Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Loka 16, 2019 12:59 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Tammi 14, 2005 6:11 pm 

Pyörä: KTM690R/SM
Hienoja maisemia oli noissa kuvissa. Vaikka en kilpaenduroa harrastakaan, olen ollut siinä uskossa että spoorilla tarkoitetaan sellaista moottoripyörällä metsään kaivettua ajouraa, jota tavallinen mattimeikäläinen ei juurikaan pääse etenemään muuten kuin jalan...

Sellaista jota voi varovasti ajaa henkilöautollakin, olen kuullut kutsuttavan tieksi :wink:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Tammi 14, 2005 7:03 pm 

Pyörä: KTM 950 adv. S
Pasi kirjoitti:
Vaikka en kilpaenduroa harrastakaan, olen ollut siinä uskossa että spoorilla tarkoitetaan sellaista moottoripyörällä metsään kaivettua ajouraa, jota tavallinen mattimeikäläinen ei juurikaan pääse etenemään muuten kuin jalan...

Sellaista jota voi varovasti ajaa henkilöautollakin, olen kuullut kutsuttavan tieksi :wink:

Aivan ja "spoori" sanana on johdettu akselin urituksesta

Juttujen kirjoittelun aikaan olin niin nuori ja kokematon, ja nyt olen vain kokematon :wink:

Lainaa:
Hienoja maisemia oli noissa kuvissa.

Joo ja paljon jäi kuvaamatta, parhaissa paikoissa ei malttanut pysähtyä jos ei sitten uponnut :D

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Tammi 14, 2005 7:15 pm 

Olisin luullut että spoori tulee ruotsin kielen sanasta spår eli jälki.

Mutta itse asiaan, onnistuttaisiinkohan me porukalla yhdistämään tämä Jukan keksimä Someroadtour ja Arin kämppävaraus. Mulle ainakin passais erinomaisesti sellainen reissu, jossa olis käytössä tukikohta eikä tarvitsisi raahata mopon selässä mitään retkivarusteita.

Meikä oli muuten aiemmin nuori ja komea. Nyt sitten enää pelkkä ja.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Tammi 14, 2005 7:59 pm 

Pasi kirjoitti:
Olisin luullut että spoori tulee ruotsin kielen sanasta spår eli jälki.

Niinpä, ja sieltä se on myös lainattu akselin uritukseen... aina oppii jåtain uutta

Pasi kirjoitti:
Mutta itse asiaan, onnistuttaisiinkohan me porukalla yhdistämään tämä Jukan keksimä Someroadtour ja Arin kämppävaraus. Mulle ainakin passais erinomaisesti sellainen reissu, jossa olis käytössä tukikohta eikä tarvitsisi raahata mopon selässä mitään retkivarusteita.

Savukosken kunnanvirastoon soitellessani ja kämppää vuokratessani sanoin että meitä on 2, mutta voi tulla väliaikaisesti enemmänkin, rouva vastasi ettei se haittaa, maksu otetaan kahdesta / 5 vrk ja väliaikaisista yöpyjistä jälkimaksuna

Se ylimääräisen kaman raahaaminen on kyllä tosi rasittavaa puuhaa, ensinnäkin ajonautinto laskee kuorman lisääntyessä, ja toiseksi koko ajan saa pelätä että kamat leviää pitkin jänkää

Timppa tilas just tällä viikolla kottaraiseen 13L tankin, joten enää ei hänenkään tarvi pelätä milloin varabensakannari murtaa pyörästä perän katteet päreiksi

Eli ei muuta kuin tervetuloa

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Tammi 15, 2005 2:40 am 
Site Admin

Pyörä: KTM 350 EXC-F
Tämähän alkaa kuulosta tosi hyvältä!

Siellä varmaan on joka puolella hyviä pätkiä, joista mulla ei ole juuri kokemusta. Autolla vaan ohiajaessa olen joskus ihastellu niitä Rovajärven alueen hiekkakankaita, sitä kautta sitä vois tosin lähtiä liikkeelle.

Mistähän ois hyvä lähteä, osa tullee etelän suunnasta (torniosta katottuna), oisko ylempää tulossa väkeä?

Entä Mites Torniosta, onko muita lähössä? Ja onko btw piikkejä alla muilla, vois käyä vähän hikoilemassa. Mite ois Pasi tänä pyhänä pyrähys?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Tammi 15, 2005 12:26 pm 

Pyörä: Honda XR400R BMW R1200RT
Jukka kirjoitti:
Mistähän ois hyvä lähteä, osa tullee etelän suunnasta (torniosta katottuna), oisko ylempää tulossa väkeä?

Torniosta jos lähtee, ajelee Kivalojen kautta Vanttauskoskelle, sieltä Rovajärvelle ja Pelkosenniemen kautta Savukoskelle josta Martin itäpuolta Reutuvaaran tuvalle, niin kilometrejä tulee ~500. On siinä yhdelle päivälle ajamista, ja yhdessä ajamisen opettelua.

Hankaluudeksi tulee tankkaus, koska Savukosken tankkauksen jälkeen seuraava mahdollinen paikka on Tuntsan pubilla, josta pitää keväällä varmistaa onko kelkkabensaa jäänyt jäljelle. Joten pyörän toimintasädettä pitäisi olla ~250 kilometriä, että voi hiukankaan nauttia. Jos tankkaus ei onnistu Tuntsan Pubilla, niin pyörällä pitäisi olla toimintasädettä ~350 kilsaa = EI onnistu :evil:

Sama kilometrimäärä tulee, jos reissuun lähdetään Pudasjärveltä. Eli olisko nuo lähtö ja paluupaikat, eli Tornia ja Pudasjärvi ?

Eli rautalangasta: Tornio-Reutuvaara-Tuntsa-Pudasjärvi, tai toisinpäin jolloin reissu pituudeksi tulee ~1100 kilsaa...

Tietenkin joku voi kysyä aiheestakin, miksi minä hehkutan Tuntsan aluetta, onkin totta, jos tuolla Reutuvaaran tuvalla aikoo käydä, niin Tuntsan tiputtaminen reissusta pois vähentää reissun matkaa jopa
200 kilometriä :) Toisaalta Rovajärven pätkä on erittäin suuri kysymysmerkki, koska vielä en löytänyt kesän ammuntojen aikataulua.

Ideoita, kommentteja ? Nyt vain kartta käteen ja ihmettelemään.

Jos Tornion poijjaat vetävät retkueen vaikkapa Rovaniemen pohjoispuolen kautta Rovajärven kautta Reutuvaaralle, niin minä tuon sitten porukan takaisin Tuntsan kautta ? Ensimmäinen yö Reutuvaaralla, ja toinen jossain Vilma-tunturin lähistöllä ?

Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Tammi 15, 2005 1:17 pm 

Nythän mulla taas heräsi tuo reitintekovietti...argh.

Mutta asiaan:
AriK kirjoitti:
Vuokrasin Reutuvaarasta kämpän sille viikolle, Mennän Timpan kanssa kaksin, mutta tilaa siellä on 50 henkilölle, eli tervetuloa kyläilemään jos sielläpäin ajelette.

Miten Ari on, meniskö teidän reissu ihan pilalle, jos viihdyttäisimme teitä kaksi yötä, ja paljonko se yöpyminen kustantaisi per kärsä ?

Eli ajatus...Perjantaina Torniosta-Reutuvaaralle Rovaniemen pohjoispuolelta Rovajärven läpi, n. 440 kilsaa. Lauantai jotka haluavat ajaa, niin voisi ajaa esim. Reutuvaara-Tulppio-Tuntsa (mahdollinen tankkaus)-Reutuvaara n.300 kilsaa. Sunnuntaina Reutuvaara-Kemijärvi-Pudasjärvi n.420 kilsaa ?

Jolloin olisi sisämajoitus jopa 50 osallistujalle...Melko tyhjät pyörät jne?
Mutta ajettavaa olis aika runsaasti perjantaina ja sunnuntaina?!? No väkisinkin tulee ajettavaa, jos aikoo käydä noin kaukana :)

Kommentteja ?

Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Tammi 15, 2005 6:38 pm 
Site Admin

Pyörä: KTM 350 EXC-F
Jos mökin puolesta onnistuu 2 yötä, kuulostaa erittäin houkuttelevalta.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Tammi 15, 2005 8:40 pm 

Raimo kirjoitti:
Miten Ari on, meniskö teidän reissu ihan pilalle, jos viihdyttäisimme teitä kaksi yötä, ja paljonko se yöpyminen kustantaisi per kärsä ?

Moi no ei takuulla mene reissu pilalle, päin vastoin mukavaa se on porukassa päästellä. :D

Savukosken kunnan sivuilla on luettelo kämppien hinnoista, ja laskin suunnilleen, että lisähenkilö/ yö on noin 7€ eli kustannus ei vesitä kenenkään kesälomabudjettia.

Siitä bensasta, mehän tullaan paikalle pyörät kärryssä, ja tuodaan itsellemme n. 80L menovettä mukana. Kuitenkin joudutaan viikolla käymään kaupassa, ym. ja samallahan sitä menovettä kärryllä tulee vaikka 200 L jos vaan joku sitoutuu ostamaan sitä....hintaan ei tule lapinlisiä sun muuta :wink:

Onkohan muuten Savukoski lähin paikka mistä Bensaa saa ? siinähän on aika lähellä se Martti, luulisi sieltä löytyvän !!?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Tammi 15, 2005 11:41 pm 

AriK kirjoitti:
Moi no ei takuulla mene reissu pilalle, päin vastoin mukavaa se on porukassa päästellä.

No hjuva, sittehän asiaa pitää sulatella. Itse olen ajellut yksin yli 600 kilsan päivämatkoja sorateillä, joten nuo ~400 kilsan etapit porukalla olisivat mahdollisia. Allroad Tourilla olen pisimmillään ajanut porukassa hiukan vajaat 500 kilsaa, jolloin aamulla lähdettiin liikkeelle ennen aamu kymmentä ja perillä olimme alkuillasta.

Tourin ympyröistä opittua on myös se, että yhden ajopartion koko on maksimissaan n. 15 kuskia, jolloin jonon pituus on 2-3 kilometriä. Siispä seuraava kysymys onkin, minkä verran porukkaa mahtuu ajamaan. Ja onko muita partion vetäjiä kuin minä ?

Tuo Arin tarjoama bensankuljetus kuulostaa hyvältä, mutta ainakin viime kesänä Tuntsan Pubin yrittäjä oli hyvillään kun tankkasimme talvelta jäänyttä kelkkabensaa. Eli tarkistetaan loppukeväästä bensatilanne sieltä.
Ai että, Takkatunturi, Kuskoiva ja Tuntsajoen varsi. Karmea matkakuume iskee...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 16, 2005 1:10 am 

Pyörä: KTM 250 exc-f
Täähän alkaa näyttää lupaavalta. Juhannuksen alla lyhyempi reissu Itä-Lappiin ja heinäkuun alussa ART, joka taitaa myös mennä samalle seudulle nimestä päätellen. Jommalle kummalle koitan kyllä osallistua jos vaan onnistuu.

Tuntsan suunnalla olen pikkuisen patikoinut ja alueeseen olisi mukava tutustua pyörän selässä. Raimo, kun puhut Takkaselästä ja Kuskoivasta, niin tiedätkö pääseekö sitä niiden välissä kulkevaa ulkoilukartassa talvitieksi merkittyä reittiä läpi Jaltakkilautoivalle, etkös sielläpäin viime kesänä ajellut? Kuskoivan päälle ainakin nousee autollakin ajettava polku Nuoluskurulta. Entäs siitä pohjoiseen, pääsikö Peuratunturin itäpuolta Jänesvitsikoille koukkamatta rajavyöhykkeelle?

Sellainen vaihtoehto tuli vielä mieleen, että lauantaina ei enää palaisikaan Reutuvaaraan vaan jäisi lähemmäs Tuntsaa ja ainakin allekirjoittanut voisi vielä sunnuntainkin pyöriä sillä seudulla. Jättäis kamat vaikka Tuntsan Pubille lauantaina päivällä, heittäis kieroksen tyhjemmällä pyörällä ja yöpyis, sunnuntaina halukkaat voisivat lähteä paluumatkalle ja pidempään reissaavat voisivat jatkaa sunnuntain ilman leirivarustuksia ja paluu vasta maanantaina.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 16, 2005 12:20 pm 

Olithan katsonut nämä kuvat syksyn reissulta.

Kuskoivan jälkeen tie jatkuu lähes takkaselkätunturilla sijaitsevan tuvan luokse. Enskalla pääsee varmaan pihaan asti, mutten ainakaan itse kehtaisi ajaa perille. Kävelymatkaa on muutama sata metriä. Tiellä saa olla varovainen, koska siinä on oikeasti neulansilmämutkia, ja ojilla voi tuolla olla syvyyttä joitain metrejä, ellei kymmeniä :!:

Rajavyöhykettä on siirretty pari vuotta sitten niin, että Peuratunturin itäpuolella kulkeva vartiotie on vyöhykkeen reuna. Eli tien idänpuoleinen piennar on jo rajavyöhykettä :)
Helpoiten reitille pääsee ajamalla Tuntsajoen rantatietä alavirtaan, kunnes tulee vyöhykkeen kylteille, ja siitä pohjoiseen, kunnes Luuntaittamaojalta länteen ja Jänesvitsikoiden alapuolelta kohti Peuratunturia. Myös nuo pohjoisen pistot Papuoivan kohdalla kannattaa ajaa vyöhykkeen reunaan asti.
Tuntsalta löytyy niitä "mellahiekkateitä", joissa tien pintaan pakkautunut tunturipurojen hiekka mahdollistaa pitkät sladit :)

Mun yksi ajatus oli ensi kesän reisulle se, että Pe-La yö Reutuvaaran tuvalla, ja La-Su yö sitten Tuntsan pubilla. Jotenkin haistelin näistä kirjoituksista, että porukka ei ole kiinnostunut ottamaan muuta kuin makuupussin ja alustan mukaan, eli telttailu ei innosta. Itse kun reissaan yksin tai parin-kolmen hepun kanssa, niin Tuntsallakin on kolme hienoa yöpaikkaa, eli Tuntsajoen varren laavu, Kuskoivan Kota (ei vettä lähellä) sekä Piimäkurun laavu.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 16, 2005 3:35 pm 

Tankkauksesta Tuntsan pubissa: ko. ravitsemusliikettä pitävä yrittäjä varmaankin suostuis hommaamaan sovitun määrän bensaa jos sen etukäteen tilaisi. Lisämotivaatioita saa aikaan jos samalla tilaa lounaan ko. retkueelle.

Ei siellä niin paljoa matkalaisia liiku etteikö jokainen euro kiinnostaisi.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 16, 2005 8:26 pm 

Raimo kirjoitti:
Mun yksi ajatus oli ensi kesän reisulle se, että Pe-La yö Reutuvaaran tuvalla, ja La-Su yö sitten Tuntsan pubilla. Jotenkin haistelin näistä kirjoituksista, että porukka ei ole kiinnostunut ottamaan muuta kuin makuupussin ja alustan mukaan, eli telttailu ei innosta. Itse kun reissaan yksin tai parin-kolmen hepun kanssa, niin Tuntsallakin on kolme hienoa yöpaikkaa, eli Tuntsajoen varren laavu, Kuskoivan Kota (ei vettä lähellä) sekä Piimäkurun laavu.

Hyvä idea sinänsä, sillä Reutuvaaran kämppä on vuokralla lauantaihin asti.
Meillä on myös tarkoitus ottaa teltta tai makuupussit, jos siellä on hyviä laavuja, mukaan Tuntsan kierrokselle. Ajateltiin ensin käydä siellä alkuviikosta, mutta onhan "kustannustehokkaampaa" mennä LA + SU, ei tarvi mökistä maksaa joutavaa. Pyörät voi pakata, ja auton hakea sieltä Reutuvaarasta sitten sunnuntaina.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Tammi 18, 2005 12:21 pm 

Pyörä: -
Tilatkaa bensaa sitten se tarpeellinen määrä. Yksi yrittäjä oli aika rikki kun erään porukan jäljiltä oli melkein kaikki tilattu polttoaine jäänyt tankkiin. :(

Itsellä voi ajelut jäädä ensi kesänä vähiin muitten projektien vuoksi mutta onnea matkaan. Tuntsalla on erinomaiset maastot yöpyä, puuta riittää isojenkin tulien tekoon ja suojaa on sen verran ettei tuuli ole kiusaksi. Eli laavulla pärjää hyvin. Lisäksi se kulkee kevyenä ja pieneentilaan menevänä hyvin mukana. Meillä oli viimekesän reissulla vielä pressu mukana josta saatiin huoltokatos pyörille ja varusteitten kuivatukseen. Hyttysongelma on aina ollut kiinni alkukesän keleistä.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com