Hobes kirjoitti:
Sora:
Soralla rengas pääsee todella oikeuksiinsa.
Kovapintaisella tiellä pito on ensiluokkaista, enkä juuri moitittavaa keksi. Tässä ei toisaalta mitään vikaa ollut myöskään K60.
Ero irtosoralla sen sijaan on kohtuullisen suuri. Irtosoralla k60:sen kyky jarruttaa on aina ollut hyvä, mutta etenkin kaarreajo irtosoralla on ollut hapuilevaa ja rengas on levoton. Wild sen sijaan kyntää irtosorassa kuin kiskoilla.
Gessumeetingissä mulla oli alla uudet Wilded.
Huomasin minäkin tuon irtosorajutun ja niitä irtosorapätkiä riitti punaisella reitillä melkein jatkuvasti.
Sivuluisut olivat rauhallisia ja helposti hallittavia ja jotenkin oli tunnokas ja helposti hallittava rengas kovemmissakin nopeuksissa hiekkapätkillä.
Koheltaja kirjoitti:Laita myös taakse Wild niin fun factor nousee entisestään eikä tule vauhdin tuomia yllätyksiä, paitsi hymy kasvoilla kun tämänkin mutkan voi vetää yllättävän rennosti ja vauhdikkaasti
Pointti lähinnä oli, että reaktioaika on suunnilleen sekunnin luokkaa. Jos mutkan tulee ajaneeksi 60km/h sijaan 80km/h niin tuossa sekunnissa tapahtuu pirusti paljon enemmän asioita. Hauskuus lisääntyy taatusti, mutta kun jo nykyisillä nopeuksilla mutkista ilmaantuu kuin tyhjästä peuraa, koiraa, marjanpoimijaa ja muuta jännää, niin jään väkisinkin miettimään onko fun factor renkaassa sen verran kova, että mutkan takaa tuleviin ylläreihin ei enää ehdi reagoida.
Toki tässä kohtaa voisi todeta, että itsehillintä tässä kohtaa on poikaa, mutta kun ei koskaan ole oikeen osannut ajaa järki päässä. Tuosta syystä muoviluotikin aikoinaan vaihtui kurapyörään. Kun mikään ei oikein tuntunut miltään, niin kaarrenopeudet olivat sen mukaiset. Sieltä kun olisi peura miehen eteen noina aikoina hypännyt niin tokkopa näitä asioita olisi tässä turisemassa. Toistaiseksi hiekalla on ollut lystiä vähän pienemmilläkin nopeuksilla.
edit. Jaa niin, takarengas samaa sarjaa odottaa kyllä asennusta, mutta ajellaan toi tourance ensin pois kuleksimasta. Ehkä etusen nappula on siinä vaiheessa jo sen verran väsähtänyt, ettei uskalla ihan samaan tapaan enää rällätä
Sora:----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Soralla rengas pääsee todella oikeuksiinsa.
Kovapintaisella tiellä pito on ensiluokkaista, enkä juuri moitittavaa keksi. Tässä ei toisaalta mitään vikaa ollut myöskään K60.
Ero irtosoralla sen sijaan on kohtuullisen suuri. Irtosoralla k60:sen kyky jarruttaa on aina ollut hyvä, mutta etenkin kaarreajo irtosoralla on ollut hapuilevaa ja rengas on levoton. Wild sen sijaan kyntää irtosorassa kuin kiskoilla.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pitää varmasti paikkaansa kun verrokkina on k60, tosin näin taitaa olla vertaa siihen melkein mitä tahansa vähänkään soralle suunniteltua rengasta.
Wild on minunkin mielestä hyvä yleisrengas, minulla on kokemusta vain eturenkaasta. Kun ajetaan pehmeillä ja liukkaammilla paikoilla TKC80 on kyllä selkeästi parempi. Mitä kovemmille pinnoille mennään, Wild on aina vaan parempi, ja assulla jo selvästi parempi.
Isossa kotarissa oli 5500 km Romanian reissun alla, kauheesti assua, Wild oli ok, toimi jopa serpentiineillä. Kului muuten vain noin 1mm - korkeintaan 1.5 mm koko reissulla !
Takana oli Mitaksen uusi E07 Plussa, oli myös hyvä, sateellakin ajettiin ei yllättänyt kertaakaan. Kului 3- 3.5mm tuolla matkalla, 10 mm oli uutena pintaa. Taitaa olla siinä sittenkin eri kumiseos kuin vanhassa e07 :ssa?
Takarenkaassa 2600km takana ja 1/3 pintaa jäljellä. Suurin osa ajosta asfalttia ja kokeeksi 2.6 barin paineilla, tuntui kuluvan nopeammin kun 1.8 barin paineilla. Eturenkaalla taitaa olla noin 7000km ajettu ja kulunut keskeltä kolmanneksen, ohjaus on menettänyt herkkyyden ohjaus on raskaampi kun ennen.
Laitetaan pari takasta tilaukseen että pärjää loppukesän, etunen vaihtuu vasta ensi kesäksi. Samalla mietitään jatketaanko takana Wildillä vai jotain pikikestoisempaa alle jos tulee yhtä paljon pitkää vetoa.
TomppaV kirjoitti:Isossa kotarissa oli 5500 km Romanian reissun alla, kauheesti assua, Wild oli ok, toimi jopa serpentiineillä. Kului muuten vain noin 1mm - korkeintaan 1.5 mm koko reissulla !
Takana oli Mitaksen uusi E07 Plussa, oli myös hyvä, sateellakin ajettiin ei yllättänyt kertaakaan. Kului 3- 3.5mm tuolla matkalla, 10 mm oli uutena pintaa. Taitaa olla siinä sittenkin eri kumiseos kuin vanhassa e07 :ssa?
Takana 130/80-18 kesti 690:ssä lopulta 3900 km. Ajettu 1,5-1,6 barin paineella. Renkaaseen jäi keskelle pari kolme milliä nappulaa. Hyvää renkaassa on, että profiili pysyy pyöreänä koko renkaan eliniän, eikä pito heikkene tai muutkaan ominaisuudet olennaisesti muutu renkaan kuluessa. Pito on erinomaisen hyvä kovalla soratiellä, mutta irtosoralla pitoa on minusta huonosti. Muutama oli täällä kommentoinut hyvää irtosorapitoa, mutta heillä ilmeisesti edelliset verrokkirenkaat olivat olleet sileämpikuviosia kuin Wild. Itse vertaan karkeampiin renkaisiin, kun edelliset takarenkaat olivat MT21 ja Unicross ja muutenkin tämä oli sileäkuvioisin rengas minun käytössäni sitten alkuperäisen Saharan. Wildin laajemmilla nappuloilla ei toisaalta ole mikään yllätys, että rengas vierii enemmän kivien päällä kuin karkeampi, joka putsaa irtosoraa paremmin nappuloiden väliin. Joka tapauksessa tämä pidon suuri vaihtelu tamppaantuneelta pinnalta irtosoralle on mielestäni renkaan huono puoli. Tässä suhteessa käytös muistutti E-09:ä, mutta sitä ajoin liian suurella paineella, ja muutenkin siitä on jo niin kauan, että on hankala enään verteilla. Joka tapauksessa E-09 kesti yli 4300 km, joten tämä jäi tiheämmästä kuviosta huolimatta vähän huonommaksi. Silti, jos tulee jatkossa tarvetta reissurenkaalle, niin Wild on hyvä vaihtoehto.
Seuraavaksi alle meni Pirelli Scorpion XC Mid Hard 140/80-18. Piti ostaa MT16, mutta sitä ei saanut. On luonnossa vähän harvempi, mitä kuvien perusteella odotin. On vähän ehkä turhankin harva, mutta jospa se silti kestäisi jonkun 2000 km. On aika lailla toinen ääripää haettaessa kompromissiä pidon ja kulustuskestävyyden välillä. Jos Wildilla haettiin kulutuskestävyyttä pidon kustannuksella, niin tällä haetaan pitoa kulutuskestävyyden kustannuksella.
On muuten hyviä kelejä renkaan vaihtoon nämä 30 asteen helteet. Nöyrtyy jäykempikin kumi tässä lämmössä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Kestää, jos ne kestää XT660R alla reilu neljä tonnia sekalaisessa ajossa missä soralla rengasta ei säälitä ja pikitiellä vedetään 300km siirtymiä näillä helteillä. Huomenna vaihtuu Wild -> E07+:aan, katsotaan kestääkö se paremmin pikipainoitteisen ajon, sitten kun on tiedossa enemmän soraa niin uusi Wild alle.
Wild vaihtui tänään uuteen samanlaiseen, vanha on pois ottaessa 7200km ajettu - pintaa keskellä jäljellä pari milliä. Ajoista n. 4tkm on reissu ajoa kamat&laukut päällä. Soratie 60% /assu 40% noin karkeesti kilometrit.
Liitteet
..... nostetaan vaan pyörä ylös, katse eteenpäin, kone käyntiin ja eiku vaan lisää paskaa housuun!
Kovin on erilaisia kilometrimääriä päästy takarenkailla. Liekö on erilaiset seokset eri leveyksissä ja varmaan kestävyyteen vaikuttaa myös, onko kyseessä sisärenkaallinen vai tubeles. Käyttäjä varmaan on kuitenkin merkittävin muuttuja.
Viimeksi muokannut Jani M, To Syys 06, 2018 8:31 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Mullakin renkaasta kului puolet ensimmäisten 3tkm ajolla ja kuluminen hidastui loppua kohden - arvioisin että viimeisten 1500km ajoilla kului ainoastaan ehkä 1 mm. Ajotyyli varmasti vaikuttaa eniten kestoon, minä ajelen paljon reissuja kuorma päällä ja silloin ei tee mieli turhaan suditella painavalla pyörällä. Ja kaikenkaikkiaan sudittelen maltillisesti noin yleensäkin. Etusena on myös wild ja nyt sillä takana vajaa 12tkm - pintaa ja pitoa reilusti
..... nostetaan vaan pyörä ylös, katse eteenpäin, kone käyntiin ja eiku vaan lisää paskaa housuun!