Sakot rapsahti

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
mti
Viestit: 518
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Sakot rapsahti

Viesti Kirjoittaja mti »

Tänään poliisi-setä muistutti mukavalla 260€:n sakolla. Syy: rekisterikilpi liian kaltevassa asennossa... sallittu 30 astetta ja mulla oli n. 10 astetta enemmän kallellaan. Lokarin päällä tyypilliseen enskatapaan. Aluksi normipoliisit pysäyttivät huomauttaakseen 5 km/h:n ylinopeudesta mutta sitten mopopoliisi kiinnostui pyörästä.. Tutki Pirellin MT-21 renkaat tarkkaan, että onko hyväksytyt maantielle. Sitten huomautti että pitäisi olla kaksi peiliä yhden sijaan ja viimeiseksi kiinnostui rekisterikilvestä, josta rapsautti sitten päiväsakkoja. Olisin odottanut lähinnä huomautusta tai rikesakkoa, mutta taisi olla pahapäivä. :evil:
Avatar
emali
Viestit: 18
Liittynyt: To Elo 10, 2006 2:38 am
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja emali »

Poliisi kirjoittaa rangaistusvaatimuksen ei sakkoa.
Rangaistusmääräyksen (sakon) antaa syyttäjä.
Tuosta rangaistusvaatimuksesta kannattaa ilman muuta valittaa.
Onhan tuo aivan kohtuuton.

Lisäinfoa
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1993/19930692
markusm
Viestit: 292
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 12:22 pm
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja markusm »

aijjai..... kuulostaapa paljolta.
pikkuveljen dr:ssä on kyllä enenmän kuin 30 astetta.
ja se pidetään aina niin paskaasena ettei siitä saa mitään selevää.

olivat vissiin kääntyneet sen perään täs joku aika sitte, mutta ei ollu keriinny kattomaan että pistikö ne vilkut päälle kun oli justiinsa kurvi ollu edes ja siitä kääntyny mettätielle. ja sielä se ei olis kyllä enää pysähtynykkää.
vuosi sitten meni xt:llä pysähtymään jossain jumalan seliän takana sivutiellä ja sitten oli kortti pois 3kuukautta.

tehtiin siitä silloin valitus mutta ei menny läpi. ja maksoinkin vielä jotain. :evil:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Montako päiväsakkoa?
Toihan vastaa varmaan jo törkeää pahoinpitelyä päiväsakkojen määrässä.

Kannattaa valittaa ilman muuta.

Oli aika kelju MP-poliisi. :? :? :?

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
mti
Viestit: 518
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mti »

emali kirjoitti:Poliisi kirjoittaa rangaistusvaatimuksen ei sakkoa.
Rangaistusmääräyksen (sakon) antaa syyttäjä.
Tuosta rangaistusvaatimuksesta kannattaa ilman muuta valittaa.
Onhan tuo aivan kohtuuton.

Lisäinfoa
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1993/19930692
Juu huomenna olen yhteydessä paikalliseen syyttäjään.
Avatar
mti
Viestit: 518
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mti »

Pekkavee kirjoitti:Montako päiväsakkoa?
Toihan vastaa varmaan jo törkeää pahoinpitelyä päiväsakkojen määrässä.

Kannattaa valittaa ilman muuta.

Oli aika kelju MP-poliisi. :? :? :?

Pekka
:shock: :shock: :shock:
10 päiväsakkoa
Avatar
jonkko
Viestit: 3551
Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Pyörä: KTM 640 Adventure
Paikkakunta: Pargas

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Siis ymmärsinkö oikein noin pikaisesti luettuna et rikessakot antaa polisit ja muut esim,päiväsakot menee syyttäjän kautta???
Kyll mulle polisit vaan ovat aina niit päiväsakkoja kirjoitellut tääl vuosien mittaan.
Ja tosta peilistä niin yxhän riittää kunhan on vasemmalla puolella.
Avatar
mti
Viestit: 518
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mti »

Poliisi antaa rangaistusvaatimuksen jossa pankkisiirto mukana. Syytäjä sitten päättää onko sakko ollut kohtuullinen ja oikeudenmukainen.

Mulla oli peili vasemmalla puolella.

Rikkomus: Varusteiltaan säännösten vastaisen ajoneuvon kuljettaminen. Rekisterikilpi asennettu lähes vaakatasoon, ei vaikeuksitta luettavissa. Toinen peili puuttuu.

Rekisterikilpeä asentaessani katsoin vielä että takaa varmast näkee mitä lukee, mutta ei näköjään kelvannut mopopoliisille.
HeikkiT
Viestit: 102
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 2:34 pm
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja HeikkiT »

Aikoinaan, kun olin auskultoimassa, mulle tuli ratkaistavaksi tuollainen juttu, jossa rekisterikilpi oli vinossa. Siinä jututssa tosin syytetty oli liikkeellä veljensä pyörällä ja kertomuksensa mukaan vain pikkulenkillä ja hän oli tarkastanut pyörän ennen ajoon lähtöä.

Totesin kyllä syytetyn syyllistyneen syytteen mukaiseen tekoon, mutta jätin hänet rangaistukseen tuomitsematta teon vähäisyyden yms. seikkojen vuoksi.
Avatar
mti
Viestit: 518
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mti »

Juu en minä kiistä syyllisyyttäni, vaikka en tiennytkään mistään kulmista..ajattelin vain että riittää kun näkyy kirjaimet ja numerot taakse. Asia mikä tässä vaivaa ja minkä takia huomenna soittelen syyttäjälle on periaate. Mielestäni 10 päiväsakkoa oli aika kova sakko ja kun kilpeä ei ollut laitettu tahallisesti siihen asentoon sen takia ettei se mahdollisesti näkysi karkuunajettaessa, vaan siksi että ei ota montulla renkaaseen kiinni. (tästäkin mainitsin poliisille, mutta tokaisi vain että siitä huolimatta se on väärässä asennossa)
Esa
Viestit: 287
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 11:06 pm
Paikkakunta: kurikka

Viesti Kirjoittaja Esa »

Ei ollu reiluu... Viittitkö laittaa därrästä sivuprofiili kuvan?
Avatar
mti
Viestit: 518
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mti »

Esa kirjoitti:Ei ollu reiluu... Viittitkö laittaa därrästä sivuprofiili kuvan?
Ei oo nyt kameraa lähellä eikä darraakaan, joten lainaan jonkun kuvaa.

Eli kilpi oli asennettu takavalon taakse lokasuojan loppuosan suuntaisesti, kuten monissa enskassa näkee.

http://www.thomasauto.se/pix/DR650.jpg
ScB
Viestit: 78
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 10:37 pm
Pyörä: EXC 450
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ScB »

Aika järjetön sakko noinkin pienestä. Olen todistanut ainakin tusinan samanlaisia tapauksia, mutta aina asiasta on "päästy" 60 eurolla. Oli se rekisterikilpi sitten teipattuna selässä, nippusiteillä repussa tai iskunvaimentimen suojamuovissa.Itse olen selvinnyt aina huomautuksella.

Mitään en mistään ymmärrä, mutta kuulostaa oudolta että saat päiväsakkoja rekisterikilven kulmasta. Aina siitä on rikesakolla/huomautuksella selvitty. Herää kysymys, että puhuitko poliisille ihan normaalilla äänensävyllä?Minut on pysäytetty kaksi kertaa kilven kulman vuoksi ja aina on tullut suullinen huomautus.

Itse olen selvinnyt sakoitta huikeat 4 vuotta ja uskon että asenteellani poliisia kohtaan on ollut suuri merkitys. En lähde vääntämään poliisin kanssa mistään, sillä minulla on muutenkin tarpeeksi rahareikiä.
Avatar
mti
Viestit: 518
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mti »

Meikäläinen on rauhallinen tyyppi ja hyvin nöyränä olin tapani mukaan. Oli muuten ensimmäiset sakot kymmenvuotisella moottoripyörähistoriallani.
kehiltun
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Touko 14, 2007 8:25 pm
Pyörä: KTM 200 EXC
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja kehiltun »

Tuli tässä vaan mieleen että ilmeisesti tuolla tavalla asennettuna puuttuu myös rekisterikilven valo. Puuttuiko poliisi siihen mitenkään? Oon värkkäilly itelle suzukiin kilpitelineen jolla kilven saa lait ja normit täyttävään kulmaan, mutta en oo vielä uskaltanu asentaa paikalle kun valo puuttuu. Ilmeisesti jos oikeen tarkkoja ollaan pitäisi kilven ylä tai alapuolella olla takavalon lisäksi vielä erillinen heijastin. Melkosta pilkun viilaamista... luulis olevan pääasia että laatta on jotenkin näkyvissä
Vastaa Viestiin