jos vielä kavereilla on samanlaiset pyörät niin voi jakaa varaosat keskenään,turha on esim. kytkinlevyjä jokaisella olla mukana.
Kotona vasta selvisi että takaiskari on täysin sökö, suojapellit/muovit kuoriutuneet jousen alta pois. Takaiskari siis kannattaa vaihtaa parempaan,alkuperäistä kun ei pysty edes huoltamaan ennen starttia.Etuiskaariin tasan puoli litraa 20W öljyä / putki, niin on sopivan jäykkä. Etupää ei noin pohjannut kertaakaan, takaiskari naputti pohjaan jatkuvasti.
Penkin kun muokkaa niin pystyy ajamaan 10-12h päivässä. Tankoon kannattaa laittaa korokepalat, jotta Mongoliassa voi ajaa paremmin seisaallaan..sitä joutuu välillä harrastamaan muutaman tunnin päivässä.
Jos pelkästään Vladivostokiin menee Mongolian ohittaen, niin ei tartte tehdä ennen reissua kuin perushuollot, tiet on hyvät ainakin Ulan-Udeen asti mikä Venäjällä oli meikäläisen itäisin piste.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 24, 2016 3:02 pm 
Avatar

Liittynyt: To Maalis 12, 2009 1:13 am
Viestit: 284
Paikkakunta: Hollola
Pyörä: Transalp, XL250, CB750
Tein just 29.000 km lenkin Aasiaan vm. 2001 Transalpilla. Pyörä oli varsin sopiva ja olin tyytyväinen siihen ratkaisuun, että GSA jäi talliin. Sitä olisi ollut paljon hankalampi nostaa veneisiin tai edes pystyyn. Transu oli luotettava. Matkalla hajosi tosin juuri ennen reissua huollettu iskari (24.000 km kohdalla) ja jostain oudosta syystä vesipumpun tiiviste alkoi vuotaa, kun mopo oli tallissa. Muuta rikkinäistä ei ollut. Ketjut ja rattaat vaihdoin 25.000 km kohdalla (eivät olleet uudet lähtiessä) ja takarenkaan 22.000 km kohdalla (oli lähtiessä uusi Heidenau K60). Lisäksi korjasin kytkinvaijerin pari kertaa.

Tieolosuhteet olivat enimmäkseen hyvät/jonkinlaiset, paitsi silloin, kun tulva oli vienyt sillat ja piti turvautua veneisiin, lauttoihin tai joessa ajamiseen. Myanmarissa oli koossa 9 pyörää, jotka kaikki oli tuotu ajamalla Euroopasta. Osa tuli Iranin kautta, osa Kiinan-Pakistanin kautta. Mukana oli pari Tenereä 650, yksi AfricaTwin 650, yksi V-Strom 650 (muistaakseni), yksi BMW 800 GS, yksi Honda XL500, kaksi Transalpia (650) ja kummajaisena yksi täyteen lastattu BMW K1000.

Euroopan osalla tehoa olisi kaivannut enemmän autobaanalla ja kulutus nousi aika korkeaksi (yli 6 litraa satasella, vaikka vauhtia oli alle 120 km/h). Bensatankki on turhan pieni (19 litraa). Mukana oli aina vähintään 3 l kanisteri. Lisäpalasesta huolimatta pleksi olisi voinut olla suurempi huminoiden vähentämiseksi. Yli 30 asteen lämpötilassa moottori lämmitti turhan paljon jalkoja, mutta minkäs sille voi. Vesijäähdytys on kuitenkin selvä etu, kun seisoo ruuhkassa kuumassa.

Lähtöä suunnitellessani painotin huollettavuutta. Olisin esimerkiksi kyennyt irrottamaan ja puhdistamaan kaasarit matkalla tai vaihtamaan kytkinlevyt. BMW:n kanssa olisi ollut hankalampaa. Bensan laatu oli ajoittain surkea ja suodattimet tukkeutuivat osin, vaikka lisäsin yhden ylimääräisen suodattimen bensaletkuun.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 24, 2016 3:45 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 10:30 am
Viestit: 550
Paikkakunta: Kostamus
Pyörä: SE/EXC350/GS
Moi

Ainakin Vladivostokiin ajellessa taitaa nykyään ola jo aika hyvä tie ,eli Gessulle sopiva vois olla tuskaa ajaa pienemmällä pyörällä , itse jos menisin sinne niin ehdottamasti ajasin vain yhteen suuntaan pyörä sitten takaisin rahtina esim. Pietariin ja lentämällä takaisin Suomeen , jos on riittävästi vapaata aikaa niin voihan sitä ajaa molempiin suuntiin :D

_________________
Tärkeintä ei ole päämäärä vaan liike ....

mopokuvia http://www.hobby.pic.fi/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 24, 2016 7:45 pm 

Liittynyt: Ti Heinä 09, 2013 10:26 am
Viestit: 62
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Bmw r1200 gs
Kiitos vinkeistä. Näitä tarvitaan :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 25, 2016 1:18 pm 

Liittynyt: Ti Huhti 24, 2012 9:56 pm
Viestit: 61
Pyörä: R12GS, F650GS Dakar, CRF250R
Tapasin viime kesänä Prahassa puolenkymmentä kiinalaista motoristia. Olivat GSA-pyörillä liikkeellä, lähteneet Pekingistä ja menossa Pariisiin ja edelleen Lissaboniin josta aikoivat lentää kotimaahansa takaisin. Pyörien rahtaamisesta ei ollut puhetta. Ymmärtääkseni olivat ajaneet juurikin Ulanbatoriin ja siitä Moskovaan ja käyneet kieppaamassa Nordkapissa. Kehuivat Suomea kauniiksi ja puhtaaksi maaksi, moittivat Norjan kun olivat joutuneet laittamaan siellä rengasta pyörään ja oli kuulemma maksanut melkoisesti. Venäjä-osuuden (?) moittivat tiestöstä, oli joitain vaurioita tullut pyöriin matkalla. Tarkemmin en miesten matkasta päässyt selvyyteen mutta paidoissa luki:"Charity Ride 2015".


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 01, 2016 8:21 pm 

Liittynyt: Ke Elo 22, 2012 8:18 pm
Viestit: 24
Pyörä: KTM 1290RR
Vladista Niiralaan ajelin viime kesänä 990 KTM advella.
tässä on tarinaa http://mikaworldtour2015.blogspot.fi/
kerron lisää mielellään.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 01, 2016 8:59 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 9:16 pm
Viestit: 267
Paikkakunta: Laukaa
Pyörä: BMW xchallenge
Eiks se gessu oo kuitenkin ostettu ajamista varten? Ite en kyllä miettis hetkeäkään millä lähtisin.

Tuleeko sillä reissulla sitten naarmuja vai muistoja?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 02, 2016 7:01 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2355
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Paras matkapyörä on aina se joka sulla jo on. Jos kerran on ajan ja talouden puolesta mahdollisuus reissuun, niin ei muuta kuin haaveet todeksi, mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 02, 2016 9:18 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
Viestit: 447
Paikkakunta: Pirkanmaa
Pyörä: Ewan McGregor -03
Mikä pyörä? Onko liian painava? Paljonko tulee tavaraa? Miten pakata? Tuleeko vararenkaat?
Nuo on aika tuttuja kysymyksiä tällä palstalla. :P

Enpä muista koskaan lukeneeni, miten se kuljettaja valmistautuu? Jos pyörän käsittelytaidot on hallussa niin entä kroppa? En muista lukeneeni, että "Hei, ensi kesän pitkä reissu lähestyy. Aloitin salilla käynnin ja kuntopiirijumpan, jotta mopo nousee suosta selkää naksauttamatta".
Ja en nyt tarkoita, että penkistä pitäisi punnertaa 100 kiloa ja jalkaprässistä 300, vaan että erityiseti ne keskivartalon lihakset on siinä kunnossa, että ne kestää tuollaisen istumamaratonin ja pyörän nostelun.

Minusta tuo asia on tärkeämpi kuin pyörän optimointi ihan jokaista kiloa myöden - ainakin tällaiselle neljääkymppiä lähestyvälle toimistotyöntekijälle. Odottelen innolla, mitä oikeat pitkän matkan reissaajat asiaan sanovat.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 02, 2016 4:13 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 9:17 pm
Viestit: 285
Paikkakunta: Tallinna
Pyörä: Sherco SE-R Factory
Niin ja jos joutuu ajamaan aktiivisemmin reissussa tapeilta niin kannattaa pitää huolta myös alaraajojen lihaksista jotta jaksaa päivät tasapainoilla. Pohjekaramppi on aina niin mukava.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 03, 2016 12:18 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 5:58 pm
Viestit: 261
Paikkakunta: Tampereen seutu
Pyörä: Hugsvarna 701 Enduro & 12k GinTonic
Ja nuo "ajolihakset" saa vielä treenattua ajamalla, ja talvella salilla, mutta lisäksi pitäisi treenata harvemmin tarvittavat "kaatumalihakset". Esim nilkka/polvi jos vääntyy tai kaatuessa ottaa kädellä vastaan ja murtaa ranteen niin reissu pysähtyy siihen. Sen nilkan ja polven jänteet voi vahvistaa harjoittelemalla, ranteetkin saa kestämään tärskyjä. Sekä tietysti yleinen koko kropan notkeus ja liikkuvuus, joilla voi äkillesessä tilanteessa tai pikkukompuroinnissa olla iso ennaltaehkäisevä merkitys.

Pikkupyörittelyssä ei noilla jutuilla ole isompaa merkitystä, mutta x tuhannen kilometrin päässä jossain aavikolla voi olla eri tilanne..?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 04, 2016 6:50 pm 

Liittynyt: Ti Heinä 09, 2013 10:26 am
Viestit: 62
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Bmw r1200 gs
Totta joka sana. Sanomattakin selvää että pieni kuntopiiri on tarpeen ennen starttia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 14, 2016 10:52 pm 

Liittynyt: Ma Maalis 14, 2011 9:11 pm
Viestit: 10
Pyörä: Honda
Lainaa:
Vladivostokkiin tai ulanbatoriin millä mopolla


Hondalla...totta kai.

mopolla ajetu 159000 km . Seuraavaa reisuu Pamir.

http://advrider.com/index.php?threads/s ... ia.862577/

http://motoreisid-motoreisid.blogspot.com.ee/


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com