Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Kesä 05, 2020 5:21 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Elo 27, 2015 1:27 pm 

Liittynyt: To Huhti 24, 2008 2:46 pm
Viestit: 15
Olen aiemmin kesällä 2004 käynyt Vladivostokissa. Cita Habarovsk väli oli tuolloin paljon kesken. Nyt valmis ja hyvä tie. Reitti mennessä Pitkäranta, Tserepovets, Vologda ja pohjoisen kautta pikkuteitä Permiin. Järkevää suoraviivaista reittiä ei ole Vologdan jälkeen jonne asti tie on hyvää. Sitte asfaltti aika huonoa lähelle Permiä. Vologdasta kannattais varmaan hakeutua etelämmäksi isommille teille. Permin jälkeen Jekaterinburg, Tjumen, Omsk, Novosibirsk, Kemerovo, Krasnojarsk, Irkutsk Ulan Ude, Cita, Habarovsk, Vladivostok.

Paluureitti Isimiin saakka sama. Sieltä Kurgan, Ufa, Kazan, Nishni Novgorod josta pohjoiseen pienemmille teille Ivanovo, Jaroslav, Tserepovets, Novaja Ladoga, Pitkäranta, Suomi.

Pyörät BMW R 1150 GS -02 Kotimatkalla 300 000km täyteen ja Honda XL 1000 Varadero -99 mennessä 100 000km täyteen. Molemmat pyörät pelas loistavasti. Samankokoiset renkaat. Metzeler Tourance molemmissa päissä. Hondan eturengas toi kotiin asti. Bemarin eturengas kului pykälille ja vaihdettiin paluumatkalla. Syynä luultavasti paino. Pyörässä on 42 litran tankki ja tankatttiin täyteen aina Hondan kanssa samaan aikaan ja täyteen. Ylimääräistä painoa ainakin 20kg eturenkaalle jatkuvasti. Olis kannattanut nostaa paineet normi 2,5 Barista lähemmäs kolmea. Uudet takarenkaat oli mukana ja uudet Mitakset eteen löytyi Vladivostokista aika helposti.

Mainittakoon että Varaderon kuski oli nainen. Suhteellisen tuore mutta silti jo aiemmin pitkiin matkoihin tottunut. Siinämielessä mainitsin että naisen anatomia tekee luonnollisten tarpeiden hoitamisen tienpäällä vähän hankalammaksi kuin miehellä. Uskoisin että matkakumppaninkaan mielestä ei homma silti ollut liian hankalaa. Posliininkin päälle pääsee aika kattavasti koko matkalla.

Kilometrejä tuli noin 21700 ja aikaa rajan tuollapuolen vietettiin 2pv yli 4 viikkoa. Ajamattomia päiviä yksi Vladivostokissa. Pisin päivämatka 1200. Taktiikkana aikaisin elikkä 05-06 ylös ja valoisaan aikaan majapaikkaan. Toimi hyvin elikkä vain kerran pimeässä ajoa illalla.

Navigointi pääasiassa edellä ajavassa pyörässä vanhalla Nokian puhelimella. Mahdollisia majapaikkoja etsitty ja merkitty karttaan etukäteen. Kun lataa kartat etukäteen niin ei tarvi navigointiin verkkoyhteyttä. Takana tulevassa Garminin navi Venäjän kartalla. Toimii hyvin ja näkyy myös päivänvalossa, toisin kuin puhelimen näyttö. Garminin kartasta sai myös helposti reitin tankkauspaikat esiin. Se helpottaa tankkausvälien suunnittelua.

Minulla saunalahden liittymästä datasiirto tarkoituksella estetty. Kumppanin Sonerassa oli joku päivittäinen etukäteen asetettu raja. Ei huiman kallista ja toimi aika kattavasti. Ostettiin myös mennessä pikärannasta paikallinen kortti datasiirtoon. Helppo homma ja alle 20 Euroa. Toimi kuitenkin tosi huonosti elikkä ei ollu paljo iloa. Wlan löytyy monesta majapaikasta ja myös huoltoasemilta. Suosittelisin selvittämään oman operaattorin hinnat ja muut asiat.

Matkakumppani luultavasti kirjoittaa kattavamman matkakertomuksen myöhemmin. Ilmoittelen kun on valmis. Tähän loppuun vielä lisään että wilbersin vaimennin takana kummassakin pyörässä. Omasta poistettu jo aiempien kokemusten perusteella hydraulinen esijännityksen säätö. Muutettu siis mekaaniseksi. Kolme kertaa kun tuli öljyt ulos niin uskoin että ei kestä "asfalttiendurossa" kovalla kuormalla.


Viimeksi muokannut peegee päivämäärä To Elo 27, 2015 4:18 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 27, 2015 3:40 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:33 am
Viestit: 1236
Paikkakunta: E-P (Isokyrö)
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Sillälailla. Noin sitä käväistään hätäisesti Vladivostokissa kääntymässä. Jos tällaisesn reissun päätteeksi ottaisi osaa AT-ralliin, niin saisi pitää pisimmän siirtymän ajaneen paitaa aika kauan päällä.
Ihmettelen vain että kuinka kännykän/navikaattorin laturit selviää moisesta reissusta? Kaiken mailman mikro-USBeet lakkaa yleensä toimimasta ensimmäisen tumman pilven kohdalla.

_________________
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 27, 2015 4:12 pm 

Liittynyt: To Huhti 24, 2008 2:46 pm
Viestit: 15
mopopoitsu kirjoitti:
Sillälailla. Noin sitä käväistään hätäisesti Vladivostokissa kääntymässä. Jos tällaisesn reissun päätteeksi ottaisi osaa AT-ralliin, niin saisi pitää pisimmän siirtymän ajaneen paitaa aika kauan päällä.
Ihmettelen vain että kuinka kännykän/navikaattorin laturit selviää moisesta reissusta? Kaiken mailman mikro-USBeet lakkaa yleensä toimimasta ensimmäisen tumman pilven kohdalla.


Kyllä toimi kännykänkin lataus vaikka vähän vettäkin sai. Jonkinlainen suojakotelo sille oli vaikka ei vesitiivis kun tup.syt. laturin johto meni puhelimeen. Puhelin oli vanha nokia 520 elikkä ei tarvinnut sääliä. Kerran oli Garminissakin sateen takia virtaongelmaa. Suihkaus wd:tä kontaktinastoihin poisti ongelman. Tärinä ja pöly ei tuottanut ongelmaa. Mulla oli pyörässä vielä vanha Magellanin GPS mustavalkonäytöllä ja maailman peruskartalla. Oiva apu montakertaa kun piirtää viivaa reitiltä ja näkyy hyvin päivänvalossakin. Helpompi orientoitua kaupungissa reittiin ja suuntiin kun pitää pohjoisen ylhäällä. Navigaattorin kanssa taas helpompi kääntyillä kun on suunta ylhäällä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 29, 2015 9:20 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
Viestit: 446
Paikkakunta: Pirkanmaa
Pyörä: Ewan McGregor -03
Mikä oli päiväbudjetti ja miten yövyitte?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Syys 03, 2015 10:42 pm 

Liittynyt: To Huhti 24, 2008 2:46 pm
Viestit: 15
Vaikka Ruplan kurssi on edullinen niin Ruplahinnat on aika korkeita. Majoituttiin tienvarsi- ja välillä paremmissa motelleissa. Halvin taisi olla 1200 mutta pääosin 2-3000. Kaupungeissa paremmat paikat 4000. Polttoaine on halpaa mutta sitäkin palaa kun paljon ajaa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com