XR 650 L ja R

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

pmw
Pyörä: XR650R, T7 Extreme

Re: XR 650 L ja R

Viesti Kirjoittaja pmw »

Juuri näin. Toki mulla on tuolla toisen XR:n osat valmiina odottamassa kasausta. Täytyy siitä ruveta rakentaan jotakin hirviötä jahka kerkiää :twisted:

Mutta kirjottelen tänne nyt kaikkea projektiin liittyvää, saapahan vähän foorumille aktiviteettia.

Tänään tuli asennettua uudet HPS:n silikoniset jäähdytinletkut. Kaikki sopi suoraan paikalleen sen kummempia säätelemättä. Yllätykseksi tossa olikin mukana myös paisuntasäiliön letkut, mikä toki on vain bonusta ja loogistakin -- onhan se jäähdytykseen liittyvä elementti.

Vähän likaiseksi tuli letkut asentaessa, täytyy putsailla vielä kertaalleen myöhemmin. Lisäksi putkiklemmarit täytyy pistää kunnolla kohdilleen, nyt vain stemmattu paikalleen. Tuli vähän semmonen olo että kauankohan alkuperäiset (vm 2003) jäähdytinletkut kestää? Oli vähän halkeamia niissä jo. Parempi vaihtaa etupeltoon näitä.

Termostaattikotelo ja letkuja:
Kuva

Paisuntasäiliön letkut:
Kuva

Toiselta puolelta letkuja ja tuulettimet. Täytyy näitä tuulettimia jossain kohtaa parannella ja vaihtaa.
Kuva

Varsin kivan näköset. Olisin halunnut siniset letkut, mutta eipä ollut saatavilla.
Kuva

HPS:
Kuva

Jäi hyvin vielä tilaa. Vähän paksummat nuo on kuin alkuperäiset. Ainoa mikä vähän vaikeutuu, on tankin kiinnityspulttin pääseminen. Mutta eiköhän se onnistu silti.
Kuva

Sitten ylimääräisenä: XR650L:ssä käsittääkseni on tuon vetoakselin kanssa ongelmia ja alkaa pyöristymään. R:ssä ei ole mulla mitään ongelmia ollut Näyttää lähes uudelta poislukien korroosio.
Kuva

Sähköjäkin rupesin pistään kuntoon. Seuraavaksi menee perä kasaan. Keulan holkit on vielä tekeillä ulkopuolisella taholla, niin en pääse vielä keulaa kasailemaan.
Ei oo riamulla rajaa kun XR:llä ajaa
pmw

Viesti Kirjoittaja pmw »

XR650R:n sähköt on kyllä todella yksinkertaiset, jopa meikäläiselle joka ei ole koskaan sähköhommia käytännössä tehnyt.

Pistin tuommoiset vesitiiviit pikaliittimet takavaloille ja takavilkuille. Samanlaiset tulee keulaan etuvalolle ja vilkuille. Ajatus on siinä, että pystyn 2 minuutissa purkaan kun lähtee CC-radalle hurvittelemaan.

Kuva

ps. jos jollain on ylimääräistä takalokaria, huonokuntoistakin, voin ostaa pois :!:
JUHHisi
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

pmw kirjoitti: Ma Tammi 20, 2025 9:45 pm XR650R:n sähköt on kyllä todella yksinkertaiset.
Joo ne on kyllä yksinkertaiset kun eivät sisällä ainuttakaan relettä tai sulaketta.
Toki vielä yksinkertaisemmat voisi olla jos kaikki olisi DC, eikä ajovalon AC-piiriä ollenkaan. Tosin ihan samanlainen AC + DC sekoitus näyttäisi olevan tyttären vm.2010 kiinaskootterissa :roll: . Ois kiva tietää onko tuollainen AC+DC yhdistelmä jotenkin halvempi valmistaa, vaiko onko se vaan "patentti" että DC-sähköt lisätty vilkkuja ja tööttiä varten. Voihan se tietty olla että kipinä/sytytyspuola/CDI on helpompi toteuttaa AC sähköllä kun ei ole akkua.
pmw

Viesti Kirjoittaja pmw »

Projekti etenee.

Tuli toinen takalokari (kiitos voorumilaisen). Pystyn nyt kirjaimellisesti sekunneissa vaihtaan vilkkutakavalorekisterikilpilokarin tuommoseen lokariin missä ei ole mitään. Painoeroa nyt kilo näillä. Eli ihan hyvä vaikutus kun lähtee CC:tä ajaan.

Kuva

Uusi "high performance radiator cap", katsotaan...
Kuva

Mutta sitten tuli postissa herkkujen herkku. Maguran nestekytkijä. Voin sanoa että on todella jees. Asennus oli kirjaimellisesti yksi pultti irti, kytkijä paikalleen ja pultti takas. Todella pehmeä ja kevyt tuntuma. Vaikuttaa todella kivalta. Kiinnostava päästä kokeileen tosikäytössä.

Kuva

Kuva

Kuva

Tilasin nuo sieltä enduro-shop.de:stä. Vähän kannattaa olla kyllä varuillaan sen puljun kanssa. Paljon myyvät XR650R:lle kaikkea, mutta ei kaikki osat ihan sovikaan... Tilasin sieltä sen ketjurullan, ei sovi sitten yhtään paikalleen. Lisäksi tilasin mun vakiotankkiin uuden bensahanan, ja se näyttää tältä:

Kuva

:mrgreen: :mrgreen: vähän hankalaksi menee kun bensahana syöksee bensat kirjaimellisesti koneen kylkeen. Jos pistää toisinpäin, ei hullukaan saa sormia tuonne väliin vääntään hanaa eri asentoihin. Pistimpä vähän valitusta menemään.
JUHHisi

pmw kirjoitti: Ma Tammi 27, 2025 9:51 pm vähän hankalaksi menee kun bensahana syöksee bensat kirjaimellisesti koneen kylkeen.
Mä tarvitsisin juuri tämmöisen!

24Litrasen Acerbiksen mukana tulleet hanat on aika onnettomat, ja niinpä mulla vuotaa vasemman puoleinen hana jos se on OFF tai ON asennossa.
RES-asennossa ei vuoda :)

Acerbiksen hanassa pulttien reikäväli on ~35mm, ja äkkiä mitattuna hondan orginaali hanassa pulttien väli ~40mm.
Täytynee avata tuo acerbiksen hana ja katsoa mikä siinä falskaa, mutta tuntui olevan aika yleinen ongelma..
JUHHisi

Mitäs mieltä porukka on Mikunista? :
https://www.enduroshop.de/en/xr-nx-spez ... kit-xr650r

Onko joku muu parempi/helpompi laitella? 445€ järkevä hinta tommosesta? Toki tuo olisi valmiiksi säädetty ja sopivat kaasuvaijerit mukana..

Tuo Hondan oma Keihin ei vain suostu pelittää..
Kierrokset jää välillä korkealle ja tyhjäkäynti saattaa olla 500rpm tai 3000rpm.. :x Yleensä korkealle jäävät kierrokset saa laskemaan kun vähän "töräyttää" kaasua.
AirCutValven tulppaaminen vähensi vaivoja, mutta silti tuntuu että jostain saisi ilmaa ja käyttäytyy kuin olisi liian laihalla.
Kaasarin molemmin puolin olevat "imutorvet" oon vaihtanut.
pmw

Viesti Kirjoittaja pmw »

Mulla on ABP-racingin kaasari, tuo on ihan Mikunin kopio. Käsittääksen Mikunin TM40 käytännössä. https://www.abp-racing.de/vergaser/modelle/
Maksoi aikanaan reilu 300 euroa, ei näemmä nyttenkään ihan mahdottomasti.

Mulla se on ainakin toiminut pirun hyvin, ja muutti pyörän luonteen vakiokaasarin jälkeen ihan täysin. Valmiiksi säädetty oli tämä myös, mutta piti silti vähän säätää.

Mikunissa kaasureagointi on pirun nopea, ei seilaile kierrokset. Tosin nyt täytys vähän kattoa onko jotain, kun joskus kun vetää täysin torven auki alakierroksilta, yskäsee vähän

Edit: Näemmä toi enduro-racingin kaasari olikin ABP:n. Osta mieluummin ABP:lta suoraan. Tilasin enduro-racingilta ja oli aika ala-arvosesti pakattu kaikki, ei ihan mennyt mulla jatkoon tuo pulju
JUHHisi

pmw kirjoitti: To Helmi 06, 2025 4:45 pm Mulla on ABP-racingin kaasari, tuo on ihan Mikunin kopio. Käsittääksen Mikunin TM40 käytännössä. https://www.abp-racing.de/vergaser/modelle/
Googlekääntäjän perusteella ei tässä mainintaa kaasuvaijereista. Tuleekohan niitä mukana, vai käykö hondan omat suoraan Mikuniin?

Semmosta vielä pohdin tuon vakion Keihinin kanssa, että mulla nyt siinä 70-koon pilottisuutin, ja olen kokeillut 72 kokoa joka oli jo liian suuri, niin onko täälä kellään joutilaana 68S pilottisuutinta esim. lainaan? Foorumeiden perusteella tämä S malli on Hondan spesiaali, ja että perus 68 kokoinen ei ole "se oikea" xr650r.. :roll:
68S suuttimelle tulee hintaa yksittäin tilattuna, mutta ei sekään haittaisi jos se vaan auttaisi mopon tyhjäkäyntiongelmiin..
https://www.xrsonly.com/oem-honda-pilot ... 650r-00-07
pmw

Viesti Kirjoittaja pmw »

Muistaakseni ei tullut mukana kaasuvaijereita. Ostin omani 2016, joten ei ihan tarkkaa pysty muistamaan.
Mulla on useampi Keihinin kaasari tallissa, XR:ään sopivia, voin vilasta mitä ne on nielleet.

Ja Hondan alkuperäiset kaasuvaijerit mun mielestä tuossa mullakin on ollut. Nehän nyt on vaihtunut jo pariin kertaan rispaantumisen takia. Meinaat varmaan nyt sopiiko ne vaijerin päät uuteen kaasariin? Mulla on vain pidennetty vaijerit ohjaustankon korotuksen takia.

Ja ootko varma ettei ilmanottoputki falskaa, eikös sekin saata nostaa kierroksia mainitsemallasi tavalla? Mulla oli neula hajalla Mikunista niin lähti tuollain rallattaan kierroksia myös.
JUHHisi

pmw kirjoitti: Pe Helmi 07, 2025 3:18 pm Mulla on useampi Keihinin kaasari tallissa, XR:ään sopivia, voin vilasta mitä ne on nielleet.
Olis kyllä kiva jos löytyis 68S niin vois antaa Keihinille vielä yhden mahdollisuuden ennekuin laitan mikunia tilaukseen :) .
(Nyt sunnuntaina vois olla kulkua TREn suuntaan :wink: )
pmw kirjoitti: Pe Helmi 07, 2025 3:18 pm Meinaat varmaan nyt sopiiko ne vaijerin päät uuteen kaasariin?
Sepä lähinnä joo. Mun vaijerit ei kauhean vanhat ole kun nekin vaihtanut varmuuden vuoksi tyhjäkäynti ongelmaa metsästäessä..
pmw kirjoitti: Pe Helmi 07, 2025 3:18 pm Ja ootko varma ettei ilmanottoputki falskaa, eikös sekin saata nostaa kierroksia mainitsemallasi tavalla? Mulla oli neula hajalla Mikunista niin lähti tuollain rallattaan kierroksia myös.
Aika saletti että ei, kun kaasarin molemmin puolin imutorvet uutta. Saatoin joskus jopa brakekkiineriä suihkutella "imusarjoihin" että josko ois vaikuttanut mutta ei.
ACV tulppaus vaikutti jonkinverran, ja sen perusteella Keihinin sisuksiin / seoksiin laittaisin syyn. Voi olla että kaasarissa jo vähän väljää näin 25v iässä :P
pmw

Viesti Kirjoittaja pmw »

Mää voin huomenna ainakin ottaa kuvan kaasarista ja vaijereista miten ne on mulla. Mopo just sen verran kasattuna että kaasari on paikallaan vaijereineen
pmw

Viesti Kirjoittaja pmw »

Ohessa kuva mun ABP-kaasarin vaijereista. Vähän huonosti tarkensi, mutta josko tuo kertoisi jotakin.

Kuva

Mulla vähän kytkinhommaa. Reklusen otin pois käytöstä, ja peruskytkin käyttöön. Pistin uudet tuliterät kytkinlevyt ja jäykemmät jouset. Ei ainakaan puutu osia kytkimelle jos jotain käy...

Kuva

Mites porukka on kasannut noita kytkimiä, ootteko pistäneet spring seatin ja judder springin paikalleen? Ohjekirjan mukaan ne sinne kuuluu. Mun Rekluse-setupissa niitä ei ollut paikallaan (en ole asentanut itse tota). Alkuperäisessä kytkinpaketissa näytti olevan kummatkin.

Kattoin netistä videoita, niin osa kasaa vain yhdellä tollasella judderilla. Toiset taas ei pistä ollenkaan. Mites täällä porukka on laittanut?

Ohessa kuvat:

Kuva

Kuva
JUHHisi

Mulla on luullakseni kaikki "orggista" kytkinlevyjen osalta.

En kyllä tarkkaan muista mutta sielä alimpana oleva levy oli erilainen kuin muut.
Urpo
Pyörä: X-ADV 750, CRF 300L

Viesti Kirjoittaja Urpo »

JUHHisi kirjoitti: To Tammi 23, 2025 1:44 am
pmw kirjoitti: Ma Tammi 20, 2025 9:45 pm XR650R:n sähköt on kyllä todella yksinkertaiset.
Joo ne on kyllä yksinkertaiset kun eivät sisällä ainuttakaan relettä tai sulaketta.
Toki vielä yksinkertaisemmat voisi olla jos kaikki olisi DC, eikä ajovalon AC-piiriä ollenkaan. Tosin ihan samanlainen AC + DC sekoitus näyttäisi olevan tyttären vm.2010 kiinaskootterissa :roll: . Ois kiva tietää onko tuollainen AC+DC yhdistelmä jotenkin halvempi valmistaa, vaiko onko se vaan "patentti" että DC-sähköt lisätty vilkkuja ja tööttiä varten. Voihan se tietty olla että kipinä/sytytyspuola/CDI on helpompi toteuttaa AC sähköllä kun ei ole akkua.
Ite aikanaan modasin MotoMorini Kanguron sekasähköt 12 volttisiksi kun kuitenkin piti tehdä uudelleen kun latausäädin puuttui. Siinä oli valot 12V AC ja 6V akusta vilkut ja töötti. Kytkin staattorilla molemmat käämit sarjaan (12V+6V) ja jännitteensäätimeksi laitoin kokeeksi kotoa löytyneen DR:n 3-vaihesäätimen, mutta tietysti 1-vaiheisena kytkettynä. Toimi loistavasti , joten en sitten 1-vaihesäädintä hankkinut.
Jur1
Pyörä: XR650R

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

pmw kirjoitti: Ma Helmi 10, 2025 9:27 pm Mites porukka on kasannut noita kytkimiä, ootteko pistäneet spring seatin ja judder springin paikalleen? Ohjekirjan mukaan ne sinne kuuluu. Mun Rekluse-setupissa niitä ei ollut paikallaan (en ole asentanut itse tota). Alkuperäisessä kytkinpaketissa näytti olevan kummatkin.
Olen kokeillut molempia vaihtoehtoja ja ilman noita kytkin on vähän turhan on/off tyylinen varsinkin kone lämpösenä. Ei ole erityisen mukava asfaltilla. Pitää myös ääntä enemmän.

Kasaisin noiden kanssa. Eli siis silleen kuten ohjekirjassa lukee.
JUHHisi kirjoitti: Ke Helmi 12, 2025 9:31 am Mulla on luullakseni kaikki "orggista" kytkinlevyjen osalta.

En kyllä tarkkaan muista mutta sielä alimpana oleva levy oli erilainen kuin muut.
Alimmassa levyssä on isompi keskireikä jonka sisään toi judder spring ja spring seat menee.
XR650R 2001
H-D FXDX 2005
Vastaa Viestiin