Tomin Ténéré XTZ660

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Tomi
Viestit: 278
Liittynyt: La Syys 25, 2004 5:18 pm
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Tornio

Tomin Ténéré XTZ660

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Yamaha Ténéré XTZ660L 3YF3 -94 .

Pyörä täysin vakiona osto kunnossa.
Kuva

Alkuperäinen vaimennin sai väistyä heti paremmin virtaavavan Laserin ProDuro:n tieltä. Samalla pääsin eroon alakierroksilla
vaivanneesta kenguru ilmiöstä.
Kuva

Samalla poistin "ylimääräsiä" osia sieltä sun täältä. Kuivapaino nyt kevennysten jälkeen alle 160 kg.

Seuraavaksi asensin alumiini sarvet, ABR:n 2 tuuman korotukset ja Polisport:n Sharp rysterit.
Ja sarvien välitankoon omatekoset kiinnikkeet karttalaukulle.
Kuva
Kuva

Keulaan tekasin alumiinista korkeamman katteen jolla matka-ajossa kohinat väheni huomattavasti.
Kuva

Koska pakopuolella oli jo paremmat virtaukset päätin hommata kaasariin Dynojet:n stage 2 sarjan. Ohjeitten mukaan poistin
myös ilmanputsarin kotelosta snorkkelin.
Tuloksena yläkierroksille hieman lisää potkua. Tai ainaki siltä tuntu. Ja kun kypärän sisässä typerä virnistys vaan leveni, katsoin
"virityksen" onnistuneen.

Syylärin suojaksi asensin Hepco&Becker:n kaatumaraudat ja taakse saman merkkiset laukkuraudat + Därr:n alulaukut.
Laukut ei laadulla häikäse, mutta kyllä ne viime kesän reissut kesti kunnialla.
Kuva

Viime syksynä vielä innostuin kokeilemaan lasikuitu hommia. Muutoksen kohteena taka lokasuoja. Acerbiksen valo/kilpiteline ja lasikuidusta/alumiinilevystä tein uuden kevyemmän näkösen lokasuojan. Ei siitä mikään kaunis tullu, mutta onneksi tuo tarakka
peittää sen melkeen kokonaan.
Sitte takavanteesta katkeski 5 vierekkäistä pinnaa ja ajot päätty siihen. Ja tietysti vielä sillo, ku olin ajeluttamassa vierailevia
tähtiä etelästä. Tikkaoja hieman ihmetteliki Teneren vaappuvaa menoa. Loppuun jätetyt maukkaimmat pätkät kurvailin
sitte hussella. Ehkäpä ens kesänä otetaan uusinta!!?
Kuva
Kuva

Ensi kesäksi eteen asennan Wilbers:n progressiiviset jouset ja taakse Wilbers:n iskarin lisäsäiliöllä.
Huohottojan putki omaan säiliöön, pois imukotelosta.
Kahvalämppärit.
Takavanteeseen uudet pinnat.
Ja sivulaukkujen asentoa täytyy viela hieman muuttaa
+ normaaleja huolto hommia.

Kuvassa ylhäällä vakio ja alhaalla Wilbers:n progressiivinen jousi.
Kuva
Viimeksi muokannut Tomi, La Huhti 15, 2006 12:01 pm. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Tikkaoja
Viestit: 772
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 3:06 pm
Pyörä: Canyon ja Cube
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Tomin Ténéré 660

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

Tomi kirjoitti: Sitte takavanteesta katkeski 5 vierekkäistä pinnaa ja ajot päätty siihen. Ja tietysti vielä sillo, ku olin ajeluttamassa vierailevia tähtiä etelästä. Tikkaoja hieman ihmetteliki Teneren vaappuvaa menoa. Loppuun jätetyt maukkaimmat pätkät kurvailin sitte hussella. Ehkäpä ens kesänä otetaan uusinta!!?
Joo, ei ollu vaappuva meno pelkästään takaiskarin kaasun puutetta...

Ens kesänä ilman muuta uudestaan jos vaan aika antaa myöten. Oma mopo on edelleen tallissa ja odottelee lasikuitukatteita saman ajeluviikon myöhempien vaiheiden seurauksena. Autokyydin aiheuttanut 2 euron O-rengas on kyllä jo hommattuna(vedet ulos koneesta), mutta ei vielä paikallaan :cry: Josko vaikka sitten kun nuo kelit lämpenee...

Katsotaan jos vaikka sais itekin jonkunlaista rojektitarinaa aikaan keväällä.
Tomi
Viestit: 278
Liittynyt: La Syys 25, 2004 5:18 pm
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Ja homma etenee. Nyt työn alla takavanne. Poikki menneitä pinnoja oli siis 5kpl ja vanteen purettua löytyi vielä yksi pinna
jossa oli murtuma.
Kuva
Kuva
Uudet pinnat teki Symotic Oy. Lähetin vanhat pinnat malliksi ja 2 viikkoa siitä uudet pinnat+nippelit oli kotona. Vanhat pinnat oli
keskiön päästä 4mm paksuista noin tuuman matkalta josta sitte oheni n.3,5milliin. Uudet pinnat on koko matkalta 4mm RST:tä.
Hintaa 36 pinnalle ja nippelille tuli 78euroa.
Kuva
Seuraavaksi ei muuta ku vanne kasaan ja pikku hiljaa kiristelemään pinnoja. Kehän reikiä tosin täytyi hieman suurentaa jotta
paksummat nippelit sopisi paikoilleen.
Kuva
Vanne valmiina päällä Metzelerin Tourance ja sisässä uusi vahvistettu Metzelerin sisäkumi.Pientä pyörittelyä vielä ja 30g paino
löysi oman paikkasa. Nappularenkaita en tasapainota ja näitä pikipinta renkaitaki vain tarpeen vaatiessa.
Kuva
tenere
Viestit: 79
Liittynyt: To Maalis 09, 2006 3:10 pm
Pyörä: TDM850
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja tenere »

Alkuperäinen vaimennin sai väistyä heti paremmin virtaavavan Laserin ProDuro:n tieltä.
Mistäs hommasit tuon ProDuron? (jos saapi tiedustella).
Samallaisen pyörän "piristystä" olen suunnitellut mutta ainakin suomessa nuo laserin vaimentimet on minusta hyvässä hinnassa. :shock:

Oliko tuon dynojetin asennuksen jälkeen ongelmia säätöjen kanssa?
Tuo suutinsarjakin on vähän harkinnassa niin olisi mukava tietää onko miten tarkkaa tuo säätäminen on.
Tomi
Viestit: 278
Liittynyt: La Syys 25, 2004 5:18 pm
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Vaimentimen ostin AllRight:lta. Ehkei se halvin ole, mutta kestävä ainaki!
Laserin asennuksen jälkeen yläkierroksilla ilmeni kuivan hivakkaa paukuttelua, eli seokset meni laihalle. Dynojetin asennus korjasi tilanteen ja veot yläkierroksilla parani. Dynojet:ssä ideana on nimenomaan että osat on tehtaalla testattu ja todettu toimiviksi tietyllä kokoonpanolla. Eli itellä ei tarvi hakemalla hakea sitä oikeaa suutin/neula kompinaatiota. Riittää kun asentaa Dynojetin osat ja antaa hanaa. ...näin ainaki periaatteessa. 8)
Tomi
Viestit: 278
Liittynyt: La Syys 25, 2004 5:18 pm
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Pajassa on taas paukutettu...
Irrotin pyörästä takahaarukan linkkujen huoltoa varten ja iskarin nostin hyllylle uuden Wilberssin tieltä.
Takahaarukan irrotuksessa ei mitään ihmeellistä ollut, paitsi pieni Yamaha insinöörien tekemä suunnittelun kukkanen.
Takajarruletku oli kasatessa pujotettu kuvassa näkyvän lenkin läpi. Eli jos meinaat saada takahaarukan irti, täytyy jarruletku
irrottaa ja laskea nesteet pois. Tai sitte mennä siitä mistä aita on matalin ja sahata lenkki poikki, kuten allekirjottanu teki.

Kuva
Kuva

Putsauksen ja purkamisen jälkeen saatoin vain todeta että kaikki laakerit ja pölysuojat on moitteettomassa kunnossa.
Johtunee pitkälti siitä, että jokaiselle laakerille löytyy rasvanippa. Jos jarruletkun asennus oli hieman ihmeellinen, niin
kyllä tässä kohti jammu-insinöörit on tienneet mitä tekevät:) Moly-vaseliinin kanssa linkut kasaan ja haarukka on valmis.
HOX!!!HOX!!! Jos joku tietää mistä tähän pyörään voisi saada perän korotus palikan tai miten sen vois itse toteuttaa, niin kerro ihmeessä!!

Kuva

Iskarin irrotuksen jälkeen suoritin pientä silmämääräistä vertailua.
Wilbers:n iskari on kyllä oikean mittanen, mutta siihen yhtäläisyydet alkuperäsen kanssa loppuuki. "WB" on kyllä paljon
jämäkämmän ja laadukkaamman oloinen, mutta sanomistaki löytyy. Nimittäin jousen esijännityksen säätö on iskarin yläpäässä,
mihin ei kyllä pääse käsiksi juuri mitenkään asennuksen jälkeen. Eli jos ilmenee tarvetta säätää jousen kireyttä joutuu iskarin
irrottamaan pyörästä. Myös lisäsäiliön letku on alkuperäistä lyhyempi ja lähdöt eri asennossa. Luulenpa että säiliön joutuu
asentamaan oikealle puolelle pyörää, kun vakio oli vasemmalla. No saapa nähä, en ole vielä mallannu sitä paikalleen joten
asennus voi olla luultua helpompaa...

Kuva
Tase
Viestit: 2629
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tase »

Oliko pyörässäsi todellakin tehtaan vakiovarusteena lisäsäiliöllinen säädettävä takaiskari?

Siinähän on sitten takajousitus alunperinkin parempi kuin DR:ssä ja monessa muussa matkaendurossa :cry:
tenere
Viestit: 79
Liittynyt: To Maalis 09, 2006 3:10 pm
Pyörä: TDM850
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja tenere »

Oliko pyörässäsi todellakin tehtaan vakiovarusteena lisäsäiliöllinen säädettävä takaiskari?
Vaikuttaisi olevan tuo iskari (tuo alkuperäinen siis) samallainen kuin minun xtz660:ssä(kin) on. Kun Tomi saat pyöran kasaan, niin kerrohan tuliko miten paljon parempi.
Tomi
Viestit: 278
Liittynyt: La Syys 25, 2004 5:18 pm
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tomi »

tenere kirjoitti:
Oliko pyörässäsi todellakin tehtaan vakiovarusteena lisäsäiliöllinen säädettävä takaiskari?
Vaikuttaisi olevan tuo iskari (tuo alkuperäinen siis) samallainen kuin minun xtz660:ssä(kin) on. Kun Tomi saat pyöran kasaan, niin kerrohan tuliko miten paljon parempi.
Kyllä se vakiona on lisäsäiliöllä varustettu. Säätöjä ei ole ku ne vakiossa normaalit paluuvaimennus ja jousen esijännitys. :!:
Juu toki kerrotaan jahka lumet sulaa ja pääsee kunnolla mehtäteille kurvailemaan :twisted:
Avatar
kurapyörä
Viestit: 1534
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 12:32 pm
Pyörä: Africa twin 750
Paikkakunta: Teisko

Viesti Kirjoittaja kurapyörä »

Tomi !

mistä olet ostanut noi sivulaukku telineiten kiiniikeet? vai oletko itse tehnyt ne? :roll: itse olen kans yrittänyt etsiä tuollaisia. Jos olet ostanut ne jostain niin mistä? kun itse kans tarvisin samanlaisia :o jotta saisi laukut sivuun myös
Kyllähän se siitä olisi pitänyt mennä lisää mutaa tekee gutaa..
Pöhlöjä videoita
http://www.youtube.com/user/arvaa03
Tomi
Viestit: 278
Liittynyt: La Syys 25, 2004 5:18 pm
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Hep!
Telineitten merkki on Hepco&Becker joita tuo maahan Tokimoto Oy.
Alulaukut(Därr) ja niitten kiinnitys sarja(Därr) noihin Hepcon telineisiin löytyy osotteesta www.daerr.de.
Tomi
Viestit: 278
Liittynyt: La Syys 25, 2004 5:18 pm
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Osa foorumilaisista kuulostaa jo ajelevan. Jammun ajokauden alkuun on vielä kuukausi. hommiaki ois vielä vähä tekemättä.
Perän korotus nyt työn alla. Hieman täyty päätä raapia ennen ku keksin :idea: kuinka sen toteuttaa. Toimivuudesta ei kyllä
vielä ole mitään takeita. Se on onneksi pulttaa kiinni osa, eli jos ei pelitä heitän palikalla vaikka niitä flunssasia sorsia.

Kuva
Tomi
Viestit: 278
Liittynyt: La Syys 25, 2004 5:18 pm
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Nyt Tenu seisoo taas omilla tassuillaan :D Hommia vielä piisaa, mutta kyllä tämä liikenteeseen jo vapuksi saahaan. :!:

Kuva
tenere
Viestit: 79
Liittynyt: To Maalis 09, 2006 3:10 pm
Pyörä: TDM850
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja tenere »

Olin kysymässä mihin tuon wilberssin lisäsäiliön istutit, mutta kuvassahan se näkyy :)
Mistä muuten löysit tuon etulokarin? Menikö paikalleen ilman suuria mullistuksia?
Tomi
Viestit: 278
Liittynyt: La Syys 25, 2004 5:18 pm
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Lokari on mallia KTM. Meni paikalleen ihan "heittämällä". Tein alumiinista L-muotosen kiinnikkeen ja ohjausakselin reikään alu-tulppa johon 6mm pultille kierteet ja siinäpä se. Jarruletkua täytyy vielä vähä viritellä...
Vastaa Viestiin