Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Kesä 05, 2020 6:46 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Maalis 19, 2016 11:58 am 

Liittynyt: Ti Heinä 09, 2013 10:26 am
Viestit: 62
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Bmw r1200 gs
Haaveena lähtä parin vuoden kuluttua tuolle suunnalle.gessu saa viettää kesäloman silloin tallissa ja alle ajateltiin kevyempiä vehkeitä. Mitä suosittelette. Ajatuksena kuitenkin ajaa jotakin tientapaista uraa ettei ihan mennä umpista. Ja mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon reissua suunnitellessa.ajatuksia ja neuvoja otetaan iloisin mielin vastaan :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 19, 2016 3:49 pm 

Liittynyt: Ti Heinä 09, 2013 10:26 am
Viestit: 62
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Bmw r1200 gs
Tuossa alempana näyttikin olevan kattavasti tietoa käytännön asioista.jos joku osasi ehdottaa minkälainen kulkupeli olis kestävä ja varma.
vanha enskakin saa olla koska joka nippeli käydään läpi talven aikana. Lyhyenä ihmisenä joku matalampi mopo ois hyvä, toki itsekkin voidaan
madaltaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 19, 2016 4:56 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Viestit: 1041
Paikkakunta: Cockola
Pyörä: R1200GS DOHC
Honda kestää http://finnishcanadian.com/profiles/blo ... r-n-sel-ss


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 19, 2016 5:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Viestit: 746
Paikkakunta: Tätä nykyä Kerava
Pyörä: KTM 625 SXC -04
Onko tarkoitus kierrellä kaikkien pikkukylien kautta kaikenlaisia ajouria, savivellejä ja traktoriuria vai ajaa lähinnä sellaista tietä mitä pääsee tavallisella henkilöautollakin?

_________________
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Ex: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 19, 2016 7:28 pm 

Liittynyt: Ti Heinä 09, 2013 10:26 am
Viestit: 62
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Bmw r1200 gs
Jokke Espoosta kirjoitti:
Onko tarkoitus kierrellä kaikkien pikkukylien kautta kaikenlaisia ajouria, savivellejä ja traktoriuria vai ajaa lähinnä sellaista tietä mitä pääsee tavallisella henkilöautollakin?

Ajatuksena on ettei ihan kurarallia ajeta mutta olen käsittänyt että etenkin jos mongoliaan mennään niin tiet voivat olla milloin mitäkin.
Itse mietitty vanhempia transalppeja tai tenereä reissuun. Näissä vois olla kestävyyttä ja potentiaalia.myös klr ja kle harkinnassa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 19, 2016 7:35 pm 
Avatar

Liittynyt: La Maalis 14, 2009 3:03 pm
Viestit: 622
Paikkakunta: Rovaniemi
Pyörä: KTM+Hondat+Suzuki
Riippuen varmaan myös omasta osaamisesta, itse mieltäisin pyörän jolle pystyy tekeen pienessäkin nyrkkipajassa ihmeitä. Eli lähinnä kaasaripeli esimerkiksi.
Mielenkiinnosta kysyn, että minkälaisella kokoonpanolla meinaat lähteä ja mihin aikaan?

_________________
It is good to have an end to journey toward;
but it is the journey that matters, in the end.
-Ernest Hemingway-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 19, 2016 7:42 pm 

Liittynyt: Ti Heinä 09, 2013 10:26 am
Viestit: 62
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Bmw r1200 gs
Muddy Waters kirjoitti:
Riippuen varmaan myös omasta osaamisesta, itse mieltäisin pyörän jolle pystyy tekeen pienessäkin nyrkkipajassa ihmeitä. Eli lähinnä kaasaripeli esimerkiksi.
Mielenkiinnosta kysyn, että minkälaisella kokoonpanolla meinaat lähteä ja mihin aikaan?

Ehottomasti kaasarivehkeillä. Kahden vuoden kuluttua heinäkuussa näillä näkymin. 4 ukkoa ja minä. Kaikki vielä auki mutta suunnittelu jo
kovasti käynnissä.karttakin hommattu jo :mrgreen:
välissä kerkiää vielä monet komiat reissut käydä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 19, 2016 7:51 pm 

Liittynyt: Ti Heinä 09, 2013 10:26 am
Viestit: 62
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Bmw r1200 gs
talkku kirjoitti:

Tuon minnan tarinan olen lukenut ja haave siittä että myös minä voin ajaa noilla seuduilla sai ajatukset rullaamaan.
aviomies on sen sanonut jo aiemminkin mutta kun luin tarinan niin sain siihen oman vahvistuksen. Kiitos minnalle siittä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 19, 2016 7:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1709
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMWR1250GSA,KTM690EnduroR
Kyllä tuonne isollakin pyörällä voi lähteä. Tai pienellä, kaikillahan sitä matkaa tehdään.

Tulevana kesänä GSA käy kääntymässä vähintään Mongoliassa, saa nähdä jos aikataulu antaa myöden Vladivostokin visiittiin.

_________________
https://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 19, 2016 8:04 pm 

Liittynyt: Ti Heinä 09, 2013 10:26 am
Viestit: 62
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Bmw r1200 gs
juvander kirjoitti:
Kyllä tuonne isollakin pyörällä voi lähteä. Tai pienellä, kaikillahan sitä matkaa tehdään.

Tulevana kesänä GSA käy kääntymässä vähintään Mongoliassa, saa nähdä jos aikataulu antaa myöden Vladivostokin visiittiin.

Voip,voip. Mutta ajattelin säästää koristenorsun sivistyneille poluille koska olen käyttänyt sen laittamiseen niiiiiiiiiin paljon aikaa ja rahhaaa.
monenlaisia se sekin on nähnyt mutta itä jää näkemättä ja eipähän vitutus oo niin suuri jos jokunen rupi tullee kylykeen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 19, 2016 8:34 pm 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Viestit: 2299
Paikkakunta: Oulunseutu
Pyörä: HP2E
CapoSakke on menestyksekkäästi tuolla seudulla retkeilly KTM 640 Advella ja saattaisi se ollakin hyvä vaihtoehto.

_________________
Weteraani kurapyöräilijä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 19, 2016 8:47 pm 

Liittynyt: Ti Heinä 09, 2013 10:26 am
Viestit: 62
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Bmw r1200 gs
Ajatus ois että hyvä ja halapa vai onko sellasta olemassakaan muualla ku mielikuvitusmaailmassa:mrgreen:
nuo tallissa olevat kapistukset on kuitenki sen verran rahapussia kaventanu ettei raasi ihan älyttömiä laittaa tuota reissua varten.
osalla lähtiöistä on jo valamiina kulukupelit kle ja klr. Vanha Transalp kutittaa takaraivolla. Sen vois vaikka reissun jälkeen kuskata saunan taakse ja lopettaa..... no ei sentään
Tai tietenki sitten jos se ei ois palvellu vennäänreissua niinkuin pitää


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 19, 2016 9:35 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Viestit: 746
Paikkakunta: Tätä nykyä Kerava
Pyörä: KTM 625 SXC -04
Mielipiteeni eivät perustu kokemukseen, joten uskokoon kuka haluaa. Kirjoittelen nyt silti parin viskipaukun jälkeen kun ei ajamaankaan pääse...

Kaasari on kieltämättä helpompi korjata jos vikaa tulee, mutta kyllä noi ruiskut tänä päivänä on aika idioottivarmoja ja tuskin tuottavat ongelmia. Varman päälle pelaava vois ottaa ruiskusuuttimen mukaan varalle. Ruiskuvehkeillä ajetaan maailmaa vimmatusti ympäri koko ajan. Ne vievät vähemmän soppaa (=pienempi tankki samalla ajomatkalla tai pidempi matka samankokoisella tankilla). Jos pitää jokia ylitellä, mitä ei kai nyt kyllä ole tarkoitus tehdä, niin ruisku kestää paremmin vettä kun niissä ei ole huohotusputkia kuten kaasareissa. Ruisku sietää paremmin matalaoktaanista bensaa. Mulla on autossa nyt mittarissa 360 tkm ja siinä on neljä suutinta eli niillä on yhteensä tuollaiset 1,5 miljoonaa kilometriä takana, eikä mitään ongelmia. Mutta on kaasarissakin puolensa, se on helppo levittää telttapatjalle ja kasata uudestaan jos jotain outoa ilmenee. Kotimaan kovista nimistä nimimerkki Rolling Hobo painaa ruiskulla pitkin Euraasiaa ja ulkomaanelävistä esim. Walter Colebatch ajaa vuodesta toiseen maailmaa ympäri ruiskumopolla. Eiköhän nekin ajaisi kaasarilla jos ne olisivat selvästi parempia. En tarkoita etteikö kaasarivehkeet olisi toimivia. Kummallakin pääsee ja on jo käyty vaikka missä, mutta luultavammin ongelmitta pääsee ruiskulla.

Jos vähänkään aikoo mennä hankaliin paikkoihin eikä kuski ole joko aivan helvetin iso ja vahva, aivan helvetin taitava tai molempia, niin ylivoimaisesti tärkein ominaisuus pyörässä on keveys. Kaikki muu on toissijaista. Muistaakseni Long Way Roundissa kameramies Claudio joutui vähäksi aikaa vaihtamaan hajonneen GS1150:nsä tällaiseen, ja totesi että tällä on nopeampaa ja helpompaa ajaa.

Kuva

Jos mennään autolla ajettavia teitä niin esim. Africa Twin, Transalp, Super Tenere, KTM 950 Adve tms kaksipyttyiset toimivat. Jos meinaa mennä välillä sinnekin mihin ei Ladalla pääse niin KTM LC4-mallit eli 625/640/690, BMW Xchallenge tai vaikka Husqvarna Terra. Kaksi pyttyä on silloin liikaa lähes kaikille meistä.

Toisaalta se on lähinnä asenteesta kiinni millä menee. Joillain mennään kovempaa, joillain hiljempaa, joillan on hauskempaa revitellä kuin toisilla, toisia korjataan matkalla enemmän ja toisia vähemmän. Mongoliaan on ajettu esim. tuollaisella.

Kuva

_________________
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Ex: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89


Viimeksi muokannut Jokke Espoosta päivämäärä La Maalis 19, 2016 9:41 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 19, 2016 9:37 pm 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Viestit: 2299
Paikkakunta: Oulunseutu
Pyörä: HP2E
Jotenkin olisi sellainen kutina että että yhtälö Vladivostok/ halpa pyörä saattaa olla se kallein vaihtoehto. Tuossa reissussa tulee sellaiset kilometrit mittariin että vanha pyörä saattaa vastustaa koko reissun ja lopulta pakottaa jättämään sen sinne ja keksimään muuta kyytiä kotiin. Jos sijoittaa pyörään hieman enemmän niin saa varmuutta ja vaikka sen saunan takana lopettamisen sijaan myy pyörän reissun jälkeen niin saa suurimman osan siitä sijoituksesta vielä takaisinkin.

_________________
Weteraani kurapyöräilijä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 19, 2016 9:47 pm 

Liittynyt: Ti Heinä 09, 2013 10:26 am
Viestit: 62
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Bmw r1200 gs
ATC kirjoitti:
Jotenkin olisi sellainen kutina että että yhtälö Vladivostok/ halpa pyörä saattaa olla se kallein vaihtoehto. Tuossa reissussa tulee sellaiset kilometrit mittariin että vanha pyörä saattaa vastustaa koko reissun ja lopulta pakottaa jättämään sen sinne ja keksimään muuta kyytiä kotiin. Jos sijoittaa pyörään hieman enemmän niin saa varmuutta ja vaikka sen saunan takana lopettamisen sijaan myy pyörän reissun jälkeen niin saa suurimman osan siitä sijoituksesta vielä takaisinkin.

Kiitos mielipiteistä. Onneksi tässä on nyt aikaa mutustella. Ja mistä sen tietää vaikka gessut tallissa vaihtuis pienempiin uudempiin joilla sitten lähtään. Vaan ku on tuolla niin pirun mukava ajella mutkasta tietä näkymättömiin ja penkki + ajoasento niin mukava että perse kestää hyvin liki 1000 km päiväajon.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com