Transalpin takaiskari

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

corn
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2006 8:38 pm
Paikkakunta: Salo

Transalpin takaiskari

Viesti Kirjoittaja corn »

Nyt tyhmä kysymys aloittelijalta: Mistä tietää onko iskari loppu ja koska kannattaa vaihtaa ehompaan? Tuntuu toi perä hieman löysältä...siis pyörän...heh :lol: .
Tsekkailin iskaria, näyttää siltä, että sen sa kotioloissakin vaihdettua?
ja mistä kannattaa hankkia uudempaa osaa?
Avatar
Jarkko
Viestit: 1043
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Pyörä: Bmw
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Jos siitä on vaimennus hävinnyt tai/ja pohjaa herkästi niin silloin sanoisin ja sanonkin, että se on "kaput". Vanhemmassa mallissahan se on jo kunnossa olevanakin löysä, voi kiristää esijännitystä niin saa vähän jämäkkyyttä jos tahtoo.

http://www.motorradonlineshop.com/transalp/ tuolta mie omani WP:n ostin
-jarkko-
Kuvat
A&KTM
Viestit: 306
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 12:47 pm
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja A&KTM »

Jos vaihdat iskarin niin älä ota alkuperäistä vaan joku säädettävä wp, öhlari tms. Itse tuumin tuota toissa vuonna ja lopulta kävi niin että tilalle tuli WP ja 150 kg KTM:ää ja vaihdossa meni iskarin lisäks 180 kg hondaa.
Antti
corn
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2006 8:38 pm
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja corn »

Mitenkä sitä esijännitystä rukataan? En ole ehtinyt vilkaista vielä sen tarkemmin? Ilmeisesti on joku jenkalla säädettävä juttu?
Avatar
Jarkko
Viestit: 1043
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Pyörä: Bmw
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

corn kirjoitti:Mitenkä sitä esijännitystä rukataan?
Jousta kiristämällä/löysäämällä, lyhykäisyydessään.
Viimeksi muokannut Jarkko, Ti Maalis 07, 2006 9:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-jarkko-
Kuvat
Avatar
IceFire
Viestit: 533
Liittynyt: La Syys 24, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja IceFire »

corn kirjoitti:Mitenkä sitä esijännitystä rukataan?
Siinä on sellainen mutterin tapainen, jota voi ruuvaa edes takaisin. Normaalisti alaspäin kierrettäessä, jännitys kasvaa ja perä nousee jne.
-Eero K
A&KTM
Viestit: 306
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 12:47 pm
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja A&KTM »

tn. siinä on lukitusmutteri joka pitää rusikoida ensin auki.
Antti
corn
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2006 8:38 pm
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja corn »

Kiitos tiedoista, katson mitä on tehtävissä eli onko vielä varaa kiristellä vai pitääkö vaihtaa uusi ehompi tilalle.
Avatar
Raimo
Viestit: 1294
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Ja tuosta lukitusmutterista tuli mieleen. Tein omaan WP:n iskariin KM-mutterin haka-avaimista avaustyökalut. Ja laakerikaupoistahan noita saa, kun vain on malli tai mitat mukana.

Ainakin 46-sarjan WP-iskareihin 58-62 haka-avaimesta saa vähällä työllä hyvät, ehkä seuraava isompi koko on vielä parempi, mutta sellaista ei ollut sillä hetkellä kaupassa.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
tuomas996
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 12:05 pm
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tuomas996 »

Ei se perä laske tai nouse esijännitystä rukattaessa. Sama korkeus, mutta jousitus ei painu niin paljoa alas pyörän painosta. Jos korkeutta haluaa muuttaa, tehdään muutokset linkkuihin tai esim. Ducatin tapauksessa välitankoa säätämällä.

-tkk
-tkk
Avatar
Jarkko
Viestit: 1043
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Pyörä: Bmw
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Jos joku kehittää sellaisen avaimen, jolla sopii kääntämään Transalpin takajousen esijännityksen mutterieta vaimentimen paikallaan ollessa ja purkamatta pyörää, niin ilmoitelkaa.
-jarkko-
Kuvat
Tase
Viestit: 2629
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tase »

Jarkko kirjoitti:Jos joku kehittää sellaisen avaimen, jolla sopii kääntämään Transalpin takajousen esijännityksen mutterieta vaimentimen paikallaan ollessa ja purkamatta pyörää, niin ilmoitelkaa.
Eikös niitä kiristys- ja lukitusmuttereita voi pyörittää tuurnalla ja vasaralla kevyesti naputtamalla? Kevyesti sen vuoksi että haka-avaimelle tarkoitettuja kynsiä ei kannata hakata muodottimiksi. Minun pyörässä kiristys onnistui erittäin hyvin.
Avatar
Jarkko
Viestit: 1043
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Pyörä: Bmw
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Tase kirjoitti:
Jarkko kirjoitti:Jos joku kehittää sellaisen avaimen, jolla sopii kääntämään Transalpin takajousen esijännityksen mutterieta vaimentimen paikallaan ollessa ja purkamatta pyörää, niin ilmoitelkaa.
Eikös niitä kiristys- ja lukitusmuttereita voi pyörittää tuurnalla ja vasaralla kevyesti naputtamalla? Kevyesti sen vuoksi että haka-avaimelle tarkoitettuja kynsiä ei kannata hakata muodottimiksi. Minun pyörässä kiristys onnistui erittäin hyvin.
Näinhän sitä on tullut tehtyä, mutta oli puhe avaimesta jolla voi kääntää :wink: Tilan puutehan se on se ongelma normaaleilla avaimilla kääntelyyn.
-jarkko-
Kuvat
Avatar
JIIÄSSÄ
Viestit: 1111
Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

Eikös niitä kiristys- ja lukitusmuttereita voi pyörittää tuurnalla ja vasaralla kevyesti naputtamalla?
Onnistuu ainakin itellä noin, ensin avasin tiukassa olleen lukituksen noin koputtamalla ja sen jälkeen ruuvasin säätömutteria kolosestaan vääntöraudalla tukien sitä runkoputkea vasten samalla kun käänsin. Iskari tietysti pyörässä paikallaan tällöin.

Iso ja pitkä talttapää ruuvari toimii varmaan yhtä hyvin vääntimenä.
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
Avatar
Juonio
Viestit: 121
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 12:05 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja Juonio »

Perä kannattaa nostaa ylös niin että takapyörä nousee ilmaan niin säätäminen helpottuu huomattavasti. Omaani vaihdoin muuten afrikkalaisen takaiskarin, sattuu suoraan. Se on hieman pitempi ja jämäkämpi lisäsäiliöllinen iskari, joustovaraakin on enemmän.
Vastaa Viestiin