Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Kesä 05, 2020 4:47 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Marokko!
ViestiLähetetty: Ti Kesä 09, 2015 8:58 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Kesä 23, 2006 5:57 pm
Viestit: 4810
Paikkakunta: Keski-Suomi
Pyörä: 4xtohtori
Ihmetystä aiheuttivat myös Stutgartin ihmeet, W123 koriset riisseli-mersut. Kuin helvetisti niitä on aikanaan valmistettu. Tuotantohan on lopetettu jo 30 vuotta sitten mutta Marokossa, still going strong! En valehtele, jos sanon nähneeni niitä yli tuhat.[/quote]
Niitä on tehty 2.7 miljoonaa ja saksalaisen laadun bemaristi motoristi,tietää :D :D :D .Hienoa tarinaa pukkas,oli ilo lukea

_________________
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Marokko!
ViestiLähetetty: To Kesä 11, 2015 7:28 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Viestit: 910
Paikkakunta: Kokkola
Pyörä: Xchallenge,1200Bandit,S4RMonsteri
gixxerman kirjoitti:
Niitä on tehty 2.7 miljoonaa ja saksalaisen laadun bemaristi motoristi,tietää :D :D :D


No huhhuh. Muutes meillä heräsi liikeidea tähän liittyen eli kerätä W124 meset jostain euroopan periltä ja myydä ne Marokkoon hyvään hintaan. Miltä kuulostais?

Aamulla kävelimme Kassitan raittia ja katselimme kaupunkilaisten elämää. Yritin löytää parturia mutta ne olivat vielä kiinni siihen aikaan. Tämähän olikin viimeinen ajopäivä Marokossa. Laiva lähtisi eurooppaan vasta keskiyöllä joten aikaa oli käytettävissä riittävästi. Suuntasimme pohjoiseen Al Hokeimaan, josta matka jatkuikin hyvissä mutta väsyneissä tunnelmissa kohti Tanger Media. Käytimme matkalla viimeiset dirhamit bensaan, jäätelöön, ruokaan ja kahviin. Jostain sillan alta löytyi mukavan varjoinen paikka päiväunille. Tiestö välimeren rannalla oli mukavan letkeä mäkineen ja mutkineen. Muistaakseni koko raitti oli päällystetty. Aikaa Marokossa meni viikko. Täytyy sanoa, että mielenkiintoisessa ympäristössä ja hyvässä seurassa aika kuluu älyttömän nopeasti.

Loppumatkaa lähellä Tanger-media leimasi aivan sairaan kova tuuli. Vastatuulessa Bemari meinasi hyytyä ihan tosissaan. Sanoinkin Kimille, että niskat alkoivat väsyä siihen, että yritin pitää päätä kiinni muussa vartalossa. Toinen ilmiö myös pisti silmään. Lähemmäs satamaa tultaessa tien varsilla notkui todella paljon mustia nuoria miehiä parin kassin kera. Väkisin tuli mieleen, liittyikö ilmiö laittomiin välimeren ylityksiin? Mene ja tiedä.

Illaksi pääsimme satamaan. Samaan laivaan tuli parikymmentä motoristia Saksasta, Ranskasta ja taisi siinä olla pari brittiäkin. Laivakyyti kesti noin 36 tuntia ja määränpää oli Sete Ranskassa, aika lähellä Marseillea. Tuo laiva oli välimerenristeilyä parhaimilllaan. Siellä oli mm. suljettu uima-allas, suljettu kuntosali ja suljettu yökerho. Olut oli kallista ja ruoka ala-arvoista. Kim laski, että 2.5 desin viinipullolla (3.5€) saatiin aikaan paras hyötysuhde.

Jos noita pikkuseikkoja ei oteta huomioon, voitaisiin puhua viiden tähden luxus risteilystä! Seuraamme lyöttäytyi Ranskalinen herra Alan, joka oli ollut seikkailemassa samoilla kulmilla Honda XR 600:lla.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Päivänokoset sillan alla
20150519_144050_800x600.jpg
20150519_144050_800x600.jpg [ 133.53 KiB | Katsottu 4059 kertaa ]
20150519_123836_800x600.jpg
20150519_123836_800x600.jpg [ 103.84 KiB | Katsottu 4063 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Kanakauppa Kassitassa
20150519_080242_450x600.jpg
20150519_080242_450x600.jpg [ 58.45 KiB | Katsottu 4063 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Välimeren rannalla
02141792_800x533.JPG
02141792_800x533.JPG [ 154.12 KiB | Katsottu 4063 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Marokko!
ViestiLähetetty: To Kesä 11, 2015 8:03 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Viestit: 910
Paikkakunta: Kokkola
Pyörä: Xchallenge,1200Bandit,S4RMonsteri
Rengaskeskustelua.

Tämä osio kannattaisi ehkä lukea varsinkin niitten, jotka ovat noille kulmille menossa, tai yleensä harrastavat euroopan kiertelyä matkaenskoilla. Tai sitten ei. Mutta kirjotetaan nyt oma näkökanta kyseiseen asiaan.

Retken kokonaissaldo tuli mulle lähes 7000 kilometriä, Kimille joku sata vähemmän. Arvioisin päällystettyjen teiden osuudeksi tällä reissulla yli 90% eli millä renkailla sinne olisi kannattanut lähteä ja olisiko mukaan kannattanut ottaa vararenkaat?

Vararenkaat jätimme kotiin ihan sen takia, että emme halunneet mukaan ylimääräistä painolastia. Toisekseen asennoiduimme hommaan siten, että Euroopasta saa ostettua uusia renkaita yhtä helposti kuin maitoa. Tämä oli kuitenkin virhearvio.

Ennen matkaa mietin kokonaan uuden rengaskerran ostamista. Ajatus siitä, että autotalli olisi kohta täynnä puolipitoisia renkaita, alkoi pännimään eli taakse tuli 5000 kilometriä Venäjälläkin ulkoilutettu Mitas E07 ja eteen joku muutaman vuoden vanha TKC 80. Valinta oli sikäli hyvä, että todennäköisesti tuo 12000 km ajettu Mitas menee mulla koko loppukesän ja TKC 80 vielä tonnin.

Ongelmia aiheutti Kimin Trailwing 302:n. Ranskaan saavuttaessa kumilla oli ajettu 3000 kilometriä ihan siivosti ja loppu oli hyvin lähellä. Yritimme löytää rengasta kolmesta kaupasta Ranskasta, jossa myytiin ei-oota. Pääsimme Italiaan, josta viidennestä paikasta tärppäsi. Hyllyssä oli kolme 18 tuuman allroad-rengasta, joista Kim valitsi tuoreimman, jonku Dunlopin joka oli paistettu vuonna 2002....

Seuraava vaihtoehto olisi ollut ajaa Torinoon, josta EHKÄ olisi löytynyt parempi rengas.

Mutta näin yleensä, noille kulmille lähtisin seuraavan kerran vielä enemmän katurenkailla, ehkä Touranceilla tms. Olihan seassa tietty nuo aavikkosessiot ja muut soratiet/jokien ylitykset mutta siltikin jättäisin kotiin nuo karkeammat renkaat.

Keskustelua herätti myös eri renkaitten sivu- ja vetopito ja ennen kaikkea, mikä eturengas sopii parhaiten takarengas X:n pariksi.....


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Uusi Dunlop. Runlop!
20150523_095903_800x600.jpg
20150523_095903_800x600.jpg [ 152.79 KiB | Katsottu 4035 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Viimeisiä viedään
20150523_090746_800x600.jpg
20150523_090746_800x600.jpg [ 131.66 KiB | Katsottu 4035 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Marokko!
ViestiLähetetty: Pe Kesä 12, 2015 9:00 am 

Liittynyt: To Elo 03, 2006 10:30 am
Viestit: 274
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 1200 GSA, 300 EXC
Renkaista:

Omalla Marokon reissullani vuonna 2008 tuli kilometrejä yli 16000 45 päivän aikana, siitä Marokossa 5000 km/15 päivää. Pyöränä oli Adventure Gessu. Ajelin menomatkan Eurooppaa kierrellen, Alpit, Rooma, Pyreneet, Andalucia ja muutenkin Espanjan teitä makustellen. Alla oli Tourancet ja kyydissä TKC80-satsi Marokkoa varten. Nappularenkaat vaihdatin alle Algecirasissa ennen Marokkoon menoa, ja paluumatkalla taas samat Tourancet alle...Siinä vaiheessa taka-TKC80 jouti jo roskiin sekä kulumisen että siinä olleen muutaman sentin mittaisen repeämän takia. Eturenkaalla olisi vielä ajanut, mutta en viitsinyt sitä enää kuljettaa takaisin Suomeen, joten roskiin myös.

Jos on tubeless-renkaat, niin siinä tapauksessa suosittelen ehdottomasti ottamaan mukaan myös sisäkumit ynnä riittävät rengastyövälineet. Näin matka voi jatkua senkin jälkeen, kun renkaaseen tulee iso reikä, jota ei pysty tubeless-paikoila paikkaamaan. Minulle sattui Marokossa kaksi rengasrikkoa, joista toisesta selvisin tubeless-paikalla, toinen sitten vaati sen sisärenkaan asennuksen keskellä tietöntä taivalta.

Ihmettelen kovasti, jos ei Ranskasta löydy sopivia renkaita matkaenduroon. Osasitteko kysellä oikeista paikoista, esim Googlelta :D (moto pneus marseille)? Oman reissuni jälkeen olen tuumaillut niin, että fiksuinta olisi ollut tilata toiset renkaat netistä ja lähetyttää ne jonnekin Etelä-Espanjaan sen sijaan, että raahaa niitä läpi mantereen. Kyllähän ne Gessun kyydissä kulki mukavasti, mutta oma vaivansa oli aina purkaa ne illalla kyydistä ja pakata aamulla taas pyörän päälle. Jos ei ole Etelä-Espanjassa, niin luultavasti esim. Exdreames Fuengirolassa (Tiaisen lafka) voisi olla avuksi...tai sitten voisi varata jonkin majapaikan etukäteen ja sopia, että vastaanottavat ja säilyttävät renkaita siellä. Vaihdon voi sitten tehdä itse tai teettää muualla.

On totta, että suurin osa ajoista Marokossa hoituu katukumeillakin, jos niin haluaa. Pehmeällä hiekalla ja muutenkin päällystämättömillä teillä tai pikemminkin urilla nappularenkailla on ajaminen nautinnollisempaa ja rennompaa, vaikka ei olisikaan tarkoitus ajaa vauhdilla, vaan nauttia matkasta ja katsella maisemia. Mielestäni nappularenkaat painavammalla pyörällä ovat myös turvallisuuskysymys. Aika paljon tuli vastaan liukkaita paikkoja, jossa tie oli tulvinut ja veden alla oli asfaltin päällä liejua ja kiviä. Kerran kun liukastuu ja sopivasti kaataa pyörän, niin siinä voi olla kytkinvipu poikki tai sivulaukku solmussa (tai muovilaukku halki). Sata kiloa kevyemmällä pyörällä sitten joutaa jo liukastelemaankin :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Marokko!
ViestiLähetetty: Pe Kesä 12, 2015 10:24 am 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Viestit: 910
Paikkakunta: Kokkola
Pyörä: Xchallenge,1200Bandit,S4RMonsteri
oraniyan kirjoitti:

Ihmettelen kovasti, jos ei Ranskasta löydy sopivia renkaita matkaenduroon. Osasitteko kysellä oikeista paikoista, esim Googlelta :D (moto pneus marseille)



Moro!

Tää laivassa ollut Alan neuvoi meitä menemään Moto-Dafyyn, joka ilmeisesti on Ranskalainen vastine esim. Allrightille. Gap nimisessä kaupungissa matkan varrelta, mistä renkaan etsintä aloitettiin oli justiin tämä moto Dafy, jossa oli jopa ihan virallinen KTM-myynti. Renkaita siellä oli helkutisti ja ainoa 18 tuumainen oli joku six-days rengas.

Seuraavassa liikkeessä ei myöskään ollut rengasta, ja myyjä soitti seuraavaan kaupunkiin johonkin kauppaan, jossa myöskään ei ollut kumia. Googlelta kysyttiin myös mutta käytännössä tuo homma on pirun vaikeaa. Google ei tiedä motoliikkeiden varastosaldoa ja Ranskaa tai Italiaa osaamattomina noihin kauppoihin on ihan turha soitella.

Nuo meidän prätkät edustavat sikäli huonoa genreä varsinkin takarenkaitten osalta, koska vaatimus niihin on 18" kapea rengas. Valtaosa euroopan matkaenskaajista käyttää 17" rengasta, mikä olisi ilmeisesti ollut helpommin saatavilla.

Tämä siis meidän kokemuksia.

Missä asti muuten kävit kääntymässä Marokossa?

-Ile-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Marokko!
ViestiLähetetty: Pe Kesä 12, 2015 2:53 pm 

Liittynyt: To Elo 03, 2006 10:30 am
Viestit: 274
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 1200 GSA, 300 EXC
Eihän se Ranskassa asiointi aina ole helpoimmasta päästä, se on nähty ja koettu itsekin. :twisted:

Kävin Laayounessa eli El-Aiunissa. Oli aikomus mennä Maliin asti, mutta kuukautta aikaisemmin oli ollut Mauretaniassa vallankaappaus ja maassa oli yhä levotonta. Tapasin Laayounessa pari ranskalaista Sahara-experttiä, jotka kiihkeästi neuvoivat olemaan menemättä sinne, ja varsinkaan yksin. Se oli vaikea päätös, mutta ehkä kuitenkin oli fiksua jättää se väliin niissä olosuhteissa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Marokko!
ViestiLähetetty: Pe Kesä 12, 2015 3:23 pm 

Liittynyt: To Joulu 05, 2013 3:39 pm
Viestit: 159
Paikkakunta: Kotka
Pyörä: KTM 690ER '12
Tosiaan ranskalainen "asiakaspalvelu" jäi hyvin negatiivisena mieleen kun muistelee miten asiat luistivat Marokossa, vaikka voisi kuvitella asian olevan täysin päinvastoin. Parissakin liikkeessä saimme kevyttä naureskelua osaksemme kun kysyimme että jos 18" rengas löytyy niin asennuskin olisi kiva saada vielä päälle. Tähän ei kuulemma ollut mitään jakoa, mutta eipä sitä rengastakaan sitten valikoimista löytynyt.

Luotto oli kyllä kova ranskalaisten valikoimiin, koska itse miellän maan melko motoristipaikkana, kuten myös Italian. Ehkäpä koukkaus Grenobleen olisi tuottanut tulosta, jossa oli useampikin motoliike. Tämä olisi tiennyt noin "puolen päivän" koukkausta reitiltä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Marokko!
ViestiLähetetty: Pe Kesä 12, 2015 9:36 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Viestit: 910
Paikkakunta: Kokkola
Pyörä: Xchallenge,1200Bandit,S4RMonsteri
KooT82 kirjoitti:

Tämä olisi tiennyt noin "puolen päivän" koukkausta reitiltä.


Ainakin.... Tosiaan Ranskalaisessa kaupungissa ruuhka-aikana rengaskaupan etsiminen on työn ja tuskan takana.

Vielä hetkeksi tien päälle. Laiva purettiin hyvin nopeasti ja motoristit olivat jälleen jonon keulilla. Passintarkastuksessa riitti, kun otti kypärän päästä ja vilautti passia. Seuraava etappi olikin Gorges de Verdon eli Verdonin sola. Löimme teltat pystyyn johonkin siistille leirintäalueelle iskuetäisyydelle Verdonista. Illalla meitä jututti paikalle tullut karavaanari, joka kertoi osallistuneensa useampaankin aavikkokisaan prätkällä. Heppulin nimeä tai meriittejä en sen kummemmin muista. Marokon hellekin alkoi unohtumaan, herätessä oli viisi astetta lämmintä.

Aamulla keitimme kahvit Kimin huippuhienolla kaasukeittimellä ja evästimme jotain helppoa. Tuo kaasukeitin on kyllä huippujuttu. Nopea ja siisti laitos. Ainakaan mulla ei tullut trangiaa missään vaiheessa ikävä, kun Kim lämmitti vedet käden käänteessä.

Verdonin sola oli todella hieno paikka. Kim hoksasi myös erittäin hyvän pointin. Nuo "hotspotit" kannattaa ajaa läpi aamulla terävin silmin. Iltaan tultaessa väsy painaa päälle ja ajatus alkaa harhailemaan majoitukseen ja muuhun. Ja kyllä kannatti. Aamuauringossa sola oli todella upea paikka. Tie oli päällystettyä ja mutkaista ja mieli teki pysähtyä jokaiselle levennykselle kuvaamaan. Iltapäiväksi löysimme vielä muutaman hienon etapin kansallispuistojen maisemista. Kerrankin renkaat kuluivat enemmän sivuilta kuin keskeltä.

Viideen ruuhkaan pääsimmekin Gapiin, josta alkoikin renkaan etsiminen. Matka jatkui Italiaan ja tilanne muuttui koko ajan turhemmaksi. Viimein illalla, hiukan ennen seitsemää löysimme Ducati-liikkeen, jota oltiin sulkemassa. Tämä oli muistaakseni viides mesta Italian puolella, josta rengasta kyseltiin. Sieltä löytyikin peräti kolme rengasta. Yksi liian leveä Pirelli Scorpio ja pari yli kymmenen vuotta vanhaa Dunloppia. Lupasimme palata aamulla asiaan. Majotuimme, söimme ja joimme. Tilanne oli jälleen hyvin valoisa! Meidän ei tarvinnut lähteä seikkailemaan Torinoon. Aamulla Ducati liikkeseen ja asennustyön valmistumista odotellessa, Kim keitti taasen hyvät kahvit vaikka kuvassa allekirjoittaneen ilme onkin vähän apaattinen.

Seuraavaksi ohjelmassa olikin alppipassien kiertelyä!


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Köysikiipeilijöitä näkyi paljon
02181820_800x533.JPG
02181820_800x533.JPG [ 154.98 KiB | Katsottu 3897 kertaa ]
20150523_093416_800x600.jpg
20150523_093416_800x600.jpg [ 173.77 KiB | Katsottu 3897 kertaa ]
SAM_0099_800x600.JPG
SAM_0099_800x600.JPG [ 191.4 KiB | Katsottu 3897 kertaa ]
02181811_800x533.JPG
02181811_800x533.JPG [ 189.21 KiB | Katsottu 3897 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Marokko!
ViestiLähetetty: Ti Kesä 16, 2015 8:55 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Viestit: 910
Paikkakunta: Kokkola
Pyörä: Xchallenge,1200Bandit,S4RMonsteri
Ja sitte alpeille.

Kim oli matkan "alppipassi" vastaava. Itse en ollut ennen käynyt alpeilla niin roikuin sujuvasti mukana. Osa passeista oli kiinni ja ajettavilla pätkillä olosuhteet olivat kohtuullisen talviset. Kylmintä +3C taisi olla jossain Sveitsin ja Italian rajalla. Matka kulki suunnilleen Italia-Sveitsi-Italia-Sveitsi-Italia-Itävalta pitkin. Voi kuulostaa kummalliselta mutta näin se meni. Tuo eka Sveitsin kierros oli vähän kyseenalainen. Tarkoitus oli alunperin mennä pohjois-Italiaan Como-järven sivua pitkin mutta ruuhka siellä oli aivan kaamea! Keski-euroopassa sattui olemaan joku lomaviikonloppu eli lauantai-iltapäivänä liikenne oli todella sakeaa. Edes "keski-eurooppalaisella" ajotyylillä eteneminen keskikaistoja hyödyntäen ei auttanut. Koukkasimme siis Sveitsiin, josta työnsimme osan motaria pitkin ja passien kautta pohjois-Italiaan yöksi ja aamulla matkaan turvonneen nilkan kanssa. Tuo nilkan venähdys oli pahin ruumiillinen vamma reissulla ja uskokaa tai eläkää, sattui ihan kävellessä. Alkoholilla oli osuutta asiaan muttei paljoa....

Onneksi vamma sattui oikeaan jalkaan. Muuten vaihteiden kanssa pelaaminen olisi ollut melko haastavaa...

Seuraavana päivänä homma jatkui Saint Moritzin ohi passeja kierrellen. Tehokkaimman vaikutuksen teki järvi jossain 1800 metrin korkeudella ja dolomiitit kaikessa karuudessaan ja kauneudessaan. Paljaat ja terävänrosoiset vuoret suorastaan uhkuivat kovuutta, kylmyyttä ja kuolemaa.

Ja sitten alpeille menijät huom!!!

Alpeilla matka etenee todella hitaasti. Siis ihan sairaan hitaasti. Ennakkosuunnitelma kartalla voi olla ihan toista kuin päivän saldo. Hitaat nopeudet, ankarat serpenttiinit ja lievätkin ruuhkat syövät tavoitetta kummasti eli ottakaa tämä huomioon "tiukkoja" aikatauluja suunnitellessa.

Samana sunnuntaina tehtiin myös klassinen havainto. Meillä tulisi kiire kotiin. Matkalla oltiin oltu kaksi viikkoa mutta molempien piti olla suomessa seuraavana viikonloppuna. Pohjois-Italiasta on kuitenkin yllättävän pitkä matka Suomeen. Tai oikeestaan ei Kimillä, kun hän asuu Kotkassa. Sen sijaan Kokkolaan on helkutin paljo pitempi matka ja tämän kommentin reissukaveri sai kuulla useammankin kerran.

Ei muuta kuin ratsaille ja kohti Itävaltaa jossa koettiin hauska kartanlukuvirhe. Päiväetapin maaliin oli muistaakseni kolmekin reittivaihtoehtoa, josta valitsimme pitkän tunnelin. Kieltämättä hämmästyimme säikähtäin, kun tie vaan yhtäkkiä päätti loppua. Paikalle kurvasi kaveri Transalpilla ja neuvoi meitä menemään juna-asemalle. Siellä mopot ja autot ajettiin junaan joka kulki vuoren läpi. Matka oli noin 18 kilometriä. Kylä vuoren toisella puolella oli muistaakseni Bad Gastein. Kun nousimme junaan, ilta-aurinko paistoi ja sää oli kesäisen tyyni. Toisella puolella vuorta satoikin räntää.

Löysimme mukavan majatalon jossa erittäin asiakasystävällinen työntekijä oli kovin huolestunut jalastani, meinaan kävely oli turvonneen nilkan kanssa todella tuskallista ja eteneminen sen mukaista. Tyyppi kehotti menemään lääkäriin mutta iltapalaverissa totesimme, että koska luut ovat todennäköisesti ehjänä, lääkärissä käynnistä ei ole vastaavaa hyötyä.

Samalla tehtiin myös plääni tulevasta ajosessiosta Koti-Suomeen.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Tolomiitit
20150524_160304_800x600.jpg
20150524_160304_800x600.jpg [ 137.83 KiB | Katsottu 3760 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Rolomiitit
20150524_152911_800x600.jpg
20150524_152911_800x600.jpg [ 129.26 KiB | Katsottu 3760 kertaa ]
20150524_095807_450x600.jpg
20150524_095807_450x600.jpg [ 83.35 KiB | Katsottu 3760 kertaa ]
20150523_175913_800x600.jpg
20150523_175913_800x600.jpg [ 93.19 KiB | Katsottu 3760 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Italia-Sveitsi
20150523_175907_800x600.jpg
20150523_175907_800x600.jpg [ 152.01 KiB | Katsottu 3760 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Marokko!
ViestiLähetetty: Ma Kesä 22, 2015 6:57 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Viestit: 910
Paikkakunta: Kokkola
Pyörä: Xchallenge,1200Bandit,S4RMonsteri
Ja kotia päin.....

Illalla tehty linjapäätös kotiinpaluusta oli karu mutta pakollinen. Ensimmäinen siirtymä Tsekkien pohjoisosaan moottoriteitä vältellen. Alkumatkasta Tsekin puolelta löytyi onneksi kapeita mutta mutkaisia teitä. Yöpyminen leirintäalueella ja seuraavana päivänä pohjois-Puolaan. Moottoriteitä, ruuhkaa, vesisadetta, rekkoja, yleistä harmautta. "Vastasi ennakkokäsitystäni Puolasta" totesi Kim.

Samalla huomasin myös, että Bemarin ketju oli venynyt täysin pilalle. Kaikki kiristysvara oli käytetty joten se nyt sai sitte lorpottaa löysänä loppumatkan.

Yöpyminen jossain lähellä Ostrolekaa josta työntö Liettuan ja Latvian läpi Eestiin ja yöksi Pärnuun. Tästä Via Baltian siirtymästä ei jäänyt paljon lapsille kerrottavaa. Hesan jälkeen poikkesin Hämeenlinnssa Myllymaan Repalla, jossa vaihdettiin kokemuksia reissuista. Repahan ulkoilutti Bokseriaan Thaimaassa viime talvena. Samalla otettiin Bemarin ketjuista lenkki pois ja torstai iltana olinkin kotona. Reissupäiviä tuli kaikkiaan 17.

Iltaisin jäi kuitenkin aikaa käydä läpi matkaa ja tehdä hommasta yhteenvetoa. Reissusta oli helppo olla samaa mieltä. Onnistunut lähes täydellisesti.

Mitä Marokosta jäi käteen???

Viikko on mielestäni minimi-aika tutusta maahan. Aikaa siellä saisi kyllä kulumaan enemmänkin mutta viikossakin ehtii nähdä vaikka ja mitä. Parasta antia motoristille maassa on älyttömän monipuolinen ja vaihteleva ympäristö. Löytyy karua vuoristoa ja erittäin vihreää vuoristoa. Tiet ovat todella hyväkuntoisia mutta kunnon seikkailijoille löytyy todella vaikeaa pätkää, jos vain haluaa. Ja löytyyhän sieltä aavikkoa, kuumuutta, vesistöjä, köyhyyttä ja vaikka mitä.

Myös ihmiset olivat todella ystävällisiä. Olen pari kertaa muilla matkoilla joutunut kunnon arabi-kusetuksen kohteeksi joten suhtauduin ikään kuin ennakoidusti paikalliseen väestöön erittäin nuivasti. Ja jälleen kerran olin väärässä. Mitään meiltä ei varastettu, saimme tarvittaessa apua ja kaikin puolin ystävällistä palvelua. Eli kai tämä oli mullekin jonkunlainen kasvattava kokemus.

Olimme kuulleet myös urbaaneja legendoja huijaripoliiseista. Tien varsilla oli todella paljon poliiseja pitämässä ratsiaa jonkinlaisilla "passipaikoilla". Joka kerta meitä viitottiin jatkamaan matkaa joten seikkailu Kassitan poliisiasemalla jäikin ainoaksi kosketukseksi poliiseihin.

Kaikestaan Marokko oli erittäin kiinnostava kohde, jota voi suositella tosiseikkailijalle tai tavallisempaa matkailua harrastavalle motoristille. Kauas on pitkä matka. Jos Marokkoon meinaa mennä ajamalla ja tulla samoin keinoin pois niin aikaa siihen saa varata nelisen viikkoa. Tiukempaa aikataulua hakeville tuo pyörien rekkakyyti Espanjaan on erittäin suositeltava vaihtoehto.

Ainut miinus matkasta tuli puuduttavasta Baltian läpiajamisesta. Jos reissuun olisi ollut mahdollista sisällyttää kome-neljä päivää enemmän, olisi Baltian maihinkin jäänyt aikaa paremmin. Mutta minkäs teet, kun emme satu olemaan opettajia, eläkeläisiä tai muita vapaaherroja niin jossain vaiheessa velvollisuudet kotisuomessa kutsuvat. Toki tämän puuduttavan läpiajon kanssa pystyi elämään. Reissun pääpaino oli etukäteen suunniteltu ensisijaisesti Marokkoon ja Alpeille joten kaikestaan homma meni erittäin suunnitellusti.

Kiitokset vielä Kimille hyvästä reissusta. Kuten totesimme, näitä reissuja voisi toki tehdä yksinkin. Kuitenkin kokemusten jakaminen ja yhdessä suunnitteleminen on ainakin minulle huomattavasti antoisampaa kuin yksin kulkeminen. Toiset tekevät matkat yksin, toiset isolla porukalla. Tyylejä on monia ja mikään niistä tuskin on absoluuttisen väärä- tai oikea tapa tehdä onnistunut reissu.

Marokkoa koskeviin kysymyksiin vastaan mielelläni!

-Ile-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Marokko!
ViestiLähetetty: Ma Kesä 22, 2015 8:02 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2363
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Puola on erittäin hieno maa matkailla, jos sitä katselee muuten kuin sateessa moottoritieltä. Suosittelen.

Kiitos mukavasta tarinasta. tuli hyvää infoa omille unelmille.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Marokko!
ViestiLähetetty: Ti Kesä 23, 2015 3:31 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 3:56 pm
Viestit: 335
Paikkakunta: Iitti
Pyörä: R1200 GSA
Ilmari kirjoitti:
Mitä Marokosta jäi käteen???
...

Hyvin samankaltaiset positiiviset fiilikset jäi itsellenikin viime syksyn reissusta. Mielellään lähtisi uudelleen, jos vain olisi aikaa. Ennakkoluulot osoittautuivat jälleen kerran vääriksi. Ei ole tosin muualtakaan vielä löytynyt paikkaa, minne ei lähtisi uudestaan.

_________________
100 Jahre BMW Boxer 1920 - 2020


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Marokko!
ViestiLähetetty: Su Maalis 06, 2016 11:53 am 
Avatar

Liittynyt: To Maalis 12, 2009 1:13 am
Viestit: 284
Paikkakunta: Hollola
Pyörä: Transalp, XL250, CB750
Mitä ovat nuo paperit, joita lautalla täyttelitte? Mistä niitä saa? Miten muuten tullimuodollisuudet kulkevat? Tänään on tarkoitus olla Algecirassa. Eli huomenna lautalla. Vähän myöhään siis tämä kysely, mutta on tässä ollut kaikenlaista säätöä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Marokko!
ViestiLähetetty: Su Maalis 06, 2016 7:14 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Viestit: 910
Paikkakunta: Kokkola
Pyörä: Xchallenge,1200Bandit,S4RMonsteri
Moi. Justiin kyselin Kimiltä asiasta, ku ite en enää muista. Nuo paperit saa tosiaan laivan infotiskiltä ja palautetaan toiselle tiskille. Näistä papereista tulee passiin joku numero, en tiedä mikä. Marokon tullissa pitää tehdä ne prätkän maahantuontiin liittyvät paperit. Kim muisteli, että lappu oli kolme osainen joista yksi jää tulliin ja yksi pitää palauttaa, kun poistut maasta. Kim oli täyttänyt ja tulostanut paperit valmiiksi niin homma oli helppo. Tullissa oli tosi asiallista porukkaa töissä. Ja muista. Motot ensin, sitte vasta muut.

Hyvää matkaa!

-Ile-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Marokko!
ViestiLähetetty: Su Maalis 06, 2016 7:18 pm 

Liittynyt: To Joulu 05, 2013 3:39 pm
Viestit: 159
Paikkakunta: Kotka
Pyörä: KTM 690ER '12
Lautalla täytettiin joitain henkilöpapereita maahantuloa varten, jonka jälkeen virkailija leimasi passiin numerosarjan. Laput sai laivalta.
Tullissa mentiin oikeastaan opastuksen mukaan kopilta toiselle, oli helpot proseduurit. Piti esittää se pyörän maahantuontilomake ainakin(ja jättää yksi osa virkailijalle) ja passia luonnollisesti piti esitellä.

edit: nopeat syö hitaat :lol:


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com