Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Kesä 02, 2020 5:07 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ryhmäajo ohje
ViestiLähetetty: To Kesä 11, 2015 11:29 pm 

Liittynyt: Su Maalis 29, 2015 9:52 am
Viestit: 5
Pyörä: k100
Tuommoinen osui silmiin OrG :n sivuilta. Muunmuassa tuo ajojärjestys on hyvin ilmaistu.


http://www.moottoripyora.org/keskustelu ... A4ajo-ohje


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ryhmäajo ohje
ViestiLähetetty: Pe Kesä 12, 2015 8:10 am 

Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 10:50 am
Viestit: 318
Paikkakunta: Kuopio
Pyörä: BMW R100 GS PD Classic
"Letkaan järjestäydytään siten, että nopeimmat (usein myös kokeneimmat letka-ajajat) ajavat letkan kärjessä heti veturin takana. Hitaammat ja kokemattomammat ajavat letkassa taaempana. Letkassa pyritään siis ajamaan nopeusjärjestyksessä veturia ja perämiestä lukuun ottamatta. Veturi määrää (= rajoittaa) ainoastaan kärjen vauhdin, muut osallistujat omansa ja perämies varmistaa, että kaikki pysyvät letkassa mukana. Perämiehen tehtävät on kerrottu tarkemmin erillisessä kappaleessa."

Jossain ohjeessa oli taas niin että on turvallisempaa kun KOKEMATTOMAT ajavat veturin perässä: perusteena oli että letkan perällä vauhti ns pumppaa edes takaisin haitariliikkeen takia.....kokemattomat kun ajaa veturin perässä niin heillä nopeus pysyy enemmän vakiona, saa sitten perällä ne kokeneet kuskit sitten kiihdytellä ja jarrutella enempi, ja kun osaavat sen kanssa.... :roll:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ryhmäajo ohje
ViestiLähetetty: Pe Kesä 12, 2015 8:41 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2360
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Komppaan bluestonea, kokemattomat veturin taakse ja vetomiehet perälle.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ryhmäajo ohje
ViestiLähetetty: Ti Kesä 16, 2015 4:58 pm 

Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
Viestit: 630
Paikkakunta: Raisio
Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays
Orgin ohjeessa on taidettu lähteä siitä oletuksesta, että nuo kokemattomat eivät pysy vetomiehen vauhdissa, jolloin heidän on parempi olla taaempana letkassa. Paras paikka ajaa on kyllä heti vetomiehen perässä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ryhmäajo ohje
ViestiLähetetty: Ti Kesä 16, 2015 5:34 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Viestit: 1227
Paikkakunta: Pori
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Kyllä se vaan niin on, että hitaimmat sinne perälle niin ei tarvi koko letkan körötellä, tauolla sitten letka kasaan. Jokainen ajaa ryhmässä omaa ajoa ja risteykset merkataan eli jos perässä tulevaa ei näy odotetaan risteyksessä jne...

Tää on kanssa hiukan kaksipiippuinen juttu...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ryhmäajo ohje
ViestiLähetetty: Ti Kesä 16, 2015 6:40 pm 

Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 11:31 pm
Viestit: 176
Pyörä: Polku-pyörillä
Tainnu mainita aikasemminkin, mutta taas komppaan jo edesmennyttä Matti Viroa tässä asiassa. Hän käytti sanaa joukkueajo, ja - tapansa mukaan selvästi artikuloiden - ilmaisi kantansa: "Joukkueajossa joukkueen sopiva koko on yksi. Mutta jos on erittäin samoin ajattelevia henkilöitä, kaksikin on mahdollinen."

Just eilen ajelin henkilöautolla tuossa, ja taakse ilmaantui kolmen kustomin lauma. Takapuskuriin kiinni, ja keskenään yhtä lähellä toisiaan. Kerran jututin yhtä tällaista, jolla pyörä oli perustaltaan sitä ikäluokkaa, missä ei vielä etujarrua tarvita. Ihmettelin, miten joku voi lähteä liikenteeseen etujarruttomalla moottoripyörällä, sehän on yhtä kuin kokonaan jarruton. Siinä on kuulemma niin leveä takarengas, että pysähtyy yhtä hyvin pelkällä takajarrulla! Ja mahdolliset onnettomuudet ovat aina autoilijoiden aiheuttamia...

jv


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ryhmäajo ohje
ViestiLähetetty: Ti Kesä 16, 2015 6:47 pm 

Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Viestit: 959
Paikkakunta: Kuopio
Pyörä: SE
toimii myös siten jotta rauhallinen ja reitin tunteva ajaa jonon hännillä ja kerää ojista ne mustikankukintoa tarkastekevat sedät.

itekseen on mukava ajella. kuten porukassakin.
porukassa monesti vauhti kasvaa vaikkei olis kiire ja mitään havaintoa koko reitistä.

veturin perään ne kenellä kiire ja loppuryhmä ajaa omaa tahtia ja reitin tunteva sekä vauhdissa kestävä tulee sit jonon hännillä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ryhmäajo ohje
ViestiLähetetty: Ti Kesä 16, 2015 6:51 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7588
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Nopeimmat keulille ja välillä letka kasaan, silloin kaikki voi ajaa sitä maksimivauhtia joka on jokaiselle mielekästä. Tällä tavalla kenellekkään ei tule "veto paineita" vaan kukin voi ajaa omaa vauhtiaan. Jos hitaat on keulilla niin jonoon tulee jumalatonta haitaria kun vetomiehet perässä jättää etäisyyttä ja spurttaa letkan kiinni. Aika turhauttavaa kun on jättäytynyt taakse ja juuri kun pääsee sprinttaamaan niin mutkan takaa ollaan merkkaamassa risteystä -> vauhdit alas ja taas odottelemaan letkan venymistä. Aika nopeasti alkaa otsasuoni sykkimään tolla systeemillä.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ryhmäajo ohje
ViestiLähetetty: Ti Kesä 16, 2015 7:11 pm 

Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 11:31 pm
Viestit: 176
Pyörä: Polku-pyörillä
Näköjään lipsautin tuon aikaisemman kommentin ns. asiaan perehtymättä. Tuo keskustelu ja ohje on aivan perusteltu, kun puhutaan kurapyöräilystä porukassa (kuten täällä palstalla kuuluukin). Oma ajatus - ehkä alkuperäisen lähteen harhauttamana - ohjautui katupyöräilyyn.
jv


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ryhmäajo ohje
ViestiLähetetty: Ti Kesä 16, 2015 7:25 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7588
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Ihan samalla tavalla se pätee pikipyöräilyssä, nopeat keulille ja hitaat taakse. Kun tulee kunnon mutkatietä niin kaikki hitaat ei uskalla/osaa ajaa läheskään rajoitusten mukaan jonka johdosta koko letka vetää kuuttakymppiä 80 alueella, tai kolmeekymppiä 60 alueella.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ryhmäajo ohje
ViestiLähetetty: Ti Kesä 23, 2015 1:40 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
Viestit: 1288
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Pyörä: Ready To Push
Vaan onhan se komeeta kun sattuu sopiva porukka, niin ei kukaan odota eikä tarvi kenenkään ylittää itseään.. Ajohan on se mitä lähdetään tekemään, jos on kovin erivauhtista sakkia - niin useampi ryhmä vaan ja nopeemmille pidempi (syvempi) lenkki ja makkaranpaistolla tavataan..

Järjestyksellä voidaan saavuttaa jonkinlainen turvallisuus-aspekti ajoon, mutta ei se nopeuseroja miksikään muuta. Ja siinä menee vaan kaikilta into ku toiset oottaa ja toiset puhaltaa - ellei ole jonkin asteisesta koulutustilaisuudesta kyse..

_________________
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ryhmäajo ohje
ViestiLähetetty: Ti Kesä 23, 2015 7:01 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7588
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
ramirin kirjoitti:
Ja siinä menee vaan kaikilta into ku toiset oottaa ja toiset puhaltaa - ellei ole jonkin asteisesta koulutustilaisuudesta kyse..


Tämä tuli huomattua mönkijöiden kanssa. Siinä porukat jakautui kahteen kategoriaan, niihin jotka halusi ajaa, ja niihin jotka halusi viettää aikansa samassa kuralätäkössä. Mä kuuluin siihen ajavien porukkaan ja oli sangen riemuisaa jos/kun samassa ryhmässä oli kuran kanssa lutraajia. Yksi vinssaa ja muut kattoo, kun on saatu mutakosta ylös niin sinne menee seuraava -> yksi vinssaa ja muut kattoo. Kun tämäkin on saatu ylös niin eka upottaja halua kokeilla onnistuuko tokalla kerralla ilman vinssaamista -> yksi vinssaa ja loput kattoo... Saattoi välillä mennä tunti saman lutakon äärellä ja siinä vaiheessa hiki kuivui ja erektio ajamista kohtaan laski. Eikä ollut väliä miten ryhmäjako tehtiin, kuralätäköiden kohdalla alkoi porukoilla aina silmät kiilumaan.

Kyllästyin tähän kattomiseen ja siirryin kurapyörien puolelle. Siinäkin vältän upotuksia ja suosin etenevää ajamista, oli vauhti mikä tahansa, pääasia että mennään ettepäin ja maisema/tilanteet vaihtuu :)

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ryhmäajo ohje
ViestiLähetetty: Ti Kesä 23, 2015 7:19 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Tammi 09, 2009 9:26 pm
Viestit: 259
Paikkakunta: jyväskylä
Pyörä: Africa Twin 750
Jes puhut asiaa


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
Kaikki syyt jotka estävät mopolla ajon ovat tekosyitä


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ryhmäajo ohje
ViestiLähetetty: Ti Kesä 23, 2015 8:22 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Viestit: 1215
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: AT
Koheltaja kirjoitti:
Nopeimmat keulille ja välillä letka kasaan, silloin kaikki voi ajaa sitä maksimivauhtia joka on jokaiselle mielekästä. Tällä tavalla kenellekkään ei tule "veto paineita" vaan kukin voi ajaa omaa vauhtiaan. Jos hitaat on keulilla niin jonoon tulee jumalatonta haitaria kun vetomiehet perässä jättää etäisyyttä ja spurttaa letkan kiinni. Aika turhauttavaa kun on jättäytynyt taakse ja juuri kun pääsee sprinttaamaan niin mutkan takaa ollaan merkkaamassa risteystä -> vauhdit alas ja taas odottelemaan letkan venymistä. Aika nopeasti alkaa otsasuoni sykkimään tolla systeemillä.

Kyllä tuo ilmiö taitaa siis toistua oli siellä keulilla sitten nopeat tai hitaat. Mitä lähempänä peräpäätä olet niin sitä enemmän saa vetää sinkki kireellä koko ajan kun letkat venyvät kuin kuminauha kalsareissa ja peräpäällä on aina kiire.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ryhmäajo ohje
ViestiLähetetty: Ti Kesä 23, 2015 9:04 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7588
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Näinhän se menee kun letkan pituus kasvaa, 2-4 hengen porukassa homma vielä toimii kohtalaisen hyvin jos kaikki on suurinpiirtein samalla vauhdilla liikkeellä. Hiekkatiellä välien kasvattaminen on välttämättömyys jos on pölyistä ja letkan pituus kasvaa väkisin.

Yksin ajaessa ei ole noita ongelmia, mutta kyllä se on välillä kovin tylsää eikä monesti uskalla lähteä seikkailemaan ihan joka paikkaan. Letkan kanssa on hauskempaa ja rennompaa, varsinkin jos letka on liikkeellä saman henkisten porukoiden kanssa, niin vauhdin, etenemisen kuin lutraamisen kanssa. Jokkaiselle jotakin :)

Peräpäässä on muuten hauska seurata muiden ajolinjoja, välillä on melkoisia kiemuroita tai suoraa viivaa ennen mutkaa :mrgreen:

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com