Ketjut ja laatu

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

genesis
Pyörä: KTM 520 SX -02, BMW G650 Xchallenge

Re: Ketjut ja laatu

Viesti Kirjoittaja genesis »

Noniin, tulipa sohaistua kusiaispesään, seuraavaksi joku tulee esittään tilastotiedettä jousi- vs. niittilukko. Mutta eipä se mitään, täällä onkin tarkoitus keskustella aiheesta 8)

Itse asiaan:

TA:ssa menee jousilukko ihan täydestä, kun se ei kulje, ja siinä ei ole voimaa. Sillä ei rymytä suossa tankkia myöten, eikä sillä crossipyörämäinen ajotapakaan tule kyseeseen. Ainakaan mulla, eli suht rauhallista ja tasaista ajoa, joten se ketjukaan siellä kovilla ole. Lukon asennus ei tartte kummoisia ketjulukkoniittareita, ja saa ne ketjut ehjänäkin sieltä helposti pois jos siltä näyttää. Helppo kun mikä. Ja varalukon saa aina paikalleen ilman että kantaa niittaria mukana.

Se että se jousiklipsi kuluu, pitää paikkansa, sen joutuu vaihtamaan 10-15tkm kohdalla. Huoltovapaa tämä ei ole, mutta mikä sitten olisi.

Jos yllämainittuun tulee poikkeuksia, mm. nopeus, räjähtävä kiihtyvyys :lol: , jne, valitsen ensisijaiseksi niitin, tehdasniitti olisi vielä parempi, mutta laiskuus vaivaa. :oops:

Ei tulisi mieleen laittaa tohon trendiporkkanaan jousilukkoa, se tuskin yhtä ajotuntia ehtisi näkemään. Se ketjuohjuri melkein raapisi sen sieltä veke jos ensimmäisellä kierroksella.

Kuinka moni näistä 'jousilukot irtoilee, ja ketju löi lohkon rikki' tunnustaa asentaneensa sen klipsin väärinpäin? Tuskin kukaan, se on ketjun vika kun itse ei osaa. Sitä vain ei myönnetä ja siitä muodostuu yleinen mielipide. Tai se klipsi on niin kulunut että se vastaa 0,05 mm shimmilevyä. Niitti tottakai jos ei haluta pitää sen kummempaa huolta asiasta, multa se ei kummoista tee jos pyöräytän lukon näkyville ja teen tarkastuksen.
VAK
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

Olen samaa mieltä. Kyllä ketjulukkokin on ihan OK, kunhan se on kunnolla laitettu ja tarkkailee lukon kuntoa välillä. Itse laitoin sokkalukon, kun noita ohjureita rupesi menemään. Nyt on helppoa laittaa uusi ohjuri, kun ei tarvitse ostaa myös uutta ketjulukkoa joka kerta, kun ketjun katkaisee.

Omalla kohdalla on kerran on sokka pettänyt, mutta se johtui siitä että ketjuohjuri oli vääntynyt ja ohjuri oli hinkannut sokan pilalle. Tässä tapauksessa niitattu lukko oli kyllä kestänyt. Onneksi tuon pikkunelarin tehot eivät riittäneet rikkomaan lohkoa. Pti vaan lykätä pyörä metsästä kotiin(sekään ei haitannut, kun kuntoilemassa muutenkin olin ;-)

Monessa pyörässä on ihan tehtaalla asennettu ketjut lukon kanssa, ainakin kaikissa (enduro)KTM:ssä.

Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ja varmaan se niittaaminen on mahdollista tyriä :lol:
Hilppa
Pyörä: CRF1000 DCT

Viesti Kirjoittaja Hilppa »

genesis kirjoitti: Itse asiaan:

TA:ssa menee jousilukko ihan täydestä, kun se ei kulje, ja siinä ei ole voimaa.
Näin minäkin olen ymmärtänyt, joten edelleen, saatan pistää jousilukonkin. :mrgreen:
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Taitaa olla paremminki niin että ne irronneet jousilukot on yksittäistapauksia. Ja omistajat ei tosiaan ainakaan oo asennusta muninu. Mulla on kans toiminu aivan helkkarin hyvin jousilukot noisa parisa edellisesä pyöräsä. Niihin tuli yhteensä jotain 80tkm. AT:ä kyllä ajettiin aivan loistavan kovilla kuormilla eikä läheskään aina niin tasasesti. Tehoja siinä ei toki oo eikä huippunopeutta.

No Varikseen tuskin tulee koskaan pantua jousilukkoa myöskään, sen verran siinäkin lahnasa on nopeutta ja jopa jotaki löylyäki.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Ande749
Pyörä: 12GS

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

Peltsi kirjoitti:Tehoja siinä ei toki oo eikä huippunopeutta.
En minä oikein usko, että teholla sinänsä on jousilukon kestävyyden kanssa tekemistä, nopeudella pikemminkin. Ja tuskin superillakaan tulen koskaan niin kovaa ajaneeksi, että asialla olisi vaikutusta, mahtaako sillä edes niin kovaa edes päästäkään... Mutta toisaalta, kun ei ole tarvis muutella välityksiä ja sen myötä ketjun pituutta, niin ei juuri ole tarvis irroitella ketjuakaan, joten siinä mielessä niitattava lukko on ihan yhtä kätevä kuin jousilukkokin.

Sellaisella pyörällä, jolla kahtasataa ajettaessa on vielä kaksi tai kolme isompaa vaihdetta käytettävänä, on varmasti parasta niitata lukot. Aika harva sorapyörä menee tuohon kategoriaan...
Jari Vee itte
Pyörä: AT750 RD04

Viesti Kirjoittaja Jari Vee itte »

Mistähän noita ketju-ratas-paketteja kannatta ostaa tällä hetkellä, euroopasta, USA:ta?
Gagarin
Pyörä: BMW F650

Viesti Kirjoittaja Gagarin »

Entäpä EK (Enuma) ketjut ja ruuvattava ketjulukko? Onko kellään kokemuksia?

-G
It is better to be wrong too soon than right too late
Rampe
Pyörä: Tervatien kulkijoita

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Jari Vee itte kirjoitti:Mistähän noita ketju-ratas-paketteja kannatta ostaa tällä hetkellä, euroopasta, USA:ta?
Ite tilasin viime viikolla Tuollaisesta osoitteesta: http://www.motorradteile-hamburg.de/
Vielä ei ole toimitus tullut. Odottelen huomenissa olevan minulla.
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

Kuva
DR Markku
Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri

Viesti Kirjoittaja DR Markku »

Gagarin kirjoitti:Entäpä EK (Enuma) ketjut ja ruuvattava ketjulukko? Onko kellään kokemuksia?

-G
EK:sta ei ole kokemuksia mutta tuollainen ruuvattava lukko pyöri 10000km ilman ongelmia.
ScB
Pyörä: EXC 450

Viesti Kirjoittaja ScB »

Edessä olisi uusien ketjujen hommaaminen pyörään. Pyöränä siis EXC 450 '04.
Enimmäkseen tulee ajeltua pyörällä hiekkaa ja katua joten päädyin DID 520VX:iin.
Tuo ketjun hinta tahtoo nousta ketjumäärän mukaan, joten olisi hyvä saada mahdollisimman tarkka pituus.
Laskin vanhoista ketjuista että siinä 55 lenkkiä eli suoritin laskun ilmeisesti väärin. Miten tuo lenkkimäärä pitäisi laskea?
TTK
Pyörä: honda xl 125v varadero

Viesti Kirjoittaja TTK »

kummat on paremmat 125cc allroad pyörään x- vai o-rengasketjut? Jos joku haluaa tietää niin pyörä on honda xl 125v varadero vm. 2003
kimmokekki
Pyörä: KTM 530 exc-R

Viesti Kirjoittaja kimmokekki »

TTK kirjoitti:kummat on paremmat 125cc allroad pyörään x- vai o-rengasketjut? Jos joku haluaa tietää niin pyörä on honda xl 125v varadero vm. 2003
X- rengas ketjut on ainakin mun käsityksen mukaan herkempiä kuin O- rengas mallit ...
RK 520 XSO ... DID 520 ERT2 ... Tsubaki Alpha XRG 520
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com
Piese
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL 60/Street Glide ST
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Piese »

Hayabusa käyttää d.i.d erikoislujaa ja kotari sitten mitä sattuu löytyyn, ny on toiset d.i.d ja toiset taitaa olla reginat.

Hayabusassa päättymätön kettinki, kotari tai muu mettärakkine on saanu uutta kettinkiä muutaman kerran vuodessa, tahtoo toi hiekka ja muu paska kuluttaa noita ja jousilukko.

Mitään automaattirasvareita ei ole, ehkä kannattais kuiten olla tuossa busassa, sillä ku saattaa tulla noita tonnin päivärupeamia useempiakin peräkkäin :lol:
ÖÖ.
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

Bilteeman kettingillä menty nyt tämä kevät eikä ainakaan vielä ole katki. Niittaaminen oli kyllä selkeästi hankalampaa mitä esim. D.I.D ketjuilla. Niitit vissiin kovempaa materiaalia.

Aluperäsiä ketjurattaita on menny 3 sarjaa. Eka omistaja ajo 37 tkm. Minä ekoilla n. 22 tkm ja toisilla 23 tkm. Katotaan pääseekö näillä samaan.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Vastaa Viestiin