Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Touko 26, 2020 12:14 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 100 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Maalis 22, 2015 9:05 pm 

Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 8:56 pm
Viestit: 55
Pyörä: KTM 990 Adventure
Hyvä,hyvä! Tästähän on tullut tosi hyvä topikki hyvine neuvoineen!!! Kiitokset kaikille tähän asti osallistuneille :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 22, 2015 9:35 pm 

Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Viestit: 478
Pyörä: 701
WEST kirjoitti:
Minun äidilläni on kokekusta ainakin siitä miten Käkisalmelta tullaan suorinta ja nopeinta tietä suomeen.
Polut saattaa olla kunnossa vieläkin, oli niitä tallaajia siksi paljon, ja pariin kertaan ne sen tallasivatkin.
Pysyy hyvin reitillä, kyllä sinne sen verran romua tippui lehmien selästä ja kunnei enää jaksanut kantaa.
Sinne vaan kyllä siellä nähtävää riittää ja tuntee itsensä rikkaaksi.


Liekkö jäänyt äidillä navi jälki talteen poluista :lol:

Hyviä neuvoja,selvitellään tuota vyöhyke lupaa/tarvetta

_________________
-----------ajo omalla vastuulla-----------------


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 24, 2015 2:48 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 10:30 am
Viestit: 550
Paikkakunta: Kostamus
Pyörä: SE/EXC350/GS
Hei

Selvittelin täältä paikallisilta vyöhykelupaa , sen saa anottua Kostamuksesta välille Pääjärvi - Suojärvi , toimitusaika noin 1 kuukausi anomuksesta . Joudun varmaan työn takia anomaan sitä ainakin tänne lähialueelle ilmoittelen miten prosessi menee .

terv. -jn-

_________________
Tärkeintä ei ole päämäärä vaan liike ....

mopokuvia http://www.hobby.pic.fi/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Heinä 07, 2015 3:00 pm 

Liittynyt: To Maalis 13, 2014 11:10 am
Viestit: 44
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: T7
Päivitetääs tähän tietoja reitistä Pitkäranta-Roikonkoski(ven. Raikonkoski)-Tolvajärvi-Ristisalmi-Kollaa, ajettuna 5.7.2015.
Pitkärannan suunnasta Suojärvelle menevä tie A131 on leveä pääväylä mutta todella täristävässä kunnossa, suosittelen pehmustettuja housuja. Siltä käännytään vasemmalle Roikonkoskelle, ylitetään rautatie ja jatketaan pohjoiseen kohti Tolvajärveä. Helposti ajettavaa hiekkatietä, lätäkön pohjat oli kaikki kuivia, joitakin autojakin tuli vastaan. Juuri ennen Myllyjärven-Tolvajärven kannakselle saapumista oli muutama syvempi lätäkkö mutta kovapohjaisia. Vanhaa suomalaista siltaa yli kohti matkailumajaa, ennen sitä oli venäläisten hauta/muistomerkki pienellä kukkulalla jonka takana oli nuotiopaikka, laavu ja vessakin. Kolmisen tuntia oli jo tultu Pitkärannasta niin eikun tulet ja makkarat tikun nokkaan. Eväillä kannattaakin varustautua sillä reitillä ei ole mitään paikkaa missä ruplia saisi tuhlattua. Jätettiin laavun taakse hätävaraksi makkaran pätkä mallia ”kuolaava koira”, saa syödä. Makkaraa syödessä on hyvä käydä läpi ”makkarasodan” tapahtumat talvisodassa kun koukkaava venäläisosasto osui suomalaisten töpinän kohdalle. Harjun päällä seisovalle matkailumajan raunioille voi aja pihaan asti. Makkarasodan jälkeen suomalaiset ottivat 12.12.1939 talvisodan ensimmäisen voittonsa valtaamalla matkailumajan takaisin, voitto loi uskoa että punakone on sittenkin voitettavissa. Tolvajärveltä Ristisalmelle johtaa upea n. 9 km pitkä tie joka on välillä korkealla harjulla ja välillä lähempänä vettä jota on molemmin puolin, muutama kovapohjainen lätäkkö oli myös ennen Ristisalmen siltaa joka oli hyvässä kunnossa. Ristisalmella venäläiset laittoivat myös lujasti kampoihin mutta työnnettiin parin kilometrin päähän metsänvartijan talolle. Sinne asti emme ajaneet, aiempien tietojen mukaan tiellä on piiiiiitkä vesiallas ja kun suunta oli muutenkin Kollaalle niin käännyimme kohta Ristisalmen itäpuolelta etelään eli oikealle. Risteyksessä oli jonkun punasoldaatin muistomerkki. Tämä pätkä oli etukäteen ajatellen reitin suurin kysymysmerkki mutta nettitietojen mukaan läpäistävissä. Pätkä oli reilut 6 km pienten yliajettavien kaatuneiden puiden ja kivien pilkuttamaa metsätietä, loppupuolella on kaksi märempää kohtaa joista ensimmäisestä pääsi Transullakin ajamalla yli mutta jälkimmäisen halusivat muutkin kiertää metsän kautta, siellä onkin nyt hyvä 8 pyörän tekemä ura. Pätkän jälkeen käännyttiin oikealle taas isommalle hiekkatielle jolla tuli vastaan taas jo autojakin. Tie tulee Kollaan ja Loimolan välillä taas tielle A131 josta Kollaalle on enää 10 min. ajo. Mahtava reitti, hienot maisemat ja legendaariset taistelupaikat. Puhelimessa ei ollut välillä kenttää ja tuskinpa sinne mitään apua toimitettaisiin muutenkaan joten varovainen saa olla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 23, 2016 9:43 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Viestit: 746
Paikkakunta: Tätä nykyä Kerava
Pyörä: KTM 625 SXC -04
Noniin, kyllä se ehkä pitää Venäjällä pyrkiä vielä kuluvana vuonna käväisemään ensimmäistä kertaa prätkälläkin. Vuosiviisumi menee hakuun tässä lähipäivinä, ja sitten ei enää muu kuin aikaansaamattomuus estä tätä suunnitelmaa toteuttamasta...

Alustava reittisuunnitelma olisi joku tällainen:

1. päivä, töiden jälkeen lähtö, teemana "Nopeasti Neukkuihin"
Kotoa Viipuriin tai Viipurin nurkille, siellä yöpyminen, ehkä hostellissa tai sitten teltassa lähiseudulla.

2. päivä, 260 km, teemana "Kiireetöntä Karjalan katselua"
Viipuri - Borovinka - Maslovo - Melnikovo - Sevastyanovo - Kulikovo - Lasanen - Kurkijoki - Lumivaara - Lahdenpohja - Sortavala - Läskelä - Pitkäranta.

Ilmeisesti tuo tie on vähän turhankin hyvää, paikoitellen asfalttiakin. Toisaalta, ehkä ensimmäisellä ulkomaan reissulla ei ehdoin tahdoin kannata hankkiutua hankaluuksiin, ainakaan yksin liikkuen. Kyllä siellä Googlen Street Viewin perusteella näytti olevan rapaakin tarjolla. Päivämatkaksi ei tähän haluaisi ottaa ihan hirveästi, kun olisi kiva ettei ole kiire perille vaan voi jäädä katselemaan tai tehdä pienen harharetken, jos hyviä tilaisuuksia tulee.

3. päivä, teemana "Paluu Suomeen Jänisjärvi kiertäen"
Pitkäranta - Leppäsyrjä - Suistamo - Soanlahti - Värtsilä. Sitten ollaankin jo Suomessa, ja alkaa matka kohti kaunista pääkaupunkiamme. Kyllähän tuolla Suomenkin puolella Itärajalla nähtävää riittää, joten voisi saman tien ajella pikkuteitä parhaansa mukaan sielläkin. Suomen puolen reitti vielä hukassa, mutta ainakin Suomen hintatasolla yöpyminen varmaan jossain laavussa vaikkapa Imatran suunnalla. Harmi että reititystä tuolla haittaa tuo isohko lätäkkö nimeltä Saimaa.

4. päivä, kotiinpaluu
Pikkuteitä takaisin kotiin, kamat kasaan, sauna lämpiämään ja seuraavaa reissua suunnittelemaan.

Suunnitelma saattaa vielä elää, mutta jostainhan se on aloitettava. Jos on kommenttia reiteistä tai ehdotuksia käymisen arvoisista paikoista, niin kertokaa ihmeessä.

Edit: Olisi kyllä kiva jos koti-Suomen kamaralla ajon saisi minimoitua, ja kierrettyä jonkun lenkin niin että selviäisi kuitenkin kolmella kokonaisella päivällä koko reissusta. Onko ehdotuksia minkälaisen kiireettömän Karjalan lenkin voisi heittää, jos molemmat rajanylitykset hoitaisi Vaalimaa - Nuijamaa -akselilla?

_________________
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Ex: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Tammi 24, 2016 12:50 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Viestit: 791
Paikkakunta: Joensuu
Pyörä: 701
Jokke Espoosta kirjoitti:
Olisi kyllä kiva jos koti-Suomen kamaralla ajon saisi minimoitua, ja kierrettyä jonkun lenkin niin että selviäisi kuitenkin kolmella kokonaisella päivällä koko reissusta. Onko ehdotuksia minkälaisen kiireettömän Karjalan lenkin voisi heittää, jos molemmat rajanylitykset hoitaisi Vaalimaa - Nuijamaa -akselilla?


Kolme päivää menee kevyesti kannaksella pyöriessä ja silloinkin siitä näkee vain pienen osan. Sellainen oli minunkin ensimmäinen reissu neukkuihin mopolla.(kuvia picasassa: Rustour 2007)
Reitti vaikka: Viipuri-Heinjoki-Kiviniemi jossa vuoksen ylitys. Vuoksen pohjoisrantaa Laatokan rannalle Taipaleeseen.
Paluu vuoksen pohjoisrantaa Uusikylän ja Sokkalan kautta Antreaan jossa on taas silta vuoksen ylitykseen.
Reitillä on paljon vanhoja taistelupaikkoja ja rantoja telttailuun.

_________________
Heikki


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Tammi 31, 2016 1:02 pm 

Liittynyt: To Touko 29, 2014 6:25 pm
Viestit: 68
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Pyörä: WR 450 F
Lappeenrannassa asustelevana olisi kiinnostusta lähteä mukaan tuollaiselle Kannaksen reissulle. Ensi kertaa olisin pyörällä lähdössä, autolla on tullut kuljettua kyllä ja opeteltua paikallisen liikennekulttuurin "salat" sillä tavalla, ettei kulkeminen sen puoleen enää peljätä. Hiekkateillä kun pysyttäisiin, eikä lähettäisi ihan upottelemaan möhköjä suohon, niin pidennetyn viikonlopun reissu olisi mitä mainioin. Myös Podporozhyen eli Koskenalan suunnasta olisi paikallistuntemusta jonkin verran, mutta sellainen reissu ei ihan viikonlopussa onnistu. Venäjän kieltä solkkaan, jos sille on tarvetta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 02, 2016 10:10 am 

Liittynyt: Pe Maalis 06, 2015 8:35 pm
Viestit: 1
Paikkakunta: lappeenranta
Pyörä: Triumph Tiger
Moro. Olisin valmis vaikka mukaan ajeleman on tullut pyörittyä kannaksen taistelupaikoilla ja jääskessä sekä yläsommessa
ja muutenkin venäjällä. Lappeenranasta käsin. majoituksia tolla reitiltä minkä sanoit voi varata etukäteen ja hyvä
olla joku yö hotellissa että voi rekisteröityä maahan.

T.Tero


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 02, 2016 12:04 pm 

Liittynyt: Ma Helmi 19, 2007 5:43 pm
Viestit: 14
Paikkakunta: Päijäthäme
Pyörä: BMW GS 1200
Täällä olisi myöskin yksi kiinnostunut lähtemään mukaan jos joku on menossa. Tienkin jos aikataulut vain sopivat yhteen, työnteko haittaa harrastustoimintaa ja vaimo välillä :lol: . Etenkin tuo Karjalan suunta kiinnostaa.
-Jarkko-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 02, 2016 11:53 pm 

Liittynyt: Ma Touko 21, 2007 7:59 pm
Viestit: 293
Paikkakunta: hollola
Pyörä: äkstee / drz
Värtsilän kylällä ei sitten tän hetken menolla kannata alkaa liikoja tupakoimaan, ilman vyöhykelupaa.

Toki viranomaisen päivän kunto on ratkaiseva, mutta melko aktiivisia ovatten olleet viime aikoina.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 03, 2016 12:13 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Viestit: 1215
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: AT
hönö kirjoitti:
Värtsilän kylällä ei sitten tän hetken menolla kannata alkaa liikoja tupakoimaan, ilman vyöhykelupaa.

Toki viranomaisen päivän kunto on ratkaiseva, mutta melko aktiivisia ovatten olleet viime aikoina.

Tätä kehityskulkua kohta saakin painella suoraan pysähtymättä Pieteriin asti kun taitaa se rajavyöhyke olla melkein sinne asti ulottuva. Vai oliko se joku muu raja-alue jossa ei saa nykyään ulkomaalaisille agenteille myydä rakasta isänmaata.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 05, 2016 7:17 pm 

Liittynyt: Ma Touko 21, 2007 7:59 pm
Viestit: 293
Paikkakunta: hollola
Pyörä: äkstee / drz
Ei vyöhyke Värtsilän kohdalla ole kuin viisi kilometriä. kun taas esim Kuusamon asemalta n 30 km Tuhkalan sillalle.

Ohessa ajettuja reittejä Kannaksella. Nopeesti tsekkattuna puuttuu Kamenkan, Käkisalmen, Toksovon, Sakkolan ja Rintalan ympäristöjen reittejä. Vaikka onhan tota tossakin.

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 05, 2016 7:41 pm 

Liittynyt: Ke Loka 09, 2013 10:22 am
Viestit: 42
Paikkakunta: Hyvinkää
Pyörä: KTM 990 Adv, CZ vm -53, SnowWHITE
Mielenkiinnolla seuraan miten reittisuunnitelmat edistyy, itelläkin molemmat juuret Karjalassa, Miinalankylässä, Hanhiselässä Sudimuksen rannalla ja Muolaanjärven rannalla. Kiinnostaisi kyllä nähdä entisiä "kotiseutuja" mopon selästä. Lunkulan saari Laatokassa on myös joku esi-isien kotipaikka.

_________________
OXOTA


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 08, 2016 6:21 pm 

Liittynyt: To Touko 29, 2014 6:25 pm
Viestit: 68
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Pyörä: WR 450 F
Hönö, melkoinen määrä reittiä! Onko minkälaisella kalustolla ajettua/ajettavaa reittiä? Kai noista kasigessullakin kuvittelisi leijonasosan ajavan läpi, ainakin, jos olisi mukava porukka koossa ja nostoapua tarjolla tarpeeksi.. :lol:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 08, 2016 9:06 pm 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 03, 2008 9:27 pm
Viestit: 176
Paikkakunta: Tuusula
Pyörä: 500EXC
Monenlaista ja kokoista pyörää on ollut noilla hönön-reissuilla mukana. Aika paljon olen ajanut noita Superillakin, mutta kyllästyin varovaiseen ajotapaan, mitä isolla pyörällä joutuu noudattamaan ja loput olen itse ajellut 600-sarjan kottaraisilla.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 100 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com