Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Touko 21, 2019 7:58 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 41 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: SERRES RALLY 2014
ViestiLähetetty: Pe Loka 03, 2014 10:33 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Touko 29, 2012 9:21 am
Viestit: 761
Paikkakunta: Lumijoki
Pyörä: pyörätön
Gilera kirjoitti:
Näkyykö jollain tämä kanava? Toisin sanoen pystyisikö (se kuuluisa) joku tallentamaan tämän. Olisi kiva nähdä, mutta kun maksukanavia ei ole eikä tule ainakaan toistaiseksi.


No kappas :o , pitäisi näkyä ja tallentamaankin pystyy, mutta miten se sieltä Canalin boksista ulos saadaan muuten kuin omaan telsuun :?:

edit: Näkyy ja tallennukseen menee 22.15 suomen aikaa


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: SERRES RALLY 2014
ViestiLähetetty: Ti Helmi 09, 2016 2:26 pm 
Avatar

Liittynyt: To Syys 01, 2005 12:57 pm
Viestit: 334
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: Gilera
2015 rallin jäätyä väliin palaamme tänävuonna Serres ralliin uudelleen. Mukaan mahtuu vielä. Ilmoittautumiset hoidetaan kuluvan (1.3 mennessä) lopussa. Senkin jälkeen mahdollista mutta hieman kalliimpaa.

Ajankohta on 28.8-3.9.2016, Kreikka Serres.
http://www.serresrally.com/

Jos kiinnostaa, ota yhteyttä.

Jori


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 26, 2016 12:24 pm 
Avatar

Liittynyt: To Syys 01, 2005 12:57 pm
Viestit: 334
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: Gilera
Vielä on aikaa tapahtumaan, mutta paikat alkaa olla viittä vailla täynnä. Meitä on nyt 8 urhoolliista, joka tarkoittaa sitä että yhdelle on vielä tilaa.


Liitteet:
SRR16.jpg
SRR16.jpg [ 440.04 KiB | Katsottu 13139 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: SERRES RALLY 2016
ViestiLähetetty: To Touko 26, 2016 3:27 pm 
Avatar

Liittynyt: To Syys 01, 2005 12:57 pm
Viestit: 334
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: Gilera
Nyt 9kuskia ja 2apupoika-anteroa, eli jotakuinnin alkaa paku ja traileri olemaan täynnä.

Tulee varmasti hieno reissu, ennätys porukka täältä perähikiältä ralli raid kapinoihin. Vieläkun löytyis niitä maanrakoon vajonneita ponsoreita jostain...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: SERRES RALLY 2014
ViestiLähetetty: Su Elo 14, 2016 11:58 am 
Avatar

Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Viestit: 784
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo
Pyörä: 990950501 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Rally lähestyy, tasan kaksiviikkoa starttiin.
Rakentelua ja mopon testaamista ollut ohjelmassa.
Alustan kanssa painittu tosissaan ja lopultakin viimeinen shimmailu johti toivottuun tulokseen.
Navigointi laitteet paranneltuna versiona löysivät paikkansa ohjaamossa ja nyt viikonloppuna pääsikin kokonaisuutta testaamaan
tositoimissa Jyväskylässä jossa Roadbook ajot järjestivät paikalliset kuraveljet.
Sinne suuntaan vielä suur kiitokset hienosti hoidetulle tapahtumalle, antoi loistavan Kick startin Kreikan reissulle :!:
Kalusto toimi, mopo tuntu hyvälle, keskittymistä kun saisi vielä petrattua :lol: , tästä on hyvä jatkaa :P


Liitteet:
Puolikas go.jpg
Puolikas go.jpg [ 296.62 KiB | Katsottu 11846 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 24, 2016 1:17 pm 
Avatar

Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Viestit: 784
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo
Pyörä: 990950501 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Huoltoauto starttasi 3000km taipaleelle maanantai aamulla 8 mopoo kyydissä.
Meikäläinen lähtee kohtapuoliin valumaan etelään päin, huomenna lento.

-Perjantaina olisi tarkoitus mopoilla jollekin Serreksen vuorelle ottamaan pikkasen tuntumaa.
-lauantaina on katsastukset.
-sunnuntaina mittareiden kalibrointi, prologi, seremonia yms.
-maanantai aamusta-lauantai iltaan tiukkaa settiä.
-mm 9 erikoiskoetta, 10 vuoren ylitystä, pari jokea ja 3 järveä ylitettävänä :)

Maanantain reittiä kuvassa, noustaan 1724 metriin heti alkuun :lol:


Liitteet:
mäelle.jpg
mäelle.jpg [ 184.82 KiB | Katsottu 11656 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 24, 2016 8:39 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 03, 2012 9:44 pm
Viestit: 189
Paikkakunta: Kuopio
Pyörä: Adv R/500 exc SD
Varohan ettei vuoristotauti iske het alakuun [WINKING FACE]
TSEMPPIÄ KISAAN!!! [THUMBS UP SIGN]


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 24, 2016 10:59 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Viestit: 1838
Paikkakunta: Upper Sawo
Pyörä: Bao Mao + 501
Sale tulikin tavattua matkalla etelään ja sain viime hetken kuulumiset. Onnistumista kaikille ralliin osallistujille.

Sent from my åPhone with Blaatalk

_________________
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 27, 2016 3:20 pm 
Avatar

Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Viestit: 784
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo
Pyörä: 990950501 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Lämmintä +30 ja päällekkäin.
Parina päivänä käyty kruisimassa paikallisilla mäkilöillä tuntumaa.
Varikolla Pikku säpinää piisaa.
Tänään saatiin katsastukset hoidettua, vielä illemmalla ajetaan mittareiden Kalibrointi Pätkä.
Serres rally sivuilta löytyy linkki josta voi kuulema seurata livenä mopojen etenemistä.

Kuvien laitto vaatii näköjään jotain säätöä...
edit:kuva


Liitteet:
7272016234812.jpg
7272016234812.jpg [ 73.42 KiB | Katsottu 11344 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 29, 2016 4:38 pm 
Avatar

Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Viestit: 784
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo
Pyörä: 990950501 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Terveiset vuoren rinteellä.
Eilen meni perinteiseen tyyliin välillä pyöriessä hukassa.
Tänään taas sujui navigointi ja ajo.
Paitsi että organisaatio keskeytti juuri sää olojen takia. Edessä sen verran hankalaa etteivät päästä sateessa sinne.
Kärkipää sinne jo kereny ja osa jo maalissa varmaan.
220 kisaan tää nyt stoppas.
Odotellaan porukka kasaan ja sitten siirrytään leiriin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 30, 2016 2:46 pm 

Liittynyt: Su Elo 17, 2008 9:53 pm
Viestit: 513
Paikkakunta: Joensuu
Pyörä: Ainoa oikea
Hyvä Sale !!!!! vielä siirtymä

ja

kaikki muut Äijät tsemppiä!!!

Hieno seurata "taivaalta" lähes livenä :D

Ahti

_________________
KasallaTurhiaMuttereita mutkan taakse katsomaan...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 06, 2016 9:31 pm 
Avatar

Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Viestit: 784
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo
Pyörä: 990950501 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Hellou!
Kotiin palattu yhtenä kappaleena hyvissä sielun ja ruumiin voimissa.
Kokonaisuudessaan erittäin onnistunut reissu niin huollon kuin kuin kisankin suhteen.
Tälläiselle sunnuntai makkaranpaisto enskailijalle hieno kokemus.

Reitit oli helkkarin hienoja läpi ajettaavia näilläkin taidoilla.
Mukavasti oli ajopäivät rytmitetty, jos tänään oli rankempaa niin seuraavana päivänä oli iisimpää.

Nopein ajettava oli päivä nro 6. 200km.
Pätkä oli kotosuomen tyyppistä metsä autotietä sekä polkuja, sai päästellä rennosti ja rivakasti koko päivän.

Pääasiassa reiteillä ajettiin vuorten rinneteitä ylös ja alas, eli ylitettiin vuoria.
Vaikkakin irtokiveä, laakerisoraa ja kaikkee vastaavaa murkulaa oli alustana ei tiet olleet ylitsepääsemättömän vaikeita.

Minulle henk.koht ja monelle muullekkin tuotti eniten vaikeuksia käännökset 180 astetta ylä ja alamäkeen.
Vauhdit putosi käännöksissä lähes nollaan, mutkia piisasi koko päiväksi, perus matematiikalla nopeesti laskettuna kasvoi erot sellasiin kavereihin jotka ajaa näppärästi käännöset jarrulla ja kaasulla.

Dagarikuskejakin oli karkeloissa 4kpl, yksi heistä 11 kertaa Dagarin ajanut.
Joukossa myös Yamahan tehdaskuski.
Jammusta oli porsinu kytkin viidentenä päivänä joten herra starttasi viimeisenä päivään 6.
Herra Jammaha tuli lujaa ei paljoa kerenny ukosta nähdä, sen verran näin miten sitä kurviin kuuluu mennä, vauhdista jarrulla mopo poikittain mutkaan ja kaasua perään, katosi samantien näkyvistä. :shock:

Meidän tiimi selvisi ehjin nahoin, toki muksahtelua nutulleen yhdelle sun toiselle kävi, muttei sen suurempiä vaurioita kellekkään.
Huolto oli aktiivinen ja työllistetty, 8 mopoo oli rassattavana, rengasta / öljyä jne pikkuremppaa koko ajan.

Viimenen päivä oli haasteellisin, reittinä 100 km pätkä jolla oli ratkottu Kreikan 2016 enduro mestaruus.
Minulle tuotti vaikeuksia, vedin nutulleen pariin otteeseen, takajarru kahva vasemmalla kädellä sai damagee ja jarrunesteet ulos, menetin takajarrun joten palasin leiriin kesken päivän.

Kovapäisin meidän kuskeista Jori (nimim. Gilera) tempasi teknisesti ja navikoitavasti haasteellisimman päivän sijoitukselle 10.
Ihan hiton kova veto!!
Jorilla kulki muutenkin entiseen malliin hyvin navigoiden Aprillian laukatessa epäviralliseen Gross Country Rally Raid SM 2016 voittoon 8)

Serres rallyn tuloksia
17. Jori
35. Ralf
43. Jukka
59.Salemanteri

Ekillä ja Samulilla tekniset murheet kisan loppupäässä aiheuttivat keskeytyksen.
Pytyt jaettiin gps luokassa molemmille Suomi miehille Marttinille ja Jarille :D

Navigointi parani itselläkin koko ajan, se on tuottanu mulle välillä turhankin paljon hankaluuksia, loppupelissä navigointi oli helppoa kun vaan malttoi olla vouhottamatta, keskittyi & ajoi omaa ajoa.
Pahimmat virheet tuli ajellessa jonkun muun perässä, silloin oma navigointi ei ollut skarppia.

Jotain muutakin mitä tuli opittua...

Sääntö nro 1. Älä koskaan päästä stongasta irti.

Mun startti toisena päivänä oli melkolailla häntäpäässä edellisen päivän harhailuista johtuen.
Eteen pääsi mm Saksalainen Isä ja tytär Polariksen side by side 900 cc.
Aamutuimaan pääsin heistä ja monesta mopostakin ohi.
Sitten gps mokkula irtosi telineestä ja alkoi pyöriä johdon varassa, oli pakko pysähtyä teippaamaan se kiinni.

Teippaus operaation aikana aiemmin ohitetut Polaris ja mopot menivät ohitseni.
Homma jälleen takaa-ajossa, pölypilvi oli edessä sitä luokkaa että oli pakko pitää välimatkaa.
10-15 km jälkeen tuli kosteampi metsä pätkä, jolloin ei pölissyt, pääsin Polariksen kantaan ja sain tilaa ohitukseen.

Rivakasti sutasin ohi ja vasemmalla kädellä huitaisin kiitokset... virhe!!
Samantien ajoin irtokiveen tai kallion pattiin, rodeo alkoi välittömästi, hillittömästi vikuroiva heppani vaikutti lähtevän omille teilleen tunsin hetken olevani telinevoimistelia olympialaisissa ilman koreografiaa, kaiken lisäksi eteen tuli 90 asteen mutka....
No jotenkin sain suitset tarpeeksi tiukalle, selvisin ja matka jatkui sydänlihasta nieleskellessä.

Varajärjestelmiä.
Kiitos foorumin, täältä olin oppia ammentanut ja tehnyt kondensaattori patentin mahdollisesti rikkoutuvan akun varalle.
Ja niin kävikin tiimikaverille.
Tulin jonkin matkaa perässä paikkaan jossa kaveri potki mopoansa käytiin (500 exc)
Ei mitään eloa, mopossa ei virtaa.
Toimin elimen luovuttajana, irrotin konkan omasta moposta ruuvattiin se kiinni kaverin mopediin, batam ja ekalla potkulla käymään!! Hyvä keksintö.
Sillä pelastettiin päivä se, eikä tarvinnu tilata raato autoa.

Myös tuolla kuten Suomen adventure rallyissäkin oli gps luokka.
Pari suomi kaveria ajelinkin gps reitit, jotka olivat suureksi osaksi samoja kuin itse kisa.
Heillä oli myös roadbook laitteet, gps oli varmistuksena.

Organisaatio toimi kiitettävästi, väkeä oli reitin varrella, oli ambulanssit jne.
Mopoihin asennettiin 2 kpl trakkereita eli tupla varmistus joilla meidän menoa seurattiin useammalta tietokoneelta jatkuvasti.
Jos olit pysähtyneenä pidemmän aikaa jo soittivat ja kysyivät onko kaikki ok.
Heidän järjestelmässä oli puhelin numeromme joten välittömästi tiesivät kuka soittaa ja mistä.

Jopa näin...
Yksi kaveri oli unohtanut reitillä pysähtyessään puhelimensa mopon tarakalle ja se sitten oli pudonnut reitille.
Perille saavuttuaan asiasta organisaatiolle kerrottuaan selvittivät kellon ajan tilanteelle, kaveri oli ennen puhelimen hukkaamista soittanut ja näin saatiin tarkka kellon aika selville.
Tämän jälkeen ajan perusteella ajetusta jäljestä voitiin katsoa tarkka paikka, niinpä puhelin löytyi järjestäjien toimesta ja toimitettiin omistajalleen.

Kokonaisuudessaan tuolla oli oikeen mukava ja rento meininki.
Eksymis / ongelma tilanteessa soitto organisaatiolle olisi auttanut ohjeiden / noudon muodossa.

Jos jollain tätä lukiessa herää halu tälläiselle Rally reissulle mukaan, voin kertoa että ehdottomasti kyllä.
Pro kuskin taidot ei ole välttämättömät kunhan on jonkin verran ajokokemusta.
Vaikkakin ajetaan kisassa ja kisakuskien joukossa niin harrastus hommasta käy mainiosti, nopeimmat ovat jo menneet ja omaa tahtia voipi päristellä ihan omassa rauhassa.

Asiasta kiinnostuneet voi ottaa yhteyttä minulle (Salemanteri) tai Jorille (Gilera)
2017 varmaan joku Ralli taas ohjelmassa.

Kuvia tulee tänne kunhan tässä kerkeää.

Kiitos Jori!
Kiitos huolto!
Kiitokset koko tiimille!

Ja sitä Suomi enduroo pitää alkaa heti reenaamaan :mrgreen:



Editt: kuvia


Liitteet:
serres5.jpg
serres5.jpg [ 377.28 KiB | Katsottu 10591 kertaa ]
Serres 4.jpg
Serres 4.jpg [ 361.07 KiB | Katsottu 10591 kertaa ]
Serres3.jpg
Serres3.jpg [ 479.12 KiB | Katsottu 10658 kertaa ]
Serres2.jpg
Serres2.jpg [ 371.87 KiB | Katsottu 10659 kertaa ]
Serres1.jpg
Serres1.jpg [ 396.66 KiB | Katsottu 10663 kertaa ]


Viimeksi muokannut Salemanteri päivämäärä Pe Syys 16, 2016 4:09 pm, muokattu yhteensä 6 kertaa
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 07, 2016 10:31 pm 

Liittynyt: Ti Maalis 30, 2010 12:06 am
Viestit: 130
Pyörä: -
Voi voi kun kuulostaa hyvälle! :) Minkälaisella budjetilla tuommosen reissun tekee?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Syys 08, 2016 10:41 am 
Avatar

Liittynyt: To Syys 01, 2005 12:57 pm
Viestit: 334
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: Gilera
Päk in thö pisnes tai jotain....

Reissu ohi. 2 1/2 viikkoa siihen vierähti. 7pv puukenkäpenana, ~2pv eksyvänä turistioppaana paikallisilla kukkuloilla ja 7pv kivenkovana kisajätkänä. Hauskaa oli jälleen ja jotain muistoja tallentui kovalevylle, kuvia ei tietenkään tullut juuri räpsittyä.

Tänävuonna Serres rallissa oli kärkikuskien taso aivan maailman kärkeä, erot meihin tavallisiin sunnuntai kuskeihin kasvoivat koviksi. Ei yksinkertaisti voi käsittää miten lujaa ne painaa meneen. Onneksi reitit on kuitenkin tässäkin kisassa tehty meitä tavallisia kuskeja varten. Sen puolesta ei siis huolta.

Omalta osalta kilpailu kulki aika tasapaksusti, parina päivänä yritin hieman nostaa vauhtia, muttei se juurikaan päiväsijoituksissa näkynyt, joten ajelin lähes kokoajan riskillä 0%. Silti yhden vauhtilipan onnistuin lisäämään kokoelmaan. Ranne hieman juili, pyörää särki enemmän. Jalkatapin sokka poikki, syyläri asentui virtaviivaiseksi menosuuntaan nähden, stonga oli jotenkin omituisessa asennossa, jarru / kytkinkahvat lihakoukkuja jne...illalla oli siis tiukkaa säätöä Aprilian ympärillä.

Hieman alkoi loppuviikosta jo kropassa painaa, ei oikein palautunut aamuksi edellisestä päivästä. Lämmöt olivat aamulla ok, iltapäivällä parhaillaan jotain 35. Nestettä siis kului. Yhtenä pitkänä päivänä vesi loppui ~50km ennen maalia ja edessä oli ~15km "pirunpeltoa". Maalissa oli onneksi kahvila, iso olut, 2 kokista ja litra vettä, 20km siirtymä varikolle jossa parilitraa lisää nestettä. Alkoi elämä taas voittaa vaikkei palomiestä tarvinnut leikkiä vielä tunteihin.
Parhaana päivänä join pätkällä 3.5litraa.

Viimeisen päivän endurolenkki oli mahtavin päivä, huimia mäkilöitä ylös alas, teknistä lammas/lehmäpolkua jyrkillä rinteillä, louhikkoa ja todella haastavaa navikointia. Rauhallinen vauhtini yhdistettynä täydellisesti onnistuneeseen navikointiin tuotti kisan parhaan päivä sijoitukseni, 10. Nopiat hollantilaiset ja luigit ajoivat varmaan 4-5kierrosta, kun itse olin vasta ekalla. Niin monta kertaa samat kuskit ajoivat saman päivän aikana ohitseni....

Kellotettua ajoaikaa kertyi ~26h tämän päälle siirtymät ja ennen kisaa tehdyt omat ajelut vuorilla. Totaali oli n.40h ja n.1600km.

Millaisella butjetilla näitä Euroopassa olevia ralleja sitten ajellaan? Oletetaan, että pyörä ja perusvarusteet ovat jo olemassa.
-kisamaksu 600-900e
-lennot 300-600e
-hotelli 250-500e (teltta 0e)
-pyörän / varusteidenkuljetus ja varikkopuitteet ~1000e
-renkaat +solut ~400e->
-kisabensat ~100-200e
-muut menot oman maun/janon mukaan.
-mahdollinen moottoriliiton lisenssi 190e
-omat muut vakuutukset?

Seuraavaan ralliin mihin saadaan isompi ryhmärämä matkaan ajattelin viedä hommaa vielä vähän paremmaksi kuskeja ajatellen. Nyt on systeemi ollut, että matkassa on 1-2 apupoikaanteroa, jotka auttavat renkaiden vaihdossa, remonteissa ym ja kuskit ovat kykyjensä puitteissa mukana.

Suunnitelmassa on jotain seuraavaa porrastusta;
-vain pyörän/varusteiden kuljetus ja varikko puitteet (työkalut, tarvikkeet, öljyt ym)
-em + perushuolto (öljyn, suodattamien, renkaiden vaihdot sovitusti)
-propaketti, hoidat vain omat ajovarusteesi, huolto hoitaa pyöräsi.

Hintaa noille tietty hieman tulee, mutta pienellä kokemuksellani voin sanoa ettei monellakaan ole ihan täysiä voimia / taitoja tehdä perushuoltoja varikolla vallitsevissa olosuhteissa raskaan ajopäivän jälkeen. Tämän ei ole tarkoitus loukata ketään vaan päinvastoin antaa paremmat eväät seuraavaan päivään.
Riippuen seuraavasta rallista ja lähtijöiden määrästä / huollon tarpeesta voisi tässä olla innokkaalle / kokeneelle ruuvaajalle pienen lisätienestin paikka.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Syys 24, 2016 1:28 pm 
Avatar

Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Viestit: 784
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo
Pyörä: 990950501 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
:mrgreen:


Liitteet:
Salemanteri1.jpg
Salemanteri1.jpg [ 429.44 KiB | Katsottu 10447 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 41 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com