Ketjut ja laatu

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
genesis
Viestit: 628
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 10:38 pm
Pyörä: KTM 520 SX -02, BMW G650 Xchallenge
Paikkakunta: Västra Finlands län

Re: Ketjut ja laatu

Viesti Kirjoittaja genesis »

Noniin, tulipa sohaistua kusiaispesään, seuraavaksi joku tulee esittään tilastotiedettä jousi- vs. niittilukko. Mutta eipä se mitään, täällä onkin tarkoitus keskustella aiheesta 8)

Itse asiaan:

TA:ssa menee jousilukko ihan täydestä, kun se ei kulje, ja siinä ei ole voimaa. Sillä ei rymytä suossa tankkia myöten, eikä sillä crossipyörämäinen ajotapakaan tule kyseeseen. Ainakaan mulla, eli suht rauhallista ja tasaista ajoa, joten se ketjukaan siellä kovilla ole. Lukon asennus ei tartte kummoisia ketjulukkoniittareita, ja saa ne ketjut ehjänäkin sieltä helposti pois jos siltä näyttää. Helppo kun mikä. Ja varalukon saa aina paikalleen ilman että kantaa niittaria mukana.

Se että se jousiklipsi kuluu, pitää paikkansa, sen joutuu vaihtamaan 10-15tkm kohdalla. Huoltovapaa tämä ei ole, mutta mikä sitten olisi.

Jos yllämainittuun tulee poikkeuksia, mm. nopeus, räjähtävä kiihtyvyys :lol: , jne, valitsen ensisijaiseksi niitin, tehdasniitti olisi vielä parempi, mutta laiskuus vaivaa. :oops:

Ei tulisi mieleen laittaa tohon trendiporkkanaan jousilukkoa, se tuskin yhtä ajotuntia ehtisi näkemään. Se ketjuohjuri melkein raapisi sen sieltä veke jos ensimmäisellä kierroksella.

Kuinka moni näistä 'jousilukot irtoilee, ja ketju löi lohkon rikki' tunnustaa asentaneensa sen klipsin väärinpäin? Tuskin kukaan, se on ketjun vika kun itse ei osaa. Sitä vain ei myönnetä ja siitä muodostuu yleinen mielipide. Tai se klipsi on niin kulunut että se vastaa 0,05 mm shimmilevyä. Niitti tottakai jos ei haluta pitää sen kummempaa huolta asiasta, multa se ei kummoista tee jos pyöräytän lukon näkyville ja teen tarkastuksen.
Avatar
VAK
Viestit: 1862
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Ketjut ja laatu

Viesti Kirjoittaja VAK »

Olen samaa mieltä. Kyllä ketjulukkokin on ihan OK, kunhan se on kunnolla laitettu ja tarkkailee lukon kuntoa välillä. Itse laitoin sokkalukon, kun noita ohjureita rupesi menemään. Nyt on helppoa laittaa uusi ohjuri, kun ei tarvitse ostaa myös uutta ketjulukkoa joka kerta, kun ketjun katkaisee.

Omalla kohdalla on kerran on sokka pettänyt, mutta se johtui siitä että ketjuohjuri oli vääntynyt ja ohjuri oli hinkannut sokan pilalle. Tässä tapauksessa niitattu lukko oli kyllä kestänyt. Onneksi tuon pikkunelarin tehot eivät riittäneet rikkomaan lohkoa. Pti vaan lykätä pyörä metsästä kotiin(sekään ei haitannut, kun kuntoilemassa muutenkin olin ;-)

Monessa pyörässä on ihan tehtaalla asennettu ketjut lukon kanssa, ainakin kaikissa (enduro)KTM:ssä.

-ville
Avatar
Pasi
Viestit: 3075
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Pyörä: KTM690R/SM
Paikkakunta: Tornio

Re: Ketjut ja laatu

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ja varmaan se niittaaminen on mahdollista tyriä :lol:
Avatar
Hilppa
Viestit: 333
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 2:23 pm
Pyörä: CRF1000 DCT
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Ketjut ja laatu

Viesti Kirjoittaja Hilppa »

genesis kirjoitti: Itse asiaan:

TA:ssa menee jousilukko ihan täydestä, kun se ei kulje, ja siinä ei ole voimaa.
Näin minäkin olen ymmärtänyt, joten edelleen, saatan pistää jousilukonkin. :mrgreen:
Peltsi
Viestit: 2802
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjut ja laatu

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Taitaa olla paremminki niin että ne irronneet jousilukot on yksittäistapauksia. Ja omistajat ei tosiaan ainakaan oo asennusta muninu. Mulla on kans toiminu aivan helkkarin hyvin jousilukot noisa parisa edellisesä pyöräsä. Niihin tuli yhteensä jotain 80tkm. AT:ä kyllä ajettiin aivan loistavan kovilla kuormilla eikä läheskään aina niin tasasesti. Tehoja siinä ei toki oo eikä huippunopeutta.

No Varikseen tuskin tulee koskaan pantua jousilukkoa myöskään, sen verran siinäkin lahnasa on nopeutta ja jopa jotaki löylyäki.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Ande749
Viestit: 773
Liittynyt: To Loka 14, 2004 6:00 pm
Pyörä: 12GS
Paikkakunta: Valkeala

Re: Ketjut ja laatu

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

Peltsi kirjoitti:Tehoja siinä ei toki oo eikä huippunopeutta.
En minä oikein usko, että teholla sinänsä on jousilukon kestävyyden kanssa tekemistä, nopeudella pikemminkin. Ja tuskin superillakaan tulen koskaan niin kovaa ajaneeksi, että asialla olisi vaikutusta, mahtaako sillä edes niin kovaa edes päästäkään... Mutta toisaalta, kun ei ole tarvis muutella välityksiä ja sen myötä ketjun pituutta, niin ei juuri ole tarvis irroitella ketjuakaan, joten siinä mielessä niitattava lukko on ihan yhtä kätevä kuin jousilukkokin.

Sellaisella pyörällä, jolla kahtasataa ajettaessa on vielä kaksi tai kolme isompaa vaihdetta käytettävänä, on varmasti parasta niitata lukot. Aika harva sorapyörä menee tuohon kategoriaan...
Jari Vee itte
Viestit: 3
Liittynyt: La Syys 27, 2008 7:50 pm
Pyörä: AT750 RD04
Paikkakunta: TRE

Re: Ketjut ja laatu

Viesti Kirjoittaja Jari Vee itte »

Mistähän noita ketju-ratas-paketteja kannatta ostaa tällä hetkellä, euroopasta, USA:ta?
Avatar
Gagarin
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2009 11:41 am
Pyörä: BMW F650

Re: Ketjut ja laatu

Viesti Kirjoittaja Gagarin »

Entäpä EK (Enuma) ketjut ja ruuvattava ketjulukko? Onko kellään kokemuksia?

-G
It is better to be wrong too soon than right too late
Rampe
Viestit: 949
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 8:43 pm
Pyörä: Tervatien kulkijoita
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Ketjut ja laatu

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Jari Vee itte kirjoitti:Mistähän noita ketju-ratas-paketteja kannatta ostaa tällä hetkellä, euroopasta, USA:ta?
Ite tilasin viime viikolla Tuollaisesta osoitteesta: http://www.motorradteile-hamburg.de/
Vielä ei ole toimitus tullut. Odottelen huomenissa olevan minulla.
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

Kuva
DR Markku
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 11:04 am
Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri
Paikkakunta: Muhos

Re: Ketjut ja laatu

Viesti Kirjoittaja DR Markku »

Gagarin kirjoitti:Entäpä EK (Enuma) ketjut ja ruuvattava ketjulukko? Onko kellään kokemuksia?

-G
EK:sta ei ole kokemuksia mutta tuollainen ruuvattava lukko pyöri 10000km ilman ongelmia.
ScB
Viestit: 78
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 10:37 pm
Pyörä: EXC 450
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ketjut ja laatu

Viesti Kirjoittaja ScB »

Edessä olisi uusien ketjujen hommaaminen pyörään. Pyöränä siis EXC 450 '04.
Enimmäkseen tulee ajeltua pyörällä hiekkaa ja katua joten päädyin DID 520VX:iin.
Tuo ketjun hinta tahtoo nousta ketjumäärän mukaan, joten olisi hyvä saada mahdollisimman tarkka pituus.
Laskin vanhoista ketjuista että siinä 55 lenkkiä eli suoritin laskun ilmeisesti väärin. Miten tuo lenkkimäärä pitäisi laskea?
TTK
Viestit: 1
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 9:24 pm
Pyörä: honda xl 125v varadero

Re: Ketjut ja laatu

Viesti Kirjoittaja TTK »

kummat on paremmat 125cc allroad pyörään x- vai o-rengasketjut? Jos joku haluaa tietää niin pyörä on honda xl 125v varadero vm. 2003
Avatar
kimmokekki
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
Pyörä: KTM 530 exc-R
Paikkakunta: tervakoski

Re: Ketjut ja laatu

Viesti Kirjoittaja kimmokekki »

TTK kirjoitti:kummat on paremmat 125cc allroad pyörään x- vai o-rengasketjut? Jos joku haluaa tietää niin pyörä on honda xl 125v varadero vm. 2003
X- rengas ketjut on ainakin mun käsityksen mukaan herkempiä kuin O- rengas mallit ...
RK 520 XSO ... DID 520 ERT2 ... Tsubaki Alpha XRG 520
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com
Piese
Viestit: 711
Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL 60/Street Glide ST
Paikkakunta: Enontekiö
Viesti:

Re: Ketjut ja laatu

Viesti Kirjoittaja Piese »

Hayabusa käyttää d.i.d erikoislujaa ja kotari sitten mitä sattuu löytyyn, ny on toiset d.i.d ja toiset taitaa olla reginat.

Hayabusassa päättymätön kettinki, kotari tai muu mettärakkine on saanu uutta kettinkiä muutaman kerran vuodessa, tahtoo toi hiekka ja muu paska kuluttaa noita ja jousilukko.

Mitään automaattirasvareita ei ole, ehkä kannattais kuiten olla tuossa busassa, sillä ku saattaa tulla noita tonnin päivärupeamia useempiakin peräkkäin :lol:
Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: Ketjut ja laatu

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

Bilteeman kettingillä menty nyt tämä kevät eikä ainakaan vielä ole katki. Niittaaminen oli kyllä selkeästi hankalampaa mitä esim. D.I.D ketjuilla. Niitit vissiin kovempaa materiaalia.

Aluperäsiä ketjurattaita on menny 3 sarjaa. Eka omistaja ajo 37 tkm. Minä ekoilla n. 22 tkm ja toisilla 23 tkm. Katotaan pääseekö näillä samaan.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Vastaa Viestiin