KTM 790/890 Adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja B12 »

Lukemattomia levyjä on heitetty roskiin nypyttävien jarrujen vuoksi. Ts levyt ovat olleet "kieroja". Autoissa kierot jarrulevyt nypyttävät, koska niissä on tukevat valurautalevyt kiinteästi navan ja vanteen väliin pultattuna.

90% tapauksissa levyn kierous eikä mikään niittien kireys ole syynä moottoripyörän ohuiden kelluvien peltilevyjen nypytykseen. Jarrupaloista tarttuu materiaalia levyn pintaan ja valitettavasti epätasaisesti, jolloin levyn kitka ei ole tasainen koko kierroksella. Levyn pinnan kun hiaisee hiomapaperilla puhtaaksi, nypytys lakkaa. Toki tilanne korjaantuu myös vaihtamalla levyt ja palat 500€ hintaan, koska silloinkin käyttöön tulee verski kitkapinta.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

B12 kirjoitti:90% tapauksissa levyn kierous eikä mikään niittien kireys ole syynä moottoripyörän ohuiden kelluvien peltilevyjen nypytykseen. Jarrupaloista tarttuu materiaalia levyn pintaan ja valitettavasti epätasaisesti, jolloin levyn kitka ei ole tasainen koko kierroksella. Levyn pinnan kun hiaisee hiomapaperilla puhtaaksi, nypytys lakkaa. Toki tilanne korjaantuu myös vaihtamalla levyt ja palat 500€ hintaan, koska silloinkin käyttöön tulee verski kitkapinta.
Jarrujen reilulla käytöllä välttää monet pienet ja joskus isot ongelmat, koskee mopojen lisäksi myös autoja. Kevyet pintajarrutukset on jarrujen surma, reilusti jarrun käyttöä ettei levy pääse lasittumaan epätasaisesti ja holkitkin pysyy irtonaisena. Jarrujen käyttöä ei kannata pelätä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Art51
Viestit: 55
Liittynyt: Su Maalis 03, 2019 10:56 pm
Pyörä: KTM 1090 Adventure R
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Art51 »

Omaan 1090 vaihdettiin ekat levyt alle 5tkm (takuuseen). Nypytti alusta asti mutta paheni kilometrien karttuessa, pahimmoillaan niin ettei liikennevaloihin kehdannu etujarrulla edes pysäyttää.

Uudet levyt, vanhat palat jotka tietenkin lähes uudet. Toimi hyvin noin 7tkm. Talviteloille ja keväällä taas sama ongelma. Pyörittelin niitit jarrukliinerillä, hioin vesihiomapaperilla, yritin keskittää levyä (sen mitä nyt vähän pystyi)... ei poistunut nypytys kokonaan, korkeintaan auttoi vähän. Pyörää kun pyöritti niin kieroutta levyssä hieman oli. Sitä kun sopivasti väänteli suorempaan niin korkeintaan taas nypytys pieneni, ei poistunut.

Jarruja käytetty normaalisti. Välillä jarrutettu niin että ABS mukana... joskus jopa asfaltilla... Ei tunnu mikään auttavan. Seuraavaksi pitää yrittää tarkistaa voiko kierous olla navassa, voisiko siinä olla heittoa?? Ohjauksen laakerissa ei ainakan tunnu välistä. Vähän ärsyttävä vika kun levyä ei ole tuhottu mihinkään fyysiseen esteeseen...
ex: Tunturi Supersport, KTM 250 EXC -91, KTM 250 EXC -06, Suzuki DL 1000 V-Strom -04
mikkark
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Huhti 29, 2016 5:25 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure S 2019

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja mikkark »

Art51 kirjoitti:Jarruja käytetty normaalisti. Välillä jarrutettu niin että ABS mukana... joskus jopa asfaltilla... Ei tunnu mikään auttavan. Seuraavaksi pitää yrittää tarkistaa voiko kierous olla navassa, voisiko siinä olla heittoa??
Napavian puolesta kovasti yksi henkilö Advrider-sivustolla liputti, mutta mistä näitä tietää.

Omassa pyörässä ohjauslaakeri tuntui löysältä, ja kiristin sitä näppituntumalla kevyesti, "sopivan" tiukkaan. Tätä ennen kuitenkin Youtube-ohjeista innostuneena läksin niitä niittejä pyörittelemään ja onnistuin litistämään yhtä reunoistaan sieltä nurjalta puolelta niin, että se liikkuu nyt vähän vähemmän kuin muut. Eli ojasta allikkoon. Tänään tulee osaavampi kaveri pitämään kädestä kiinni ja katsotaan mitä tuolle vois tehdä. Nyt pelkona on, että kuumentuneena se levy rikkoo koko niitin.
Viuh
Viestit: 1683
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Viuh »

1190:issä hioin levyt vesihiomapaperilla, putsasin kellutusosat brakekliinerillä ja kokeilin toisilla paloilla eikä tepsinyt. Pyöritellessä eivät kieroiltakaan vaikuttaneet. Uusilla levyillä sitten helpotti. Ja 1290 tosiaan nypyttelee kevyesti välillä ja siinä helpottavan kun ottaa kovemman jarrutuksen. 1190 tapauksessa ei vaikuttanut.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Puhutaanko sellaisesta pienestä värinästä vai ihan tuntuvasta tök tök tök tök tyylisestä nytkytyksestä?
Jani M
Viestit: 2109
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Jolla on oikeudet muokata ketjun ensimmäistä viestiä, niin voisi lisätä otsikkoon 890, kun 890 Adventure R ja Rally nyt julkistettiin. Ovat kuitenkin moottorin kokoa lukuunottamatta hyvin sama pyörä kuin tämä pienempi, niin voisi olla fiksua käsitellä niitä samassa ketjussa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
Sauli
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Sauli »

sivuluisu kirjoitti:Puhutaanko sellaisesta pienestä värinästä vai ihan tuntuvasta tök tök tök tök tyylisestä nytkytyksestä?
Höyhenen kevyessä jarrutuksessa, ikäänkuin epätasainen kitka, on ehkä lähinnä omaa mielikuvaa.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
Art51
Viestit: 55
Liittynyt: Su Maalis 03, 2019 10:56 pm
Pyörä: KTM 1090 Adventure R
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Art51 »

Jatketaas vielä hieman jarruista...

Jarrut ei täristä, ennemminkin nypyttää... jumputtaa... pumppaa... miten sen nyt parhaiten sanoisin :roll:

Oma pyörä seisoo pääasiassa lämpimässä tallissa ja vesikelin jälkeen monesti puhdistan vielä etulevyt rätillä kuivaksi. Viimeksi kun satulat oli irti niin painelin jarrujen kaikki männät sisälle. Kaikki liikkui suunnilleen yhtä hyvin, eli mikään ei ollut ainakaan jumissa.

Tänään ajelin ja pari kertaa satasesta märällä asfaltilla runttasin etujarrua niin että varmasti absi ruksutti. Ei toivottua lopputulosta. Autotallista sitten ihmettelin levyjä ja sieltä löytyi sellainen 0.5mm x 2mm metallinen "roska" tarttuneena jarrulevyyn. Lähti mattoveitsen terällä irti, mutta tiukassa oli. Hiomapaperilla putsasin vielä pinnat ja pyörittelin rengasta. Aavistuksen heittoa levyssä on. Ei ole heittokelloa mutta arvioisin sen olevan 0.1- 0.5mm välistä. Jarrumäntiä kun puristaa hieman kasaan ja pyörittelee niin hieman epätasaisesti ottaa jarrulevyyn kiinni. Ajamaan en tänään enää ehtinyt joten en tiedä auttoiko "roskan" poisto yhtään vai ei.
ex: Tunturi Supersport, KTM 250 EXC -91, KTM 250 EXC -06, Suzuki DL 1000 V-Strom -04
Jani M
Viestit: 2109
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Jos vielä mietit 890 Adventure R Rallyn tilaamista, niin ei tarvitse enää. 500 kappaleen erä myytiin jo loppuun.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
Sauli
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Sauli »

Jani M kirjoitti:Jos vielä mietit 890 Adventure R Rallyn tilaamista, niin ei tarvitse enää. 500 kappaleen erä myytiin jo loppuun.
Oho, onneksi en miettinyt. :wink: Sen sijaan 890 R on kyllä ajatuksissa. Jos olisin ajanut vähemmin nykyisellä 790:llä voisin periaatteessa jatkaa ajamista mutta nyt kun siinä on matkamittarissa hyvät lukemat niin vaihto tulee kysymykseen.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
Avatar
Sauli
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Sauli »

Jani M kirjoitti:Jos vielä mietit 890 Adventure R Rallyn tilaamista, niin ei tarvitse enää. 500 kappaleen erä myytiin jo loppuun.
Tuli mieleeni, liekö kuitenkin niin että tuossa 500kpl myytyjä on mukana myös jälleenmyyjät jotka on tilanneet sitä varastoon myyntiin.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Seuraava ainakin 790 Adv R osalta.

Kannattaa avata ja katsota iskarin alapään kiinnitys, on samaa ongelmaa kuin on ainakin 690 ollut, eli lähtenyt se iskarin alapään laakerointi tehtaalta varsin vähillä rasvoilla.

Käytin oman iskarin huollossa kun päiviin jousen oikeaan jäykkyyteen ja oli jo juminut, ei kuitenkaan vielä niin paljon että olisi aiheuttanut kulumaan iskarin sisällä.

Jousi purettuna, osakokonaisuus nro 1 (R12012T) mikä siis kuivana.
Mika TA-91
Avatar
Happi
Viestit: 2875
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Happi »

Täälläkin tuolla KTM enduro pyörien ketjuissa on ollut keskustelua kuuluuko ko. laakerit rasvata vai ei. PDS iskareissa noita menee yllättävän nopeasti, ei jumiin, vaan väljäksi. Joku siellä kirjoitti omista kokemuksista, ilman rasvausta kesti pitempään. Uudet laakeri tulee ilman näkyviä rasvoja. On sitten kyseessä alkuperäinen tai tarvike. Oliko Mikalla laakeri ruosteessa? Mopot tykkää, että niillä ajetaan, ne on tehty sitä varten. 690:ssä onkin linkut ja rasvattavaa riittää.

Happi
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Happi kirjoitti:Täälläkin tuolla KTM enduro pyörien ketjuissa on ollut keskustelua kuuluuko ko. laakerit rasvata vai ei. PDS iskareissa noita menee yllättävän nopeasti, ei jumiin, vaan väljäksi. Joku siellä kirjoitti omista kokemuksista, ilman rasvausta kesti pitempään. Uudet laakeri tulee ilman näkyviä rasvoja. On sitten kyseessä alkuperäinen tai tarvike. Oliko Mikalla laakeri ruosteessa? Mopot tykkää, että niillä ajetaan, ne on tehty sitä varten. 690:ssä onkin linkut ja rasvattavaa riittää.

Happi
Ei ollut ruosteessa mutta selkeästi jotain töhnää siellä on ollut tuo "kupin" ja "pallon" välissä joka on siiihen "pallon pinnalle hieman jämähtänyt.
Mika TA-91
Vastaa Viestiin