Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Huhti 10, 2020 11:28 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Huhti 21, 2016 9:19 am 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1502
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Sain huoneen 3:sta kerroksesta, ja homma kävikin nopiasti! Helppo oli työntää Gessu pääoven viereen, irroittaa sivulaukut ja painaa hissinappulaa. Kohta olin jo omassa sievässä yksiössä, josta löytyi yllättävän hyvä sänky, tilava lattialämmitteinen kylppäri, tv, ja katosta punaisilla vilkkuvilla valoilla varustettu palovaroitin...jotenkin tuli puomien punaiset vilkkuvalot mieleeni, tuosta jotenkin mystistä laitteesta. Jotenkin kuin varoittaen jostain, tulevasta..... .

Lumisade oli lakannut, mutta liput lipputangossa osoittivat edelleen tuulen vain jopa yltyneen lisää! Päätin lähteä nyt kuluttamaan aikaani takaisin kirjastoon, jonne kulku tapahtui jokseenkin hankalasti! Tuuli painoi taaksepäin voimalla, niin että välillä piti edetä kumarassa, ja samalla viimeistään tuli selväksi, että oli se sittenkin ainoa ja oikea ratkaisu jäädä tänne Lakselviin yöksi, olkoonkin, että kello ei vielä ollut edes yhtä!

Matkalla kirjastolle, näin kuinka kunnan miesten paku, oli jäänyt kinoksiin kiinni. Siinä sitä sitten lapioitiin kolmella miehellä irti?

Kirjastossa en saanut tutkia internetin sivuja kuitenkaan kovinkaan pitkään, koska täälläkin, kuten niin monessa paikassa suomessakin, palveluja karsitaan ja aukioloja supistellaan, niin kahdelta meni sitten tämäkin kiinni. Muuta kuin takaisin hotellihuoneeseen, ja katsomaan katossa vilkkuvia punaisia valoja....:boring:

Lumiaura-autot ja traktorilingot ajelivat illan aikana edes takaisin ja vähän väliä. Muuta tekemistä ei siinä sitten oikein ollutkaan, kun selailla kaikki 9 tv-kanavaa edestakaisin, ja välillä katsoa huoneeni avattavasta ikkunasta, oliko Gessu vielä säilynyt pystyssä. Aamiaiseen oli vielä aika pitkä aika.....ja saisin vielä niin moneen kertaan katsella katossa vilkkuvia, nyt tosin jo hieman hämärtyvässä pimeydessä paremmin eroittuvia punavaloja....

Aamulla herätessäni oli vielä pimeää, joten palovaroittimen punaiset vilkkuvalot erottuivat selvästi! Aamurukoksessani, pyysin erityistä suojelusta Herraltamme, juurikin tälle, tulevalle päivälle, koska se mitä eilispäivänä ulkona olin kokenut, oli ollut melkoinen kokemus. Yritin kuunnella tuulen suhinoita, tai ikkunalasien natinoita, mutta eroitin vain jokusen ohi lipuvan satunnaisen auton äänen. Ponkaisin nopeasti ylös ja suoraan ikkunaan, oliko tuuli lakannut? Lipputangon kolme lippua lepatti nyt suhteellisen rennosti, välillä jopa riippuen velttona, ja nyt tuulen suunta oli suoraan etelästä! Ei yhtään huonosti, tuumasin, kun vuorossa oli aamutoimet ja kohta, jo tunnin päästä, saisin viimeinkin sen odotetun aamiaisen.

Taivaanrannassa punerti upeasti ja päätin hakea ja poiketa lähimarketista appelsiinin, sekä jotain pullaa matkaevääksi. Evästä kun ei olisi koskaan liikaa, hedelmistä nyt puhumattakaan!
Paljon olikin lunta kinostunut rakennuksien tyynen puolisille kulmille, sekä paikkoihin johon ei sitä normaalisti kertyisi. Gessun kaikki osat, mittarit, tankohuput ja moottorinosat kaikki, olivat lumettuneet tehokkaasti, tuuli kun oli repinyt ne tankohuppujen suojaksi laittamani siniset, ne sellaiset muoviset ohuet kenkiensuojat pois! Tiedättehän, ne sellaiset mitä esim. asuntoesittelyissä laitetaan kenkien päälle. Ne kun ovat kätevät juuri tälläiseen käyttöön, mutta mitä tahansa eivät näemmä nekään kestä!

Aamiainen oli runsas ja kaiken kattava! Kelpasi lähteä nyt valoisaan ja suhteellisen tyynen kelin vallitessa valmistelemaan matkani jatkoa. Sivulaukut wc:stä Gessuun, kypäri päähän ja virta päälle. Gessu hörähti heti kuten sen tyyliin on aina kuulunutkin. Ei mitään ihmeellistä, nyt varsinkaan, kun tankkikin oli piripintaan tankattuna. Kytkin tuliliivin kuitenkin päälle, ja käänsin etupyöräni nyt suoraan Börselviin, Ifjordiin ja edelleen Mehamniin menevälle tielle. Kaikki näytti nyt hyvältä ja tietkin olivat lumesta täysin vapaana!

Borsangerin vuonon rantaan saavuttuani, huomaisin kuinka tuuli alkoi taas voimistelemaan, tosin olihan se myötäinen, joten sillähän sen voimaa, eikä voimistumista huomannutkaan muusta, kuin että irtolumi, se jota tuuli jälleen alkoi irroittamaan ja kuljettamaan mukanaan, kulki nyt samaa nopeutta kuin Gessunikin, eli siitä päätellen, ajelin nyt tuulen nopeudella kohti Börselviä. Kun mittarini näytti 80km/h, oli se 22 metriä sekunnissa, eli ihan kohtuullisesti, etenkin näin aamusta!

jatkuu,...

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 22, 2016 11:26 am 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1502
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Soma oli päästellä Porsangerin rantaviivaa, nyt kun tuuli -vaikkakin oli aikas navakka, puhalsi takaa, "tail-wind".
Liikennettä oli vähän, eli vain jokunen aura-auto ja pikkukotilo siellä täällä, ja kohta saavuinkin sitten jo Börselvin taajamakeskustaan, joka nykyään on aikas piäni kyläpahanen, jossa kuitenkin oli vielä yksi kauppa ja bensamittari säilynyt. Aiemmin täällä oli kauppoja kaksikin, ellei kolme, ja ihmisiä, traktoreita, karjaa ja lampaita siellä täällä, mutta kun kaikki muttuu..

Nyt lähdettiin kohti ylämaata, tosin tie ei vielä heti lähde nousemaan, mutta sitten kohta. Ensin lupsakasti lähes viivasuoraa, tunturikoivujen keskellä ja oikealta puolen pilkistää upea kanjoni, jossa kesällä käy kuhina. Sekä lohien, että lohestajien kesken. Ja sitten kun tie lähtee nousemaan, se tapahtuu samalla kertaa, kun kaarretaan about 180 astetta. Tuossa kohdin nyt sitten huomasin todella, etelä -tuulen voimakkuuden kasvaneen, ja luonnollisesti sen takia, koska nyt tuuli osui Gessuuni sivulta...eikä mutkassa en'ää vain voinut katsella maisemia!

Ja Gessuni ohjausta sain jo hetkisen pidellä oikein tiukemmalla otteella, sen lisäksi kun tielle oli kertynyt hieman kinostakin, niin että hiljentääkkin jo piti...oli pysähdyttävä ainakin jo kuvaamaan, koska etuoikella tunturissakin näin jotain sellaista, jota ei yleensä pääse näkemään......!

Edessä näkyikin sopivasti levike, opastauluineen; "Börselv Naturresevat" ja olihan sellainen karttakin oikein siihen tällättynä, mutta puoliksi jo lumirajan peittämänä. Sammutin Gessuni ja tuuli tuntui ravistelevan edelleen, vaikka olinkin sen pahimman mutkan ohittanut jo hetki sitten. Tähystin tarkemmin tunturiin ja todellakin, siellä oli kuin sumua, tai oikeammin, siellä ikään kuin liikkui valkoinen tavarajuna...lakkaamatta, yhtenäinen piiiitkä juna? Joku sanoisi että maitoa oli kaadettu tunturiin!

GM:n karttakuvasta voitte hyvät lukijani päätelläkkin, että tuolla aukealla, etelä-pohjoissuuntaisilla vaaleilla kallioilla, kun ei ollut mitään estettä tuulelle, niin onhan siellä tuulella HYVÄ puhaltaa ja voimistella! (oma sijainti tuolloin punainen pallukka).

Mutta enhän voinut vielä tässä vaiheessa tietää, miten kovaksi tuuli vielä voimistuisi ja että se tulisi olemaan aivan sivusta! Muistelin vain tässä vaiheessa, ettei tie ja tuon valkoinen "massa" leikkaa, koska seuraava paikka oli nimeltään Kunes, (matkaa vielä 40km!), mutta koska en katsonut karttaa ja luotin muistiini, käynnistin Gessuni, ja kolautin sivutuen pakoputkea vasten kovasti kolahtaen. Nyt lähdettiin...

jatkuu....

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 24, 2016 9:40 am 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1502
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
VITEO:"Sápmi- Petter, my Guardian Angel"

Tie jatkui ensin täysin viivasuoraan kohti lumisia aukeita kallioita, mutta tie oli lumesta täysin puhdas. Tuulen voiman kyllä huomasi, mutta ei vielä mitään hätää, eli ihan "kutakuinkin" normi cruise-nopeudella mentiin, eli 5:n pesässä, eikä edes telineitä tarvinnyt pitää maassa. Tiivistin vain kuitenkin "pakettia", eli kypärää vain alemmas ja polvia tankkiin....

Edelleen, tie nousi hiljalleen ylemmäs, ja tien pinnan näki selvästi, siinä olevan hiekan ansiosta. Norskit kun käyttävät kuumaa hiekkaa, joka aura-autosta pudotettuna uppoaa tien pintaan ja pysyy siinä, eikä tuuli ja autojen renkaat vie sitä pois siitä! Nerokas mutta tiätty kalliimpi systeemi! :thumbup:
Sitten jossain vaiheessa, tulikin se armoton tuuli!

Kuvailisin tuulen rajaa näin: Se on kuin liikennemerkki. Kun tuon näkymättömän rajan ohitat, ei enää takaisin kääntymistä ole, vaan silloin on vain jatkettava matkaa! Nyt huomasin ylittäneeni ja ohittaneeni tuon rajan! :kääk:

Eli JOS pysähtyisin, tai hiljentäisin vauhtini lähes nollaan ja yrittäisin täyskäännöstä tulosuuntaan, armoton tuuli kaataisi Gessuni varmasti kupeelleen! Ei siis mitenkään mahdollista! Tuuli rempoi ohjaustangosta siihen malliin, että oli vaihdettava 4:lle, ja kas kummaa, telineet olivat olleetki jo maassa, tien pinnassa jo pitempään siihen sen kummemmin huomiota kiinnittämättä! Onneksi pystyin käyttämään koko tien leveyttä hyväkseni, koska vastaantulevaa liikennettä, ei ainakaa vielä ollut? Mietin, miksi se jo muutama km sitten ohittamani puomi oli ollut avoinna? Eikä Västa, vai mikä se nykyinen tienhoitolaitos, ollut tietoinen täällä ja nyt parhaillaan tunturiylängön riehuvasta myrskytuulesta?

Nyt se oli kuitenkin jo myöhäistä, vaan painuin edelleen porontaljaani ja bensatankkiani vasten niin matalaksi kuin vain oli mahdollista, ja edelleen oli vaihdettava pienemmälle vaihteelle! Olin nähtävästi aivan aukealla, sitä ei enää voinut kunnolla edes nähdä, koska olisin kohta sen jo aiemmin kauempaa näkemäni "maidon" ja "tavarajunan" sisällä, eli tie oli kuitenkin leikannut myrskytuulen irroittaman ja sitä kiidättävän lumimassan kanssa! Nyt oli oltava tarkkana........!!

Gessu nojasi tuulta vasten jo niin vinossa, etten muista koskaan näin vinossa ajaneeni! Oli aivan PAKKO vaihtaa kakkoselle, ja nyt en kyllä enää ollut millään mittarilla mitattuna, ns. "mukavuusalueella"! Käsiä en voinut enää irroittaa tangosta, vaikka visiiriä olisikin pitänyt pyyhkiä koko ajan! Ja mikä pahinta, myös kypäräni sisälle alkoi tulemaan tuota niin pienen pientä lumiraetta, joka oli kuin hiekkaa! Sitä meni myös silmiin ja nenään, aivan joka paikkaan ja eihän minulla ollut edes sähkövisiiriäni kytketty toimintaan!

Mikä vilahti vasemmalla? No tietenkin se oli oranssinen aurausmerkki! Olin ajautunut tuulen voimasta aivan tien vasempaan reunaan, pakko yrittää taistella takaisin oikealle.....no nyt sitten näin kohta jo oranssivilahduksen oikealta! Nyt olin korjannut liikaa! Takunen alkoi lipeämään, varoittaen, että Gessu oli vinossa kuin mikä! Pakko vaihtaa viimeiselle vaihteelle, eli ykköselle! Käsien voimaa tarvittiin nyt tosissaan pitämään Gessua tiellä - ja näkyvyys oli enää vain muutamia metrejä!

Visiiri oli molemmin puolin täynnä vesipisaroita tai lunta! Silmiä kirveli lumirakeet ja viimeinen vaihde jo pesässä! Takunen lipesi silloin tällöin, koska nyt mentiin Big Blockin reunanastoilla! Tämä ei enää pääty hyvin! Kaatuminen on edessä aivvvan varmasti mutta milloin? Onko se 7- metrin, 12- metrin vaiko 24- metrin päässä! Ei ole mitään ratkaisua eikä selviytymismahdollisuutta? Näkyvyys 2 metriä, ja vain valkoista joka puolella...valkoista, loputtomasti vain valkoista!

Silloin muistin sanat: "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu". (Room.10:13)

Enhän voisi tehdä enää mitään muuta, joten sitten alkoi kypäräni sisällä hirvittävät huudot, jotka varmasti olisivat myös kuuluneet GoPro-kameraani, jos se vain olisi ollut päällä - raivoisasta myrskytuulesta huolimatta!
"Jeesus auta! Herra - pelasta minut!.... jne Takunen lipsahteli taas ja vähän väliä, painoin ajosaappaitani jäätyneeseen tienpintaan ja käteni olivat jo uuupuneet....ei puhettakaan, että olisin voinut edes nopeasti pyyhkäistä märkää ja lumista visiiriäni! Kohta tulee kaatuminen - tai sitten rekka-auto vauhdilla vastaan, eikä kumpikaan kerinnyt edes tajuamaan, mihinkä tuli törmättyä!
Henki lähtisi nopeasti!

Kirveliviä silmiäni sirittämällä, pystyin näkemään vain tienpinnan, ja siihen uponneet sirotellut hiekankuviot. Ajonopeus ei kylläkään ollut enää paljoa kävelynopeutta suurempi, joten nyt myös takaapäin voisi joku auto ajaa päälleni! Milloin tämä piina loppuu! "Jeesus Auta!" huusin vaistomaisesti vähän väliä, kun huomasin taas, että jotain oranssia vilahti vasemmalla....liikaa taas vasemmalla........ja takunen lipsahti jälleen, kohta kaadutaan....... :itkupilli:

Mutta sitten....huomaan kuinka tien pinta alkaa hieman tasaantumaan, tai jopa laskea? Tuulikin heikkenee hieman, tai johtuu sitten siitä, että tien korkein kohta oli takana? Onneksi ei yhtään autoa ole tullut vastaani vieläkään! Nyt näen jälleen jo ehkä 10 metriä eteen, mutta edelleen ykkösellä mennään.....mitä tuolla on?

Näen edessäni jotain? Mitä se on, ei se ainakaan tule vauhdilla vastaan, koska tuntuu, etten sitä saavuta, paitsi tulee se lähemmäksi - se on pakettiauto! HIENOA! Sehän on pelastus! Oi kiitos Herra! Tässähän oli pelastukseni - totean, ja valuttelen edelleen Gessu niin vinossa, kuin se vain voi vastatuuleen olla!
Hitaasti mutta onneksi loppuun asti pystyin pitämään Gessuni pystyssä ja eipä tarvinnyt edes jarruihin koskea, kun vain hivutan pyörän pakettiauton taakse suojaan. Voimat olivat aivan lopussa - jaksan kuitenkin sammuttaa Gessun välittömästi ja muistan laittaa vihdoin ja viimein sivutuen alas.... Ei jaksa! En jaksa - sanon, kun käynnistän GoPro:n jotta saisin jotain tästäkin ajosta, vaikka olikin kaato saati jopa hengenlähtö lähellä, talteen. Tämä oli todellakin rukousvastaus jos mikä, ja mikä parasta.... Vain muutama kymmenen sekunttia ja kuulen äänen: "prrrrrrrrrrooooooororrrrrrrrrräääääräärärärrrrrrrr" mikä ääni tuo oli ja mistä se tulee mietin ja yritän nähdä eteenpäin...

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Touko 08, 2016 7:36 pm 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1502
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Vaihtelua näille tän päivän helteille, eli ysijakso, olokeepa hyvät! :lol:

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 25, 2016 3:23 pm 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1502
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Ja kymppijaksoa kehiin, elikkäs MS Nordkapp ja Barentsin aalloilla, olokeepa hyvät...... :D

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 25, 2017 6:50 pm 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1502
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Sitten vaihteeksi teräslevyllä ja assulla ajoa, olokeepa hyvät! Part 11

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 07, 2017 5:51 pm 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1502
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
"Back to Finland, Matarenki".....Part 12

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com