MTX 125 talvipyöräksi

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

jarno78
Viestit: 1594
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: MTX 125 talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Piikillä reissuista tulee aina mielenkiintoisia, kokkolasta tulin tänne edesmenneellä xl:llä koko matkan 70 km/h kun välit oli turhan tiuhat ja vastatuulessa mentiin sen 50-60 :mrgreen: mut hetkeäkään en vaiha pois. Tänä kesänä suoritetaan taas pitkiä reissuja, mut solikalla :lol:
Yksinäinen Susi
Avatar
Mazza
Viestit: 170
Liittynyt: La Kesä 12, 2010 6:53 pm
Pyörä: Honda Mtx 125 -86, IC 350 M56 -58
Paikkakunta: Oulu

Re: MTX 125 talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Nyt, kun rojekti alkaa olla valmis, täytynee paljastaa seuraava kunnostuskohde:

Kuva

Ja tämän neukkuvalmisteen merkkihän on IC, tunnetaan itänaapurissa nimellä IZ tai IZH. Malli on 350 m56, vuosimalli 1958. Kunto lähes priima, valioyksilö :lol: . Eiköhän tämä tässä joku talvi jo piikkien varassa nähdä. Tekemistä ainakin riittää 8)
jarno78
Viestit: 1594
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: MTX 125 talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Tuossa on räpeltämistä :mrgreen:
Yksinäinen Susi
Avatar
Mazza
Viestit: 170
Liittynyt: La Kesä 12, 2010 6:53 pm
Pyörä: Honda Mtx 125 -86, IC 350 M56 -58
Paikkakunta: Oulu

Re: MTX 125 talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja Mazza »

On taas Mätä-äksää aavistus räpelletty. Alkukesästä suli kannesta tulpankierteet, hitsailin kertaalleen kuntoon vaan ei kestäny. No, uudella kannella on menty nätisti jo jokunen sata, enempää ei tälle kesää oo ehtiny ajaa. Keulan kerkesin eilen huoltamaan, keväällä olin heittäny vakiokeulan paikoilleen kun oli niin kovasti jo huollon tarpeessa tuo eikä ehtiny huoltamaan. Nyt tuli litkut THA:n neuvojen mukaan, josko olis nyt vähän pehmeämpi. Vielä kun ehtis heittämään keulan paikoilleen... Bensan vuotaminenkin loppui kun vaihtelin uudet tiivisteet bensahanaan ja juotin puhkihapettuneen sakkakupin kuntoon. Jos tässä syksyllä vielä väsäilis linkut perään, sais alustaa vähän balanssiin. Ja paremmat laukkuraudat. Tai kovat laukut. Tai... Tankkilaukullekin olis tarvetta, IXS Speed houkuttelis. Sais näppärästi navin ja 2t-pullon matkaan, eikä ois turhan iso tai huonosti istuva.

Sulaneen takakatteen tilalle satuin löytämään rompetorilta valkoisen yksilön, joten maalaushommiksi menee, samalla täytynee maalata kaikki muutkin muovit oikeaan sävyyn.

Semmosia pohdintoja tällä kertaa, ajokautta odotellessa. :lol:

EDIT: Ja kulkuja on nykyään taas ihan hyvin, oli sykäpuola hajalla, imukaulassa murtumia ja väärän lämpöarvon tulppa. Ois varmaan kannattanu edes se tulppa tarkistaa edellisen omistajan jäljiltä... :roll:
Avatar
Mazza
Viestit: 170
Liittynyt: La Kesä 12, 2010 6:53 pm
Pyörä: Honda Mtx 125 -86, IC 350 M56 -58
Paikkakunta: Oulu

Re: MTX 125 talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Tuli päivitettyä tanko kestävämpään Biltemalaiseen, kaveriksi tuli saman putiikin karjikset. Tuota roadbookkia haaveilen, vaan pitäis tehdä samalla vähän korkeampaa katetta maskin kaveriksi että sais romut vähän edes suojaan. Joku rally-tyylinen kate ja isompi tankki ois kyllä parasta, mutta nyt ei aika riitä lasikuituhommiin.
Avatar
Mazza
Viestit: 170
Liittynyt: La Kesä 12, 2010 6:53 pm
Pyörä: Honda Mtx 125 -86, IC 350 M56 -58
Paikkakunta: Oulu

Re: MTX 125 talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Tulipas rakenneltua Hondaan ketjurasvari. Säiliöksi tuli rc-auton polttoainesäiliö, pumpuksi yleismallinen pissapojan pumppu, suuttimen tein jarruputkesta ja välille laitoin takaiskuventtiilin. Nappi löytyi sopivasti mopon omista kytkimistä, ja kuinka ollakaan, töötti ei enää pelaa :D .Toimii hyvin ja ketjut tykkää.
Avatar
Mazza
Viestit: 170
Liittynyt: La Kesä 12, 2010 6:53 pm
Pyörä: Honda Mtx 125 -86, IC 350 M56 -58
Paikkakunta: Oulu

Re: MTX 125 talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Täyskaasukiihdytys maantiellä liikenteen sekaan, ja TRÖ-TRÖ-MOOO. Ensimmäisenä mieleen tuli konerikko, joko männänrenkaat tai mäntään reikä. Vaan onneksi oli vain sytkäpuolan pultit löystyny ja maajohto ei saanu kontaktia. Ja sitähän ei tankkia irroittamatta pääse kiristämään, eikä edes letukkaa ollu taskussa ---> hinurin kyydissä kotiin.

No, tässäpä kuitenki erittäin huono kuva ketjurasvarista, likaisesta konehuoneesta ja mopon nykykunnosta:
Kuva

Kuva
(Koulumatkan "oiko"reitin varrelta, matkaa tulee se ~20km lisää. Mutta eipähän tarvi koko matkaa pikitietä rullata :lol: )
Avatar
Mazza
Viestit: 170
Liittynyt: La Kesä 12, 2010 6:53 pm
Pyörä: Honda Mtx 125 -86, IC 350 M56 -58
Paikkakunta: Oulu

Re: MTX 125 talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Tekasin tuossa uuden imukaulan tuota 30mm Dellortoa varten. Uskokaa tai älkää, mutta toisella polkasulla käyntiin, säädöt oli suoraan sopivan tuntoset, eli hieman rikkaaseen päin. Vain tyhjäkäyntisuutin pitänee vaihtaa pienemmäksi, tosin ilmaruuvia en edes vielä pyöritelly. Voimaa ei tullu paljoa lisää, mutta sen tuntee, että kaasari ei enää rajota. :D Vois joku päivä näyttää viilaa pytylle ja käyttää kantta sorvissa, josko tuohon sais sitä elämää. 30hv veis jo kivasti tuota 100kg keijukaista.
Avatar
Mazza
Viestit: 170
Liittynyt: La Kesä 12, 2010 6:53 pm
Pyörä: Honda Mtx 125 -86, IC 350 M56 -58
Paikkakunta: Oulu

Re: MTX 125 talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Päivitellääs tätäkin. Kiksin palautinjousi katkes jo toista kuukautta taaksepäin, siitä asti pyörä seisonu koneettomana tuossa pihalla. Armotonta kiirettä painaa, kämppäkin tuli tuossa ostettua ja ens tiistaina pääsee sitä remppaamaan. Ja vihdoin ikioma autotalli! No, onhan tuo kone jo ehditty jo halkaista, ja onhan se vaan tuhottoman kettumainen kone rempata. Niitä apuakseleita ja muita on se 100+1, ja kaikki ratkaisut tehty muutenki vaikeimman kautta. Onneksi vastapainona tuossa toisessa rojektissa vaihteisto purkaantuu omasta luukustaan lohkon kyljestä, voi sitte sitä talven aikana aukoa ihan mielen piristämiseksi ;) . No, huomenna hiekkapuhaltelen vielä lohkot ja ruiskin maalia pintaan, sekä korjailen jousen, niin pääsee taas konetta niputtamaan. Tolkuttoman kauan kestäny tämä remppa, Näsärin koneen käytti pöydällä nippeleinä yhessä yössä ja RD:n koneessa ei menny ko muutama tunti, eniten aikaa vei silikonin kuivuminen. Entisen omistajan mukaan tuo kone oli rempattu vastikään, ja siltäpä nuo vaihteiston laakerit vaikuttikin. Ehkä vetoakselin laakerin uusin varmuuden vuoksi, ja tietysti stefat. Kannesta otin sorvissa reeeippahasti ja muotoilin palotilaa hiukan paremmaksi. Kiertokanki himottais vaihtaa, kun kerran auki on eikä montaa kymppiä kanki maksais, mutta just nyt ei vain tahdo pörssi sitäkään kestää.

Pari kuvaa vielä:

Hiekkaa osille (Maalattujen kuva oli jonnekin kadonnu...) :
Kuva

Ja kantta likemmäs männänlakea:
Kuva

Kohta saapi taas alkaa nastaa vääntämään alle :P
Embalmer
Viestit: 53
Liittynyt: La Heinä 24, 2010 2:30 pm
Pyörä: GasGas EC400FSE
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: MTX 125 talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja Embalmer »

Aiallinen projekti! Itse piikiivuodet ajelin MTX:llä ja kivaa oli, silloin kun se oli ehjä :D Itellä suurimpana murheena oli vaihteisto. Ostin pyörän silloin pilkkahintaan rikkinäisenä, kakkonen puuttui "loodasta". Tilasin uudet rattaat siloisten tilalle, kone nippuun, vajaa 10 vaihdekaavion läpikäyntiä läpi ja kakkonen taas siloinen :/ Eräs tyyppi myi keltaisessa pörssissä paloina kolmea MBX/MTX moottoria ja lupasi kertoa millä saan kakkosen kestämään, jos ostan koko osaläjän pois :D Näin tehtiin ja joku shimmilevy sinne piti muistaakseni vahtaa että vaihteisto alkoi kestämään.

Seuraava murhe olikin sitten luonnollinen kuluminen. Eli kone kävi niin harvaksi ettei kolmosta suurempaa vaihdetta tarvinnut etsiä :D Porautin sylinterin, ostin uuden männän ja pyörä kasaan. Amatööri seppä porasi sylinterin liian tiviiksi ja kiinnihän se leikkasi :/ Sylinteriä hoonattiin hieman ja uudet männänrenkaan kiinni. Kasatessa kannen päälle tuleva jäähtydytysneste koppa halkesi, eikä se alupuikolla alkanut pitämään. Sitten tulikin aika siirtyä auton/isompien pyörien puikkoihin ja mätäxä jäi lepäämään varastoon. Muutama vuosi sitten vaihdoin hondan kaverin kanssa läppäriin ja kaveri lupasi entisöidä pyörän uuden veroiseksi :) En ole tyyppiä nähnyt ainakaan vuoteen, joten en tiedä onko projekti valmistunut.
Avatar
Mazza
Viestit: 170
Liittynyt: La Kesä 12, 2010 6:53 pm
Pyörä: Honda Mtx 125 -86, IC 350 M56 -58
Paikkakunta: Oulu

Re: MTX 125 talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Päivitellään tätäkin. Kiirettä on pitäny; kesässä yli 1000h töitä, perhe on kasvanu ja sitä rataa. Kevättalvella sain koneenosat hiekkapuhallettya ja maalattua, lumien sulattua niputin koneen uusilla laakereilla ja jossain vaiheessa kesää ehdin jopa heittämään loputkin roippeet kiinni ja kävin testilenkillä. Muutaman sata metriä kesti kahdesta stefasta tehty kampikammion oikeanpuoleinen stefa. No, tutkiskelun jälkeen NSR:stä löytyi saman kokoinen kaksipuoleinen stefa, eri numerolla vaan. Sen sain hommattua, ja nyt loman alettua kerkesin tenavien päiväuniaikaan käydä stefan vaihtamassa. Vielä pitää kone niputtaa, ja sitten onkin pyörä valmiina talveen, uusine nastarenkaineen toki. Tulis äkkiä lumi. :P
Avatar
Mazza
Viestit: 170
Liittynyt: La Kesä 12, 2010 6:53 pm
Pyörä: Honda Mtx 125 -86, IC 350 M56 -58
Paikkakunta: Oulu

Re: MTX 125 talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Kerkesin tuossa tenavan kanssa käydä niputtamassa moottorin. Pärrä lähtee käyntiin, mutta sammuu parinkymmenen sekunnin päästä ja alkaa polkiessa aivastella. Hetken päästä käynnistyy taas normaalisti. Ajoitus ei pääse muuttumaan (ellei cdi-boksi sökö), mikähän tuon lie aiheuttanee... Pitää käydä hakemassa uutta bensaa, nuo vuoden vanhat lirut ei varmaan parasta tavaraa ole.
Avatar
ATC
Viestit: 2290
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: MTX 125 talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja ATC »

Nyt kun puristukset on kasvaneet niin epäilen että tulppa pimeni.
Weteraani kurapyöräilijä
Avatar
Mazza
Viestit: 170
Liittynyt: La Kesä 12, 2010 6:53 pm
Pyörä: Honda Mtx 125 -86, IC 350 M56 -58
Paikkakunta: Oulu

Re: MTX 125 talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja Mazza »

ATC kirjoitti:Nyt kun puristukset on kasvaneet niin epäilen että tulppa pimeni.
Jeh, tulppa on uusi mutta toki pitää toisellakin tulpalla kokeilla, nyt vain en lapsen kanssa tallissa touhutessa enempää kerinny tekemään ko kasaamaan loppukoneen ja muutaman kerran kokeilemaan käyntiin.
Avatar
Mazza
Viestit: 170
Liittynyt: La Kesä 12, 2010 6:53 pm
Pyörä: Honda Mtx 125 -86, IC 350 M56 -58
Paikkakunta: Oulu

Re: MTX 125 talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Jos kelit sallii, pitäis tuossa viikonloppuna käydä parinsadan kilometrin päässä piipahtamassa, ja pyörä jo melkein toimii. Tosiaan uudella tulpalla loppui sammuilu, mutta vielä jotain häikkää on - välillä heittää yhtäkkiä kierrokset tappiin ja välillä ei kaasuttelulta laske kierroksia - kaasari lienee putsauksen tarpeessa, tosin keväällä sen kyllä juuri putsailin. Samoin ilman ryyppyä tuntui käyvän liian laihalla, pääsuutin on viime ajoista 15 numeroa pienempi ja tyhjäkäyntisuutin 5 numeroa pienempi.

Ja mikä pahinta - Käynnistyspolkimen ratas alkaa välillä kantamaan kauhian räminän kera, eihän tuota tohi käyttää. Kaikki prikat on oikeilla kohdillaan, mutta pitää vielä käyttää kytkinkoppa kerran auki - josko siellä kuitenkin on joku jousi väärässä välissä.

Mutta sen mitä kokeilin tuossa pihalla, niin pito on uusilla nastoilla ihan julma. Hienoa!

Kylppäriremontti häiritsee harrastuksia, mutta jos huomenna saan lattialämmityksen laitettua ja lattian tasoiteltua, niin eiköhän sitä illan päälle ehdi pyörän kanssa hetken painimaan. Ois hyvä kuitenkin ehtiä jokusen kymmentä kilometriä koeajella pyörää, ennen kuin reissuun lähtee.
Vastaa Viestiin