Rengaskeskustelua
Valvoja: Moderaattorit
Re: Rengaskeskustelua
Pistähän valmistajalle reklamaatiota, niin jotain hyvitystäkin voit saada. Eihän tuo normaalia ole eikä pitäisi päästä tuotantolinjalta eteenpäin.
Sami
-
- Viestit: 2109
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Rengaskeskustelua
FIMeistä tulee elinkaarensa lopulla ihan hyvät matkarenkaat . Näiden renkaiden viimeinen palvelus oli käynti Tampereelta pikkuteitä pitkin Sipoossa katsomassa Classic-crossikisoja. Suurin osa reilusta 400 km:n matkasta asfalttia, kun sielä suunnalla soratiet ovat vähissä. Takarenkaalla olisi kerran vielä ajanut, mutta samalla tuli molempiin päihin käytetyt Unicrossit.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
- bisti
- Viestit: 1514
- Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
- Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
- Paikkakunta: Vihti
Re: Rengaskeskustelua
Ja jos joku haluaa kokeilla niin minulta löytyy halvalla vähän ajettuja fimejäJani M kirjoitti:FIMeistä tulee elinkaarensa lopulla ihan hyvät matkarenkaat . Näiden renkaiden viimeinen palvelus oli käynti Tampereelta pikkuteitä pitkin Sipoossa katsomassa Classic-crossikisoja. Suurin osa reilusta 400 km:n matkasta asfalttia, kun sielä suunnalla soratiet ovat vähissä. Takarenkaalla olisi kerran vielä ajanut, mutta samalla tuli molempiin päihin käytetyt Unicrossit.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Re: Rengaskeskustelua
Sitten kun mielestäsi pitoa ei enää riitä.MIKES kirjoitti:Seuraavaks tyhmä kysymys Eli millon enska nappula rengas on niin kulunu että se kannattaa vaihtaa? Mulla on tossa metzeler 6 days renkaat ja edessä 10-11mm nappulaa, takana 11-12mm nappulaa jäjellä. Ja takaa tietysti nappulat pyöristyny. Pyöränä 250exc ja ajo on harraste enskaa metässä, myös siirtymiä asfaltilla.
Re: Rengaskeskustelua
OK.
Mikä rengas (tai onko sellainen) toimii hyvin asfaltilla ja myös löysässä hiekassa?
Alla nyt BS TW301/302 kombo, asfaltilla toimii kun ajatus, myös märällä pitoa, sora tiellä todella hyvä myös mutta löysällä hiekalla, jossa tässä eteläkärjessä monet hyvän polun maasto on niin eturengas vaan ei anna luottamusta, takana rengas toimii kyllä hyvin.
Katsonut tuota Michelinin T63, mutta se ei taida saada mistään enää etusena, korvaava Anakee Wild niin näyttää paljon tiivimmät nappulat, samoin TCK80 ei sen avonaisempi. Mites Karoo3?
Mikä rengas (tai onko sellainen) toimii hyvin asfaltilla ja myös löysässä hiekassa?
Alla nyt BS TW301/302 kombo, asfaltilla toimii kun ajatus, myös märällä pitoa, sora tiellä todella hyvä myös mutta löysällä hiekalla, jossa tässä eteläkärjessä monet hyvän polun maasto on niin eturengas vaan ei anna luottamusta, takana rengas toimii kyllä hyvin.
Katsonut tuota Michelinin T63, mutta se ei taida saada mistään enää etusena, korvaava Anakee Wild niin näyttää paljon tiivimmät nappulat, samoin TCK80 ei sen avonaisempi. Mites Karoo3?
Re: Rengaskeskustelua
Metzeler Unicross on ainakin havaittu ihan hyväksi etukumiksi jolla pärjää kohtuudella pehmeällä ja ihan kovallakin.
Sami
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Rengaskeskustelua
Vastaavan näköinen Pirelli MT16 kestää paremmin pikitietä erilaisen kumiseoksen ansiosta, muuten ominaisuuksiltaan aika samanlainen kun UC.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Rengaskeskustelua
Mutta pirelli on taas rungoltaan vetelämpi raskaamman mopon alla vs. Unicross , kokemuksesta tiedän. Ainakin SE:ssa MT16 pirellin käyttö jäi yhteen kokeiluun mun osalta.Koheltaja kirjoitti:Vastaavan näköinen Pirelli MT16 kestää paremmin pikitietä erilaisen kumiseoksen ansiosta, muuten ominaisuuksiltaan aika samanlainen kun UC.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
How much fun did you have doing it
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Rengaskeskustelua
Toi oli hyvä tieto, mulla on mopon painot olleet alle 150kg ja siinä ei pehmeä runko haitannut ollenkaan, oikeastaan oli enemmän bonus kuin miinus. Itseasiassa 135kg painavan 400EXC Adv alla MT16 toimi pikitielläkin parhaiten kun rengaspaineet oli 1.0-1.3 baria, jos laittoi enemmän painetta niin pyörästä tuli nulju ajettava kun runko ei päässyt joustamaan yhtään.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 2109
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Rengaskeskustelua
Lainaus Mitas-ketjusta:
Oletteko löytäneet tuota Dunlop D606:sta eurooppalaisista nettikaupoista, tai jopa ihan kotimaisista? Itse en ole nähnyt kuin Mimotossa https://kauppa.mimoto.fi/product/101930/dunlop-d606 mutta sieläkin on saatavuuden kohdalla "Ei varastossa. Toimitusaika Kysy päivää".Koheltaja kirjoitti:Dunlop 606 on yksi tulevaisuuden kokeiluun menevä rengas, kovasti kehuttu maailmalla.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
- rmake
- Viestit: 62
- Liittynyt: Ke Heinä 20, 2016 10:10 am
- Pyörä: BMW F800GS
- Paikkakunta: Muurame
- Viesti:
Re: Rengaskeskustelua
Siirrän tuosta "800gs rengaskeskustelu" oman osioni tänne, eihän se tosiaan ole suoraan mallispesifinen.
Eli tämän verran siellä oli:
Löytyyhän mitakselta karkeampaa, mutta niissä on järjestään moitittu pitoa märällä asfaltilla, ja jossakin mallissa ilmeisesti voi perä lähteä alta hiekalla ihan yllättäen. Kuitenkin kilometrejä tulee (ehkä ) suhteellisen vähän, niin ajattelin että renkaisiin voi satsata hiukan enemmän, tosin unicross on kyllä juurikin epäilyttävän halpa...
Toki on tulpat korvissa, messuilta hankin uudet alpinen tulpat vanhojen 3m tilalle.
Ehkä nämä nyt on sitten turhaa pohdintaa, mutta ajattelin että kysyähän voi, vaikka "mahdotonta" vaadinkin.
Eli tämän verran siellä oli:
rmake kirjoitti:8gs laittamassa uusia renkaita alle. Dilemma on sikäli hankala että ajan pääasiassa asfaltilla, mutta kotitie on hiekkatie ja silloin kun ajelen muuten hiekalla tai metsäpolulla niin haluan että on ns. parasta pitoa alla.
Olen päätymässä siihen että taakse tulee anakee wild ja eteen joko wild myöskin tai unicross.
Ajokm ei määrättömästi tule, joten sama kuluuko loppuun 5tkm vai 10tkm, varsinkin unicross on niin halpa että ei väliä.
Anakee on kuulemma äänekäs, ja unicrossissa huolettaa asfalttipito mutkissa, kun on kuitenkin oikea nappularengas.
Olisiko kenelläkään kokemuksia molemmista renkaista tai muita ajatuksia näihin liittyen?
villho kirjoitti:Ajelet asfaltilla enimmäkseen, mutta haluat soralle parasta mahdollista pitoa, mutta et halua renkaiden ääntävän ja pelkäät nappularenkailla olevan liian vähän pitoa asfaltilla....
Otetaanpa askel takaisin; mitä oikein halusitkaan? Kaikkea ei voi saada, mutta kompromissejä löytyy paljonkin. Ei ole pyöräspesifinen asia millään tavalla, joten onhan foorumin rengasketjut kahlattu läpi?
rmake kirjoitti:Niinhän mä laitoin, et hankala juttu ja kaikkea ei voi toki saada...
Oon mä nuo kaikki lukenut läpi ja sen pohjalta päätynyt näihin vaihtoehtoihin.
Lähinnä ihmettelen sitä miten paljon unicrossia kehutaan jopa asfaltilla. En tosiaan kanttaile jalkatapit maata viistäen, lähinnä ajatus että voiko niillä ajaa ns. normaalisti rajoitusten mukaan ilman että pitää miettiä et ai niin, onkin nappulat alla.
Wildissä taas useasti mainittu että ovat äänekkäät, niin ovatko ne oikeasti äänekkäät, vai mainitaanko siitä vain siksi että ovat ns. merkkirenkaat ja mainoksissa muistaakseni mainittiin että on panostettu et olisivat hiljaiset.
Vanhassa pyörässä on mitas e07, ja niihin en hirveästi innostunut hiekka /metsäpätkillä.
Kai tässä sellaista vähiten kompromissia haetaan.
Jep, E07 lähti perä alta täysin yllättäen viime kesänä, siitä kirjoitinkin tuonne "käsittämätön flippaus" otsikolla. Sen jälkeen rengas sai laikkaa keskiosalleen ja hyvin vielä pärjättiin loppukesä, mutta ajettiinkin puolison kanssa asfaltilla.villho kirjoitti:Mulla on ollut Unicrossi edessä ja ihan helposti sillä tiellä pysyy, kunhan tosiaan muistaa, että siellä on nappularengas. Gessun alla ainoa rengas, jolla on pelottanut oli uunituore StoneMaster takana ja alla huonokuntoinen/urainen asfaltti vesisateella. Pyörä ei mennyt lainkaan suoraan ja mutkat mentiin hi-taas-ti, kunnes sai rengasta kulutettua.
E07:n ongelma on yhtenäinen keskirantu, mutta eikös Mitakselta löydy karkeampiakin?
Ja tokihan ajaessa käytetään korvatulppia?
Löytyyhän mitakselta karkeampaa, mutta niissä on järjestään moitittu pitoa märällä asfaltilla, ja jossakin mallissa ilmeisesti voi perä lähteä alta hiekalla ihan yllättäen. Kuitenkin kilometrejä tulee (ehkä ) suhteellisen vähän, niin ajattelin että renkaisiin voi satsata hiukan enemmän, tosin unicross on kyllä juurikin epäilyttävän halpa...
Toki on tulpat korvissa, messuilta hankin uudet alpinen tulpat vanhojen 3m tilalle.
Ehkä nämä nyt on sitten turhaa pohdintaa, mutta ajattelin että kysyähän voi, vaikka "mahdotonta" vaadinkin.
-
- Viestit: 2109
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Rengaskeskustelua
Eipä noissa korkealta putoa, jos ottaa testiin. Itsekin olen ajellut pääasiassa karkeammilla renkailla, mitä ajoalusta edellyttäisi. Edessä on nyt Unicross, ja on se ehdottomasti ajamistani oikeista nappularenkaista paras asfaltilla. Sen mitä olen nappularenkailla ajanut, niin kaikilla saa kuivalla kelillä päästää mutkaista asfalttitietä sen mitä yleisrajoitus sallii ja ylikin. Märällä saa olla varovaisempi. Taakse tulee seuraavaksi minullakin Anakee Wild ja edessä jatkaa sama Unicross, joten sama kombo on tulossa testiin.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 2109
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Rengaskeskustelua
690:ssä on pyörinyt takana Pirelli Scorpion XC Mid Hard nyt 900 km ja edessä Metzeler Sixdays Hard 3000 km. Eturengas on paras nappularengas tähän astisista alla olleista (tavallinen Six Days, Maxxis EnduPro, Michelin Enduro Comp VI ja Unicross). Kumpikaan pää ei vaella eikä luikertele asfaltilla eikä ohjauksessa ole ollut woblausherkkyyttä edes moottoritiesiirtymissä. Vähän tietysti hapuileva tuntuma pyörässä on asfaltilla, kun on karkeat nappulat. Pito soralla kuitenkin sama kuin muissakin FIMeissä ja parempi kuin Unicrossissa. On kulunut vaan aika nopsaan ja saattaa olla, että ei pääse 4000 kilometriä.
Takarenkaassa oli uutena 15 mm nappulaa ja siitä on lähtenyt nyt 5 mm, eli helposti tulee pääsemään 2000 km:a. Rengas on ollut soralla loistava. Pito on melko tasaista vaikka alusta vaihtelisi, sillä rengas pitää hyvin myös irtosoralla. Siten helppo ja hauska ajaa sladissa. Pitää ostaa ensi kesällekin joku kovan radan crossirengas taakse. Wildin ja tämän kokeilun perusteella pitää suosia jatkossa mieluummin karkeampia takarenkaita, vaikka tosin varastossa on yksi Bridgestone TW302 odottamassa.
Takarenkaassa oli uutena 15 mm nappulaa ja siitä on lähtenyt nyt 5 mm, eli helposti tulee pääsemään 2000 km:a. Rengas on ollut soralla loistava. Pito on melko tasaista vaikka alusta vaihtelisi, sillä rengas pitää hyvin myös irtosoralla. Siten helppo ja hauska ajaa sladissa. Pitää ostaa ensi kesällekin joku kovan radan crossirengas taakse. Wildin ja tämän kokeilun perusteella pitää suosia jatkossa mieluummin karkeampia takarenkaita, vaikka tosin varastossa on yksi Bridgestone TW302 odottamassa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Re: Rengaskeskustelua
Mulla on ollut jo muutaman vuoden takana tuo yllä mainittu Scorpion XC Mid Hard. Ei sentään nyt kahta vuotta sama yksilö kuitenkaan. Sitä ennen on ollut AC10, Mitas jne.
Tähän olen tykästynyt. Ei lähde yllättäen alta sorasladissa, ja on myös maastossa loistava. Baarin verran olen pitänyt henkeä lukon kanssa.
Tähän olen tykästynyt. Ei lähde yllättäen alta sorasladissa, ja on myös maastossa loistava. Baarin verran olen pitänyt henkeä lukon kanssa.
Re: Rengaskeskustelua
Laittelen tässä 690:n alle Mitaksen E-07:ja. Jos ajelen 50/50 soralla, ja ajotyyli on ”rauhallinen”, onko takarenkaan rengaslukolla tarvetta? Jostain luin, että tuollaiset tubeless-renkaat ovat reunoiltaan niin jäykkiä, että tavallisessa ajossa lukolla ei ole merkitystä. Laitan sisäkumit toki, mutta venttiilit ilman mutteria.