KTM 690 Enduro (/R)
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
Jani M
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Tuolla LC4 Supermotolla näyttää olevan aika vahva yhtäläisyys vastaavan vuotiseen 690 Dukeen ja siinä on yhteisiä piirteitä nykyiseenkin Dukeen esimerkiksi takahaarukka ja että runko tulee takahaarukan ulkopuolelle. Yhtäläisyydet Enduroon ja SMC:hen taitavat tosiaan jäädä moottoriin, kuten Koheltaja jo kirjoitti.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
-
finnsxc
- Pyörä: KTM 950 superenduro R
Joo onhan noita ollut 5 ktm :ää SXC, 690 R ,SE ,EXC 300 sixdays ja taasen SE , joka on lajissaan erinomainen kampe , ei juuri vaimentimia kummempia rakenteluja kaipaa ,samoja latuja ajelen kun 690 kanssa ja hyvin palvelee , syvemmälle vaan uppoaa jos pehmeeseen ajaa ,samoin SXC oli ajoonsa valmis ,kivaa on ollut kaikkien kanssa
Suurimman työn tein 690 kanssa enkä siitä saanut koskaan sopivaa ,ei sen kummempaa ,vähiten enska noista peleistä tuntumaltaan ,enempi motoa muistuttava runko josko esim , talvella pehmosessa koitti , eniten lipallaan ikinä
Suurimman työn tein 690 kanssa enkä siitä saanut koskaan sopivaa ,ei sen kummempaa ,vähiten enska noista peleistä tuntumaltaan ,enempi motoa muistuttava runko josko esim , talvella pehmosessa koitti , eniten lipallaan ikinä
- mattipoeka
- Pyörä: 690 Enduro R/FE-350
My badJani M kirjoitti:Mistä se 1,5 litraa tulee tankkien eroksi, kun speksien mukaan KTM:ssä on 12 litraa ja Husqvarnassa 13 litraa?mattipoeka kirjoitti:Uudessa Husqvarnan 701 Endurossa tuota runkoa on ilmeisesti taas muutettu vähäsen tuosta aivan keulasta (ilmeisesti runkopalkkien sijainti vastaa 450 ralli pyörää enemmän) ja toivo elää että mm. kääntösäde oltaisiin saatu paremmaksi (mikä itsellä ahisti kovasti metsässä). 701:ssä on myös 275mm nuo iskarit, itsellä alkanu kieli valumaan jo tuonne lähelle saapasta, että vaihtaisi tuon oman 2012 Enduro R:n tuohon 701:seen.. 1,5 litraa myös isompi tankki
Kääntösäde saisi kyllä muuttua pienemmäksi.
--------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
--------
Ex. KTM 990 SM-T 2010
Ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
Ex. KTM 990 SuperDuke 2008
Ex. KTM 690 Enduro 2009
Ex. Husaberg TE 250 2T 2011
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
--------
Ex. KTM 990 SM-T 2010
Ex. KTM 690 Enduro 2009
-
Koheltaja
- Pyörä: pyörätön
Aika samoilla ajatuksilla mennään, olen useaan kertaan kritisoinut 690 balanssia. Pyörä on takapainoinen ja se näkyy etupidon puutteena ja keulan keveydessä, kun mennään äärirajoille niin tämä korostuu. Tämän takapainoisuuden johdosta 690 on yhtä huono motona kuin enskana, motot oli alla ja aina kiroilutti keulan keveys. EXC:n alle kun laittoi motot niin avautui aivan eri maailma, siinä vaiheessa alkoi ymmärtämään miten hauskaa on motolla ajaa aivan limitillä, sitä ei pystynyt tekemään 690 kanssa. Kun ajetaan rajoilla niin 690 vaatii ihan erilaisen ajotyylin kuin esim kisaenskat, jälkimmäistä voi viedä paljon herkemmällä otteella kun 690 vaatii määrätietoisen ja osittain agressiivisen ajotavan.finnsxc kirjoitti:Suurimman työn tein 690 kanssa enkä siitä saanut koskaan sopivaa ,ei sen kummempaa ,vähiten enska noista peleistä tuntumaltaan ,enempi motoa muistuttava runko josko esim , talvella pehmosessa koitti , eniten lipallaan ikinä
Näistä huolimatta 690 on yksi parhaita pyöriä yleiskäyttöön tässä kokoluokassa, varsinainen monitoimikone jonka saa varusteltua eri käyttöihin sopivaksi. Seuraavassa mallisarjassa kun saadaan tärinät kuriin ja pyörän balanssi paremmaksi niin siinä vaiheessa 690 alkaa olla aika huippu.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
Tase
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Onkos kenelläkään ollut ongelmia 690:ssa kaatumisanturin kanssa?
- JiiPee
- Pyörä: 790 Rreissuenduro
Ei ole ollut ongelmia kaatumisanturin kanssa. Kääntää sen miten päin tahansa tai irroittaa johdot niin se ei tee mitään,
tuollainen se on ollut uudesta asti eli n. seitsemän vuotta.
Historiasta sen verran että muistaakseni ensimmäinen 690 oli rallipyörä tai Baja riippuu mistä näkökulmasta katsotaan.
Eräskin C.Despres oli mukana kehittämässä rallipyörää, "ankka" tuli vasta 2007 muistaakseni.
Jii
Historiasta sen verran että muistaakseni ensimmäinen 690 oli rallipyörä tai Baja riippuu mistä näkökulmasta katsotaan.
Eräskin C.Despres oli mukana kehittämässä rallipyörää, "ankka" tuli vasta 2007 muistaakseni.
Jii
-
Tase
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Minä eilen testailin tuota ja tein seuraavia havaintoja:JiiPee kirjoitti:Ei ole ollut ongelmia kaatumisanturin kanssa. Kääntää sen miten päin tahansa tai irroittaa johdot niin se ei tee mitään,
Jii
- Kone lähtee käyntiin ilman sitä, hetken kuluttua alkaa vilkuttamaan FI-valoa
- Kun anturin kääntää nurin, moottori sammuu noin 5-10 sekunnin kuluttua
- uudelleen käynnistymistä varten pitää virrat käyttää välillä pois
- Pete K2
- Pyörä: KTM 1190 Adv R
- Viesti:
Minkälaisia ongelmia?Tase kirjoitti:Onkos kenelläkään ollut ongelmia 690:ssa kaatumisanturin kanssa?
Mulla vilkutteli Fi-valoa(olikohan 1pitkä+5lyhyttä, jännite matala/korkea) tässä syksyllä. Kerran nollasin TuneEculla vikakoodin ja pysyi hetken pois, sitten uudestaan.
Nyt vaihdoin uuden anturi (hinta noin 35 eur), mutta ongelma saattoikin olla hiertyneissä piuhoissa. EFI:n mustalle laatikolle akun yli menevä johtonippu oli hiertynyt 6 piuhan osalta. Korjasin ne samalla, kun vaihdoin anturin ja nyt ei ole enää vilkutellut. Käyntiinlähtö/sammuiluongelmaa ei ehtinyt tulla.
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
- Pete K2
- Pyörä: KTM 1190 Adv R
- Viesti:
Olen ollut samoilla linjoilla tuo etupään suhteen.Koheltaja kirjoitti:Aika samoilla ajatuksilla mennään, olen useaan kertaan kritisoinut 690 balanssia. Pyörä on takapainoinen ja se näkyy etupidon puutteena ja keulan keveydessä, kun mennään äärirajoille niin tämä korostuu. Tämän takapainoisuuden johdosta 690 on yhtä huono motona kuin enskana, motot oli alla ja aina kiroilutti keulan keveys. EXC:n alle kun laittoi motot niin avautui aivan eri maailma, siinä vaiheessa alkoi ymmärtämään miten hauskaa on motolla ajaa aivan limitillä, sitä ei pystynyt tekemään 690 kanssa. Kun ajetaan rajoilla niin 690 vaatii ihan erilaisen ajotyylin kuin esim kisaenskat, jälkimmäistä voi viedä paljon herkemmällä otteella kun 690 vaatii määrätietoisen ja osittain agressiivisen ajotavan.
Edessä on pitänyt aina olla hyvä eturengas ja siltikin soratiellä on pitänyt ajaa niin, että takapyörä hiukan murtaa koko ajan, ettei keula lähde luistamaan kurveissa alta.
Nyt huollatin/säädätin sekä etu että takakepit. Ne rakennettiin täysin uusiksi ja hyvin erilaisiksi kuin tehtaan jäljiltä. Eilen ajelin noin 100km koeajolenkin soralla vesitihkuisessa kelissä muutaman +asteen lämpötilassa. Tiet olivat märkiä ja osittain saviniljakkaita. Ja tässä fiilikset tehdas asetuksiin verrattuna:
* Keula ei lähtenyt alta ollenkaan, vaikka kurveihin ajoi reilusti lujempaa kuin aiemmin. Koitin jopa mennä kurveja niin, että menin liian lujaa sisään, ennen kurvia kaasu kiinni ja laskin konejarrulla kurvin läpi. Tämä olisi vanhalla alustalla ollut kuoleman juttu. Nyt mopo rullasi kurvin läpi täysin ongelmitta. Tein tuota sekä istuen että seisten.
* Takapää. Takapäätä on vaikea saada sladiin vanhaan malliin. Kun ajaa kurvia liian kovaa ja provosoivasti yrittää saada takapään irti, niin sen saa, mutta vain hetkeksi, kunnes pito palautuu. Pitkiä sladeja en enää saanut aikaiseksi, kuten ennen.
* Etu- ja takapää yhdessä.
1) Ennen mopo keinui aika paljon sekä jarrutuksissa, kiihdytyksissä että kurveista lähdöissä. Nyt vasta tajuan, että se voi käyttäytyä myös erilailla. Esim pitkillä valoilla ajettassa (lisäledivalopatteri kiinni) pitkien valokeila näytti koko ajan tietä. Jarruttaessa laski hiukan lähemmäs ja kiihdytettäessä nousi pitemmälle. Ennen pitkien keila heilui muutamasta metristä puiden latvoihin.
2) Nimismiehen kiharakohdissa tärinästä huomaa, että nimismiehen kiharaa on, mutta mopoa se ei lähde heiluttamaan, eikä huononna pitoa, kuten ennen.
3) Vanhojen mallien (mulla 2010) keula on tehtaan jäljiltä niin pintakova(tai siltä se tuntuu), että kaikki routareiät tulevat suoraan läpi käsille. Välillä oikein piti pelätä, että kädet irtoaa tangoista, kun kunnon reikään ajaa. Nyt keula nieli kaikki rieät, mitä löysin ja kaikki yritin ajaa läpi.
Huomenna menen testaan/hienosäätään alustaa enduroradalle. Jännä nähdä, minkälainen se on patikossa, kun ainakin soratiellä tuntuu nyt toimivan niin, että en tiedä, mitä haluaisin vielä paremmaksi.
Mun pointtini siis on, että 690 ei välttämättä olekaan niin peräpainoinen/kevyt keulainen kuin itsekin olen aina ajatellut, kunhan alusta on tehty kohdalleen. Siinä on kuulemma tehtaan jäljiltä jäykät jouset ja pehmeet iskarit ja kun mulla elopainoa reilusti +100kg, niin tämä yhdistelmä on toiminut todella huonosti. Nyt sen vasta tajuan. Mun alla siis alusta kulki koko ajan niin matalalla, että iskareissa ei ollut herkkää aluetta ollenkaan käytettävissä ja silti pohjasivat kovissa tilanteissa. Nyt alusta rakennettiin herkäksi, mutta kantavaksi vakiojousilla.
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
-
Koheltaja
Tuo on totta että alustan remontilla saa tehtyä ajettavuutta paljon paremmaksi, vakio alusta on tehty kompromissiksi sekalaiseen ajoon eri painoisille kuskeille ja on jumalattoman pintakova. Märkä soratie on siinä suhteessa valheellinen että pito on paljon tasaisempaa kuin kuivalla soratiellä. Aivan taatusti pyörä meni parempaan suuntaan alustan pajoittamisen johdosta mutta vasta kuiva soratie ja irto/laakerisora kertoo todellisuuden onko keulasta saatu poimittua ne viimeiset pidon rippeet renkaalle.
Olen ajanut Skogin ja Gustafssonin tekemillä alustoilla ja ne oli slkeä parannus vakioalustan toimintaan, mutta pelkällä alustan teolla ei pääse eroon 690 perusluonteesta kuten itsekkin huomasit. Etupito parani ja keula pysyy paremmin tiessä kiinni, mutta samalla kasvoi takapito eikä takapäätä saa enään yhtä herkästi irti. Tästä seurauksena on vauhdin nousu että saa paremmin takapään pidettyä irtonaisena -> vauhdin nousun seurauksena etupää ei pysy mukana ja keula alkaa lipsumaan. Tämä on pyörän luonne jonka kanssa pitää oppia elämään, etutankit ja keula kate muuttaa balanssia jonkin verran ja tasoittaa pitoa etu-takapään välillä.
Olen ajanut Skogin ja Gustafssonin tekemillä alustoilla ja ne oli slkeä parannus vakioalustan toimintaan, mutta pelkällä alustan teolla ei pääse eroon 690 perusluonteesta kuten itsekkin huomasit. Etupito parani ja keula pysyy paremmin tiessä kiinni, mutta samalla kasvoi takapito eikä takapäätä saa enään yhtä herkästi irti. Tästä seurauksena on vauhdin nousu että saa paremmin takapään pidettyä irtonaisena -> vauhdin nousun seurauksena etupää ei pysy mukana ja keula alkaa lipsumaan. Tämä on pyörän luonne jonka kanssa pitää oppia elämään, etutankit ja keula kate muuttaa balanssia jonkin verran ja tasoittaa pitoa etu-takapään välillä.
Tämmöistä 690 enskakotaria haavelin seuraavaksia pyöräksi, mutta nyt kun näitä viimeviikkkoisia kommentteja alustasta yms olen lukenut niin nyt tuntuu että onkohan tuo sittenkään ostoslistalla.
Taas lähti mopo käsistä
-
Jani M
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Olen ehkä vielä varovainen kuski 690:llä, mutta en ole huomannut keulan pidon kanssa ongelmia lukuunotta aivan irtonaista laakerisoraa kovalla pinnalla. Minä pidän perän kaasulla irti mutkissa, niin keulalla on hyvä pito, vaikka minulla on sielä nyt sileämpi kuvioinen rengas kuin takana. Ajotyyliksi on opittu enduron myötä se, että mutkissa paino pidetään edessä. Jousitus on 2014 mallin vakio ja säätöinä on tehtaan antamat mukavuusnaksut. Painoa kuskilla 70 kg, jonka alla jousitus tuntuu hyvin jämäkältä verrattuna EXC:hen, eikä esimerkiksi niiailua jarrutuksissa tai kiihdytyksissä tapahdu mitenkään häiritsevästi. Saattaa olla että en vie pyörään niin äärirajoilla, mistä tässä on ollut aiemmin puhe, sillä minä koitan pitää aina mielessä, että pimeästä mutkasta voi tulla traktori vastaan tai muuta vastaavaa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
- mattipoeka
- Pyörä: 690 Enduro R/FE-350
Hyvä pyörä se on. Iskarit shimmaa ja laittaa omalle painolle hyväksi ni on iha loistava menopeli ja pääsee tarvittaessa semmoisiinkin paikkoihin missä ajellaan kisa enskalla, toki pienemmällä vauhdilla. Ensimmäisen 690:sen kun ostin niin lähdin sillä ensimmäiselle offroad reissulle (ikinä) suoraan Lopen Enduron safarille ja siellä muut ajelee 250-4T kotareilla ja mie tuolla möhköllä.TomppaV kirjoitti:Tämmöistä 690 enskakotaria haavelin seuraavaksia pyöräksi, mutta nyt kun näitä viimeviikkkoisia kommentteja alustasta yms olen lukenut niin nyt tuntuu että onkohan tuo sittenkään ostoslistalla.
Ihan samat kivikot (mm. se penteleen korkea heinikko jossa kivikkoa iha tarpeeksi omaan makuun).
Voisin joku pv koittaa lähteä vaikka Espoom rataa kiertää jos vaan saan toisen 690:sen kaveriksi, "vetoavuksi" kun jää jumiin johonkin. Jos joku haluaa ilmottautua kaveriksi niin privaa vaan
Osta siis vain se pyörä, tee 160-300€ alusta muutokset ja nauti pyörästä
--------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
--------
Ex. KTM 990 SM-T 2010
Ex. KTM 690 Enduro 2009
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
--------
Ex. KTM 990 SM-T 2010
Ex. KTM 690 Enduro 2009
8 vuotta vanha ketju ja nyt joku hoksannut että on kevyt keula. Keuliihan nuo. Minusta keula on raskas. Etupainoiselta tuntuu. Ja parhaillaan soramutkassa enkä muista että olis keula lipsunu ikinä.TomppaV kirjoitti:Tämmöistä 690 enskakotaria haavelin seuraavaksia pyöräksi, mutta nyt kun näitä viimeviikkkoisia kommentteja alustasta yms olen lukenut niin nyt tuntuu että onkohan tuo sittenkään ostoslistalla.
-
Koheltaja
Pidä vaan 690 Enduro ostoslistalla, se ei ole missään nimessä huono pyörä. Hyvät ominisuudet tuntuu niin itsestään selvyyksiltä ettei niistä tule kerrottua vaan enemmänkin niitä juttuja joita voisi parantaa. Olen ehkä tuonut turhan voimakkaasti esille keulapidon puutetta ja koneen tärinöitä, molemmat on ominaisuuksia joita kaikki ei edes huomaa ja toiset taas on niille herkempiä.TomppaV kirjoitti:Tämmöistä 690 enskakotaria haavelin seuraavaksia pyöräksi, mutta nyt kun näitä viimeviikkkoisia kommentteja alustasta yms olen lukenut niin nyt tuntuu että onkohan tuo sittenkään ostoslistalla.
Vielä siitä 690 keulapidosta ja muutamilla pienillä jutuilla sitä pystyy parantamaan.
-Kaikissa malleissa saa muutettua ohjausakselia 180 astetta kääntämällä keulan offsettiä kahdella millillä. Nyt en muista kummassa asennossa sai keulapitoa ja kääntyvyyttä paremmaksi joten se menee kokeiluksi.
-Toinen mitä kannattaa myös kokeilla on keulan pudottaminen alemmaksi, mulla taisi keulaputket olla 10-15mm kolmioiden yläpuolella ja olin vähentänyt keulajousista esijännitystä poistamalla muovisia shimmejä jousien yläpäästä.
-Kun vaihtaa ketjut/rattaat niin ketjun mitoitus mahdollisimman pitkäksi että saa takarenkaan mahdollisimman taakse. Akseliväli pitenee ja se tuo painopistettä enemmän eteen.
-Ohjaustankoon ei kannata laittaa kovin korkeita koropaloja, vakiokorkeudella pysyy ajoasento sopivan etukenoisena ja eturenkaalla on enemmän pitoa. Jos haluaa pystymmän ajoasennon tapeilta ajaessa niin mielummin laittaa -30mm madaltavat jalkatapit.