KTM 1190 Adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
mek
Viestit: 2705
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja mek »

Wings on ainakin kehuttu, vähän Akraa edullisempi.
Timo Kalkkila
Viestit: 429
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 10:05 pm
Pyörä: KTM 1390 SAS Evo
Paikkakunta: Riihimäki

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Timo Kalkkila »

Arrow on edullinen Italiasta tilattuna ja katulaillinen, jos on haluaa ulkomailla reissata.
Avatar
JRA
Viestit: 386
Liittynyt: Su Elo 14, 2005 4:59 pm
Pyörä: KTM1190R
Viesti:

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja JRA »

Täältä ääni wingsille :)
jaa
Viestit: 784
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja jaa »

Timo Kalkkila kirjoitti:Arrow on edullinen Italiasta tilattuna ja katulaillinen, jos on haluaa ulkomailla reissata.
Miten toi katulaillisuus ja ulkomaat liittyy toisiinsa? Vai tarkoitatko änkkärin haku Italiasta? Meinaan yhtä tarkkaan ne ulkomailla noita katulaillisuuksia tarkkailee kuin täälläkin. HD-sivustoja jos seurailee niin tuo oli yhden kevään tiedotuskampanja ja sen jälkeen on koko asia unohdettu. Ja kertaalleen olen kuullut, että olisi putkien äänistä sakot annettu ulkomailla. Silläkin hr-porukalla ainoa joka sai sakot oli se jolla oli katulailliset putket. Ja tuokin siis ehdottomasti huhupuhetta että olisi annettu sakkoja.

Ja täältä kans ääni Wingsille vaikka on vasta 2006 iso adve.
jhe
Viestit: 251
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 8:52 pm
Pyörä: 701 E -18
Paikkakunta: Helsinki/Joensuu

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja jhe »

Ok, thanks. Wings sai äänivyöryn :shock: !
Tarkempia perusteluja kannatukselle tarvitsisin ja tietoa merkittävistä eroista vakioänkkäriin nähden ja toisaalta eri merkkien esim. Wingsin ja Akran välillä olevista eroista.
Paino varmastikin kevenee. Äänet muuttuu ja siihen jo sisältyy makuasioita... Vaikuttaako alavääntöön tai muuten koneen käyttäytymiseen. Eli mietin tässä, onko mitään järkeä/hyötyä uhrata satasia ja vaihtaa vakioputki pois. Tähän pohdiskeluun jos vielä saisin apuja.
Avatar
mek
Viestit: 2705
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja mek »

Parhaat tarvikevaimentimet eivät yleensä laske tehoa vakiovaimentimeen verrattuna, ainakaan kovin pajoa :D www.motorradonline.de -sivuilta voi googlailla pakoputkitestejä eri pyörämalleihin. Vakioputkea suurempaan tehoon yltää erittäin harva tarvikevaimennin, ilman moottorin säätöä, parhaimmillaan vaikutus on parin +hevosvoiman luokkaa, heikoimmillaan -5. Tarvikevaimentimen suurin etu on painon säästö, usein se uudehkoissa pyörämalleissa puolittuu, eli säästöä tulee 2-3 kiloa. Suorituskykyyn ei yleensä ole havaittavaa vaikutusta puoleen tai toiseen. Uusien pyörämallien vakiovaimentimet ovat poikkeuksetta aika massiivisen näköisiä, tarvikevaimentimet ovat pienempiä, eli keventävät painon lisäksi myös ulkonäköä.

Lähes kaikki tarvikevaimentimet ovat vakiota hieman, tai enemmän äänekkäämpiä. Wingsin etu on saatavilla olevat eri kokoiset huilut, oman maun mukaan. Youtuben perusteella Wingsin pitkä malli pienellä huilulla (Standard, small insert) ei ole paljoa vakiota äänekkäämpi. https://www.youtube.com/watch?v=HCuoI6ZrhDE

Ainakin Gessussa vakiovaimennin (kammiotyyppinen) lämpiää voimakkaasti, Akrapovic ei läheskään niin paljoa, vaimenninvilla eristää myös lämpöä.

Yhteenveto Gessu&Akrapovic-kokemuksista.
+ painon säästöä yli 3 kg
+ selvästi matalampi ulkokuoren lämpötila
+ ainakin Motorradin mittausten mukaan teho ja vääntö säilyvät entisellään
+ titaani ei ruostu, 7 vuotta vanha vakiovaimennin oli jo selvästi ruosteessa

+- hieman muhevampi ääni, ei yleensä häiritsevän voimakas huilun kanssa. Pitkillä maantiesiirtymillä vastatuuleen pörinä alkaa jurppia

- hinta, Akrapovic Gessuun uutena noin 800 euroa
+- respect :lol:
jaa
Viestit: 784
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja jaa »

No 2006 isossa advessa (siis 990) perustelut on ihan samat kuin MEKillä. Painonsäästöä en tarkaksi muista, mutta kun ennen oli kaksi pönttöä ja nyt yksi noin puolet painava vs. alkuperäinen niin onhan toi painon pudotus prosentuaalisesti ihan hirveä. Jotenkin muistelisin 4,7kg, mutta varma en ole. Ja Wings sen takia kun on Akrapovic oli aina kahdelle pöntölle, niin jo sitä kautta tuplahinta. Mutta kuulunee muutoinkin ihan eri ketjuun.
Avatar
mek
Viestit: 2705
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja mek »

Missä firmassa Kotarin omistajajilla on vakuutukset? Ihmettelin jo tuonne 1050-ketjuun, mutta näitä 1190:n omistajia taitaa olla enemmän. Joskus lähitulevaisuudessa tulee varmaan pyörää vaihdettua, vahvimpina ehdokkaina ovat tällä hetkellä KTM 1050 ja Vesi-Gessu.

Kotari tulisi viitisen tonnia Gessua edullisemmaksi hankkia (vähän käytetty Saksasta itse noutaen + lisävarusteet), mutta vakuutushintoja laskureilla vertaillessa meinasin pudota tuolilta. Hintaerosta saanee kuitenkin vaihtohyvityksenä myöhemmin suurimman osan takaisin.

Gessun vakuutus on nyt IF:ssä, liikennevakuutus 55 % ja etukasko 70 %, omavastuu 500, hinta 441 eur/v. Ifin laskuri ei vielä tuntenut 1050:aa, mutta saman teho-painosuhteen omaava 990 noin 1598 euroa, eli sama kuin 1190 Adventure ja 1290 SA. Vesi-Gessulle IF antaa samoilla spekseillä 481 euroa. En usko, että yhdenkään Kotarin omistajan kannattaa vakuuttaa pyöräänsä IF:ssä, Bemarin omistajalle sen sijaan IF on erittäin edullinen. IFin korvauskäytännöstä ei (onneksi) ole kokemuksia.

Lähi-Tapiolassa hinta näyttäisi perustuvan ainakin melkein pelkkään teho-painosuhteeseen, koska laskuri antaa vanhalle Gessulle, Vesi-Gessulle ja 1050:lle saman 767 euroa/vuosi, mutta 1290 SA:lle 915 euroa.

Japsien luotettavuuteen ei taida ihan kumpikaan päästä, mutta olettaen korjauskustannukset samoiksi, olisi Kotari pitemmän huoltovälin ansiosta vähän edullisempi huoltaa. 30 tkm välein vaihdettava ketjurataspaketti taitaa tasata tilanteen, tai kääntää jopa Gessulle edullisemmaksi. Vakuutuksessa sen sijaan tulee vähintään 300 euroa vuodessa takkiin jos valitsee KTM 1050:n. Gessu on kallis ostaa, mutta halpa omistaa, ainakin tämä ilma-öljyjäähdytteinen malli. 65 tkm saakka kallein vika on ollut akun uusiminen, muutamasta muusta pikkuviasta on selvinnyt joko ilmaiseksi tai korkeintaan muutamalla kympillä.
Timo Kalkkila
Viestit: 429
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 10:05 pm
Pyörä: KTM 1390 SAS Evo
Paikkakunta: Riihimäki

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Timo Kalkkila »

jaa kirjoitti:
Timo Kalkkila kirjoitti:Arrow on edullinen Italiasta tilattuna ja katulaillinen, jos on haluaa ulkomailla reissata.
Miten toi katulaillisuus ja ulkomaat liittyy toisiinsa? Vai tarkoitatko änkkärin haku Italiasta? Meinaan yhtä tarkkaan ne ulkomailla noita katulaillisuuksia tarkkailee kuin täälläkin. HD-sivustoja jos seurailee niin tuo oli yhden kevään tiedotuskampanja ja sen jälkeen on koko asia unohdettu. Ja kertaalleen olen kuullut, että olisi putkien äänistä sakot annettu ulkomailla. Silläkin hr-porukalla ainoa joka sai sakot oli se jolla oli katulailliset putket. Ja tuokin siis ehdottomasti huhupuhetta että olisi annettu sakkoja.

Ja täältä kans ääni Wingsille vaikka on vasta 2006 iso adve.
Voi ollakin, että tarkkailu ei ole ihmeen intensiivistä, mutta sitten kun se napsahtaa tietyissä maissa kohdalle, seuraukset ovat ihan muuta kun kotimaassa. Tämäntapaisia kertomuksia minulle on kerrottu ihan Sveitsissä asuvilta
http://www.moottoripyora.org/keskustelu ... ost5912479
Avatar
mek
Viestit: 2705
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja mek »

Laillinen putki, mutta puuttuvasta db-killeristä 608 euron sakot Sveitsissä: http://jusnas.blogspot.fi/

Eivät nämä ole urbaania legendaa vaan ihan totta.
jaa
Viestit: 784
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja jaa »

Jees, eli miljoonia kaksipyöräismatkalaisia (joista useita tuhansia [ellei kymmeniä] viimeisen aikana Suomalaisia todnäk.) ja rekisteröityjä ongelmatapauksia vähemmän kuin keskiverrolla suomalaisella miehellä ulokkeita. 608€, eli edelleen vähemmän kuin olisin laillisesta Akrasta vs. Wings joutunut erotuksen maksamaan (muistelisin Wings pikkuisen päälle 300€ ja Akra pikkuisen päälle 900€, koska wings 1kpl, akra 2 kpl pönttöä). Jatkan tyylilläni. Toki Sveitsi on ihan omaa luokkaa sakoissaan, koska siellä keskiverrosti väki tienaa enempi kuin keskiverto Suomalainen. Tosin päiväsakoille menevää ylinopeutta Sveitsiläisetkin kiroilisivat hetken aikaa Suomessa.

Kuuluu samaan sarjaan kuin uskaltaisin väittää jokainen tällä palstalla. Tarkoitan sitä määrä mitä on ylinopeutta ajettu kaksipyöräisillä, mutta ollaan jääty kiinni hyvin satunnaisesti vs se mitä ajetaan ihan Suomenniemellä. Eli ylinopeutta voi ajaa, mutta samanmoisia rikkeitä ei uskalla tehdä sitten muussa toiminnassa. Ihan yhtä lailla se matkanteko oikein isoissa ylinopeusrikkeissä pysähtyy Euroopassa kuin Suomessa. Edellisestä pitää aina muistaa, että myös ohituksen aikana ylitetty nopeus on yhtä tuomittavaa lain kannalta kuin tyhjällä tiellä ajettu ylinopeus. Tai laittomat valot / laittomasti ajellaan pitkillä, että näytään, ajetaan metsässä jossa tarvittaisiin maanomistajan lupa jne. Lista on loputon, joten en löydä mitään perusteluja miksei sitten sitten tässä kohtaa?

Aina ihmetellyt, vastausta tosin en ole saanut. Mutta nyt alkaa ketju karkaamaan ihan väärään otsikkoon. Jokainen tyylillään ja en tuomitse jos haluaa ostaa e-hyväksytyn. Minä en halua jos hintaero on tuota luokkaa kuin edellä kerroin. Todnäk desibelit ei itelläni ylity (killeri kiinni) ja päästöt saattaisi pysyä ihan laillisen rajoissakin, joten en halua maksaa e-tarrasta ja nimestä noin valtavia summia.
Avatar
Jarkko
Viestit: 1043
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Pyörä: Bmw
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

mek kirjoitti:Missä firmassa Kotarin omistajajilla on vakuutukset?
OP
-jarkko-
Kuvat
Avatar
mico
Viestit: 1344
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Adv, Yamaha Tenere 700 WR black
Paikkakunta: Pori

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja mico »

Aika harvassa on noi ratsiat ulkomailla. Itse olen yli kolmessakymmenessä maassa Euroopassa (myös Sveitsissä) ajellut viimesen kymmenen vuoden aikana, eikä yhtään tollasta ratsiaa ole kohdalle osunut.
Kilpaputkellakin olen osan näistä ajellut, nyt tosin Mivv:ssä killeri on paikalla ja e hyväksytty pönttö, siitä myös todistus mukana. Ebaystä saa killereutä ja e merkkejä :mrgreen:
Jutussa ei kerrottu miten on ajeltu, saattanut provosoida poliiseja ajotyyli. Sorry meni tämäkin OT:ksi...
Avatar
kalle12v
Viestit: 96
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 11:48 am
Pyörä: KTM Adventure 1190R

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja kalle12v »

Tuohon kysymykseen putkesta...
Tarvittavat leimat, ulkonäkö, painon säästö (olkoonkin että odotettua pienempi) sekä saatavuus suoraan tiskiltä kun tuli inspiraatio tehdä investointi kallistivat vaakakupin Akraan. Pöhinät omaan korvaan sopivat. Siinä se.
"La macchina va dove vanno gli occhi"
Kurtti
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 10:27 am
Pyörä: KTM

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Kurtti »

Parempi viri tulee kun pudottaa itseltä sen kymmenen kiloa


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ei ole riemulla rajaa kun kotarilla ajaa...
Vastaa Viestiin