Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Kesä 05, 2020 6:06 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2015 9:28 pm 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1526
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Taakse ilmestyi kotilo, joka ei kuitenkaan halunnut tulla niin lähelle, että olisi ohitusaikeissa. Lyhyet päällä perässä seurasi kuitenkin, ja tuollaisia tilanteita koetan yleensä vältellä, koska taustapeileistä nuo kotilon valot näkyvät kuitenkin ja sikäli hieman haittaa eteenpäin tähystelyjä. JOS olisi ollut sadepisaraa visiirissä, niin taatusti olisin hidastanut ja näyttänyt vilkulla ohimerkkiä, mutta nyt kun Ranualle oli enää puolentunnin ajo, annoin Gessun laukata normi- risteyilynopeutta - kunnes YHTÄKKIÄ, vastaantulevan kotilon jälkeen, pitkien valokeilaan ilmestyi rypäle poroja! :kääk: Meinasi tulla jo hoppus jarruttelu!!!

Vaistomaisesti vedin varuiksi jo oikeanpuolen kaistalle, arvellen, jos ei ennätä Gessu pysähtyä, vaikka mitään paniikkijarrutusta en tehnytkään....

Kas kummaa, kun vastaantuleva ei millään lailla noista ilmoittanut, vai eikö mukamas nähnyt nuita! Nämäkin porot, joita rypäleessä oli about 15, onneksi olivat melkein kuin zompiet, eli eivät ihmeesti liikkuneet, mutta Gessun valojen ohella, niiden varjojen kanssa ne näyttivät TOSI isoilta otuksilta!

Takana tuleva jäi jälkeen kauas ihmettelemään, vai yrittikö peräti kuvata niitä vaikka olikin pilkkopimeää?
Mutta nyt otettiin taas kierroksia koneeseen ja nyt lopultakin alkoi kokovalkoinen tie! Siis vasta 25km ennen Ranuaa, oli tie molemmista laidoilta luminen, keskialueineen - ja nyt se ropina viimein lakkasi. Kuinka hiljainen Gessu olikaan! Ja vielä kerran tuli poro omalla kaistalla vastaan, mutta se seistä toljotti oikealla kaistalla kuin täytetty.

Ranuan keskustassa näkyi valoja siellä täällä ja olipa jotain pientä vilinääkin havaittavissa. Sivulaukuissa oli evästä ainakin 5:ksi ajopäiväksi, joten nyt ei tarvinnut kaupoilla tms. käydä, joten suuntasin etupyörän suoraan Gasthausia kohti. Lopulta siihen pihalle kurvatessani, muistinkin siinä aivan kivenheiton päässä sijaitsevan Ranuan kirjaston ja kas, siellähän näkyi vielä valoja, eli päätinkin käydä vielä pikaisesti tarkistamassa sähköpostini, josko jokin ohjastaja olisi kuitenkin päättänyt osallistua kurssille?

No eipä ollut ei, ja sitten vain suoraan respan kautta majoitukseen. Sain päärakennuksesta ison 4h:n huoneen, aivan kuten olin halunnutkin, ja aamiaisen puhuttua klo seitsämäksi. Ruokailun ja kuuman suihkun jälkeen vielä hetkeksi rannalle revontulia kuvailemaan, ja sitten Gessulle peitto korviin ja hyvää yötä. Aamusta alkaen, Ranualle, Kemijärvelle, Sodankylään sekä Kaamaseen oli luvattu aurinkoa, tuulihan ei mitään haittaisi, mutta lumisade hidastaisi jutaamista merkittävästi, mutta sitä olisi luvassa vasta keskivikkoaamuksi ja tuolloinhan olisin jo Kaamasen Jokitörmän majoilta starttaamassa kohti Karasjokea, jossa myös piti oleman aurinkoa.....:jippikaijee:

Maanantain saldoksi tuli kaikki se mitä olin suunnitellutkin, tosin valkeata tietä alko näkymään vasta Paltamossa, ja sitä luvattua aurinkoa ei näkynyt missään, tuuli oli karmeeta - mutta se piti vain hereillä, ja sauna & avanto olisi ollut soma juttu, mutta hyvä näinkin.

Yö meni hoppusti ja töllötin auki - jotta saisin uusimmat säätiedot kartalle. MITÄ! Nyt olikin lumisaetta jo tiistai-illaksi Kaamasen nurkille, muuten aurinkoa koko lappiin, että siltä osin ennuste ainakin oli voimassa, mutta tuo Kaamanen hieman askarrutti....:rant: Noo, käydää nyt ensin Susannan valmistamalla aamiaisella alakerrassa, pakataan Gessu, termari kiehuvaa vettä täyteen ja tankkaamaan Teboilille - siitä se päiväprogrammi lähtee käyntiin, ihan kuin Gessukin "palmun alta".
Ei ollut pakkasta kuin jokunen -5´c, vielä ei edes tuullut ja lunta ei ollut satanut. Teboililla kuulin, kuinka olin hullu, tai ainakin "hulluja taas liikkeellä" - huuteluja ja naurua päälle, kun toinen kuormurikuski heitti toiselle, juuri sisään huoltamon sisälle kadotessaan. Hulluja? Viimeksi oli -25´c varjossa eikä kukaan silloin nimitellyt.....ja vieläpä samalla mittarillakin tankkasin!:rant:

Kassalla tiijustelin vielä tuon Kemijärvelle vievän tien kuntoa, jotta olikohan se millä mallilla? "Ounhan se semmonen kolmiraiteinen tiä, mutta kylä siitä pitäs läpi hyvin päästä":...- sanoi kassamies. "Juu, ei muuta kuin käydäänhän sitte kattomassa" - vastasin ja toivotin vielä kahffeepöydän neljälle niin-kokoajan- ja piiitkään tapittiville silmäpareille "Rauhaa ja siunausta päivään!"
Kööri vastasi aivan kuin treenanneena: "Samoin siulle!" - hyvinhän se meni tuokin ja asettelin GoPro- kypärin päähän ja tuliliivitöpselin pistokkeeseen. Pimiää olisi vielä pari tuntia, mutta nyt löytyi valoa pimeyteen!

Katuvaloja riitti km, tai pari, mutta sitten sukellettiin täydelliseen aamukaamosyöhön, vaikka aamuhan se oli! Vastaan tuli auto kerran pari puolessa tunnissa, mutta onneksi ei vielä poroja. Tie oli kauttaaltaan valkoinen, luminen ja aurattu, eli juurikin näille nastoille tarkoitettu! Vain muutamia valopilkkuja koristeli peltoaukeiden reunoja, kertoen näin paikat, missä vielä taallä asuttiin.
Noin tunnin ajon jälkeen alkoi itätaivaan suunnilla näkymään siellä mollottaneen kuun lisäksi sinihämyvalon kajoa! Eli sieltä se aurinko tulisi vielä nousemaan.....sitten jossain vaiheessa. Muutamia kotiloita oli suistunut ojien pohjille siellä täällä, eli jossain vaiheessa tiellä oli ollut lunta enemmänkin, tai sitten se oli ollut todella jäinen. En tiedä, mutta pitkään olivat nuo paikoillaan jo olleet, vai olisiko ne kokonaan hylättyjä?

Alkoi hämärästä erottumaan jo pellot ja muutamissa paikoissa pelloilla käyskentelevät porotkin! Joet, sillat ja lammetkin. Sitten jo tien muodot ja näki kohta jo suorien päihinkin. Vain yksi poro oli tiellä, eikä se siitä mihinkään halunnutkaan tilaakaan tehdä, joten sulassa sovussa vain ohitimme toisemme. Täälläkin oli kylmännäköisiä mökkejä ja isompiakin tiloja, joiden pihamaalla ei lumilinko ollut käynyt, ei valoja missään ja olipahan luutakin ovea vasten! Saisi varmasti halavalla isommakin torpan täältä, korvesta, mistä olisi pitkä matka joka paikkaan: Ranua 59km ja Kemijärvi 85km. Nänköhän täältä osaisi veroittajakaan tulla etsimään, jos tekisi niin sanotut "jäniksen vuodet" :grin:

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Joulu 16, 2015 9:02 pm 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1526
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Viteotakin jatkoksi....aikomusta Kaamaseen, jos Herra tahtoo...

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Joulu 18, 2015 2:54 pm 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1526
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Katselin Gessun taustapeileistä, missä net kaikki muut kurssilaiset paineli menemään, vaan eipä näkynyt vielä valoja! Tässä oli nyt aikaa satulassa tuumailla, koko homman järkevyyttä, vaikka [url="https://www.google.fi/maps/dir/66.701009,27.4282659/66.3331366,27.1139287/@66.4997019,27.1676922,10z/data=!4m2!4m1!3e0"]olinkin juuri nyt[/url] sillä upean lumisellä ja kovalla, melkeinpä jäisellä tiellä kaasuttelemassa kohti Kemijärveä, jonne ei enää olisi kuin parin vartin ajo. Nopeaa ajoa, 90-110km/h, mutkaa, ylämäkeä ja vaihteeksi alamäkeäkin, eikä ollut muuta liikennettä! Oikein tunsin, kuinka takusen nastat upposivat ylämäkiajossa tieuraan ja silloin kun käänsi kahvasta rajummin, boxeri lähtikin oikein jo laukalle....:D

Voisin sanoa, että jo pelkästään tämä tiepätkän takia, koko homma kannatti, etenkin kun olin saanut jo porovalosta eilisen iltapimeällä pelkkiä positiivisia kokemuksia. Tuliliivi ja kahvat lämmittivät mukavasti, ja vaikka kovempia pakkasia tulisikin, olisi sivulaukussa vielä sähkösukat, porotaljan alla penkinlämmitin ja sokerina pohjalla vielä sähkövisiiriin johto sekä termari täynnä kuumaa vettä, pariin villasukkaan puettuina.

Varusteista vielä puheenollen, samalla hetkellä kun aloin tarkemmin kartoittelemaan tällä kertaa mukanaani pakkaamia varusteita, huomasin että ainoa ja vain se yksi villapaita oli tullut mukaan! :blink: Tuo ainoa oli nyt jo päälläni, ja mikä surkeinta, se oli sellainen ohut hepponen ja mikä pahinta, keskeltä avattava- malli, eli vetoketjulla puettavaa tyyppiä. Kuinka olinkaan ottanut tälläisen "kesäkelin" villapaidan, niiden armeijamallisten, kunnon paksujen villapuseroiden sijaan, joita joskus oli matkassa parikin kappaletta!

Tulin Kemijärvelle. Suoraan vaan kylän läpi, ranta- Teboilille tankkaamaan, vaikka olisihan se tuttu ABC:kin ollut tuossa vieressä. Tulipa sitten kohta palokuntakin samalle mittarille, ja tiätty suorittivat sen saman, jo perinteiseksi muodostuneen kuulustelun, kuin aina ennenkin: "eiköseolekylmä?" - "mistäkaukaajaminnemenossa?", "onhansullanastat?", jne, tms, yms. (boring :boring: ), kun lopettivat kyselemisen, sain viimein itse vuoron ja kysyinkin sitten josko olisi ollut kirjasto lähettyvillä, niin voisin tarkistaa Kaamasen ja Lakselvin viimeiset, eli tuoreimmat säätiedot yr.no:sta.

Ja olihan se melkein kivenheiton päässä ihan. Siispä sinne! "Rauhaa!" toivottelin kirjastonhoitajalle, joka tosin taisi olla liioteltua täällä päin, koska eihän se etelän kiire-kiire, vielä tälle korkeudelle ollut ehtinyt tulla....niin verkkaista oli kylän keskustassakin, saati nyt täällä kirjahyllyjen välissä hämäkin verkkojen kätköissä :D
"olisiko mahdollista jos nettiin?"....asettelin kysymykseni varovasti, koska epäilin hoitajan vasta heränneen...
"Juu, tuossahan niitä koneita olisi - että ihan mihin vain!" - samalla osoitti konerivistöä seinustalla.

Kypäri ja vyölaukku vain pöydälle, ja Googlea auki. Yr.no näytti vain mietoa kevyttä -8´c:n pakkassäätä Kaamaseen illaksi, mutta jo heti aamu viidestä alkaen, peräti kolmen hiutaleen lumisadetta! Muuttuipa ennuste kovin aikasemmasta! Entäs sitten Karasjok? Sama juttu siellä! Kolmen hiutaleen sadetta koko aamu- ja iltapäivän! No entäs sitten Lakselv ja Ifjord? Sama juttu taas sielläkin! Eihän se nyt näin voi olla - harmittelin tappion takaiskua! :sad: Kemijärven taivas oli selkeä, kohta jo aurinko näkyisi taivaanrannasta, mutta Kaamasen tien lumisateet ja hidasajot, yms- kurssiaiheet olivat varsin tuoreessa muistissa viime joulukuulta, niin nyt laittoi näkemäni Yr:n sivut uudestaan miettimään koko kurssia...?

Kello oli vasta 11:00, tms, eli ruokailu ottaisi tunnin, about. Sodankylään täältä ajelisi n tunnissa, sieltä Kaamaseen helposti 5-6:ssa tunnissa kaikkine mahdollisine- ja mahdottimine taukoineen! Mutta aamusta alkaen lumisateella ajo ei hirveästi kyllä nappaisi, etenkään, kun noille teillä aura-autojen "hälytysraja" on ihan jotain muuta, kuin Keski-Suomessa, tai vielä täälläkään! Että keskiviikosta, huomisesta tulisi mahdollisesti aiiiika pitkä päivä, jos heti aamusta alkaen tulee lunta, Karasjoelle asti, ja edelleen sieltä vielä Lakselviinkin......ja edelleen Idjord - Mehamn välilläkin!

Tuli mieleen kesävillapaita, Hurtigruten, Kirkenes, se ainua Mehamnin ja vieläpä kallis & surkia hotellikin.

Yritin järkeillä nyt hyviä syitä miksi jatkaa, vs. miksi en ajaisi Kuusamon Rukalle, esim. Kurssilaisia ei ollut matkassa ensimmäistäkään, Hurtigruten oli jo aiemmin koettu, yhtään uutta maisemaa saati tietä ei tuolla olisi. Nyt vielä kun kuvittelin itseni lumihangessa polvillani, parin sulakkeen tuhoutumisen jälkeen, jossain Börselvin tuuliaukean merenrantamutkatien penkalla, rankassa lumisateessa ja pimeässä ohuella kesävillapaidassa, niin sain sitten jonkinlaista tukea ja perusteita luovuttaa tämä case.

Hurtigruten- laivalla olisi varmasti kyllä tilaa, mutta JOS myöhästyisin tuosta laivasta, Kaamasesta startattuani aikaisin aamulla, olisi ainoa vaihtoehtoni jäädä Mehamnin ainoaan "koppi-hotelliin", 125€:n maksua vastaan. Matkaa tulisi melken 400km, mikä rankassa lumisateessa olisi toki mahdollista suorittaa, tuossa suunnittelemassani 12:ssa tunnissa taukoineen, mutta startti pitäisi tehdä Kaamasesta klo 08:00 viimeistään. Laiva kun lähtisi klo 19:30, ja sitten kun .......stop - stop nyt tykkänään- sanoin itselleni!

jatkuu.....

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 19, 2015 3:45 pm 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1526
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Eilen ja tänään olisi kurssiajot onnistuneet enempi- tai vähempi useammallakin Finnmarkin tieuralla! :o

Ote kokonaan, tai osittain suljetuista tai / ja kolonna-ajoteistä (Nordlysin sivuilta):

Klo 10:00, tilanne oli seuraava:

Ev 6 Langfjord, venyttää Nordkjosbotn - Alta
Suljettu, koska lumivyöryt, uudelleen 12.00

Ev 6 Sennalandet
Suljettu, koska myrsky

Ev 69 kanat-Repvåg
Suljettu, koska myrsky

Ev 69 Repvåg - Nordkappin tunneli
Suljettu, koska myrsky

Ev 69 Honniningsvåg - Skipsfjord Høgda puomi
Suljettu, koska myrsky

Ev 69 Skipsfjord Høgda puomi - Skarsvåg
Suljettu, koska myrsky

Ev 69 Skarsvåg - Nordkapp
Suljettu, koska myrsky

Rv 93 Kløfta
Suljettu, koska myrsky

Rv 94 Kvalsundin silta - Hammerfest
Suljettu, koska myrsky

Fv 19 Ferry venytys Nyvoll - Eidet
Autolautta peruuntuu huonon sään vuoksi

Fv 77 Tverrfjord - Myrnes
Suljettu Sortumavaara

Fv 98 Ifjord Mountain
Suljettu, koska myrsky

Fv 114 Lautta venytys Akkarfjord - Kjerringholmen
Autolautta palvelu peruuntuu voimakkaat tuulet

Fv 132 Saraby - Kvalsund
Suljettu, koska maanvyörymät. Stretch Neverfjord - Kvalsundin on auki.

Fv 134 Lyng Light - Klub Gulf kai
Suljettu, koska myrsky

Fv 156 Gjesværkrysset - Gjesvær
Suljettu, koska myrsky

Fv 241 Kifjord - Dyfjord
Saattue koska myrsky

Fv 263 Mehamn - Gamvik
Saattue koska myrsky

Fv 264 HOPSEIDET - Skjånes
Suljettu, koska myrsky

Fv 391 Prairie - Forsøl
Suljettu, koska myrsky

Fv 882 Fruvika, venyttää Langfjordbotn - Øksfjord ferjekai
Suljettu, koska maanvyörymät

Fv 882 Hasvik ferjekai - Breivikbotn pohjoiseen
Suljettu, koska myrsky

Fv 883 Småvik - Erottaminen Fjord
Suljettu, koska maanvyörymät

Fv 888 Bekkarfjord - HOPSEIDET
Suljettu, koska myrsky

Fv 888 HOPSEIDET - Mehamn
Suljettu, koska myrsky

Fv 889 Snefjord - Havøysund
Suljettu, koska myrsky

Fv 891 Båtsfjordfjellet
Saattue koska myrskyt

Fv 894 Mehamnelv silta - Kjøllefjord
Suljettu, koska myrsky

Katso päivitetty kartta

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 21, 2015 10:02 pm 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1526
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Että mietin nyt jo kaksi kertaa uudelleen, että onko tämä nyt ihan tolkun hommaa edes? JOS olisikin joku kurssilainen ollut völjyssä, mutta kun itekseen tässä vain ja kohti lumisateitako? Eikä siinä mitään, on sitä lumisateissa ennenkin ajeltu - ja tollei, mutta jos niinkuin vartavasten lähetään ajamaan lumisateeseen, pimeään ja pakkaseen, etenkään, kun ei ole pakko, niin alkaahan sitä jo itekkin epäilemään omaa miel...eikun siis ajatuksiaan, että mitähän sitä oikein ajattelee!

Kemijärvellä oli nyt selkeätä, ja Sodankylään olisi vain n tunnin ajo, mutta edelleen vain mietin syvästi, että kuinka voikaan sääennusteet muuttua nuin paljon väärään, ja vieläpä norskien oma Yr.no:kin?
Nuo rannikon ja Kaamasenkin keskiviikkona satelevat lumisateet olivat kyllä tulleet aivvvan "koivun takaa" ja vieläpä hoppusti! No, koska sieltä Kaamasen Jokitörmän majoilta olin valmiiksi varannut tulevaksi yöksi sen petipaikan, se häätyisi kyllä sitten perua?..... Mutta hyppäsin nyt satulaan ja lähdin hitaasti etenemään kohti tuota isoa, liikennevaloin ohjattua Kuusamo- Rovaniemi-, (Sodankylä), tien risteystä ja sitten se tapahtui...... ;

Gessun etupyörä ei kääntynyt pohjoiseen menevälle ryhmityskaistalle? Ensin jo luulin, että eturenkaan ja motin väliin olisi tullut jokin jääpaanne, tms. mekaaninen este, mutta ei. Pysähdyin liikennevaloihin ja nyt kun kokeilin uudelleen, ja vaikka kuinka käänsin tankoa, niin etupyörä ei suostunut kääntymään vasemmalle, vaan koko ajan vaan tököttäen osoitti suoraan eteen! :blink:
No sitten kun, (onneksi), punaisen valon vielä palaessa, käänsin ohjaustangosta oikialle, eli Kuusamon suuntaan, tanko ja sen myötä tietenkin etupyörä kääntyi todella köykäseen, lähes aivan normaalisti.....? Olipa todella kumma juttu?:dunno:

Nyt valot olivat jo vaihtuneet vihreälle, ja vielä kun koetin kääntämällä tangosta molemmin käsin etupyörää vasemmalle, niin sama tulos! Ei vaan kääntynyt eikä sitten millään! Onneksi takanani ei ollut kotiloita, koska vihreät olivatkin jo taas vaihtuneet punaisille! Nyt oli vain sitten mentävä Gessun mielen mukaan! Outoa, kun Gessu muutoin oli tähän asti pelittänyt aivan kuten ennenkin, eikä ohjauksessa ole ollut koskaan aikaisemmin mitään vikaa, mutta nyt se puolti voimalla oikialle. Valojen vaihtuessa, käänsin nyt sitten etupyörän oikeanpuolimmaiselle ryhmityskaistalle, joka käänsikin heti Gessun kohti Kuusamoa.
Ja kas kummaa, hetkisen päästä ei ohjauksessa tuntunut enää mitään oireilua, vaikka pujottelin keskiviivallakin vähäsen kokeeksi.....:orgmp:

Täytyy nyt kyllä kohta pysähtyä jollekkin levikkeelle, josta soittaisin Kaamaseen peruakseni sen varaamani petipaikan. En kyllä kehtaa sanoa, että Gessuni alkoi oireilemaan, mutta peruuttaa se täytyy! Nyt jäisi sitten koko Mehamn, Hurtigruten ja kaikki se muukin näkemättä ja kokematta! Että pitikin sattua tämmöinen kurssin muutos!:sad:

Boxeri jytisytti tasatahtia valkoisella ja hyvällä lumitiellä sekä hienon hienossa auringonpaisteessa kohti Kuusamoa. Tuli vain yllättäen tälläinen Täysi kurssimuutos niin ohjelmaan, kuin myös ilmansuuntaankin.... Ja saldona kaikesta tästä tulikin sitten tappiomieleeni karvas ja uusi nimi koko saattueajokurssille: "Lilleri- Lalleri- mehuretki", koska olin aamiaiseksi Ranualla juonut appelsiini tuoremehua......

jatkuu.....

[VIDEO]

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 28, 2015 5:13 pm 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1526
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Tie Kuusamoon oli todella hiljainen kuten yleensä, sekä kokonaan lumen ja jään peittämä. Hyvähän tälläistä olikin painella ja vieläpä vauhdilla eteenpäin! Aurinko loi lyhyen päivän viimeisiä säteitään kynttiläkuusien takaa ja siinä sitä sitten olikin aikaa seurata lämpötilamittaria, kun ei juuri muuta tekemistä ollut. Nyt lukemat laskivat jo kutakuinkin talvisille lukemille, eli - 14´c tienoille. Tänään olisi hyvä päästä viimein jo saunaan, kun Ranualla oli ollut vain se suihku....

Pimeys valtasi tienoot ja loppu se vastaantuleva liikennekkin tykkänään. Ei ollut poroja, mutta ei muutakaan liikennettä. Selvähän se olisikin, että vasta vähän ennen Rukaa lähestyttäessä, alkaisi liikenne taas lisääntymään, mutta tästä oli sinne vielä sinne parit kolmet poronkusemat. Ei edes rinteiden valojen kajoa näkynyt, mutta josko sitten lähempänä. Ja niin vain sitten, eli noin 35 km ennen Rukan rinteitä, kaukana kimaltelivat nuo rinteiden kauniit helmi-valonauhat pitkin ja poikin metsän keskellä. Jes, eiköhän tämä ajelu nyt riittäisi tälle päivälle tuumasin, että mitäs tässä mihinkään enää olisikaan kiirus tai hoppusta, kun mehuretkellähän tässä oltiin.

"Ruka Royal", hienoja punaisia kirjoituksia, lueskelin muuten niin pimeän hotellin seinältä, samalla kun pujottelin kypärää käsivarteeni ja Gessun pakoputki naksahteli hiljaa tuulisessa talvisäässä. Sisällä oli hiljaista ja eikä parkkipaikallakaan ollut ahdasta! Ovet olivat sentään avoinna ja kas, - olihan tuolla keittiösalissa jotain liikettäkin? "Rauhaa" - aloitin keskustelun varoen, "josko täällä vielä olisi vapaita huoneita?". Todella rauhassa täällä oltiinkin, koska jouluun oli vielä aikaa, samoin kuin kevään hiihtosesonkiinkin, joten respa-rouvan ilmeestä hieman jo ounastelin, että varmaan tuumaili kovin, jotta kysyinköhän tosisaan, vai oliko kysymykseni vitsi?

Lappua kirjoitellessani, respa-rouvaa niin kovin kiinnosti "erikoinen" johtokypäräni ja mistä kaukaa olinkaan tullut? Ai siis tänään, vaiko yleensä - tein vastakysymyksen? "No tänään vain Ranualta, mutta eilen starttasin Tikkakoskelta", ja rouvan päivitellessään ja pitkää matkaani sekä reittivalintaani ihmetellessään, vaatimalla vaati nähdä kelkkani! "Mihin sen jätit- ja mimmosella ajelet?" - jatkoi sitkeästi tenttaamistaan....ilmiselvästi oli jonkin sortin kelkkailija itsekkin?

"Enhän mie kelkalla", - "älä nyt - valehtelet!", ja nyt melkein jo huutaen vuoropuhelumme kaikuivat eteissalissa, eikä millään uskonut, vaan lähti kiitäen suoraa päätä kohti ulko-ovea. Uskottavahan se oli," no jo!" :D

Huoneitahan oli, ja vaikka miten paljon ja mikä parasta, vieläpä reilun alennuksen kera. Oli sellaiset 69 %:a alennusta normaalihinnasta, joka toki sisälsi saunan porealtaineen ja aamiaisen, mutta Gessu pitäisi jättää ulos! Juu, enhän sitä huoneeseen ollutkaan tuomassa. Selitin vain sitä, että JOS tulisi pakkasta yön aikana enemmänkin kuin -16´c, ei Gessuni aamusta starttaisi, olkoonkin että siinä oli Odyssey.-akku, ja notkiat öljyt. Että olisikos sille ollut edes katosta jossain...? Respan rouva lupasi heti tarkistaa sääennusteen netistä, mitä aamuksi olisi Rukalle luvassa;

jatkuu....

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 05, 2016 9:15 am 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1526
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Vain -11´c, oli ennusteessa, joten no probleimou! Gessu saisi jäädä siten pääoven viereen, koska tuosta lämpötilasta se varmasti vielä starttaisi. Mutta nyt se Esteri ilmoittikin jo saapumisestaan, nimittäin heti aamuyöstä tulisi sadetta, mutta onneksi lumena! Ja jos se vain pysyy pakkasella, lumisade ei haittaisi niin paljon, kun jos se olisi nollan kieppeillä, silloin se kun tarttuu visiiriin ja vie näkyvyyden, pimeässä muutenkin.....:kääk:

Ei muuta kuin huoneeseen pakaasien kanssa, ja jotain sapuskaa rinnan alle, ennen porealtaille siirtymistä. Huonehinnaksi jäi 56€, joka tälläisesta paikasta oli mielestäni aivan loistava hinta! ISO huone, ja vieläpä twin- vuode, jonka päällä aamutossut ja kylpytakki! Vaan eipä ollut mikroa? Näläkä kurni jo hieman vatsanpohjalla, koska enhän tuota ollut syönyt mitään sitten aamiaisen, Ranuan jälkeen! En edes Kemijärvellä ollut eväsleipiä järsinyt, mutta nyt kaipasin jo lämmintä, eli oikiaa ruokaakin!

Hmm...tiätty, jos menisin respasta kysymään, voisikos keittiössä lämmittää vaikkapa näitä pinaattilettuja...?
Mutta mitä suotta! Huoneessahan oli kuivauskaappi, ja ei muuta kuin Trangian kattilan kansi esille, ja kuivauskaappi päälle. Tehot kaakkoon ja pinaattiletut kannelle ja suoraan tulikuuman puhallusilman kohdalle, yläritsille vähäksi aikaa odottelemaan! Eikä mennytkään kauan, kun koko huoneen täytti, aaaah, niin kypsyneen pinaattilettujen herkullinen tuoksu! Kyllä kelpasi syödä vatsa täyteen, jäljelle jääneiden eväsleipien kera! :thumbup:

Sitten olikin jo odotetun porealtaan ja saunan vuoro. Kylpylän tapainen saunaosasto löytyikin helposti ja oli aivvvvvan mahtava fiilisi heittäytyä kuuman saunan ylälauteille pitkälleen, kiukaan sihistessä taustalla! Sitä ei normi "aurinkoajaja" tiedäkkään, kuinka upeat tuntemukset tälläiset piänet, mutta mieleenpainuvat hetket jää mieleen ja muistuvat vielä vuosienkin jälkeen! Päivän pimeä- ja pakkasajon jälkeen, kuumassa saunassa tuleekin usein mietittyä heti jo seuraavaa ja sitäkin seuraavaa ajoreissua, ja niinpä sitä nytkin jo kävi mielessä se saavuttamatta jäänyt Kaamanen, Karasjok, Lakselv ja erityisesti Mehamn......samoin kuin Hurtigruten- laivaristeily mahdollisine upeine fosforin vihreine revontulineen.......:sad:

Meinasin jo aivan nukahtaa kuumille lauteille, kun mitään ääniä ei kuulunut, eikä varsinkaan muita saunojia ollut. Hohhoijaa, täytynee varmaan jo siirtyä poreisiin ja sen myötä suihkun kautta sitten jo yöpuulle, kun alkoivat jo silmäluupit himmenemään ja päivän upea, mutta vaatimaton ajo väsyttämään siihen malliin. Sain raahattua kehoni takaisin huoneeseeni ja muistin sammuttaa valot...zzzzz..zzzz.

Aamu tuli hoppusti. Yöstä en muistanut juuri mitään ja ensimmäisenä kun nousin, avasin tietenkin verhot katsoakseni lumitilanteen! Katuvaloissa vilisi vaakaan tiheä lumisade ja auratraktori mylläsi Rukan tienristeyksessä keltainen vilkkuvalo välähdellen. Noin 5 cm uutta lunta olikin satanut yön aikana, aivan kuten ennusteetkin olivat luvanneet. Aamiainen oli katettu 07:30:ksi, joten pikaisten aamutoimien jälkeen suoraan vain pöytään. Termarit täyteen keittiöstä kiehuvaa ja maksettuani edullisen huoneeni, raahasin laukut Gessun kupeeseen ja kypäri päähän - muuta kuin menoksi ja tielle!

Ensimmäinen alamäki risteys piti ottaa varoen, koska traktori ei vielä ollut käynyt täällä yläpihoilla asti... seuraava risteys meni jo helpommin ja alaspäin edelleen ajaessani, tie parani ja leveni. Päätiellä olikin sitten jo aura-auto mennytkin, joten etupyörä pääsi nyt helpommalla, kaasuttaessani Gessun normi matkanopeuteen, kohti Kuusamoa. Matkaa ei sinne ollut enää kuin about 30km, jossa vielä tankkaisin tutulla Nesteellä. Pakkasmittari näytti vain -8.6´c:n lukemia, joten nyt riitti tuliliivin "Low" asetus. Valoa oli Gessussa nyt riittävästi ja pitkiäkin pystyi vielä käyttämään, kun ei tuo lumisade vielä niin tiheää ollut. Toivottavasti ei tiheennykkään, samalla kun muistelin erästä paluumatkaani Suorajärveltä- Suomussalmelle, tuolla ~180km:n matkalla kun ajoni kesti yli kolme tuntia runsaan ja visiirin tehokkaasti tukkineen märän lumisateen johdosta!
Kävi jossain vaiheessa jo mielessä tuolloin, että pitääkö meikäläisen jäädä Kajaaniin seuraavaksi yöksi, vaikka kotimatkaa olisi tuolloin puolessa välin...?

Tie oli nyt valkoinen ja edessä näkyi jo tutun Nesteen valokyltti. Tätä menoa selviäsin kyllä ihan normi "10- tuntiin" Tikkakoskelle, eli tässä vaiheessa ei mitään hätää.....jos vain tie oli aurattu etelän suuntaa myös`?

jatkuu....

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 07, 2016 9:06 pm 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1526
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Jatkoa tulossa kun ennättää ajosaappaiden kuivatuksesta, mutta laitetaampa välipalana mainio uusintaproggis "Bröytebil", eli norskien lumiaurahemmoista kertova osa III.

Tässä jaksossa säätyyppinä on kevyt norjalainen "lippislumitihku" ja sitten avitellaan erästä suomipoikaa, (hävettää niin hänen puolestaan...! :doh:), kun ei edes hytistään ulos vaivaudu Aku Ankkansa kera, vaan teettää kaiken pelastustyänsä norskeilla!

Että hieman kuvaa siitä, mitä kivaa ja kummaa tuolla seuduin töövätään.....:blink:

Ohjelma sis. 6 jaksoa, joista nyt 3 ensimmäistä on tekstitetty suomeksi.

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 09, 2016 1:11 am 

Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 8:49 pm
Viestit: 128
Paikkakunta: K-U
mchuurre kirjoitti:
mutta laitetaampa välipalana mainio uusintaproggis "Bröytebil", eli norskien lumiaurahemmoista kertova osa III.

Tässä jaksossa säätyyppinä on kevyt norjalainen "lippislumitihku" ja sitten avitellaan erästä suomipoikaa, (hävettää niin hänen puolestaan...! :doh:), kun ei edes hytistään ulos vaivaudu Aku Ankkansa kera, vaan teettää kaiken pelastustyänsä norskeilla!


Kyllä saa oululainen riekku hyvää mainosta! Kuskilla ei ole edes vaadittavia työvaatteita silloin kun hytistä ulos vaivautui!! Huhhuhh.
Liekö omistaja itte vai joku 'xxxx'-halpismies?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 11, 2016 10:06 am 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1526
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Aamu sarastaa, nasta puree ja piiiitkä vitonen pesässä....boxerin vääntäessä......:thumbup:


Liitteet:
mehamn.JPG
mehamn.JPG [ 103.26 KiB | Katsottu 4202 kertaa ]

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 22, 2016 11:26 am 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1526
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Pohjoista mukavuutta, eli painajainen pohjoisessa, olokeepa hyvät!
Ja ISONA suap taas, ku ompi HooDeenä! :lol:


Liitteet:
kemijär.JPG
kemijär.JPG [ 98.55 KiB | Katsottu 3885 kertaa ]

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 22, 2016 7:23 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 10:52 am
Viestit: 1427
Paikkakunta: Valkeala
Pyörä: R1200GS
Respect. Kovat on olosuhteet eli "tonneonpakkopäästä"! Sivutuuli taisi olla liki samoilla numeroilla kuin viime kesänä AVJ:lla välillä Vardø-Hamningberg?

_________________
treriksrøysare http://www.tommilindstrom.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 22, 2016 9:51 pm 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1526
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Kampi kirjoitti:
Respect. Kovat on olosuhteet eli "tonneonpakkopäästä"! Sivutuuli taisi olla liki samoilla numeroilla kuin viime kesänä AVJ:lla välillä Vardø-Hamningberg?


Ai mistä sää puhut?

Jaa tuosta unestako? Eihän unista tarvihe välittää... tai no jos jotain sitten:

Joo, muuten ihan samat lukemat, paitsi 20 solmua enempi, ja 20 astetta vinommassa. Telineet alhaalla matelua ja vain ykkösvaihteella, mutta ei silläkään enää kovin kauaa. Pysähtyä kun ei voinut. Sivunastoilla mentiin, mutta ei niilläkään kauaa....!

6h saame-poromiähen tunturituvassa suojassa, eikä hilse enää vaivaa, vaikka oli kypärit ja lakit päässä! :lol: Tosin silloin EI muuten naurattanut!

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 07, 2016 6:45 pm 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1526
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Final Episode, eli saimpas lopultakin tämän "mehusteluajon" viimeinkin päätökseen, olokeepa hyvät!


Liitteet:
ruka.JPG
ruka.JPG [ 60.42 KiB | Katsottu 3319 kertaa ]

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...
Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com